Käyttääkö kristityt naiset huivia missään päin maailmaa?
Käsitin että Paavali on ohjeistanut naisia pitämään pitkät hiukset ja pää peitossa. Onko tätä oikeastaan koskaan noudatettu? Tai onko kristityillö jossain edelleen tapana peittää pää?
Kommentit (62)
Tuo ohje koskee Jumalanpalveluksia, eli niiden aikana Apostoli Paavali kehotti naisia pitämään huivia. Ei koko ajan käytettäväksi.
Monet helluntailaiset ja ortodoksit peittävät päänsä huivilla tai myssyllä jumalanpalveluksessa, mutta eivät esim. kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen Suomessakin oli naisilla huivi päässä kirkossa.
Kätevyyssyistä myös köökissä ja navetassakin.
Kävin mummon kanssa kirkossa ja muistan selvästi ettei mitään huiveja ollut. Miksi tuo on tärkeää kellekään?
Vierailija kirjoitti:
Myös katolilaisilla on kirkossa huivi.
Vatikaanin joulu- ja pääsiäispalveluksissa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen Suomessakin oli naisilla huivi päässä kirkossa.
Kätevyyssyistä myös köökissä ja navetassakin.
Kävin mummon kanssa kirkossa ja muistan selvästi ettei mitään huiveja ollut. Miksi tuo on tärkeää kellekään?
Koska palstajurpo kiihottuu kaikista naisen ruumiinosista ja tällä kertaa sitten hiuksista. Hän on samoilla linjoilla kuin ta le ban.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin naiseni käyttävän huivia ja olisin otettu jos tämä käyttäisi abaya. Siveä nainen ei paljastele itseään vieraille miehille. Mutta siveytensä kadottanut suomi nainen. Mainitsee seksin jo treffeillä. Tulee olo kuin olisi prostituoidun kanssa.
Ja sinä haluat että toinen ihminen on vain sinua varten ja haluat rajoittaa hänen itsemääräämisoikeuttaan ja ihmisoikeuksiaan pelkän seksin vuoksi. Häpeä. Tuntuu kuin olisi vanginvartijan seurassa.
Ap on huivituputtaja. Ei mitään tekemistä kristinuskon kanssa.
Kun leivon , laitan huivin päähäni, ettei hiukset lennä taikinaan.
Vierailija kirjoitti:
Naisten hiukset on kauan nähty myös seksuaalisen viekoittelun välineenä.
Miehet on kyllä todellakin se "heikompi sukupuoli" henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kun leivon , laitan huivin päähäni, ettei hiukset lennä taikinaan.
Minä käytän marja-ja sienimetsällä.
Vierailija kirjoitti:
Vanha pohdinta, mutta nosto, koska itselle ajankohtainen. Mietin tässä, että alan kyllä käyttämään huivia, sillä uusi testamentti on meille ohjenuora ja siellä suoraan sanotaan, että naisella tulee olla pitkät hiukset JA huivi, ainakin rukoillessa ja profetoidessaan.
Ihmetyttää, miksi tämä käytäntö on pudonnut pois? Raamattu ihan suoraan sanoo, että meidän tulee kasvaa opetuslapseudessa Jeesuksen kaltaisuuteen - vaikka ei tässä ajassa tulla maaliin pääsemäänkään - ja tämän vuoksi koettaa noudattaa Hänen opetuksiaan, käskyjään ja kehoituksiaan kaikessa. Ei siis pelkästään uskoa Häneen, vaan uskoa (totella) Häntä. Joten miksi ihmeessä tuo juttu on pudotettu pois? 🤔
No, en tiedä siitä, mutta kukin meistä on tilivelvollinen itsestään, viimeisellä tuomiolla jopa jokaisesta sanastaan, ja jokainen meistä itse seisoo tai kaatuu Herramme edessä, joten otan huivin käyttöön. Missä laajuudessa, en tiedä, sillä minä
No, jos haluat noudattaa 2000 vuoden takaisia sosiaalisia normeja ja käytöstapoja ja sen ajan yhteiskunna tapoja etkä välitä siitä, että Paavali eli 100 vuotta Jeesuksen jälkeen, edes tuntematta häntä, ja haluat noudattaa monen eri ihmisen, monen vuosisadan aikana tehtyjen kirjoitusten mukaan, niin siitä vaan.
Oletko nähnyt taulua "Ruokolahden eukkoja kirkonmäellä" ?
On miehen heikkoutta vaatia naista peittämään itsensä.
No, jos haluat noudattaa 2000 vuoden takaisia sosiaalisia normeja ja käytöstapoja ja sen ajan yhteiskunna tapoja etkä välitä siitä, että Paavali eli 100 vuotta Jeesuksen jälkeen, edes tuntematta häntä, ja haluat noudattaa monen eri ihmisen, monen vuosisadan aikana tehtyjen kirjoitusten mukaan, niin siitä vaan.
Vastaa
Paavali teki ensimmäisen lähetysmatkansa 46-48v.
Kuoli v. 62
Käsittääkseni nämä ohjeet tulevat siis Paavalilta, ei Jeesukselta. Ottiko Jeesus tällaisiin asioihin kantaa? Miksi Paavalilla on niin suuri rooli Raamatun ohjeistajana ylipäänsä? AP
Paavali oli Jumalan määräämänä apostoli joka toi evankeliumin pakanoille.
ts. on tarkoitettu koko maailmalle eikä pelkästään juutalaisille.
Paavali sanoo paimenkirjeissään, että naisen pään tulee olla peitettynä jumalanpalveluksessa ja miehen paljaana.
