Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen suku/perhe jättää lehteen laittamatta kuolinilmoituksen? Minusta törkeetä touhua. Kaikilla kuolleilla on oikeus

Vierailija
15.12.2019 |

tulla tietoon et ovat kuolleet. Eri asia jos itse ovat toivoneet ettei lehteen ilmoitusta laiteta. Mitä muut on mieltä?

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo?

Emme laittaneet, koska asia tuli muutenkin tietoon niille, joita se kosketti. Muille tieto varmaan leviää puskaradiossa ajan mittaan sen minkä leviää.

Vierailija
42/116 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tästä ketjusta huomaa, että palstalaiset ovat nuoria eikä monellakaan ole kokemusta hautajaisten järjestämisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on muutenkin karua ja epäempaattista porukkaa. Raha ensimmäisenä mielessä vaikka sitä olisikin.

Vierailija
44/116 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kuolemantuomiota tähän mennessä, mutta en haluaisi kuolinilmoitusta. Miksi ihmeessä haluaisin? En minä ole sitä täällä lukemassa. :D

Vierailija
45/116 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeeko joku lehden kuolinilmoituksia löytääkseen tuttuja? Sairasta.

Vierailija
46/116 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme laittaneet ilmoitusta, kun omainen oli mu rhattu ja iltapäivälehtien lööpit olivat jo ilmoittaneet hänen poismenostaan. Tuntui tarpeettomalta.

Vierailija
47/116 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun naapuri jäi vasta leskeksi. Alunperin aikoi laittaa ilmoituksen, mutta päätti sitten olla laittamatta, koska muut naapuruston iäkkäämmät rouvat pelottelivat, että nyt muuttomiehet saavat tietää, että yksinäinen rouva asuu (jossain tällä paikkakunnalla...)

Vierailija
48/116 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

*murtomiehet, damn autocorrect...

Vierailija
49/116 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini vannotti pitämään hänelle kunnon hautajaiset ja näin teimme. Siunaus  kotikirkossa, ruokahautajaiset ja kahvitukset sen jälkeen. Kutsut hautajaisiin lehdessä ja kiitokset osanotosta lehdessä myöhemmin. Olimme myös saattueena mukana arkun siirrossa sairaalasta hautausmaalle. Surun keskellä oli lohtuna ympärillä olevien myötätunto. Tämä tapahtui pienellä paikkakunnalla. Äiti oli tallettanut riittävästi varoja hautajaisia varten.

Sen sijaan paha yllätys oli parhaan ystäväni  kuolema, jonka sain tietooni vasta salapoliisityön jälkeen. Hän oli mennyt tajuttomaksi kotonaan, joutunut sairaalaan, missä piuhat oli irrotettu parin päivän päästä. Hautaus oli toimitettu 400 kilometrin päässä eikä mitään kuolinilmoitusta oltu tehty. Kuolinsyy jäi tuntemattomaksi, kertoi kumppaninsa. Rahasta ei ollut puutetta.

En ole julkisuushakuinen, mutta mielestäni ansaitsen tulla haudatuksi niin, että minut tuntevat ihmiset saavat tiedon poismenostani. Siksi olen ilmoittanut jälkikasvulle paikan, mistä he löytävät minun viimeisen tahtoni. Se sisältää yksityiskohtaiset ohjeet hautauksesta.

Vierailija
50/116 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko joku lehden kuolinilmoituksia löytääkseen tuttuja? Sairasta.

Mistä muusta syystä niitä luettaisiin? Kauniiden värssyjen takia?

Vierailija
51/116 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme paikkakunnalla, jonne olemme muuttaneet työn perässä ja jolla meillä ei ole yhden ainutta sukulaista. Aikuiset lapset ovat muuttaneet muualle. Tuttaviakin on hyvin vähän. En näe mitään syytä, miksi pitäisi laittaa kuolinilmoitus lehteen. Miksi tuntemattomille pitäisi ilmoittaa kuolemasta?

Vierailija
52/116 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan yleensä kuului normikäytäntöön. Nykyihmisen luinteesta on hävinnyt ns. kunnioittava käytös.

Nimenomaan. Kommenttisi on siitä oiva esimerkki. Minäminäminä, minun käytäntöni on ainoa oikea ja kukaan ei saa toimia muulla tavalla. Kunnioituksen puutetta kirjaimellisimmillaan. 

En tietääkseni kirjoittanut ainoatakaan minä-sanaa viestiin. Kirjoitin sen että oli yleensä tapana laittaa ilmoitus. Ja sitä pidettiin kunnioittavana käytöksenä. Muitten viesteissähän täällä enemmän minä-sanoja on.

Ajat ovat muuttuneet. Ennen suurinpiirteinen jokaiseen kotiin tuli sanomalehti tilattuna. Ihmiset kuuluivat kirkkoon. Nykyisin sanomalehtiä ei tilata ja kirkosta on erottu. Hautajaistavat ovat muuttuneet. Kunnioitusta on se, että kunnioitetaan vainajan tahtoa. Se ei ole kunnioittamista, että haetaan itselle kunniaa hautajaisten järjestämisellä.

Vierailija
53/116 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleilla ei tosiaankaan ole mitään oikeuksia. Omaiset voivat ns. kunnioittaa vainajaa eri tavoin, jos haluavat, mutta ei se mikään pakko ole.

Vierailija
54/116 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka enää lukee edes lehtiä? Turha maksaa jostakin jota ei näe kuin muutama mummo.

Vierailija
55/116 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä laitoin äitini kuoli ilmoituksen paikalluslehtern ja Hesarin.

Vierailija
56/116 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suku ja lähimmät ystävät saa tietää, muiden ei tarvitsekaan.

Vierailija
57/116 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää hautaustestamentti, niin ei tarvitse jälkeen jäävien miettiä, miten toimia. Minä en ainakaan halua ilmoitusta lehteen, enkä sukulaisia haudalle hillumaan.

Vierailija
58/116 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää hautaustestamentti, niin ei tarvitse jälkeen jäävien miettiä, miten toimia. Minä en ainakaan halua ilmoitusta lehteen, enkä sukulaisia haudalle hillumaan.

Mä en halua edes hautaa.

Vierailija
59/116 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä yksi, joka aloittaa sunnuntain Hesarin aina kuolinilmoitukset lukemalla. Olen eläkkeellä, ja lehden kautta saan usein tiedon entisten kollegoiden kuolemasta.

Joskus kutsun yhteydessä on tieto myös hautajaisista, ja olen huomannut että usein omaisia on ilahduttanut kun vainajan entisiä työkavereita on osallistunut hautajaisiin.

Samoin, mutta kun läheinen nuori ihminen hiljattain kuoli, ei laitettu ilmoitusta, koska nuoret eivät lue paperilehteä. Ja sukulaisille ja ystäville tiedotettiin henkilökohtaisesti.

Vierailija
60/116 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että se pikkuilmoitus ilman ristejä yms on ilmainen ja sitä ei tarvitse tehdä itse vaan hautaustoimisto hoitaa. Iso ilmoitus onkin sitten kallis.