Millainen suku/perhe jättää lehteen laittamatta kuolinilmoituksen? Minusta törkeetä touhua. Kaikilla kuolleilla on oikeus
tulla tietoon et ovat kuolleet. Eri asia jos itse ovat toivoneet ettei lehteen ilmoitusta laiteta. Mitä muut on mieltä?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole varaa laittaa.
Pikkuilmoitus on ilmainen. Erittäin huono syy.
Vierailija kirjoitti:
Kuolleilla ei ole oikeuksia.
Ehdottomasti pitäisi olla.
En laittanut kummankaan vanhempani kuolinilmoitusta, enkä järjestänyt mitään kahvittelu yms. kekkereitä. Ei ole tullut kukaan valittamaan ainakaan päin naamaa. Voi olla, että takanapäin moittivat. Ei haittaa sekään.
Vierailija kirjoitti:
En itse halua edes hautajaisia kun kuolen saati lehti-ilmoitusta.
Miten se liittyy aloitukseen? Ap kysyi tapauksista, jossa vainaja itse EI ole kieltänyt kuolinilmoitusta.
Vierailija kirjoitti:
En laittanut kummankaan vanhempani kuolinilmoitusta, enkä järjestänyt mitään kahvittelu yms. kekkereitä. Ei ole tullut kukaan valittamaan ainakaan päin naamaa. Voi olla, että takanapäin moittivat. Ei haittaa sekään.
Et arvostanut vanhempiasi vai mikset? En tajua, jos ei kieltäneet. Miten vanhat ystävät ja koulukaverit ym saa tiedon kuolemasta?
Vierailija kirjoitti:
Mun naapuri jäi vasta leskeksi. Alunperin aikoi laittaa ilmoituksen, mutta päätti sitten olla laittamatta, koska muut naapuruston iäkkäämmät rouvat pelottelivat, että nyt muuttomiehet saavat tietää, että yksinäinen rouva asuu (jossain tällä paikkakunnalla...)
Kyllä ja myös muut saalistajat, käyttävät myös somea hyväkseen ja etsivät sieltä leskiä ym. menetyksen kokeneita.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän vittua nyt taas.
Erittäin hyvä kysymys oli. Kyllä kuolemasta pitäisi julkisesti ilmottaa, usein on ihmisiä, jotka tahtovat muistaa vainajaa. Jokainen tänne syntynyt myös ansaitsee sen, että kuolemasta ilmoitetaan julkisesti, kuten syntymästäkin.
Olisi ollut käsittämätön ajatuskin olla laittamatta vanhemmille kuolinilmoitusta, myös kotiseudun lehteen, että siellä tiedetään. Ihan kuin halveksisi omia vanhempiaan ja heidän elämäänsä eikä tahtoisi muistaa.
Vanha hyvä tapa kuolinilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolleilla ei ole mitään oikeuksia, enää. Minä olen esim sanonut lähiomaisilleni ettei minusta saa laittaa kuolinilmoitusta lehteen.
Sulla on elävänä oikeus kieltää, mutta omien sanojesi mukaisesti omaisillasi ei ole mitään velvollisuutta kunnioittaa toivettasi kuoltuasi.
Kyllä omaisten pitää toteuttaa kuolleen ohjeet ja toiveet. Jos ne eivät ole aivan mahdottomat toteuttaa.
No mutta juurihan hän tuossa edellä itse sanoi, että kuolleilla ei ole oikeuksia, joten oli ihan turha perään yrittää kieltää sitä ilmoitusta laittamatta.
Kuollut ei voi toivoa enää mitään, mutta kai erotat sen että moni tekee tarkat ohjeet eläessään ja niitä tulee noudattaa.
Se on juuri sitä vainajan kunnioitusta, että toimitaan hänen eläessään antamien ohjeiden mukaan.
Juuri noin. Siinä se on sanottu. Kun ihminen eläissään kertoo, miten tulee toimia kun hän kuolee, niin se on ihmisen viimeinen tahto ja sitä pitää noudattaa.
Kaikki se, mitä tehdään ihminen kuoleman jälkeen, tehdään niitä varten, jotka eivät vielä kuolleet. Se, joka kuoli, ei tarvitse enää mitään. Sitä, joka meistä viimeisenä kuolee, ei edes haudata. Kiinnostaako ketään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolleilla ei ole mitään oikeuksia, enää. Minä olen esim sanonut lähiomaisilleni ettei minusta saa laittaa kuolinilmoitusta lehteen.
Sulla on elävänä oikeus kieltää, mutta omien sanojesi mukaisesti omaisillasi ei ole mitään velvollisuutta kunnioittaa toivettasi kuoltuasi.
