Miksei lääkäri kerro, että lääke lihottaa?
Minulle on 15 vuoden aikana kolme eri lääkäriä määrännyt kolmea eri lääkettä, joista jokainen on lihottavien lääkkeiden kärjessä.
Ensimmäisestä lihoin aivan hetkessä 13 kiloa, toista käytin vain hetken, ja kolmannen aloitin kuukausi sitten. Nyt vasta selvisi, että lääke on jälleen kerran erityisen lihottava.
Miksi lääkärit eivät mainitse noin yleisestä ja noin vaikeasta sivuvaikutuksesta? Moni on lihonut näillä lääkkeillä kymmeniä kiloja. Olisi paljon helpompaa, jos tietäisi heti lääkkeen aloittaessa varoa syömisiään.
Selosteet ovat usein niin pitkiä, ettei lihomisjuttu nouse niin selvästi esille kuin pitäisi. Eikä sairas aina muista miettiä kaikkea, kun on unettomuudesta (tai muusta) pää sekaisin ja sitä odottaa vain helpotusta.
(Käytän sanaa ”lihottaa”, vaikka tiedän kyllä että kyse on yleensä ruokahalujen lisääntymisestä tai kylläisyyden tunteen puutteesta.)
Joten: miksi?
Kiireestä ei ole ollut kyse, viimeksikin oli kaksi tunnin käyntiä erikoislääkärillä.
Kommentit (139)
Koska lääke ei lihota, vaan se mitä suustasi työnnät alas. Ja vastuullinen ihminen tsekkaa lääkkeen pakkausselosteen ennen käytön aloittamista.
Jotta et söisi vielä enemmän, kun ajattelet lihoamisen olevan kuitenkin lääkkeen syytä?
No, en usko että oikeasti miettivät yhtään kaikkia mahdollisia haittoja, joita heidän määräämänsä lääkkeet enemmän tai vähemmän aiheuttavat. Helpompi niin. He vain kokeilevat jotain, ja potilas kertoo, osuiko vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Koska lääke ei lihota, vaan se mitä suustasi työnnät alas. Ja vastuullinen ihminen tsekkaa lääkkeen pakkausselosteen ennen käytön aloittamista.
Molemmat asiat on mainittu aloitusviestissäni. -ap
Ei ole mitenkään vaarallinen sivuvaikutus ja siihen voi itse vaikuttaa kun syö ja liikkuu oikein, sen lääkkeen vaste on tärkein ja jos haittavaikutukset eivät ole terveydelle suureksi haitaksi, niin lääkitystä jatketaan, joskus voidaan määrätä joku toinen lääke hoitamaan niitä haittoja, riippuu täysin miten tärkeänä sitä tiettyä lääkettä pidetään...
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit voisivat kertoa etukäteen, että lääkkellä on lihottavia vaikutuksia. Silloin voisi sitä ruokaansa myös etukäteen miettiä. Meitä juoksutettiin ravintoterapeutin luona, pidettiin ruokapäiväkirjaa, mietittiin syömisiä (ei löydetty mitään vikaa ruokavaliosta) ja stressattiin koko perhettä, koska lapsen epilepsialääkkeen sivuvaikutuksena oli painonnousu. Mutta ensin piti etsiä vikaa perheestä ja lapsesta, lääkkeessähän syy ei voinut olla.
Ei se lääke teille ruokaa työnnä suuhun, teette sen ihan itse. Mutta helppohan sitä on syyttää :)
Kyllä ihmisellä on omakin vastuu elämästään. Onko se nyt liikaa vaadittu jos lukee lääkkeen käyttöohjeet eikä huomaa vuosien jälkeen olevansa lihava mätisäkki. Laihduttaminenkin on mahdollista.
Kukan ei liho "ihan hetkessä" 13kg. Jumalauta :D
Sovitaanko että ihmiset joilla ei ole kokemusta siitä miltä tuntuu kun joku lääke syötättää, eivät tulisi antamaan neuvoja. Kyse ei todellakaan ole ahneudesta. Ei, ette ole parempia ihmisiä ettekä saa nostaa itseänne jalustalle
Meille sanottu hoitoalan oppilaitoksessa, että sitä ei sanota, koska vähentää hoitomyöntyvyyttä.
Ainakaan asiaa ei sanota suoraan, vaikka lihominen olisi hyvin todennäköistä. Se ilmaistaan korkeintaan sanomalla, on mahdollista tai joskus saattaa.
