Depersonalisaatio, miten toimii esimerkiksi?
Siis että minkälaisissa tilanteissa tulee esiin? Voiko ihminen muuttua toiseksi vain jonkun tietyn ihmisen seurassa?
Kommentit (11)
Luin että desalinaatio ja olin rientämässä selostamaan.
Mutta ei mitään, jatkakaa.
M
Vierailija kirjoitti:
Luin että desalinaatio ja olin rientämässä selostamaan.
Mutta ei mitään, jatkakaa.
M
No kerro?
Itse kärsin tästä 10-16 -vuotiaana. Tämä kokemus iski päälle ehkä keskimäärin kerran vuoteen. En kokenut, että olisin "muuttunut toiseksi (persoonaksi)", vaan yhtäkkiä tuli erittäin voimakas epätodellinen olo, mikä sitten oli hyvin ahdistavaa.
Valikoivaa se saattoi siinä mielessä olla, että se iski päälle vain äärimmäisen turhauttavissa tai ahdistavissa tilanteissa.
Depersonalisaatio tarkoittaa sitä, että ihminen itse kokee itsensä vieraaksi, ei sitä, että muut näkisivät tässä jotain erikoista ja tavanomaisesta poikkeavaa. Ihminen käyttäytyy aivan normaalisti, mutta se sisäinen minuuden jatkuvuuden kokemus on säröllä. Ihminen voi kokea, ikään kuin kaikki tapahtuisi jollekin toiselle, eikä hänelle itselleen, kuin hän tarkastelisi tilannetta jostain kauempaa ulkopuolisena.
Vierailija kirjoitti:
Depersonalisaatio tarkoittaa sitä, että ihminen itse kokee itsensä vieraaksi, ei sitä, että muut näkisivät tässä jotain erikoista ja tavanomaisesta poikkeavaa. Ihminen käyttäytyy aivan normaalisti, mutta se sisäinen minuuden jatkuvuuden kokemus on säröllä. Ihminen voi kokea, ikään kuin kaikki tapahtuisi jollekin toiselle, eikä hänelle itselleen, kuin hän tarkastelisi tilannetta jostain kauempaa ulkopuolisena.
Mutta eikös siihen voi liittyä esim raivarit jotain muuta kohtaan, jota ihminen ei itse esim muista jälkikäteen ollenkaan? Muuttuu ikäänkuin toiseksi persoonaksi?
Koin niitä lapsena. Luulisin että se on eräs paniikkihäiriön muoto. Olin ehkä viiden kun eksyin vanhemmistani väkijoukossa. Ihmiset tuntuivat vihamielisiltä, vaikka kukaan ei katsonut kohti. Hoin nimeäni, joka tuntui vieraalta. Viimeinen kokemus iski urheilukisan katsomossa parikymppisenä. Tuli hirveät pelot ja pakenin paikalta. Siinä oli paranoiaa mukana. Olin autolla ja ajoin kauhun vallassa 10 kilsaa ennen kuin se meni ohi. Pahinta mitä olen kokenut.
Voi olla että depersonalisaatio-käsitteen alle kuuluu enemmänkin kuin mitä oma kokemukseni ( kerroin tuossa yllä) mutta omalla kohdallani ei missään nimessä ollut noin. Muistin tapahtuneet asiat jälkeenpäin ihan normaalisti eikä persoonani tuossa tilassa varsinaisesti muuttunut.
Epäilen että kuvaamasi käytöksen muutos liittyy johonkin toiseen asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös siihen voi liittyä esim raivarit jotain muuta kohtaan, jota ihminen ei itse esim muista jälkikäteen ollenkaan? Muuttuu ikäänkuin toiseksi persoonaksi?
Depersonalisaatio ja derealisaatio ovat dissosiaatio-oireita, mutta "toiseksi persoonaksi muuttuminen" viittaa varsinaiseen dissosiaatiohäiriöön, jonka oireenkuva on vakavampi. Terveilläkin ihmisillä on dissosiaatiota, josta ei tarvitse huolestua ja joka on täysin normaalia (esim. päiväunelmointi). Depersonalisaatiota ja derealisaatiota (jossa ympäristö tuntuu vieraalta) voi esiintyä vaikkapa masennuksessa tai traumaattisen kokemuksen yhteydessä.
Jos yrität kysymyksilläsi saada selkoa läheisesi tai itsesi käytöksestä, diagnoosista tai oireenkuvasta, on muistettava, että niihin ei ulkopuolinen ilman tarvittavaa tietoa voi ottaa kantaa. Dissosiaatiohäiriöissä esiintyy depersonalisaatiota, mutta sitä voi esiintyä myös ilman varsinaista disssosiaatiohäiriötä. Dissosiaatiota on hyvin eriasteista, lievästä vakavampaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Depersonalisaatio ja derealisaatio ovat dissosiaatio-oireita, mutta "toiseksi persoonaksi muuttuminen" viittaa varsinaiseen dissosiaatiohäiriöön, jonka oireenkuva on vakavampi. Terveilläkin ihmisillä on dissosiaatiota, josta ei tarvitse huolestua ja joka on täysin normaalia (esim. päiväunelmointi). Depersonalisaatiota ja derealisaatiota (jossa ympäristö tuntuu vieraalta) voi esiintyä vaikkapa masennuksessa tai traumaattisen kokemuksen yhteydessä.
Jos yrität kysymyksilläsi saada selkoa läheisesi tai itsesi käytöksestä, diagnoosista tai oireenkuvasta, on muistettava, että niihin ei ulkopuolinen ilman tarvittavaa tietoa voi ottaa kantaa. Dissosiaatiohäiriöissä esiintyy depersonalisaatiota, mutta sitä voi esiintyä myös ilman varsinaista disssosiaatiohäiriötä. Dissosiaatiota on hyvin eriasteista, lievästä vakavampaan.
Varmaan sekoitin nuo kaksi... Dissosaatiohäiriössä mieleen on lokeroitunut sellaisia asioita, jotka ei tavallisessa elämässä nouse esille, mutta jossain tilanteissa pulpahtavat esille ja tällöin ihminen voi käyttäytyä normaalista poikkeavalla tavalla.
Tarkoitan että voiko olla valikoivaa sen ilmeneminen?