Olenko sika kun torjuin nettideiteissä vammaisen miehen?
Tutustuin nettideittailussa taannoin mieheen jonka kirjoitus kolahti aika lujaa. Meillä synkkasi hyvin ja oltiin juuri siirtymässä suorempaan viestintää, kuvien vaihtoon ja sen sellaiseen kun ajattelin että googlaampa häntä kokeeksi. Mies kertoili hyvin avoimesti itsestään joten hänet oli varsin helppo löytää.
Paljastui että mies on vammainen. Vammastaan huolimatta hän kyllä elää somensa perusteella ihan vauhdikasta elämää mutta vamma tarvitsee jokapäiväistä hoitoa, rajoittaa harrastuksia/liikkumista eikä ainakaan ajan kanssa parane.
Jotenkin järkytyin koska mies ei ollut millään tavalla vihjannut tästä pitkän viestittelymme aikana, jälkikäteen huomasin miten hän aina ovelasti väisti ne kohdat missä se olisi tullut esiin esim pohtiessa mitä yhteistä meillä voisi olla.
Lopetin viestittelyn hallitusti vedoten aivan muihin syihin. Paha mieli jälkikäteen mutta minusta tuntui etten oikeasti jaksa vamman aiheuttamaa ylimääräistä säätöä ja herätti epäluuloa miksi mies piilotteli asiaa vaikka olisi ollut useita tilaisuuksia missä sen olisi voinut tuoda esiin koska sillä olisi ollut merkitystä.
Olenko sika?
N36
Kommentit (108)
Kenelle tahansa saa antaa pakit millä tahansa perusteella. Ei kenenkään kanssa ole pakko olla.
Mikä merkitys sillä on mikä vamma oli?
Näinköhän ollaan tunnettu sama mies?? Minä kyllä treffasin ja heti nähtyäni huomasin ettei kaikki ole kohdallaan. En ottanut yhteyttä uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi CP-vamma ja kehitysvamma poikkeavat aika paljon toisistaan.
Realistit usein on juuri tuollaisia sikoja.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sillä nyt valtava merkitys onko kyseessä esim. puuttuva käsi vaiko vaikea-asteinen kehitysvamma.
Vierailija kirjoitti:
Kerro ensin mikä vamma?
Mitä väliä sillä on? Mies saattaa olla pyörätuolissa, häneltä on saatettu amputoida jokin raaja, voi olla traumaattinen aivovamma, hän voi olla cp-vammainen, sokea tai kuuro. Kaikki nämä vaikuttavat tavalliseen arkeen.
Et ole. Kumppanin valinta on muutenkin vaikea prosessi. Sinä valitset sen vaihtoehdon, mikä itsellesi tuntuu hyvältä ja oikealta. Vaikka valintasi olisi jäädä sinkuksi ja/ tai odottaa uusia vaihtoehtoja, valinta on yksin sinun. Kukaan ei voi pakottaa ja painostaa sinua tekemään vääriä valintoja. Et ole sitoutunut nettituttavuuksiin. Kukaan ei tule sinua tuomitsemaan. On aika siirtyä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sillä nyt valtava merkitys onko kyseessä esim. puuttuva käsi vaiko vaikea-asteinen kehitysvamma.
Vaikea - asteinen kehitysvamma tuppaa kyllä kirjoittelussa paljastumaan.
Ei tuossa mitään.
Olen taipuvainen olemaan sitä mieltä, että jos ja kun ihmisellä on jokin vamma ja hän on niin sanotusti sinut asian kanssa, siitä voi kertoa ihan reilusti kaiken muun kerronnan lomassa. Jos tämän jälkeen vastapuoli ajattelee, että OK, kiva kun kerroit ja että eihän se näytä haittaavan, siitä voi jotain kehkeytyä. Mutta jos ensin ollaan tekemisissä pitkät ajat ja vammaisuus tulee jotenkin väkisin esiin kiertotien kautta, se ei ole hyvä homma se. Tulee tunne, että toinen yrittää salailla tai peitellä asiaa, jossa ei ole mitään salattavaa – ei siis pitäisi olla, kun asia on kunnossa.
Toki vammaisuus – jota on noin miljoonaa eri tyyppiä – voi olla monelle jo lähtökohtaisesti tekijä, joka estää enemmän tutustumisen heti alkuvaiheessa, mutta päinvastoinkin voi joskus olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ensin mikä vamma?
Mitä väliä sillä on? Mies saattaa olla pyörätuolissa, häneltä on saatettu amputoida jokin raaja, voi olla traumaattinen aivovamma, hän voi olla cp-vammainen, sokea tai kuuro. Kaikki nämä vaikuttavat tavalliseen arkeen.
Niin vaikuttavat, mutta huomattavasti eri määrissä kuten esimerkiksi luettelemasi vammat.
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua treffailla vammaisia enkä sairaita. En halua myöskään olla heidän tuttavapiirissään, koska olen myyntityössä - se ei ole profiilia nostattavaa. Kyllä ihminen saa olla tällä tavoin ”rasistinen”. En halua vammaa ja sairautta ehdoin tahdoin ympärilleni koska olen itse terve.
Tämän ymmärrän. Myös sinun tunnevammasi on varmasti monell turn off.
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua treffailla vammaisia enkä sairaita. En halua myöskään olla heidän tuttavapiirissään, koska olen myyntityössä - se ei ole profiilia nostattavaa. Kyllä ihminen saa olla tällä tavoin ”rasistinen”. En halua vammaa ja sairautta ehdoin tahdoin ympärilleni koska olen itse terve.
Vaatii jonkun verran röyhkeyttä kirjoittaa tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Olet kai provo? Tuttavapiiriini kuuluu esim. asunnottomia narkomaaneja, eikä kukaan töissäni siitä tiedä.
Et ole. Jos miehellä on selkeä vamma, joka vaikuttaa jokapäiväiseen elämään, treffailuun, yhdessä tekemiseen jne., se pitää tuoda esiin. Asia paljastuu joka tapauksessa, miksi salata se?