Todennäköisesti olettaa, että osaat lukea ja luet ohjeet pakkauksessa sivuvaikutuksineen.
Vierailija kirjoitti:
Meille sanottu hoitoalan oppilaitoksessa, että sitä ei sanota, koska vähentää hoitomyöntyvyyttä.
Ainakaan asiaa ei sanota suoraan, vaikka lihominen olisi hyvin todennäköistä. Se ilmaistaan korkeintaan sanomalla, on mahdollista tai joskus saattaa.
Totaalisen epärehellistä toimintaa! Eipä kerro lääkärit jopa pysyvistä seksuaalisista haittavaikutuksistakaan, sillä jos potilaita informoitaisiin niistä, ei kukaan käyttäisi tällaisia lääkkeitä. Ei ikimaailmassa. Koko lääkebisnes perustuu potilaiden huijaamiseen ja lääketehtaiden johtajien ahneuteen. Tällaisia myrkkyjä ei kannata koskaan käyttää, lääkärit eivät sano mitään pysyviksi jäävistä haitoista.
Mulle sanoi lääkäri 9 kk malarialääkkeen syömisen jälkeen, että naisille ei kannata kertoa etukäteen, että tukkaa lähtee. Olin tietty ensin vihainen, mutta toki tyytyväinen siihen, että reuma lähti.
Mullakin on käytössä kaksi "lihottavaa" lääkettä. No enpä ole lihonut kiloakaan kun katson mitä syön. Tyhjästä ei liho. Jos tekee mieli syödä niin sitä halua kyllä pystyy vastustamaan.
Lääkäreiden rehellisyydessä olisi paljonkin parantamisen varaa.
Toinen kumma juttu on ettei varoiteta että joidenkin lääkkeiden kanssa ei pitäisi käyttää yhtään alkoholia.
Oho, onpa armottomia vastauksia. :D
Tosiaan, ensimmäisestä lääkkeestä kokemukseni oli se, että ensimmäiset viikot melkein jokainen ajatukseni oli ruoka. Eli vähän sama kuin narkkarilla, jolla koko elämää hallitsee se, mistä saa seuraavan annoksen. Jos ruokaa ei olisi ollut tarpeeksi saatavilla, niin olisin varmasti ruvennut tekemään jotain automurtoja sitä saadakseni. :D
Unettomuuteni oli niin paha, että lääke aloitettiin sairaalahoidossa, eli en lääkettä aloittaessa mitään selosteita käteeni edes saanut. Olin tosi nuori ja laihtunut unettomuudesta monta kiloa, joten kun pääsin kotiin, luulin että olin vain tervehtymässä, kun ruoka olikin yhtäkkiä tosi hyvää ja kiinnostavaa...
Myöhemmin lääkkeitä on kokeiltu ainakin 10 erilaista, ei niistä sivuvaikutuksista oikein jaksa pysyä perillä. Näistä kahdesta muusta ”lihottavasta” ei ole tullut mitään ongelmaa, mutta jos jollain lääkkeellä on noin yleinen haittavaikutus (joka on usein jo iso terveysriski ja josta saa pitkään taistella eroon), niin siitä pitäisi minusta mainita. 5 sekunnin maininnalla säästyisi moni paljolta. -ap
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on käytössä kaksi "lihottavaa" lääkettä. No enpä ole lihonut kiloakaan kun katson mitä syön. Tyhjästä ei liho. Jos tekee mieli syödä niin sitä halua kyllä pystyy vastustamaan.
Mikään lääke ei lihota kaikkia. Et ole parempi ihminen
Lihoin lääkkeistä n.40 kg. Olin vakavasti sairas ja söin ihan mitä sattuu, luulen. Muistikuvaa ei juuri ole, ainakaan pahimmista ajoista. Valitettavasti aidosti sairas ei vaan voi lähteä lenkille ja olla syömättä ettei liho. Sitä yrittää etsiä lohtua vaikka suklaasta, jos se tuntuu hyvältä. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, mutta sitähän te kieltäjät ette usko. Toivotaan ettei osu omalle kohdalle.
Aika moni psykoosilääke kyllä lihottaa.
Vähänpä ne tuntuu muutenkaan mistään negatiivista sivuvaikutuksista puhuvan. Tai myöskään vierotusoireista tiettyjen lääkkeiden kohdalla.