Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttääkö kristityt naiset huivia missään päin maailmaa?

Vierailija
15.12.2019 |

Käsitin että Paavali on ohjeistanut naisia pitämään pitkät hiukset ja pää peitossa. Onko tätä oikeastaan koskaan noudatettu? Tai onko kristityillö jossain edelleen tapana peittää pää?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin Paavali ei ole ohjeistanut naisia pitämään päätä peitossa jatkuvasti. Tosin Paavali on kehottanut naisia pitämään päänsä peitossa silloin, kun he "profetoivat". Koska naiset varsin harvoin nykyaikana profetoivat kirkossa tai muuallakaan, ohjeella ei ole käytännön merkitystä sellaisellekaan, joka noudattaa Paavalin ohjeita kirjaimellisesti.

Paavali ei myöskään varsinaisesti käske naisia pitämään pitkiä hiuksia, vaikka hän jossain kirjeessään toteaakin jotain tyyliin: "Opettaahan sen luontokin, että pitkät hiukset ovat naiselle kunniaksi."

Mutta itse kysymykseen: ainakin jossain ortodoksikirkoissa naiset peittävät päänsä huivilla.

Tästä olen vähän eri mieltä tämän korinttolaiskirjeen perusteella:

”Teidän tulee kuitenkin tietää, että jokaisen miehen pää on Kristus, naisen pää on mies ja Kristuksen pää on Jumala. [Ef. 5:23]

4 Jos miehellä on päähine päässään, kun hän rukoilee tai profetoi*, hän häpäisee päänsä. [Profetoiminen ei ole tässä ennustamista vaan Hengen välittömästä vaikutuksesta syntyvää selväsanaista puhetta, vrt. 14:3.]

5 Sen sijaan jos nainen on avopäin, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois.

6 Ellei nainen peitä päätään, hän voi yhtä hyvin leikkauttaa hiuksensa. Mutta jos kerran hiusten leikkaaminen tai pois ajaminen on naiselle häpeällistä, hänen tulee peittää päänsä.

7 Miehen ei pidä peittää päätään, koska hän on Jumalan kuva ja heijastaa hänen kunniaansa. Nainen taas heijastaa miehen kunniaa. [1. Moos. 1:26, 1. Moos. 5:1, 1. Moos. 9:6]

8 Miestä ei ole luotu naisesta vaan nainen miehestä, [1. Moos. 2:23; 1. Tim. 2:13]

9 eikä miestä luotu naisen takia vaan nainen miehen takia. [1. Moos. 2:18]

10 Naisen tulee siis pitää päässään arvonsa merkkiä enkeleiden takia.

11 Herran edessä ei kuitenkaan ole naista ilman miestä eikä miestä ilman naista,

12 sillä niin kuin nainen on luotu miehestä, myös mies on syntynyt naisesta. Mutta kaikki on saanut alkunsa Jumalasta. [Room. 11:36]

13 Päätelkää itse, onko naisen sopivaa rukoilla Jumalaa avopäin.

14 Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi

15 mutta naiselle kunniaksi. Pitkät hiukset on annettu naiselle hunnuksi.

16 Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla.”

Tässä suomennoksessa lukee päätelkää itse (eikä päättäkää itse), mutta sitä ennen kuitenkin puhutaan häpeästä, jota paljas pää aiheuttaa. En myöskään ymmärrä miten luonto on osoittanut, että miehellä on lyhyet hiukset. Kyllähän nekin kasvaa, myös Jeesuksella oli pitkä tukka.

Olen ollut kerran ortodoksikirkossa, ja siellä ei kyllä ollut päät peitettyinä. Muslimien tapoja en tässä nyt ole kiinnostunut pohtimaan, vaan ihan sitä, että onko joku kristitty ryhmittymä, joka edelleen päänsä peittää. Ei siis välttämättä Suomessa. Amishit varmaan juu, mutta onko lisäksi joitain ihan ”normaaleja” yhdyskuntia, joissa pään peittäminen on normi?

Käsittääkseni nämä ohjeet tulevat siis Paavalilta, ei Jeesukselta. Ottiko Jeesus tällaisiin asioihin kantaa? Miksi Paavalilla on niin suuri rooli Raamatun ohjeistajana ylipäänsä?

Ap

Ilmeisesti niitä Paavalin kirjoituksia on arvostettu silloin varhaiskeskiajalla Vai milloin lie kun Raamattua on kasailtu eri kirjoituksista. Ovat sopineet sen hetkiseen ajatustapaan.

Vierailija
22/62 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten hiukset on kauan nähty myös seksuaalisen viekoittelun välineenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa esim. esikoislestadiolaiset.

Mutta siis seuroissa käydessään, eivät koko aikaa.

