Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö ketään, joka olisi juonut alkoholia raskaana?

Vierailija
18.06.2006 |

Siis ihan niin et tiesi jo raskaudestaan?Mitä lapselle kävi?

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyin aivan hyvin. Voin nytkin kun en ole raskaana enkä imetä ihan hyvin olla seurassa, jossa muut juovat alkoholia täysin vesilinjalla, jos tarjolla ei ole mitään, mistä pidän tai en vain halua mitään.

Kyse on siitä, että omalla kohdallani olen vakuuttunut siitä, että raskaus ei estä minua maistamasta viiniä hyvällä päivällisellä tai kastamasta huulia kuohuviinilasillisella onnittelumaljojen kanssa.

Olen ihan samaa mieltä siitä, että raskaana ei tule juoda alkoholia. Mutta olen eri mieltä siitä, että juuri se yksi (vajaa) viinilasi tuottaisi mitään riskiä sikiölle kohdussani. Viime kädessä kyse on varmaan erilaisessa suhtautumisessa elämään ja riskelihin. Minä nimittäin myös söin ruokia, joissa voi olla listeriavaaraa ja olin muutenkin hyvin rento koko raskauden ajan.

Monilla on silkkaa taikauskoa mukana tuossa riskienvälttämisessä. Tuntuu, että moni ahdistuu, jos on vahingossa juonut yhden siiderin ennen plussa-testiä tai syönyt palan graavilohta unohduksissa ja pelkää, että nyt joku paha silmä vammauttaa lapsen. Aika harva tuntuu ymmärtävän riskien ja todennäköisyyksien päälle kovinkaan paljoa. Luetaan vain hätääntyneinä netistä kaikenmaailman asiantuntijalausuntoja siitä, mitä naisen raskaana pitäisi tehdä ja olla.

Vierailija
142/168 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en tiedä yhtään naista joka ei olisi juonut raskaana ollessaan. Kaikki lapset terveitä ja normaaleja kaikin puolin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kyse on siitä, että omalla kohdallani olen vakuuttunut siitä, että raskaus ei estä minua maistamasta viiniä hyvällä päivällisellä tai kastamasta huulia kuohuviinilasillisella onnittelumaljojen kanssa."

Kukapa sinua estäisi... En minä ainakaan.

Vierailija
144/168 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kaveripiiristäni yhden naisen, jolla ei ollut nollatoleranssi, mutta kaikki muut ovat kyllä pysytelleet ilman alkoholia koko raskauden ajan.

Vierailija
145/168 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömästä lääkkeitä, joiden turvallisuudesta ei ole tietoa, käymästä vatsanalueen röntgenissä (siitäkään ei ole ihan varmaa tietoa) yleensäkään tekemästä mitään mitä haluaa. Tottakai äidin täytyy saada tehdä kaikkea mitä haluaa myös raskaana ollessaan. Etenkin. kun ei ole ihan varmaa, onko siitä haittaa sikiölle ja millä annoksella ja missä vaiheessa. Voihan se olla, että ei olekkaan haittaa. Sittenhän sen näkee viimeistään kun se sikiö on aikuinen.

Vierailija
146/168 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja röntgen, työskentely vaikka maalien kanssa jne. ovat mielestäni hieman eri asia, koska ne eivät kuulu muutenkaan " tavallisen" elämän riskeihin, vaan niitä seurataan kaikilla ihmisillä ja raskaana olevien pitää varoa erityisesti.

Elämässä on niin paljon riskejä ja uusia kekistään koko ajan, että ei kannata liikaa niillä rasittaa päätään vaan elää aika tavallisesti, myös raskaana. Meidän lapset varmaan syyllistävät äiteinä toisiaan, jos nämä raskaana käyttävät ruokaa, joiden tuotannossa on käytetty kemiallisia torjunta-aineita ja käyttävät ei-luomu kosmetiikkaa, joka kulkeutuu verenkiertoon, kulkee talvella ilman rautapiikkipohjia jäisillä kaduilla jne.

