Miksi erosit kirkon jäsenyydestä?
Kommentit (145)
Se että maksoin turhaan asiasta johon en usko.
Vain ja ainoastaan raha, valitettavasti. Uskon edelleen eikä tämä ole muuttunut eikä muutu. Aiemmin maksoin mätkyjä muutamia satasia ja eroamisen myötä palautusta tullut noin satasen verran. Joku hyvin totesikin, että uskominen on ilmaista. Jos taloustilanteeni muuttuu parempaan suuntaan, liityn takaisin.
Ev. lut. -kirkolla ei ole mitään hengellistä selkärankaa, kun joka ikistä yritetään miellyttää. Samalla se teologinen pohja jää ihan unohduksiin. Toisin sanoen, aivan liian liberaalia löpsöä kaikki käy -hölmöilyä, josta ei saa mitään irti. En myöskään koe tarvitsevani auktoriteettia itseni ja Jumalan väliin.
Koska minä en halua mennä taivaaseen. Pitkästyisin siellä kuoliaaksi alle viikossa.
En turhasta halua maksaa, koska en usko Jumalaan. Rahaa ehti mennä kirkollisveroon pari työvuotta, ennen kuin havahduin erota. Harmittaa tuo rahan menetys. No käyn jatkossakin lähellä olevan kirkon pullakahveilla, että saan verorahoilleni vastinetta.
Olen kirkon kanssa eri mieltä homoista.
Muista, että kirkollisveroa maksamalle, et voi lunastaa paikkaa taivaassa. Se on vanhoillinen ajatus "kun kolikko kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaalle vilahtaa". Jos oikeasti uskot Jumalaan, niin voit erota kirkosta, sillä kirkollisveron maksaminen ei takaa taivaspaikkaasi :)
Zinc kirjoitti:
Mitä mieltä se kirkko nykyään oikein onkaan? Minulle ei ole selvinnyt.
Erosin ysärin lopulla. Syynä ei ollut kukaan yksittäinen henkilö, vaan omat pohdinnat siitä mitä haluan olla tukemassa rahoillani. Minulla ei ole mitään jumalaa vastaan, mutta koska itselleni usko kiteytyy näihin virkkeisiin:
Jumala on rakkaus
Ainoastaan jumala tuomitsee, ei toinen ihminen
Jumala on meidän KAIKKIEN jumala
ja koin että näitä totuuksia poljettiin niissä piireissä jotka rahojani käyttävivät, en halunnut enää olla mukana tukemassa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Zinc kirjoitti:
Mitä mieltä se kirkko nykyään oikein onkaan? Minulle ei ole selvinnyt.
Hyväksyy, siis ei, tai vähän, ehkä. Mutta ei vihi, paitsi kun vihkii, mikä on väärin, paitsi kun on oikein.
Kysymys pitäisi olla "miksi et ole vielä ole eronnut kirkosta?"
Erosin aiemmin satukirjakerhostakin, joten johdonmukaisuussyistä.
Kirkot vääristelevät kristinuskoa kukin mielensä mukaan. Jumalan valtakunta on ihmisten keskellä, eikä missään ulkokultaisissa instituutioissa.
Maksoin eroamista edeltävänä vuonna 870 euroa kirkollisveroa. Se on liikaa, kun en käytä mitään kirkon palveluja. Lahjoitan saman summan hyväntekeväisyyteen ja suosittelen samaa muillekin. Valtio ja kirkko pitäisi erottaa täysin toisistaan. Valtion tehtävä ei ole kerätä millekään kirkolle veroja, se on älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Kirkot vääristelevät kristinuskoa kukin mielensä mukaan. Jumalan valtakunta on ihmisten keskellä, eikä missään ulkokultaisissa instituutioissa.
Esim. evankelis-luterilaisen kirkko korostaa kaikkien uskovien pelastusta teoista riippumatta. Jeesus sanoo:
"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." Matt.7:21
Jos minulta olisi kysytty, en olisi koskaan edes ollut kirkon jäsen eikä olisi tarvinnut erota. Eroamalla korjasin vanhempieni tekemän virheen, rahalla tai Räsäsellä ei ollut sen kanssa mitään tekemistä.
Erosin 19-vuotiaana, koska olin ateisti enkä todellakaan halunnut maksaa kirkollisveroa. Nyt 15 vuotta myöhemmin olen uskovainen, mutta en voisi kuvitellakaan liittyväni evlut kirkkoon, jossa ei ole minkäänlaista kunnioitusta Jumalaa eikä Jumalan sanaa kohtaan.
Koska en usko jumalaan.
En ole kirkkoon omasta tahdostani liittynyt, enkä ymmärrä miksi pitäisi kuulua tavan vuoksi kirkkoon.
Juhlia voi järjestää ilman kirkkoa ja kristinuskoa.
Raha. Yksinhuoltajana ja asuntovelallisena piti säästää aivan kaikesta.
Minulta ei kysytty silloin 2-vuotiaana että haluanko kuulua kirkkoon. En halua edelleenkään. Ihan turha resurssikaivo.