Kyllä omaisten pitää toteuttaa kuolleen ohjeet ja toiveet. Jos ne eivät ole aivan mahdottomat toteuttaa.
No mutta juurihan hän tuossa edellä itse sanoi, että kuolleilla ei ole oikeuksia, joten oli ihan turha perään yrittää kieltää sitä ilmoitusta laittamatta.
Kuollut ei voi toivoa enää mitään, mutta kai erotat sen että moni tekee tarkat ohjeet eläessään ja niitä tulee noudattaa.
Se on juuri sitä vainajan kunnioitusta, että toimitaan hänen eläessään antamien ohjeiden mukaan.Juuri noin. Siinä se on sanottu. Kun ihminen eläissään kertoo, miten tulee toimia kun hän kuolee, niin se on ihmisen viimeinen tahto ja sitä pitää noudattaa.
Ai jos minä sanon, että haudalleni pitää laittaa Suomen peruskalliosta louhittu luonnollisen kokoinen näköispatsas, joka esittää minua 20 vuotiaana, omaisteni pitää se hommata, vaikka kuolisin tyhjätaskuna?
Vierailija kirjoitti:
Kun jätän jälkeenjääville viimeisen tahtoni ja tarkat ohjeet kaikesta, niin lupaan että tulen kummittelemaan jos viimeistä tahtoani ei noudateta.
Hyvin pienet hautajaiset, vain lähimmille. Ei kukkalaitteita vain yksi leikkokukka kultakin, jos haluaa sen tuoda. Tuhkaus. Ei kuolinilmoitusta mihinkään. Sana kyllä kiirii heille, joille tieto on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on juuri sitä vainajan kunnioitusta, että toimitaan hänen eläessään antamien ohjeiden mukaan.Juuri noin. Siinä se on sanottu. Kun ihminen eläissään kertoo, miten tulee toimia kun hän kuolee, niin se on ihmisen viimeinen tahto ja sitä pitää noudattaa.
Ai jos minä sanon, että haudalleni pitää laittaa Suomen peruskalliosta louhittu luonnollisen kokoinen näköispatsas, joka esittää minua 20 vuotiaana, omaisteni pitää se hommata, vaikka kuolisin tyhjätaskuna?
Turhaan keuhkoat. Tajuutko?
Vierailija kirjoitti:
Sossu ei maksa lehti- ilmoitusta jos vainajalta ei jää rahaa, vaan kaikkein halvimman hautauksen. Eikä edes kahvi tarjoilua niin luuletko että joku alkaa omasta pussista maksamaan.
Minä maksoin omasta pussista anopin hautajaiset. Hänen varansa riittivät sairaalalaskuun.
Vierailija kirjoitti:
Normikäytäntöön kuuluu laittaa ilmoitus lehteen, ellei vainaja ole nimenomaan esittänyt toivetta, että ei laiteta. Mikäli on köyhästä ihmisestä kyse niin ehkä ei ole ollut yhtään rahaa laittaa. Mikäli varallisuutta on niin herättää ihmetystä. Ahneutta?
Siksi helvettiin normejesi kanssa, minusta ei laiteta lehtiin mitään, eikä hautajaisia pidetä.
Rahaa tulee jäämään jälkeen yli miljoona, vaikka tekisin loppuelämän mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki se, mitä tehdään ihminen kuoleman jälkeen, tehdään niitä varten, jotka eivät vielä kuolleet. Se, joka kuoli, ei tarvitse enää mitään. Sitä, joka meistä viimeisenä kuolee, ei edes haudata. Kiinnostaako ketään?
Entäs jos ihmisten hoito ja myös hautausurakointi ulkoistetaan jossakin vaiheessa roboteille?
Kaikkia ei kiinnosta 5 min kuuluisuus.
Ketään ei kiinnosta, jos kuolen. Miksi vaivaisin omaisiani jollakin hiton ilmoituksella lehdessä. Eiköhän se riitä, että kuolen.
Mihinkään olisi pitänyt laittaa? Anoppi kuoli 98-vuotiaana. Eipä ollut enää juuri sukulaisia kuin me ihan läheiset. Joku asuu kaukana. Näille ilmoitettiin kyllä muuten. Jopa naapurille ilmoitettiin heti muuten. Tuli hautajaisiinkin kutsuttuna.
Meillä veljen vaimo intti äitini kuoleman jälkeen, että ei ilmoitusta lehteen, ei ole varaa, perintö pienenee. Oli pakko sanoa, että sillä ei ole sinulle mitään merkitystä, sinä et ole perijöiden joukossa.