Vierailija
147/168 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman tunnon pistoksen tunnettuaan miettivät vähän mitä tekevät. Kyse on lapsen parhaasta!

Vierailija
148/168 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. yksi joka on juonut viiniä raskaana ollessaan ja saanut terveet lapset. Ja joka tuntee useita muitakin samaa tehneitä äitejä. Eikä edes asu Ranskassa.

Vierailija:

Jos äiti sattuu juomaan sen lasillisen " sopivassa" vaiheessa raskautta. Melkoista arpapeliä ajatella, että yks lasi tai pullo sillointällöin on turvallista....

Vierailija
149/168 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä nuo FAE-tilastot oikein tulevat, jos useimmat tapaukset jäävät ilman diagnoosia?

Vierailija:

Kanadassa ja USA:ssa 10 000 vastasyntynyttä kohti on:

3, joilla on lihasdystrofia

4, joilla on HIV-infektio

4, joilla on kystinen fibrioosi

8, joilla on selkärankahalkio

10, joilla on Downin syndrooma

20, joilla on FAS (Fetal Alcohol Syndrome)

100, joilla on FAE (Fetal Aalcohol Effects). Nämä jäävät usein ilman diagnoosia.

Koska useimmat alkoholivaurioiset siis näyttävät täysin normaaleilta, ei heitä koskaan diagnosoida. Hyvin monet kodittomat aikuiset ja nuoret sekä aikuiset rikolliset ovat diagnosoimattomia FAS/FAE - yksilöitä.

Vierailija
150/168 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä! Olen juonut raskauden aikana silloin tällöin vajaan viinilasillisen, ehkä noin kahdeksan senttilitraa. Samoin olen joskus maistanut muutaman kulauksen miehen olutpullosta.

Vierailija
151/168 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada av:lta " lupa" juoda juhannuksena.

???

Vierailija
152/168 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuraskaudessa taas suositteli ottamaan illalla silloin tällöin lasin punaviiniä. Molemmat lapset ovat aivan normaaleja. Pari lasillista ei kuulemma haittaa ollenkaan voi olla vain hyväksi jos äiti esim on hermostunut. Lääkärini mukaan raskauden aikainen stressi tai masennus ovat suurempia riskitekiöitä kuin lasillinen viiniä. Hän myös ennemmin suosittelisi lasillista kuin esim masennuslääkitystä. Näin ne koulukunnat vaihtelee. Suomessa toi nollatoleranssi on erittäin hyvä juttu kun suurin osa ihmisistä ei osaa ottaa pientä lasillista vaan ratkeavat sitten ryyppäämään. Tämähän on jo nähty.

Vierailija
153/168 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko alkoholi todellakin normaaliin elämänmenoon? Minun ymmärtääkseni se on päihdyttävä aine. Ei ollenkaan tarpeellinen tai pakollinen kenellekkään. Käykääpä vierailulla, jos vain jotenkin onnistuu, lastenkodissa. Katsomassa siellä olevia fas-lapsia ja kyselkää joltakin fas-lapsia hoitavalta lääkäriltä mielipidettä siitä mikä on turvallinen annos alkoholia. Luulisin, että noissa tilastoissa on ne diagnosoidut tapaukset ja lisäksi on oletettavasti suuri määrä diagnosoimattomia. Niin kauan kuin alkoholin turvallista määrää raskaudenaikana ei tiedetä, jokainen raskaana oleva tietenkin välttää sitä. Eikö niin? Ihan samalla tavalla kuin välttää syömästä joitakin lääkkeitä. Vammaisia syntyy ja saa syntyäkin, mutta ei ketään tarvitse ehdoin tahdoin altistaa. Alkoholi kun kuitenkin on täysin tarpeeton ja ilman sitä voi mainiosti sen raskausajan olla.

