Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laukaalla peruttiin TUNNUSTUKSETON joulujuhla kirkossa

Vierailija
14.12.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-11116147

"Kuuden lapsen isän tuohtumus johtuu torstaina koulun viestijärjestelmä Wilmaan kilahtaneesta viestistä, jossa kerrottiin Laukaan kirkonkylän koulun tunnustuksettoman joulujuhlan perumisesta. Syynä oli se, että tapahtumapaikkana oli kirkko."

Onko tämäkin ateistien mielestä OK?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnollinen pelleily on mennyt jo liian pitkälle. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa, jos juhlassa johon olen itse menossa, lauleskellaan virsiä, leikitään Luciaa ja ties mitä. Kaikki tekevät mitä haluavat, ja paikan ei pitäisi olla ongelma. Kellekään. Normi ateisti ymmärtää, että ei itse usko jumalaan, mutta tätä ei tarvitse huudella muille taikka perua joulujuhlia tämän takia. Normi ateistit pitävät sen omana asianaan, etteivät usko. Niin minäkin teen.

Ateistit, jotka morkkaavat ja ovat aggressiivisesti uskontoon liittyviä/pohjattuja asioita vastaan, menevät omasta mielestäni jo yli. Liikaa ei toki mitään uskontoa saa tyrkyttää, mutta ei ateistinkaan tarvitse tyrkyttää itseään ja uskomuksiaan. Ihan sama se on. 

Ei siis olisi tarvinnut perua. Kirkot ovat muutenkin kauniita ja hienoja arkkitehtuurin mestariteoksia. 

En minä ateistina yritä käännyttää ketään. Haluaisin vain, että kaikille yhteiset tilaisuudet olisivat uskonnosta, politiikasta ym. tekijöistä vapaita. Tämä tarkoittaa myös sitä, että en halua tilaisuutta, joka pohjautuu ajatukselle, että jumalolentoja ei ole olemassa

Ymmärsitkö, että kirkossa, jossa tuo juhla piti järjestää ei olisi ollut jumalapalvelusta, vaan joulujuhla, mutta nimenomaan sitä ei saanut järjestää kirkossa (siis siinä rakennuksessa).

Kenen mukaan sitä juhlaa ei saanut siellä järjestää? Nimenomaan tunnuksettoman juhlan saisi (viranomaisen linjauksen mukaan) järjestää myös kirkossa mutta koulut ainakin Laukaassa ja Kangasalla ovat päättäneet jättää näin tekemättä. Se, että joulujuhlan tulee olla tunnukseton on kirjattu lakiin. Koulun kaikille yhteisten ja pakollisten tilaisuuksien pitää olla tunnuksettomia, koulujen on tästä ihan turha ottaa nokkiinsa ja kostoksi perua juhlat kokonaan. 

Vierailija
42/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jollain tietoa kohkaavatko ateisit muualla Euroopassa näin paljon joulunvietosta tai siihen liittyvistä kristillisistä perinteistä? 

Muualla ei olla oltu näin sisäsiittoisia, joten yksi porukka ei dominoi kaikkia. Siellä tuskin uskovat haukkuvat tällä vimmalla muita ja vaativat kaikkia noudattamaan heidän tapoja ja tottumuksia. Tuostahan tämä uskonnottomien ym. vastareaktio on noussut, sillä meilläkin on lakiin kirjattu uskonnonvapaus. Mihin se muuten aina unohtuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kaikki kristillisyys tapetaan, pimeys peittää tämän maan

Vierailija
44/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnollinen pelleily on mennyt jo liian pitkälle. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa, jos juhlassa johon olen itse menossa, lauleskellaan virsiä, leikitään Luciaa ja ties mitä. Kaikki tekevät mitä haluavat, ja paikan ei pitäisi olla ongelma. Kellekään. Normi ateisti ymmärtää, että ei itse usko jumalaan, mutta tätä ei tarvitse huudella muille taikka perua joulujuhlia tämän takia. Normi ateistit pitävät sen omana asianaan, etteivät usko. Niin minäkin teen.

Ateistit, jotka morkkaavat ja ovat aggressiivisesti uskontoon liittyviä/pohjattuja asioita vastaan, menevät omasta mielestäni jo yli. Liikaa ei toki mitään uskontoa saa tyrkyttää, mutta ei ateistinkaan tarvitse tyrkyttää itseään ja uskomuksiaan. Ihan sama se on. 

Ei siis olisi tarvinnut perua. Kirkot ovat muutenkin kauniita ja hienoja arkkitehtuurin mestariteoksia. 

En minä ateistina yritä käännyttää ketään. Haluaisin vain, että kaikille yhteiset tilaisuudet olisivat uskonnosta, politiikasta ym. tekijöistä vapaita. Tämä tarkoittaa myös sitä, että en halua tilaisuutta, joka pohjautuu ajatukselle, että jumalolentoja ei ole olemassa

Ymmärsitkö, että kirkossa, jossa tuo juhla piti järjestää ei olisi ollut jumalapalvelusta, vaan joulujuhla, mutta nimenomaan sitä ei saanut järjestää kirkossa (siis siinä rakennuksessa).

Kenen mukaan sitä juhlaa ei saanut siellä järjestää? Nimenomaan tunnuksettoman juhlan saisi (viranomaisen linjauksen mukaan) järjestää myös kirkossa mutta koulut ainakin Laukaassa ja Kangasalla ovat päättäneet jättää näin tekemättä. Se, että joulujuhlan tulee olla tunnukseton on kirjattu lakiin. Koulun kaikille yhteisten ja pakollisten tilaisuuksien pitää olla tunnuksettomia, koulujen on tästä ihan turha ottaa nokkiinsa ja kostoksi perua juhlat kokonaan. 

Niinpä, mutta ei onnistu, sillä ihmiset ovat nykyään täysin keskenkasvuisia ja typeriä.

Vierailija
45/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisivätkö kirkkojuhlan puolestapuhujat ihan neutraalina paikkana järjestää koulun juhla vaikkapa moskeijaa. Mitään uskontoon liittvää ei itse juhlan ohjelmassa olisi. Paikka vain olisi satunnaisen uskonnon jumalanpalveluksiin rakennettu. Jos nousee niskakarvat ajatuksesta pystyyn, kannattaa ajatella uudelleen, onko evankelisluterilainen kirkko neutraalin juhlan tila.

Olipas typerä vertaus. Joulu ei kuulu muslimien elämään millään tavoin(edes koristeet) joten joulujuhlaa missään moskeijassa tuskin tullaan koskaan viettämään. Jos juhla olisikin siellä suurinta osaa kristuttyjä tuskin haittaisi,ainakaan täällä suomessa. Perus kristityt(suomalaiset) eivät niin helposti revi persettä asioista niin kuin vaikka ateistit.

Vierailija
46/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristittyjenvainot kirjoitti:

Näin kaikki kristillisyys tapetaan, pimeys peittää tämän maan

On se kyllä kauheaa vainoa, kun koululaisia ei viedä kouluajalla kirkkoon juhlimaan.

Vierailija
47/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ave Maria ja Maa On Niin Kaunis on hienoja kappaleita. Nyt niitä ei saa lapsille opettaa.

Vanhemmat saavat opettaa mitä haluavat, kotonaan.

Verorahoja on syytä käyttää yleishyödylliseen, kaikille sopivaan opetukseen.

Vierailija
48/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät pidä sitä sitten beetlehemissä.

Vierailija
49/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlan peruminen taisi johtua siitä, että kirkossa järjestettävästä tunnustuksettomasta juhlasta kirkko perii vuokran tilojen käytöstä. Tunnustuksellisia juhlia saa sen sijaan järjestää ilmaiseksi.

Eli oliko puhtaasti rahakysymys?

Vierailija
50/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhat kauniit laulut käsittelevät hengellisiä aiheita, koska muita EI saanut käsitellä, eikä otettu esitettäväksi.

Jos halusit laulullesi suuremman yleisön, oli sen perustuttava uskontoon.

Menneiden aikojen diktatuuri soi nykyihmisen korvassa vain kauniilta, eikä tarvetta tuntea historiaa niiden takana ole. Surullista.

Mikä ihmeen diktatuuri, kommunismi?

Kristinusko tuotiin pakolla Suomeen. Ja aika moneen muuhunkin paikkaan. Kristinusko on uskontona ollut diktatuuri ja vainonnut omia esi-isiämme, jos et halunnut kuolla oli sinun nöyrryttävä.

Tänä päivänä Isis yms. yrittää samaa, kuin kristityt 1100-luvulla.

Ah miten kaunista historiaa on kristityillä, ylipäätään uskonnoilla.

Vierailija
51/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo se on tunnustukseton joulujuhla, niin sitten siellä varmaan leikitään tonttuleikkejä ja lauletaan iloisia joulupukki-lauluja?

Kirkko järjestää Kauneimmat joululaulut - tilaisuuden vaikka sen oikea nimi olisi Hartaimmat joululaulut. Minun mielestäni kaunein joululaulu on Nissepolkka, mutta sitä ei lauleta tuossa tilaisuudessa.

Kirkko on kirkko.

Vierailija
52/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kristitty, ei vietä joulua ollenkaan. Koulu järjestää juhlan kristityille oppilaille ja muilla on muuta tekemistä sillä aikaa, tai ei järjestä mitään kenellekään. Siinä vaihtoehdot.

Vierailija
53/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhat kauniit laulut käsittelevät hengellisiä aiheita, koska muita EI saanut käsitellä, eikä otettu esitettäväksi.

Menneiden aikojen diktatuuri soi nykyihmisen korvassa vain kauniilta, eikä tarvetta tuntea historiaa niiden takana ole. Surullista.

Kristinusko tuotiin pakolla Suomeen. Ja aika moneen muuhunkin paikkaan. Kristinusko on uskontona ollut diktatuuri ja vainonnut omia esi-isiämme, jos et halunnut kuolla oli sinun nöyrryttävä.

Eiköhän nykyaikana jokainen kristitty ihan itse valitse uskontonsa,haluaako jatkaa(lahkolaiset eri asia). Joten nämä "kristinusko pakotettiin suomeenkin iiik" jutut voi unohtaa. Toisin kuin teidän viha kaikkia uskontoja kohtaan ja niitä jotka uskovat. Luuletteko todellakin etteivät muut näe teidän agendaa? Moni ateisti on aivan samalla linjalla fanaattisen jihadistin kanssa. Ja se on helvetin huolestuttavaa. 

Vierailija
54/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nykyaikana jokainen kristitty ihan itse valitse uskontonsa,haluaako jatkaa(lahkolaiset eri asia). Joten nämä "kristinusko pakotettiin suomeenkin iiik" jutut voi unohtaa. Toisin kuin teidän viha kaikkia uskontoja kohtaan ja niitä jotka uskovat. Luuletteko todellakin etteivät muut näe teidän agendaa? Moni ateisti on aivan samalla linjalla fanaattisen jihadistin kanssa. Ja se on helvetin huolestuttavaa. 

Vastaus oli ed. kysymykseen. Minulle kelpaa kaikki uskonnot niin kauan kuin ne eivät riko kenenkään ihmisoikeuksia. Tämä taas ei kelpaa peruskristitylle, joka laiskana haluaa ylläpitää lainvastaisia käytänteitä.

Vierailija
55/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin kouluissahan on ollut tapana, että joulujuhla "korvataan" yökirkolla, joka kestää inasen verran yli keskiyön ja sen jälkeen alkaa joululoma. Näin näppärästi ollaan mukamas "töissä" viimeisenä virallisena työpäivänä.