GIGANTTINEN JÄTTILAKKO tulossa tammikuussa. Teknologiateollisuuteen lakkoillaan kunnon yleiskorotukset.
Nyt Suomessa ollaan ostovoimassa jääty jo niin paljon jälkeen, että Teollisuusliitto jysäyttää tammikuulle historiallisen suuren lakkopommin.
Veikkaisin, että Teknologiateollisuuden herrat heräävät kabineteissaan tähän päivään, kun teollisuus seisoo viikosta toiseen.
Harmi, että nykyään yleiskorotukset saa vain lakkoilemalla. Päättäjät kun ovat nykyään niin ahneita ja härskejä, että keskustelemalla ei enää voi sopia asioita.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Meidän korkeakoulutettujen työpaikalla oli viime lakon aikana yli puolet porukasta töissä. Suuri osa porukasta ymmärtää, että kansainväliset asiakkaat eivät pienen Suomen pikkuriidoista välitä ja jos heidät nyt menetetään ei noita töitä enää takaisin saada.
Pätevimmät ja parhaat neuvottelevat itse omat työehtonsa, keskiverrot ja erityisesti paskimmat tarvitsevat yleissopimuksia ja liittoja.
Niin no, eihän kaikki voi olla työpaikan parhaita työntekijöitä vai voiko? Vaikka esim Elon Musk on minua miljoona kertaa älykkäämpi, ei se tarkoita, että minun pitäisi tehdä orjatyötä.
Minusta yleiskorotukset pitäisi varata vain alle 3000 €/kk ansaitseville. Niin saataisiin matalapalkkaisille isommat korotukset kun eivät voi muuten oikein kilpailuttaa työpanostaan.
Korkeakoulutetut, ylemmät toimihenkilöt, insinöörit, ekonomit, juristit tms. voivat itse neuvotella palkankorotuksistaan tai äänestää jaloillaan jos ei lisää liksaa tipu vastuiden kasvamisesta huolimatta. Prosenttikorotuksissa on muutenkin se korkoa korolle-valuvika matalapalkkaisen kannalta. Jos toimari saa samasta 3%:n prosenttikorotuksesta bruttopalkkaansa lisää 900 € ja siivooja 45 € niin ei se kovin reilua ole.
Taa se - jälleen kerran - nähtiin kuinka tarpeellista on lakkoilla, kun halutaan asiat paremmalle mallille: Nyt teknologiateollisuuden duunareille tuli lisää palkkaa ja vähemmän työtunteja.
Muilla aloilla ja henkilöstöryhmissä on noudatettava samaa kaavaa, eli lakkoa niin kauan, että päättäjät heräävät. Se on valitettavaa, että työntekijöiden arvostus pitää hakea lakkoilemalla.
Ei tunnu missään. Fiksuilla firmoilla on tuotantokapasiteettia ulkomailla ja hyödyntävät sen. Huonosti hoidetut firmat saakin mennä konkurssiin, se on markkinatalouden laki. Samalla menee sitten työ alta pois tyhmiltä työntekijöiltä, voi kyynel.
Ei aukea työnantajan kukkaronnyörit vieläkään 🤔