Mikä on oikeasti paras synnytysasento
Synnytys lähestyy, ja en haluaisi synnyttää makuultaan, niinkuin viimeksi.. Repesin melko pahasti ja synnytys oli muutenkin vaikea (imukuppi jne) Onko kenelläkään kokemusta jakkaralla synnyttämisestä?
Kommentit (32)
Synnytin ekan vauvan "puoli-istuvassa" asennossa selällään ja toosa repesi (13 tikkiä). Tosin pelkkä asento ei ollut syy vaan vauvan sydän äänet heikkeni yllättäen ja tuli kiire saada vauva ulos. Vauvalla oli napanuora tiukasti kaulan ympäri. Onneksi vauvalla oli anturi päässä niin ahdinko selvisi heti ja ajoissa. Ja toinen onni oli että vauva oli pieni 2.9kg. Toinen vauva olikin sitten iso 4kg ja hänet synnytin kyljellään ja ei ollut mitään kiirettä joten repesin vain vähän ja tuli vain pari tikkiä. Kylkiasento tuntui luontevalta.
Meidän lapset syntyivät 90 luvun alussa. Ensimmäisen synnytin sängyssä makuullaan ja tämä oli näistä huonoin kokemus. Toisen synnytin jakkaralla ja se oli ihan hyvä kokemus. Kolmas syntyi vähän vahingossa vesialtaaseen, jossa olin rentoutumassa, tämä kokemus oli paras ja kivuttomin.
Vierailija kirjoitti:
Tuli muuten mieleen, että sana "puoli-istuva" on hyvin harhaanjohtava. Sehän on siis myös "puolimakaava" tai ehkä enemmänkin makaava... ohis ja 6
Ei ole makaava vaan puoli-istuva. Voit ihan itse vaikka testata: mene sängyllesi selinmakuulle, nyt olet makaavassa asennossa.
Nyt nouse istumaan lähelle sängynpäätyä niin kauas, ettet istu kuitenkaan tyynyn päälle ja aseta tyyny selkäsi taakse sängynpäätyä vasten, nojaa selkäsi tyynyyn. Nyt olet puoli-istuvassa asennossa.
Itselleni puoli-istuva asento oli molemmilla kerroilla se luonnollisin ja paras asento synnyttää.
Jos panoasentoa varioidaan toimituksen aikan niin varmaan sitten synnytysasentoakin.
Vierailija kirjoitti:
Yksilöllistä tämäkin. yleensä parhaimpana pidetään asentoa jossa painovoima auttaa äitiä puskemaan vauvan ulos ja häntäluu pääsee joustamaan. Selällään, jalat levällään ja häntäluu puristuksissa on äidille epäedullisin ja raskain tapa synnyttää. Mutta kun se on asento jossa hoitohenkilöstöllä on helpointa työskennellä asentoa tarjotaan suunnilleen ainoana vaihtoehtona, äidistä viis. Vieläkö joku ihmettelee ettei naiset halua synnyttää?
Miten niin muka tarjotaan suunnilleen ainoana vaihtoehtona? Jo 20-25 vuotta sitten, kun synnytin omat lapseni, Jorvissa kysyttiin äidiltä itseltään, missä asennossa hän haluaa synnyttää, eikä puoli-istuvaa asentoa mitenkään edes suositeltu. Mahdollisuuksina tarjottiin esim. kontillaan ja jakkaralla synnyttämistä. Synnytin itse yhden lapsen jakkaralla, ja se meni hyvin. Seuraava lapsi tuli kuitenkin ulos niin nopeasti, että en hänen synnytyksessään ehtinyt jakkaralle, vaikka se oli tuotu jo valmiiksi synnytyssaliin.
En ole edes raskaana mutta sama asia on välillä mielessä. Olen jopa miettinyt sektiota synnytyspelkoon vedoten. Miehen mielestä luonnollinen tapa on parempi jos minulla ei ole aitoa pelkoa (vain epävarmuus) ja terveyskin on normaali. Ujona pitää yrittää muistaa vaatia kyljelleen pääsemistä.
ps. Eihän synnytys ole normaalia pahempi kun synnyttäjä on lyhyt?
Lempilaiskanlinnassa, jalat rahilla, viskilasi kädessä. Sivupöydällä paksu kuubalainen, joka sytytetään kun sairaalasta soitetaan että lapsi on syntynyt ja terve. Ehkä jotain kevyttä jazzia taustalle soimaan, se rauhoittaa.
Onko tosiaan jossain Suomessa vielä synnytyssairaala, jossa äitiä yritetään painostaa ponnistamaan makuultaan tai puoli-istuvassa asennossa?
Vierailija kirjoitti:
En ole edes raskaana mutta sama asia on välillä mielessä. Olen jopa miettinyt sektiota synnytyspelkoon vedoten. Miehen mielestä luonnollinen tapa on parempi jos minulla ei ole aitoa pelkoa (vain epävarmuus) ja terveyskin on normaali. Ujona pitää yrittää muistaa vaatia kyljelleen pääsemistä.
ps. Eihän synnytys ole normaalia pahempi kun synnyttäjä on lyhyt?
Jos olet terve ja normaalipainoinen, vauva normaalikoon rajoissa ja pää alaspäin niin sinulla ei ole suuria riskejä, kyljellään väliliha joustaa suurimmalla osalla hyvin tai aika hyvin. Kokosi voi vaikuttaa vähän, mutta esim. minä 160 senttisenä en ole kertaakaan revennyt, vauvat 3-3,8-kiloisia. Valmennat miehen puhumaan kätilöiden kanssa toiveistasi ja mies varmistaa sinulta mihin asentoon haluat ja kertoo sen selvästi kätilöille. Keskity itse rentoutumiseen ja siihen, että voit luottaa mieheen, hän tuntee sinut ja pitää puoliasi niinkuin varmaan kätilötkin.
Minä en nyt ymmärtänyt, miksi miehen pitää kertoa toiveet kätilölle? Miksi niitä ei voi kertoa ihan itse?
Kolme lasta synnyttänyt
Kiitos paljon jo tulleista vinkeistä. Kirjoitan tuon kyljelleen synnytyksen toivelistaan. Jotenkin ensimmäistä synnyttäessä sitä oli niin paniikissa, ettei tiennyt mitä haluaa.. Ap