Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen suku/perhe jättää lehteen laittamatta kuolinilmoituksen? Minusta törkeetä touhua. Kaikilla kuolleilla on oikeus

Vierailija
15.12.2019 |

tulla tietoon et ovat kuolleet. Eri asia jos itse ovat toivoneet ettei lehteen ilmoitusta laiteta. Mitä muut on mieltä?

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolleilla ei ole mitään oikeuksia, enää. Minä olen esim sanonut lähiomaisilleni ettei minusta saa laittaa kuolinilmoitusta lehteen.

Sulla on elävänä oikeus kieltää, mutta omien sanojesi mukaisesti omaisillasi ei ole mitään velvollisuutta kunnioittaa toivettasi kuoltuasi.

Kyllä omaisten pitää toteuttaa kuolleen ohjeet ja toiveet. Jos ne eivät ole aivan mahdottomat toteuttaa.

No mutta juurihan hän tuossa edellä itse sanoi, että kuolleilla ei ole oikeuksia, joten oli ihan turha perään yrittää kieltää sitä ilmoitusta laittamatta.

Kuollut ei voi toivoa enää mitään, mutta kai erotat sen että moni tekee tarkat ohjeet eläessään ja niitä tulee noudattaa.

Se on juuri sitä vainajan kunnioitusta, että toimitaan hänen eläessään antamien ohjeiden mukaan.

Juuri noin. Siinä se on sanottu. Kun ihminen eläissään kertoo, miten tulee toimia kun hän kuolee, niin se on ihmisen viimeinen tahto ja sitä pitää noudattaa.

Ai jos minä sanon, että haudalleni pitää laittaa Suomen peruskalliosta louhittu luonnollisen kokoinen näköispatsas, joka esittää minua 20 vuotiaana, omaisteni pitää se hommata, vaikka kuolisin tyhjätaskuna?

Turhaan keuhkoat. Tajuutko?

En keuhkoo, vaan kärjistäen yritin kertoa, että jos vainajan toiveet ovat kohtuuttoman kalliit verrattuna hänen varallisuustasoonsa, ei omaisten tarvitse niitä toteuttaa. Jos myös omaiset ovat vähävaraisia, he eivät saa edes lainaa mihinkään ökyhautajaisiin tai hautamuistomerkkiin.

Vierailija
102/116 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolleilla ei ole mitään oikeuksia, enää. Minä olen esim sanonut lähiomaisilleni ettei minusta saa laittaa kuolinilmoitusta lehteen.

Sulla on elävänä oikeus kieltää, mutta omien sanojesi mukaisesti omaisillasi ei ole mitään velvollisuutta kunnioittaa toivettasi kuoltuasi.

Kyllä omaisten pitää toteuttaa kuolleen ohjeet ja toiveet. Jos ne eivät ole aivan mahdottomat toteuttaa.

No mutta juurihan hän tuossa edellä itse sanoi, että kuolleilla ei ole oikeuksia, joten oli ihan turha perään yrittää kieltää sitä ilmoitusta laittamatta.

Kuollut ei voi toivoa enää mitään, mutta kai erotat sen että moni tekee tarkat ohjeet eläessään ja niitä tulee noudattaa.

Se on juuri sitä vainajan kunnioitusta, että toimitaan hänen eläessään antamien ohjeiden mukaan.

Juuri noin. Siinä se on sanottu. Kun ihminen eläissään kertoo, miten tulee toimia kun hän kuolee, niin se on ihmisen viimeinen tahto ja sitä pitää noudattaa.

Ai jos minä sanon, että haudalleni pitää laittaa Suomen peruskalliosta louhittu luonnollisen kokoinen näköispatsas, joka esittää minua 20 vuotiaana, omaisteni pitää se hommata, vaikka kuolisin tyhjätaskuna?

Turhaan keuhkoat. Tajuutko?

En keuhkoo, vaan kärjistäen yritin kertoa, että jos vainajan toiveet ovat kohtuuttoman kalliit verrattuna hänen varallisuustasoonsa, ei omaisten tarvitse niitä toteuttaa. Jos myös omaiset ovat vähävaraisia, he eivät saa edes lainaa mihinkään ökyhautajaisiin tai hautamuistomerkkiin.

