Keski-ikäiset lapsettomat vääntäytyvät lapsuudenkotiinsa syömään ja juomaan jouluksi
Kyllä äiti ja anoppi passaa ja tekee ruuat alusta asti itse...En ymmärrä, miten joillakin ei ole häpyä ja kykyä hoitaa joulunviettonsa itse tai edes pyytää joskus omaan huusholliinsa sukua syömään. Eipä tietenkään, kun sehän maksaisi paljon ja joutuisi näkemään vaivaa. Luulenpa, että moni anoppi ja äiti haluaisi jo oikeasti luovuttaa vastuun muille kymmenien vuosien joulunvieton laiton
Kommentit (55)
Mulla on lapsiakin ja silti vääntäydyn. Anoppi ja äiti suorastaan vaativat, en ikinä oleta että saamme mennä. En jaksaisi tässä elämänvaiheessa emännöidä (kolme pientä lasta). Varmasti jossain vaiheessa seuraavien 10 vuoden aikana tilanne kääntyy.
Kunhan se kutsujalle sopii, eikä tapahdu syyllisyydentunteesta. Tuliaiseksihan voi viedä jotain pöytään pantavaa.
Kerran pyydettiin vanhempia meille joulun viettoon lapsuudenkodin sijaan juurikin ajatuksena helpottaa heidän työtaakkaansa. Jauhoivat seuraavat puoli vuotta katkerina, kuinka heidän kotinsa ja tarjoilunsa eivät enää muka kelvanneet..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos sinne lapsuudenkotiin ei mene vaan yrittää kutsua vanhemmat omaan kotiin jouluruoalle niin se on anopille/äidille loukkaavaa kun hänen tekemänsä ruoat eivät kelpaa.
Eikä äiti tai anoppi halua lähteä omasta kodistaan kenenkään luokse, koska mitä jos ne muut lapset puolisoineen ja lapsineen haluaisivat tulla käymään. Ei minulla ole tilaa kestitä monen kymmenen hengen seurueita. Johan sitä varten pitäisi ostaa toinen jääkaappikin eikä se mahdu tänne.
Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä. Ne on juuri nämä ns vanhat piiat/pojat ja eronneet ns sinkut jotka änkeevät joka joulu sinne vanhempien tai perheellisten sisarten jouluaattoon. Jos jääkaapista on pulaa, niin ei niitä ruokia kaapista syödä. Näkee vaivaa ja kattaa pöytään . Säilyy ne ulkona terassilla tai parvekkeellakin suurin osa . Kaikki on tekosyytä . Ei vaan viitsi nähdä vaivaa toisten eteen.
Ihanaa kun lapsi tulee jouluna syömään ja viettämään iltaa. Olet sydämellisesti tervetullut!
Minut kutsuttin jouluisin useampaan paikkaan eli äidin ja isäpuolen luo, sisareni perheen luo tai isän ja hänen vaimonsa luo.
Autottomalle matkustaminen oli hankalaa, joten pysyn nykyisin kotona.
Toivotan sinulle vähemmän katkeraa joulua.
Keski-ikäisenä lapsettomana sain kutsun aina jouluna kotiin ja jos en mennyt, siitä loukkaannuttiin suunnattomasti.
Nyt ap taitaa puhua joistakin sukulaisista joista itse ei pidä. Vanhemmat yleensä pitää lapsistaan, olipa ne minkälaisia tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lapsiakin ja silti vääntäydyn. Anoppi ja äiti suorastaan vaativat, en ikinä oleta että saamme mennä. En jaksaisi tässä elämänvaiheessa emännöidä (kolme pientä lasta). Varmasti jossain vaiheessa seuraavien 10 vuoden aikana tilanne kääntyy.
Anteeksi nyt mutta mitä alapeukuttamista tässä on? Pitäisikö minun kieltäytyä kutsusta siltä varalta että sitä ei tarkoiteta oikeasti?
Nyt täytyy kyllä tuottaa sulle suuri pettymys kun lapsuudenkodista lähdettyäni olen siitä lähtien laittanut aina oman joulupöydän. Mutta jos jollain sellainen perinne vielä on että koko suku kokoontuu lapsuudenkotiin niin toki sinne menee lapsettomat siinä kuin lapsiperheellisetkin. Ihan outoa jos se tilaisuus olisi vain perheellisille.
Jahas taas tätä perisuomalaista "pitäisihän nyt ymmärtää/lukea ajatukset" ja pahoitetaan mieli. Minä autan ja menen jos pyydetään, enkä omin lupineni mene sotkemaan. Odotan ihmisiltä selkärankaa sanoa asiat suoraan, eikä mitään raukkamaista selän takana syyllistämistä.
Eihän niihin kaupunkiyksiöihin mahdu ketään kutsumaan niin pakko sippaista välillä muualle. Maalla saa sentään hengittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos sinne lapsuudenkotiin ei mene vaan yrittää kutsua vanhemmat omaan kotiin jouluruoalle niin se on anopille/äidille loukkaavaa kun hänen tekemänsä ruoat eivät kelpaa.
Eikä äiti tai anoppi halua lähteä omasta kodistaan kenenkään luokse, koska mitä jos ne muut lapset puolisoineen ja lapsineen haluaisivat tulla käymään. Ei minulla ole tilaa kestitä monen kymmenen hengen seurueita. Johan sitä varten pitäisi ostaa toinen jääkaappikin eikä se mahdu tänne.
Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä. Ne on juuri nämä ns vanhat piiat/pojat ja eronneet ns sinkut jotka änkeevät joka joulu sinne vanhempien tai perheellisten sisarten jouluaattoon. Jos jääkaapista on pulaa, niin ei niitä ruokia kaapista syödä. Näkee vaivaa ja kattaa pöytään . Säilyy ne ulkona terassilla tai parvekkeellakin suurin osa . Kaikki on tekosyytä . Ei vaan viitsi nähdä vaivaa toisten eteen.
Minulla on oma perhe. Vanhemmat, omat sisarukset puolisoineen ja lapsineen, miehen vanhemmat, miehen sisarukset puolisoineen ja lapsineen. Entäs näiden puolisoiden omat vanhemmat ja sisarukset? Kyllä joulunpyhiksi tarvitaan paljon kylmäsäilytystilaa. Terassia meillä ei ole, parveke on, mutta harvoin siellä on sopiva lämpötila jääkaappitavaroille. Tänä jouluna ei liene 30 asteen pakkasia, mutta sellaisiakin täällä on usein. Meidän ruokapöytä on sopiva neljälle hengelle, joten jos siinä aikoo ruokkia parikymmentä vierasta, pitää tehdä 4-5 kattausta. Eihän siihen riitä muutama tunti tai sitten pitää syödä hotkien, että seuraaville tulee tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on eka joulu yksin ja todella odotan sitä. Ei tarvitse pettyä taas kerran.
On halvempaakin.
Me keräännytään lapsuudenkotiin, kaikki lapselliset ja lapsettomat, koska halutaan viettää mukava joulu yhdessä. Lapsetkaan ei enää kovin pieniä ole :D
Ruoat ja juomat sovitaan etukäteen ja tuodaan mukana. Isäntäväen ei tarvitse kuin seurustella, me "nuorempi" polvi (=me keski-ikäiset) hoidetaan tarjoilut pöytään ja pois. Ei riitoja, ei tappelua, vaan kaikki viihtyy. Haluamme tehdä näin jottei joulu kävisi isäntäväelle liian rasittavaksi.
Äidilleni joulumieli=martyyrimieli. Aina sai kuulla hiljaista mutinaa siitä kuinka hän aina joutuu tekemään kaiken ihan yksin ja toiset vaan tulee valmiiseen jouluun. Saako häntä auttaa? No ei, koska kukaan muu ei kuitenkaan osaa valmistaa jouluruokia yhtä hyvin tai siivota yhtä täydellisesti tai ostaa oikeanlaista kuusta tai...Lopulta päätimme viettää joulut omassa kodissamme, jonne äiti myös toki on tervetullut. Tuleeko? No eipä tietysti, koska meidän kodissa joulu ei kuitenkaan ole oikeanlainen.
En ole ihan keski-ikäinen vielä, mutta aikuinen kuitenkin, ja menen vanhempieni luo viettämään joulua. Asun ainoana (lähi)suvustamme Helsingissä ja muut useamman sadan kilometrin päässä, joten epäkäytännöllisempää ja itsekkäämpää minusta olisi vaatia kaikkia muita (mukaanlukien lähemmäs 90-vuotiaita isovanhempiani) matkustamaan tänne ja ahtautumaan pienehköön kerrostaloasuntoon. Osallistun kyllä mielelläni ruuanlaittoon ja leipomiseen, minusta se juuri on yhdessäolon lisäksi parasta joulussa. Äitini ei silti ikinä ole ottanut sen suurempia paineita joulusta, ja jos muut eivät lanttulaatikon ja kinkun lisäksi kokkaisi toivomiaan ruokia, ostettaisiin ne valmiina.
Jaa, mitäköhän tällä nyt haetaan? Kyllä, olen sitä mieltä että aikuisten tulee vähintäänkin vahvasti osallistua joulupöydän laittoon, jos vanhemmilleen jouluksi menevät. Tai ainakin tarjoutua. Mutta muutoin jouluna yhteen kokoontuminen, oli lapsia tai ei, on mielestäni tärkeää yhteisöllisyyttä. Toki siinä vaiheessa, kun ei enää ole opiskelija tms ja alkaa olla oma kiva koti, voi välillä itsekin tarjoutua olemaan emäntänä/isäntänä suvun joulunvietolle.
Jos emme menisi anopilleni jouluna, olisi se hänelle iso suru. Hän laittaa jouluruuan, eikä huoli apua (olen aina tarjoutunut) ja monesti on tehnyt kaiken valmiiksi jo ennen kuin olemme päässeet perille.
Miellän meidät keski-ikäisiksi (mies 50v., minä 35v.) ja lapsia ei ole.
Omalle äidilleni mennään myös kylään, häntä saa autella ruuanlaitossa kyllä. Perheen yhdessäolo merkkaa tosi paljon ja varsinkin puolisoni isä on jo niin huonossa kunnossa, ettei tulisi meille jouluksi vaikka kuinka haluttaisiin.
Oikein hyvä, että herätit keskustelun. Nuoret ja nuorina itseään pitävät useasti ajattelevat, että heillä on oikeus mennä lapsuudenkotiinsa perheineen viettämään valmista joulua. Kannattaisi ihan kirjoittaa lista mitä töitä pitäisi tehdä, jos omaan kotiin vieraita tulisi. Tekeekö mieli kutsua isokin suku kotiinsa?
En vääntäydy, vanhemmat kuolleet ajat sitten. Kun elivät, en heitä pyytänyt laittamaan jouluruokia.