Vierailija
154/168 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset altistetaan sikiöaikana alkoholille, jotta saadaan heistä vähemmän yksilöllisiä ja helposti ohjattavia. Pieni annos alkoholia niin tulee beeta, joka pystyy kaikkiin töihin ja ymmärtää olevansa hiukan vähemmän älykäs kuin alfa. Useampi annos -> gamma, jotka ovat oikein kunnon vallankumousainesta, menevät perässä kunhan joku vaan heille kertoo mitä tehdään! Vielä suurempi altistus -> semimoroni, joita tarvitaan kaivostöihin ja muihin vaarallisiin hommiin, joihin ei normaali ihminen uskalla mennä...

Alfat eli täysin terveet ovat luovia, itsenäisiä, vaihtelunhaluisia ja vaikeita hallita koska ajattelevat itse...

Ja haluan, että lapseni ovat näitä alfoja. Luultavasti lasillinen viikossa ei vielä tee alfasta beetaa, mutta en halua kokeilla! En nimittäin viihdy vähemmän älykkäitten ihmisten seurassa.

Alkoholi on oopiumia kansalle!

Vierailija
155/168 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaali poika syntyi ja on jo pari kymppinen. kasittaakseni ei mitaan ongelmia lapsella ollut. ex-ystavani sen sijaan paatyi alkoholistiksi. en tieda viimeisimpia uutisia en ole ollut yhteydessa vuosikausiin.

Vierailija
156/168 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain lääkäriä siitä mitä voi tehdä raskaana. Oli mm. että lasin punaviiniä voi raskaana ollessaan juoda kerran viikkoon huoletta.

Vierailija
157/168 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella motorisia " ongelmia" ja ylivilkkautta. Sitä en tiedä mistä johtuu...

Vierailija
158/168 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

punkkua.

lasillinen tosin;) siinä se vika jos lapsesta ei sitten tulekaan raketti-insinööriä....

Vierailija
159/168 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiseen aiheeseen vastaten, tunnen sekä äitejä, jotka eivät ole juoneet yhtään alkoholia raskauden aikana; juoneet vain silloin, kun eivät vielä tienneet raskaudesta ja vieläpä niitäkin, jotka ovat raskauden aikana juoneet silloin tällöin puolikkaan tai kolmanneslasillisen punaviiniä.

Itse olen lukemani ja näkemäni perusteella sillä kannalla, että kolmanneslasillisen viiniä uskaltaisin juoda ruuan yhteydessä - hitaasti pitkin ateriaa. Kirkasta alkoholia en ottaisi yhtään enkä muitakaan väkeviä. Aspartaamia sisältäviä juomia tai syömisiä en nauttisi, ja pyrkisin välttämään runsaasti lisäaineita sisältäviä tarvikkeita (limut, karkit, monet einekset). Vaan raskaus on vasta suunnitelmissa, joten saas nähdä miten periaatteiden käy. Kuulemma raskaana tulee kaikenlaisia kummiakin mielitekoja...

Tuntemissani perheissä rauhallisimmat lapset ovat heillä, kellä on säännölliset päivärytmit - riippumatta alkoholin käytöstä raskausaikana. Vilkkaimmat (ehkä jopa ylivilkkaat?) lapset löytyvät perheestä, jossa nukkumaanmenoajat ja ruokailut ovat milloin sattuu, TV:tä on tuijotettu vauvasta lähtien ja valitettavien allergioiden takia lapset napsivat erinäisiä pillereitä ja piiputtavat astmalääkkeitä. Luulisin että tuo viimeinen selittää ainakin osan ylivilkkaudesta, kuulemma ihan tunnettu sivuvaikutus. Niin, tässä perheessä äiti on ollut nollatoleranssilla raskauden ajan - ainakin toisen lapsen kohdalla aivan alusta lähtien.

Vierailija
160/168 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join välillä alkoholitonta olutta ja siideriä sekä simaa. Kaikissa n. 0.5-0.8.

Parissa juhlissa meni puoli lasia viiniä/kuohuviiniä.