Samoin hän sanoo naisten ja miesten hiustyylistä, että naisilla tulee olla pitkät hiukset ja miehillä siististi leikatut lyhyet hiukset.
Vasemmiston tavoitteena, tulipa se sittten oikealta tai vasemmalta suunnalta, on kristinuskon ja myös kristittyjen hävittäminen maan päältä, niin heidän arvomaailmansa on luonnollisesti täysin päinvastainen Jumalan hyvien säädösten kanssa.
Aloitin käyttää sinä päivänä, kun sain "ei kiitos!!" viestin yhden miesvaltaisen yrityksen toimarilta, joka etsi uutta työntekijää. Olin laittanut cv:hen kuvan itsestäni huivi päässä. Tein sitten sen jälkeen viidakkorummun avulla selvitystä miksi noin tyly vastaus ja sain kuulla, että hän ei koskaan keskustele kahta sanaa enempää ihmisten kanssa, joiden epäilee kuuluvan tiettyyn suomeen kauempaa tulevaan uskontoon. Että ilmeisesti hän tulkitsi että olen tuon uskonnon edustaja. Pakit eivät jääneet hiertämään minua: en haluaisikaan olla töissä yrityksessä, jonka toimari on tyhmempi kuin saapas ja etenee vain omien olettamusten kanssa, mutta tuon "välikohtauksen" jälkeen tajusin miten tärkeää on alkaa elää sillä lailla, että laittaa ihmiset ravistelemaan omia ennakkokäsityksiään. Löys aika helposti työpaikankin itselleni, joten sikälikin ihan hyvä, että oli huivi cv:n kuvassa minulla päässä.
Onko apinanjälkeläisillä jotain ohjeistuksia?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovin kauan siitä, kun Suomessakin huivi päässä oli naimisissa olevan naisen merkki. Mummoni esimerkiksi vieläkin puhuu nuoruuden tapahtumista sanoilla "tyttöpäänä ollessa". Ts huivi tai huivittomuus erotti naimattoman ja naimisissa olevan naisen.
Kiva, mummosi olisi pitkälti yli 100 -vuotias jos eläisi. Ei kuitenkaan kertonut kunniamu*hista jos ei peittänyt hiuksiaan viedessään hevosella maitotonkkia maitolaiturille vieraalle meijerin maidonkeräilijämiehelle tai asioidessaan osuuskaupalla.
Vanha pohdinta, mutta nosto, koska itselle ajankohtainen. Mietin tässä, että alan kyllä käyttämään huivia, sillä uusi testamentti on meille ohjenuora ja siellä suoraan sanotaan, että naisella tulee olla pitkät hiukset JA huivi, ainakin rukoillessa ja profetoidessaan.
Ihmetyttää, miksi tämä käytäntö on pudonnut pois? Raamattu ihan suoraan sanoo, että meidän tulee kasvaa opetuslapseudessa Jeesuksen kaltaisuuteen - vaikka ei tässä ajassa tulla maaliin pääsemäänkään - ja tämän vuoksi koettaa noudattaa Hänen opetuksiaan, käskyjään ja kehoituksiaan kaikessa. Ei siis pelkästään uskoa Häneen, vaan uskoa (totella) Häntä. Joten miksi ihmeessä tuo juttu on pudotettu pois? 🤔
No, en tiedä siitä, mutta kukin meistä on tilivelvollinen itsestään, viimeisellä tuomiolla jopa jokaisesta sanastaan, ja jokainen meistä itse seisoo tai kaatuu Herramme edessä, joten otan huivin käyttöön. Missä laajuudessa, en tiedä, sillä minä rukoilen ja profetoin kaiken aikaa, mutta ainakin kirkkoon.
Jumalan siunausta kaikille.
Ja ap - jos satut joskus lukemaan vielä tätä - meidän tulee totella Paavalia ainakin niiltä osin, kun hän puhuu Jumalan suulla. Hän välillä sanoo kyllä itsekin puhuessaan, että "puhuu hän, ei Herra" ja on joitain asioita, jotka ovat enemmän hänen mielipiteitään - joista kaikista en ole samaa mieltä, kuten naimattomana pysymisessä, sillä nainen ja mies on toisilleen luodut ja ensimmäinen käsky oli lisääntyä ja täyttää maa, johon kuvioon istuu naimattomuus muuna kuin armoituksena tai omana valintana aika huonosti -, mutta esimerkiksi tämä nimenomainen kohta on täysin selvä. Tarkoitus on kunnioittaa Herraa, osoittaa alamaisuutta ja kunnioitusta Hänen luomisjärjestystään kohtaan.
Tai siis näin minä sen ainakin ymmärrän ja koska olen "Raamattu fundamentalisti" ihan kuin muun kaltaisia uskovia muka voisi ollakaan (onhan Raamattu yhtä kuin Kristus Joh. 1 luvun mukaan - alussa Sana oli Jumalan luona ja Jumala oli Sana --- ja sitten Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme -- ja sitten voidaankin todeta loppu Raamatun mukaan, että Jeesus ylös nousi ja Hän eli Sana on niiden kirjan kansien välissä, joka Raamattunakin tunnetaan). Joten, koska Hän on Raamattu ja Jumala on tehnyt selväksi, että "te eksytte, koska ette tunne kirjoituksia" ja koska Hän haluaa "ennen kaikkea kuuliaisuutta" (eli tottelevaisuutta, luotettavuutta, uskollisuutta), niin minä ainakin laitan huivin päähäni.
Kunhan ensin on tosiaan keskusteltu yksityiskohdat kuntoon Isän kanssa. 🙏🏽