Vierailija
24/62 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap, missä ortodoksisessa kirkossa ei naisilla ollut huiveja? Kuulostaa todella harvinaiselta. Asun ortodoksisessa maassa ja en ole koskaan nähnyt naisen menevän kirkkoon ilman huivia. Kerran olin Britanniassa ortodoksisissa ristiäisissä ja olin ainoa huiviton nainen.

Vierailija
25/62 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin naiseni käyttävän huivia ja olisin otettu jos tämä käyttäisi abaya. Siveä nainen ei paljastele itseään vieraille miehille. Mutta siveytensä kadottanut suomi nainen. Mainitsee seksin jo treffeillä. Tulee olo kuin olisi prostituoidun kanssa.

Vierailija
26/62 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa esim. esikoislestadiolaiset.

Mutta siis seuroissa käydessään, eivät koko aikaa.

Meidän kylillä ainakin asustelee porukkaa, jotka käyttävät aina peittävää huivia, nuoret naisetkin. Jotain lestoja ovat. Ja tämä siis Etelä-Suomessa.

Vierailija
27/62 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös katolilaisilla on kirkossa huivi.

Vierailija
28/62 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoislestadiolaisten lisäksi myös osa muista lestadiolaisnaisista käyttää käsittääkseni huivia.

Meidänkin kylällä asuu tällaisia perheitä.

Vierailija
29/62 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta itse kysymykseen: ainakin jossain ortodoksikirkoissa naiset peittävät päänsä huivilla.

Minun mummi oli ortodoksi, mutta huivia hän ei pitänyt.

Mummi myös siunattiin ortodoksisessa kirkossa, eikä kennelläkään ollut huivia päässä. Siunauksen aikana seisoimme arkun ympärillä, jokaisella palava kynttilkä kädessä.

Sori, loppu meni ohi aiheen.

Vierailija
30/62 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Etelä-Italiassa vanhemmilla rouvilla on järjestään huivi päässä. En ole tosin koskaan kysynyt onko siihen jokin uskonnollinen syy.

Vierailija
31/62 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isoäiti oli körtti ja käytti huivia, ainoastaan nuoruuskuvissa ennen avioitumista on palmikkopäänä ilman päähinettä. Käytti aina myös hametta, ei housuja. Synt. 1910

Vierailija
32/62 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei Ap, missä ortodoksisessa kirkossa ei naisilla ollut huiveja? Kuulostaa todella harvinaiselta. Asun ortodoksisessa maassa ja en ole koskaan nähnyt naisen menevän kirkkoon ilman huivia. Kerran olin Britanniassa ortodoksisissa ristiäisissä ja olin ainoa huiviton nainen.

Lappeenrannassa.

Ap

Vierailija
33/62 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä, Lahdessa, Joensuussa, Ilomantsissa, Järvenpäässä ja Espoossa. Näissä kaikissa kaupungeissa olen vieraillut ortodoksisessa kirkossa. Ei huiveja paitsi parilla mummolla.

Vierailija
34/62 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä, Lahdessa, Joensuussa, Ilomantsissa, Järvenpäässä ja Espoossa. Näissä kaikissa kaupungeissa olen vieraillut ortodoksisessa kirkossa. Ei huiveja paitsi parilla mummolla.

Pääsiäispalveluksissa ainakin on näkynyt käytettävän ja tuskin pelkän videoinnin takia kukaan laittaa. 

Vierailija
35/62 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Körttiläisistä osa käyttää suurin osa ei. Tämän näkee vaikka herättäjäjuhlilla, jossa kyllä selkeästi useampi on ilman huivia kuin huivin kanssa.

Vierailija
36/62 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen jos oltiin aviossa ja muutoin kun pölyiset työt vaati päähineen sekä vanhukset.

Hatut jo oli sitten porvaris naisilla.

Vierailija
37/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin Paavali ei ole ohjeistanut naisia pitämään päätä peitossa jatkuvasti. Tosin Paavali on kehottanut naisia pitämään päänsä peitossa silloin, kun he "profetoivat". Koska naiset varsin harvoin nykyaikana profetoivat kirkossa tai muuallakaan, ohjeella ei ole käytännön merkitystä sellaisellekaan, joka noudattaa Paavalin ohjeita kirjaimellisesti.

Paavali ei myöskään varsinaisesti käske naisia pitämään pitkiä hiuksia, vaikka hän jossain kirjeessään toteaakin jotain tyyliin: "Opettaahan sen luontokin, että pitkät hiukset ovat naiselle kunniaksi."

Tästä olen vähän eri mieltä tämän korinttolaiskirjeen perusteella:

”Teidän tulee kuitenkin tietää, että jokaisen miehen pää on Kristus, naisen pää on mies ja Kristuksen pää on Jumala. [Ef. 5:23]

4 Jos miehellä on päähine päässään, kun hän rukoilee tai profetoi*, hän häpäisee päänsä. [Profetoiminen ei ole tässä ennustamista vaan Hengen välittömästä vaikutuksesta syntyvää selväsanaista puhetta, vrt. 14:3.]