Oletko tullut ajatelleeksi lainkaan asiaa? Kärjistät vaan kohtuuttomalla esimerkillä.

Mitä tiedän ja olen kuullut, niin kaikki jotka ovat kertoneet toiveistaan mitä omaisten tulee tehdä kuoleman jälkeen, ovat keskustelleet asiasta eikä ole jäänyt mitään yllätystä. Ei mitään sellaista mitä ei voi toteuttaa.

Toki joku voi " piruillessaan " toivoa vaikka patsasta mutta sehän on mahdoton useimmalle, jota ei pidä huomioida.

Joten käykää läpi eläissänne asiat niin ei tule yllätyksenä mikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmasti laita enää kuolinilmoitusta jatkossa. Olin hoitamassa hieman yllättäen kuolleen vanhempani hautajais yms. asioita ja siinä sitten sovittiin hautautoimiston kanssa, että he hoitavat kuolinilmoituksen lehteen. En ollut ihan skarppina tuossa tilanteessa ja jälkeenpäin, kun näin laskun, niin totesin sen ilmoituksen olleen ensimmäinen ja viimeinen minkä laitan. Mielestäni kaikki kuolemaan ja hautaukseen liittyvät asiat ovat törkeää rahastusta.

Aion tehdä itselleni arkun ja uurnan valmiiksi etukäteen. Ei tarvitse sitten perheen laittaa rahaa siihen turhuuteen senttiäkään.

Vierailija
104/116 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole varaa laittaa.

Pikkuilmoitus on ilmainen. Erittäin huono syy.

Mitä sinä oikein höpötät? Tai ehkä jossain perähikiän paikalllissanomissa se on ilmaista, mutta esimerkiksi Aamulehdessä halvin ilmoitus on 266€. 

Vierailija
105/116 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikkapa pesä on tyhjä. Ei kai ilmoitusta tarvitse kenenkään jälkeenjääneen omistaan maksaa?

Vierailija
106/116 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähisukulainen kuoli hetki sitten. Mietittiin et laitetaanko lehteen ilmoitus. Juu kallista on,hautaijaisten,muistotilaisuuden ,asianajajan joka perunkirjotuksen hoitoon palkattu. Ei laitettu, lehdet suorastaan ryöstää omaiset noilla hinnoilla.

Tässäpä bisnesidea jollekkin. Alkaa julkaseen kuolinilmoituksia

Millonka ne laittaa seurakunta ilmotukseen ne kuolleet,ennen vai jlk. Hautajaisten?

Vierailija
107/116 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin yllätti kuolinilmotuksen hinta. Ja kyseessä pieni paikallislehti, ei Hesari. Laitettiin silti.

Kuka noita edes lukee? En minä ainakaan.

Vierailija
108/116 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä oikein höpötät? Tai ehkä jossain perähikiän paikalllissanomissa se on ilmaista, mutta esimerkiksi Aamulehdessä halvin ilmoitus on 266€. 

Paikkakuntien ilmaislehdessä on osio, jossa on ilmoitettu kuolleet, vihityt ja kastetut. Mutta ne ovat kirkolliset ilmoitukset eli niihin päätyy vain noin 70 prosenttia edellämainituista.

Vierailija
109/116 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikkakuntien ilmaislehdessä on osio, jossa on ilmoitettu kuolleet, vihityt ja kastetut. Mutta ne ovat kirkolliset ilmoitukset eli niihin päätyy vain noin 70 prosenttia edellämainituista.

Jep, kirkolliset ilmoitukset on ilmaisia, mutta ne ovat kirkolliset ilmoitukset. Jos et kuulu seurakuntaan, ei seurakunta tiedota kuolemastasi.

Vierailija
110/116 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isälle oli kuolinilmoitus vanhan kotikaupunkinsa lehdessä, koska äiti halusi niin. Äidin kuolinilmoitusta ei ollut missään, koska veli halusi niin. "Sinähän soitit äidin ystävät jo läpi ja kerroit uutisen ja muilla ei ole väliä", veli sanoi minulle, ja niin sitten toimittiin. Joskus muinoin vain puhuttiin äidin kanssa kuolinilmoituksesta ja hän olisi halunnut siihen lempirunonsa, Eino Leinon Nocturnen. Mutta mikäs minä olin asiaan nitään sanomaan, äiti oli kotikaupungistaan muuttanut kuusi vuotta ennen kuolemaansa enkä todellakaan lähtenyt ajamaan 90 kilometriä sen takia, että veli ei viitsinyt mennä kaupunkinsa sanomalehden konttoriin viemään ilmoitusta - ja vielä maksamaan siitä! - vaikka ilmoitus olisikin mennyt kuolinpesän varoista.

Mutta mitäs minä vanhoista, tuosta kaikesta on jo kahdeksan vuotta eli ikuisuus. Äidin lempiruno saa minut aina liikuttumaan, koska muistan siitä hänet, edelleenkin.

Anoppi kuoli 10 vuotta sitten. Jo tuolloin tuon ilmoituksen pystyi ostamaan netissä jos 90 on liian pitkä ajomatka. Jos haluaa.

Vierailija
111/116 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, paljonko ne maksavat? Hinta on helposti 800 euroa, jopa yli tonnin. Se on monelle perheelle iso raha, semminkin jos pitää järjestää myös hautajaiset.

Aivan järkyttävää, jos ei tämän vertaa perinnöstä liikene.

Se yllätti itseni, että meillä hautajaiset maksoivat jotain 1800e ja ilmoitus lehteen 1000 e. Että suhteessa toisiinsa vähän outoa... yllätyin, ettei hautajaislasku ollut sen isompi.

Perinnöstä liikene? Itse tulen perimään vain rapsakat verot pientilasta syrjäseudulla enkä lanttiakaan rahaa. 

Vierailija
112/116 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, paljonko ne maksavat? Hinta on helposti 800 euroa, jopa yli tonnin. Se on monelle perheelle iso raha, semminkin jos pitää järjestää myös hautajaiset.

Se yllätti itseni, että meillä hautajaiset maksoivat jotain 1800e ja ilmoitus lehteen 1000 e. Että suhteessa toisiinsa vähän outoa... yllätyin, ettei hautajaislasku ollut sen isompi.

Perinnöstä liikene? Itse tulen perimään vain rapsakat verot pientilasta syrjäseudulla enkä lanttiakaan rahaa. 

Löisin vaikka vetoa että sen perittävän tililtä / lompakosta löytyy muutama lantti..

Vierailija
113/116 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tyhjästä tarvitse veroja maksaa ja perinnöstä on myös oikeus kieltäytyä.

Vierailija
114/116 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mulle ainakin ihan sama, kun kuolee. Laitetaanko ilmoitusta vai ei. Pidetäänkö edes hautajaisia. Siinä vaiheessa ei ole enää mitään merkistystä yhtään millään. Ja se on hyvä se! 

Vierailija
115/116 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies32vuotta kirjoitti:

Jaa. Mulle ainakin ihan sama, kun kuolee. Laitetaanko ilmoitusta vai ei. Pidetäänkö edes hautajaisia. Siinä vaiheessa ei ole enää mitään merkistystä yhtään millään. Ja se on hyvä se! 

No huoli kuolinilmoituksen julkaisusta ei ehkä ole päällimmäisenä mielessä.

Vierailija
116/116 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä voi olla ystäviä tai tuttavia jotka arvostavat tietoa poismenosta. Mutta minäminä ja meidän p.erhe

Olen 500% varma, että ystäväni ja tuttavani (ne joilla oikeasti on merkitystä) saavat tiedon kuolemastani ilman lehti-ilmoitustakin. Jopa paremmin kuin pelkällä lehti-ilmoituksella. 

Jos on tiivis ystävä- ja tuttavapiiri, niin varmaankin.

Voi olla myös toisin.