Mikä on oikeasti paras synnytysasento
Synnytys lähestyy, ja en haluaisi synnyttää makuultaan, niinkuin viimeksi.. Repesin melko pahasti ja synnytys oli muutenkin vaikea (imukuppi jne) Onko kenelläkään kokemusta jakkaralla synnyttämisestä?
Kommentit (32)
Se on yksilöllistä. Mä olen kävellyt melkein loppuun saakka ja sitten ponnistanut seisaallaan. Mutta en menisi suosittelemaan omaa tapaani jollekulle, jolla esimerkiksi avautumisvaihe kestää 30 tuntia.
Synnytin kontillaan. Tuntui vain siinä tilanteessa luontevimmalta. Mutta yksilöllistähän tämä on. Oma vauva oli aika pieni, ei tullut repeämiä.
Toisen synnytin kontallani. Oli hyvä asento synnyttää, seuraavan kanssa aion toimia samoin.
Yksilöllistä tämäkin. yleensä parhaimpana pidetään asentoa jossa painovoima auttaa äitiä puskemaan vauvan ulos ja häntäluu pääsee joustamaan. Selällään, jalat levällään ja häntäluu puristuksissa on äidille epäedullisin ja raskain tapa synnyttää. Mutta kun se on asento jossa hoitohenkilöstöllä on helpointa työskennellä asentoa tarjotaan suunnilleen ainoana vaihtoehtona, äidistä viis. Vieläkö joku ihmettelee ettei naiset halua synnyttää?
Olen synnyttänyt alle 3-kiloisen vauvan puoli-istuvana ja tuli hyvin pieni repeämä/haava/nirhauma, mutta tuli kuitenkin. Parantui kyllä 110 %:sesti enkä enää tiedä tarkkaan mihin tulikaan. Epiduraali ei silloin enää vaikuttanut.
Toisen olisin halunnut synnyttää jakkaralla, mutta spinaalin takia ei onnistunut siirtyminen jakkaralle. Kylkimakuulla sitten siten, että mies piti ilmassa olevaa jalkaa tukevassa koukussa, vähän kuin kontillaan siis paitsi kyljellään eikä painovoimasta niin hyvin apua. Vauva vähän yli 3 kiloa, ei repeämiä.
Kolmannen synnytin kontillani tai enemmänkin polvillani, vähän siltä väliltä se asento. Sitä ennen oli yritetty useampaa asentoa, mutta vähän huonon tarjonnan vuoksi ei edennyt vaan vauva jumitti samassa kohdassa. Polvilleni päästyä 3-kiloinen vauva syntyi 3 min sisällä. Ei repeämiä, mutta sattui kyllä eikä siinä mielestäni ponnistettu yhtään vaan vauva työntyi täysin ilman supistuksilla alas.
Jos vielä synnytän niin synnytysjakkaralle yritän päästä. En vain uskalla sanoa, että pärjäisin ilman puudutuksia kun en tähänkään asti, joten kontillaan on myös hyvä. Ensisynnyttäjänä luottaisin kätilöihin, kohdalleni on osunut kolme kertaa todella ammattitaitoiset ja ihanat kätilöt ja toivottavasti mahd. neljännelläkin kerralla.
Kannattaa liikkua mahdollisimman paljon avautumisvaiheen aikana eikä kipua tarvitse pelätä. Mitä paremmin sitä sietää synnytyksen aikana sitä vähemmillä vaurioilla pääsee ja sitä vähemmän on kestettävää synnytyksen jälkeen. Joitain ei satu ollenkaan. Yritän psyykata myös itseäni koska haluaisin onnistua neljännellä kerralla siirtymään sille jakkaralle... :D N. 99 % tapauksista synnytys menee kuitenkin todella hyvin terveillä, normaalipainoisilla, hyväkuntoisilla odottajilla, joiden yksi normaalikokoinen vauva on suunnilleen oikeassa tarjonnassa. Repeämät eivät tarkoita suurimmaksi osaksi sulkijalihaksen repeämistä, hermovaurioita ja inkontinenssia. Yleensä ne tarkoittavat haavaa, joka paranee täysin. Onnea koitokseen!
Synnytin kaksi ekaa jakkaralla ja se oli todella mahtava tapa synnyttää. Sitten vaihdoin paikkakuntaa ja uudessa synnytyssairaalassa painostettiin makuulle. Kyllähän ne lapset niinkin ulos tulivat MUTTA vihasin sitä että kätilöt puuttuivat asiaan, reuhtoivat ja repivät vauvaa ulos. Kyllä se hemmetti osaa tulla sieltä ihan itse, ei tarvi tulla siihen pätemään ja häiritsemään toimitusta.
Tuli muuten mieleen, että sana "puoli-istuva" on hyvin harhaanjohtava. Sehän on siis myös "puolimakaava" tai ehkä enemmänkin makaava... ohis ja 6
Jos saa esim epiduraalin niin saako sängystä siirtyä jakkaralle synnyttämään?
Ainakaan ammeeseen synnyttäessä ei saa puudutuksia. Korjatkaa jos olen väärässä.
Sängyssä pystykyykyssä kyljellään on repeämien vähäisyyden kannalta turvallinen. Lonkat vain kunnolla auki ja lisää pääpuolen pystyyn nostamista tarpeen mukaan. Paine vähän sivuun välilihasta, kun on kyljellään. Jakkaralla voi syntyä liian nopeasti ja revetä. Pyydä myös tukemaan välilihaa.
Adho Mukha Svanasana tai vaihtoehtoisesti Salamba Sarvangasana
Suosittelen kylkiasentoa. Oli ainakin minulle hyvä ja helppo asento. En niissä helvetin kivuissa edes harkinnut seisomista tai jakkaraa.
Kuulemma kyljellään synnytys on parhain.
Kyljellään. Olisin itsekin halunnut synnyttää niin mutta kätilö käski kääntymään selälleen, että voivat parhaiten auttaa synnyttämisessä. Synnytin sitte selällään ja sain toisen asteen repeämän peräpukamien lisäksi. Kyllä oli seuraavat pari viikkoa tuskaa käydä paskalla tai yleensäkin istua.
Vierailija kirjoitti:
Jos saa esim epiduraalin niin saako sängystä siirtyä jakkaralle synnyttämään?
Kyllä jos haluaa ja jalat kantaa ja supistuksilta pääsee siirtymään riittävän ketterästi. Epiduraalin/spinaalin jälkeen saa myös liikkua jos pystyy. Usein ei kovin tukevasti pysty ja pitää ainakin pitää sängyn laidasta kiinni ja tukihenkilön olla varmistamassa. Pitää kuitenkin suunnilleen pystyä varaamaan jalkoihin, itse en pystynyt, mutta synnytin pystyasennossa sängyssä, siskoni pääsi jakkaralle. Jotkut eivät tarvitse puudutteita, mutta joillakin ne taas edistävät synnytystä. Itselleni epiduraali oli parasta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan ammeeseen synnyttäessä ei saa puudutuksia. Korjatkaa jos olen väärässä.
Epiduraalia ei ainakaan saa
Tuo mikä siinä videollakin on. Toki edellyttää että mies on mukana kunnolla.
Mä luin jakkaran synnyttämisesta. :)