5 Sen sijaan jos nainen on avopäin, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois.

6 Ellei nainen peitä päätään, hän voi yhtä hyvin leikkauttaa hiuksensa. Mutta jos kerran hiusten leikkaaminen tai pois ajaminen on naiselle häpeällistä, hänen tulee peittää päänsä.

7 Miehen ei pidä peittää päätään, koska hän on Jumalan kuva ja heijastaa hänen kunniaansa. Nainen taas heijastaa miehen kunniaa. [1. Moos. 1:26, 1. Moos. 5:1, 1. Moos. 9:6]

8 Miestä ei ole luotu naisesta vaan nainen miehestä, [1. Moos. 2:23; 1. Tim. 2:13]

9 eikä miestä luotu naisen takia vaan nainen miehen takia. [1. Moos. 2:18]

10 Naisen tulee siis pitää päässään arvonsa merkkiä enkeleiden takia.

11 Herran edessä ei kuitenkaan ole naista ilman miestä eikä miestä ilman naista,

12 sillä niin kuin nainen on luotu miehestä, myös mies on syntynyt naisesta. Mutta kaikki on saanut alkunsa Jumalasta. [Room. 11:36]

13 Päätelkää itse, onko naisen sopivaa rukoilla Jumalaa avopäin.

14 Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi

15 mutta naiselle kunniaksi. Pitkät hiukset on annettu naiselle hunnuksi.

16 Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla.”

Tässä suomennoksessa lukee päätelkää itse (eikä päättäkää itse), mutta sitä ennen kuitenkin puhutaan häpeästä, jota paljas pää aiheuttaa. En myöskään ymmärrä miten luonto on osoittanut, että miehellä on lyhyet hiukset. Kyllähän nekin kasvaa, myös Jeesuksella oli pitkä tukka.

Olen ollut kerran ortodoksikirkossa, ja siellä ei kyllä ollut päät peitettyinä. Muslimien tapoja en tässä nyt ole kiinnostunut pohtimaan, vaan ihan sitä, että onko joku kristitty ryhmittymä, joka edelleen päänsä peittää. Ei siis välttämättä Suomessa. Amishit varmaan juu, mutta onko lisäksi joitain ihan ”normaaleja” yhdyskuntia, joissa pään peittäminen on normi?

Käsittääkseni nämä ohjeet tulevat siis Paavalilta, ei Jeesukselta. Ottiko Jeesus tällaisiin asioihin kantaa? Miksi Paavalilla on niin suuri rooli Raamatun ohjeistajana ylipäänsä?

Ap

Jos olet kristitty niin Vanha Testamentti ei koske kristittyjä, se on juutalaisten sääntökirja ja sopimus Jumalan kanssa. Paavalin horinoistakaan ei kannata välittää, Paavali ei koskaan edes tavannut Jeesusta ja välittää omaa käsitystään pään peittämisestä. Paavalin suuri osuus Uudessa Testamentissa johtuu hellenistisestä vaikutuksesta ja kirkon intresseistä asiaan. Menneisyydessä Raamatulla on osuutensa siinä, että naisia on alistettu ja siksi jopa kristityt ovat joutuneet käyttämään huivia jumalanpalveluksessa. Tapa lienee käytössä edelleen katolisissa ja ortodoksisissa maissa uskovaisten naisten joukossa.

Vanhan Testamentin huivituskäsky juontaa Mesopotamiasta, jolloin jaettiin naiset siveellisiin ja siveettömiin huivin käytön avulla. Siksi Lähi-Idän alueella edelleen suhtaudutaan huivittomiin naisiin säädyttöminä.

Vierailija
38/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No BB ssä taitaa olla sellainen juuri - yleensä messiaaninen israelfani juutalaistyypit jne pitävät. Kun naimisissa.

Vierailija
39/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malmössä.

Vierailija
40/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin naiseni käyttävän huivia ja olisin otettu jos tämä käyttäisi abaya. Siveä nainen ei paljastele itseään vieraille miehille. Mutta siveytensä kadottanut suomi nainen. Mainitsee seksin jo treffeillä. Tulee olo kuin olisi prostituoidun kanssa.

No tuohan on hyvin Lähi-Itämainen käsitys mikä sinulla on. Hammurabin laissa jaoteltiin naiset siveellisiin ja siveettömiin. Siveellisten naisten edellytettiin käyttävän huivia, kun taas orjat ja prostituoidut eivät saaneet käyttää huivia rangaistuksen uhalla. Sieltä se asenne puskee edelleenkin näkyviin suhtautumisessa naisiin. Ei ihme, että muslimit sanovat käyttävänsä mielellään ja omasta tahdosta huivia. Lunastavat siten siveellisen naisroolin ja saavat kunnioitusta osakseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän