Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laukaalla peruttiin TUNNUSTUKSETON joulujuhla kirkossa

Vierailija
14.12.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-11116147

"Kuuden lapsen isän tuohtumus johtuu torstaina koulun viestijärjestelmä Wilmaan kilahtaneesta viestistä, jossa kerrottiin Laukaan kirkonkylän koulun tunnustuksettoman joulujuhlan perumisesta. Syynä oli se, että tapahtumapaikkana oli kirkko."

Onko tämäkin ateistien mielestä OK?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan hyvin voi järjestää uskonnottoman tonttujuhlan, puurojuhlan tms jossain muualla kuin kirkossa. 

Ongelman ydin oli kai se, että kirkko on Laukaassa ainoa riittävän iso paikka. Sen käsityksen sain Keskisuomalaisesta.

Vierailija
22/55 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko hemmetin jouluhan on uskonnollinen tunnusjuhla, joten ihmetyttää taas tällainenkin pelleily.

Väärin, joulu on pakanajuhla vuoden pimeimpään hetkeen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Joulu

Jotkut hullut kristityt menneet omimaan sen. Itse asiassa joulupukki ei ole kristillinen Suomessa vaan ajalta ennen kristinuskoa ja silloin pukki saattoi olla sarvet päässä ja hirventalja päällään.

No miten voi juhlia pakanajuhlaa tunnustuksettomasti? Juu nou, pakanat eivät olleet ateisteja :P

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko hemmetin jouluhan on uskonnollinen tunnusjuhla, joten ihmetyttää taas tällainenkin pelleily.

Jotkut hullut kristityt menneet omimaan sen. Itse asiassa joulupukki ei ole kristillinen Suomessa vaan ajalta ennen kristinuskoa ja silloin pukki saattoi olla sarvet päässä ja hirventalja päällään.

Sattui vaan jessuslapsonen syntymään samoihin aikoihin?

No ei sattunut syntymään. Vaan muutama vuosi ennen ajanlaskun alkua syksyllä.

https://www.jw.org/fi/raamatun-opetukset/kysymyksia/milloin-jeesus-synt…

Sekä joulun ajankohta kristillisessä mielessä että ajanlaskumme vuosissa on aivan päin v*ttua uskonnollisestan näkökulmasta. Ateistielli riittää että kalenteri toimii ja on sopivasti vapaita.

Vierailija
24/55 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnollinen pelleily on mennyt jo liian pitkälle. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa, jos juhlassa johon olen itse menossa, lauleskellaan virsiä, leikitään Luciaa ja ties mitä. Kaikki tekevät mitä haluavat, ja paikan ei pitäisi olla ongelma. Kellekään. Normi ateisti ymmärtää, että ei itse usko jumalaan, mutta tätä ei tarvitse huudella muille taikka perua joulujuhlia tämän takia. Normi ateistit pitävät sen omana asianaan, etteivät usko. Niin minäkin teen.

Ateistit, jotka morkkaavat ja ovat aggressiivisesti uskontoon liittyviä/pohjattuja asioita vastaan, menevät omasta mielestäni jo yli. Liikaa ei toki mitään uskontoa saa tyrkyttää, mutta ei ateistinkaan tarvitse tyrkyttää itseään ja uskomuksiaan. Ihan sama se on. 

Ei siis olisi tarvinnut perua. Kirkot ovat muutenkin kauniita ja hienoja arkkitehtuurin mestariteoksia. 

En minä ateistina yritä käännyttää ketään. Haluaisin vain, että kaikille yhteiset tilaisuudet olisivat uskonnosta, politiikasta ym. tekijöistä vapaita. Tämä tarkoittaa myös sitä, että en halua tilaisuutta, joka pohjautuu ajatukselle, että jumalolentoja ei ole olemassa

Ymmärsitkö, että kirkossa, jossa tuo juhla piti järjestää ei olisi ollut jumalapalvelusta, vaan joulujuhla, mutta nimenomaan sitä ei saanut järjestää kirkossa (siis siinä rakennuksessa).

Vierailija
25/55 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ei. Jeesuksen syntymän tarkkaa ajankohtaa ei tiedetä, mutta hänen on arvioitu syntyneen syys–lokakuussa, eikä suinkaan joulukuussa. Pakanallinen keskitalven juhla sen sijaan sijoittuu nykyisen joulun aikoihin, onhan silloin pimein aika vuodesta.

Newsflash: Suomalainen joulupukki perinteisesti pukeutui harmaaseen turkkiin, mutta toisen maailmansodan jälkeen vaihtoi asunsa punaiseen nuttuun yhdysvaltalaisen Santa Claus -joulupukin vaikutuksesta.

Vierailija
26/55 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sattunut syntymään. Vaan muutama vuosi ennen ajanlaskun alkua syksyllä.

https://www.jw.org/fi/raamatun-opetukset/kysymyksia/milloin-jeesus-synt…

Sekä joulun ajankohta kristillisessä mielessä että ajanlaskumme vuosissa on aivan päin v*ttua uskonnollisestan näkökulmasta. Ateistielli riittää että kalenteri toimii ja on sopivasti vapaita.

No kappas, eli tää uskovainen porukka on siis elänyt valheessa?

Vierailija
27/55 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnollinen pelleily on mennyt jo liian pitkälle. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa, jos juhlassa johon olen itse menossa, lauleskellaan virsiä, leikitään Luciaa ja ties mitä. Kaikki tekevät mitä haluavat, ja paikan ei pitäisi olla ongelma. Kellekään. Normi ateisti ymmärtää, että ei itse usko jumalaan, mutta tätä ei tarvitse huudella muille taikka perua joulujuhlia tämän takia. Normi ateistit pitävät sen omana asianaan, etteivät usko. Niin minäkin teen.

Ateistit, jotka morkkaavat ja ovat aggressiivisesti uskontoon liittyviä/pohjattuja asioita vastaan, menevät omasta mielestäni jo yli. Liikaa ei toki mitään uskontoa saa tyrkyttää, mutta ei ateistinkaan tarvitse tyrkyttää itseään ja uskomuksiaan. Ihan sama se on. 

Ei siis olisi tarvinnut perua. Kirkot ovat muutenkin kauniita ja hienoja arkkitehtuurin mestariteoksia. 

En minä ateistina yritä käännyttää ketään. Haluaisin vain, että kaikille yhteiset tilaisuudet olisivat uskonnosta, politiikasta ym. tekijöistä vapaita. Tämä tarkoittaa myös sitä, että en halua tilaisuutta, joka pohjautuu ajatukselle, että jumalolentoja ei ole olemassa

Ymmärsitkö, että kirkossa, jossa tuo juhla piti järjestää ei olisi ollut jumalapalvelusta, vaan joulujuhla, mutta nimenomaan sitä ei saanut järjestää kirkossa (siis siinä rakennuksessa).

tässä lisätietoa

Uutta ratkaisussa on Robbinsin mukaan se, että kirkkorakennus määritellään paikkana ongelmalliseksi koulun opetusohjelmaan kuuluvien tilaisuuksien järjestämiseksi.

Pölönen perustelee tätä muun muassa näin: "Kirkko on nimenomaan jumalanpalvelusten toimittamiseen tarkoitettu paikka (kirkkolain 14 luvussa tarkoitettu kirkollinen rakennus) ja siitä välittyy näin jo itsessään uskonnollisia merkityksiä".

https://yle.fi/uutiset/3-11060258

Vierailija
28/55 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eio ole syntynyt joulun aikaan vaan syksyllä. Lueppa uudelleen asiat.

Pakanajuhlat haluttiin pois ja siksi kirkko omi talvipäivän juhlan ja liitti siihen jeesuksen syntymän.

Vierailija
29/55 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisivätkö kirkkojuhlan puolestapuhujat ihan neutraalina paikkana järjestää koulun juhla vaikkapa moskeijaa. Mitään uskontoon liitttvää ei itse juhlan ohjelmassa olisi. Paikka vain olisi satunnaisen uskonnon jumalanpalveluksiin rakennettu. Jos nousee niskakarvat ajatuksesta pystyyn, kannattaa ajatella uudelleen, onko evankelisluterilainen kirkko neutraalin juhlan tila.

Vierailija
30/55 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisivätkö kirkkojuhlan puolestapuhujat ihan neutraalina paikkana järjestää koulun juhla vaikkapa moskeijaa. Mitään uskontoon liitttvää ei itse juhlan ohjelmassa olisi. Paikka vain olisi satunnaisen uskonnon jumalanpalveluksiin rakennettu. Jos nousee niskakarvat ajatuksesta pystyyn, kannattaa ajatella uudelleen, onko evankelisluterilainen kirkko neutraalin olen useinkin käymyt moskeijassa, jopa hwidön tilaisuuksissaan. Minusta ei ole tullut islam inuskoista, mutta ajattelenkin omilla aivoilla

Vierailija
31/55 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlat jatkossa kepun puoluekokouksen yhteyteen. Ilmoittautumiset instassa!

Vierailija
32/55 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites kun sinne nyt kuitenkin löytyi paikka juhlille anyway? Sisäilman takia aikoivat alunperin kirkossa juhlia.

Vierailija
33/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisivätkö kirkkojuhlan puolestapuhujat ihan neutraalina paikkana järjestää koulun juhla vaikkapa moskeijaa. Mitään uskontoon liitttvää ei itse juhlan ohjelmassa olisi. Paikka vain olisi satunnaisen uskonnon jumalanpalveluksiin rakennettu. Jos nousee niskakarvat ajatuksesta pystyyn, kannattaa ajatella uudelleen, onko evankelisluterilainen kirkko neutraalin olen useinkin käymyt moskeijassa, jopa hwidön tilaisuuksissaan. Minusta ei ole tullut islam inuskoista, mutta ajattelenkin omilla aivoilla

Mitä luulet, miten lapset ja koululaiset ajattelevat? Omilla aivoillaan vai uskovat, mitä opetetaan?

Vierailija
34/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulujuhla ei voi olla tunnustukseton jos se on kirkossa. Piste.

Ei kai se ole tunnukseton jos se on neutraalissa paikassakin. Silloin se vastaa ateistien uskomuksia eli ei mitään. Ei se ole silloin tunnukseton.

Vierailija
35/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koulu päättää perua joulujuhlansa, niin mitä nokankoputtamista minulla siihen on? En ole ko. koulussa oppilaana tai opettajana, tai ole kyseisen koulun oppilaan vanhempi. Jos joku viranomainen olisi tämän juhlan kieltänyt, asiasta voisi keskustella enemmänkin, mutta jos yksittäinen koulu haluaa perua juhlansa niin ei kuulu minulle.

T. Ateisti

Eli juhla pitäisi viedä ateisteille hyvää paikkaan, sellaiseen neutraalin. Mikä neutraali se silloin on, jos se tukee teidän "uskontoa". Sellaista puolueetonta paikkaa ei olekaan.

Ihmiset ovat ihan sekaisin. Kristitty maa ei saa pitää juhlaa kirkossa.

Se olisi vähän niin kuin musli.maassa ei saisi mennä moske.ijaan. Luuletteko että onnistuisi.

Vierailija
36/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jollain tietoa kohkaavatko ateisit muualla Euroopassa näin paljon joulunvietosta tai siihen liittyvistä kristillisistä perinteistä? 

Euroopan maista en tiedä, mutta Yhdysvalloissa ollaan hyvin tarkkoja siitä, että ei toivoteta kenellekään hyvää joulua, jos ei olla varmoja että tämä viettää joulua.

Siis kirkossa toivotetaan hyvät joulut, työpaikalla happy holidays, koska olisi junttia tuputtaa toisille kirkollisia juhlapäiviään.

Ja näin toimivat ihmiset, jotka tosiaan käyvät viikoittain kirkossa ja toimivat kirkon vapaaehtoistyössä.

Vierailija
37/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ave Maria ja Maa On Niin Kaunis on hienoja kappaleita. Nyt niitä ei saa lapsille opettaa.

Vierailija
38/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto sortaa naisia? Siitäkö tässä taas on kysymys?

Vierailija
39/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat kauniit laulut käsittelevät hengellisiä aiheita, koska muita EI saanut käsitellä, eikä otettu esitettäväksi.

Jos halusit laulullesi suuremman yleisön, oli sen perustuttava uskontoon.

Menneiden aikojen diktatuuri soi nykyihmisen korvassa vain kauniilta, eikä tarvetta tuntea historiaa niiden takana ole. Surullista.

Vierailija
40/55 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat kauniit laulut käsittelevät hengellisiä aiheita, koska muita EI saanut käsitellä, eikä otettu esitettäväksi.

Jos halusit laulullesi suuremman yleisön, oli sen perustuttava uskontoon.

Menneiden aikojen diktatuuri soi nykyihmisen korvassa vain kauniilta, eikä tarvetta tuntea historiaa niiden takana ole. Surullista.

Mikä ihmeen diktatuuri, kommunismi?