Millä klinikoilla annetaan hoitoja yksinäisille naisille? Ja muita huolia...
Kirjoittelinkin jo tuonne " yleiselle" puolelle. Olen siis tuoreehko (vaikka vanha kuin taivas) sinkkuäiti ja klinikan avulla saanut vauvan. Meitä itsellisiä äitejä on kyllä pilvin pimein, vaikka ei tällä palstalla ehkä niin monta. Nettisaittejakin on useita, ehkä joku muistaa niiden osoitteet.
Minullakin kesti vauvan tulo varsin kauan. Minulle voi kirjoitella myös, astrids1@luukku.com
Onnea ja menestystä! Naapurimaiden palvelut (Venäjä ja Viro) ovat saatavilla meille, jos eduskuntamme päätyy tekemään syrjivän lain (jonka tietty seuraava ek voi muuttaa). Niissä on halvempaakin.
Kommentit (36)
haluavia, joilla ei raskautta kuulu? Minulla on 5 insistä takana, hormonihoito aloitetaan ensi kuussa jos laki ei tule. Ja jos pystyn vielä jotenkin rahoittamaan tämän kaiken. Tilanne alkaa olla absurdi, kaikki ja siskonkin rahat menevät hoitoihin ja koko ajan on kova paine...
Olisi kiva saada vertaisistaan tukea!
Missä päin asut/te? Pääkaupunkiseudulla hoitoja ovat sk-perheille antaneet ainakin väestöliitto ja fertinova, väestöliitto myös turussa, tampereella ava ja jyväskylässä ja kuopiossa in-tiimi. Niiltä kannattaa tiedustella, käsittääkseni kuitenkin fertinova on nyt sulkenut ovensa ruuhkatilanteen vuoksi.
Tilanne tuntuu elävän koko ajan, joten kannattaa soitella ja kysellä. Ruuhkatilanteista en tällä hetkellä tiedä.
Näillä näkymin laki astuu voimaan 6kk sen läpimenosta, tämän jälkeinen siirtymäaika on epäselvä, mutta jos siihen jotain siirtymäaikaa tulee, niin kannattaa varautua siihen, että mikäli laki on syrjivä niin myös siirtymäaika koskee vain heteroita.
Useimmat klinikat ovat heinäkuun ajan kesätauolla, nyt kipin kapin varaamaan syksyksi aikoja!
useimmat klinikat vaativat psykologikäynnin tai muun tarkistuksen ennen hoitojen aloittamista, mutta monissa paikoissa sen voi tehdä ensikäynnin yhteydessä.
Klinikoilta kerrotaan kyllä sitten tarkemmin siittiöiden varaamisesta ja muista niihin liittyvistä asioista.
Tsemppiä,
-zel
Ymmärtääkseni ainakaan ulkomaisista luovutetuista siittiöistä (pääasiassa suomalaiset klinikat käyttää kai tanskalaista Cryos-spermapankkia) ei ole ollut pulaa.
Jonot johtuvat muista asioista: klinikoille on nyt tunkua, kun tämä laki on tulossa.
Eri paikkakuntien klinikoilla voi olla aika erilainen tilanne, joten jos asuu vaikka Nurmijärvellä, eikä pääse helsinkiläiselle klinikalle hoitojen suunnittelukäynnille kuin loppusykystä, Tampereelle - joka ei ole kauhean kaukana sekään - voi saada ajan jo alkusyksyn puolella, tms. Varsinaiset esimerkit tuossa on siis hypoteettisiä.
Kuten Zel sanoi, ehdottomasti kannattaa siis heti soittaa ja varata ensikäyntiaika.
lapsilykkyä!
toivoo,
Ana
Ja nopeita! Kiitos kovasti vastauksista! :)
Pk-seudulla siis asun, tällä hetkellä suunnitelmissa yh-äitiys, koska sopivaa kumppania ei ole näköpiirissä. Tuo lain voimaantulouhka sai pohtimaan tätä asiaa vakavasti.
Jos sitä ei olisi, voisi elämänkumppania vielä odotella, mutta koska lähipiirissä ei ole sopivaa tuttua isä/luovuttajaehdokasta tulevalle lapselleni, en voi jäädä odottelemaan... Täytyypä koittaa tehdä lopullinen päätös tässä isossa asiassa siis pikapuoliin!
On täällä aina kävijöitä, keskustelu vaan käy vähän verkkaisen puoleisesti jollei tule jotain jännää aloitusta johon jokaisella on jotain sanottavaa. Sitten on tietenkin toi meidän IVF/PAS-pino, jossa ajoittain keskustelu itse kunkin hoidoista riippuen käy vilkkaanakin.
Toinen paikka, jossa ilmeisesti vähän aktiivisemmin kesksutellaan, on Setan keskustelufoorumi, sen osoite on http://www.keskustelu.seta.fi/ ja sieltä Sateenkaariperheet (vaatii rekisteröitymisen).
Tuo nimimerkki Murppe on muistaakseni ainakin lapsensa tehnyt yksin (anteeksi, jos huuruinen pääni muistaa väärin). Toivottavasti pian tärppää sinullakin, tiedän kokemuksesta miten raskasta se on kun rahaa ja aikaa vaan kuluu ja mitään ei tapahdu!
sinulle Tiuhtiainen! Täytyy käydä katsastamassa nuo antamasi vinkit. Yhden vertaisihmisen jo löysinkin, hänelle oli myös jo käynyt onnellisesti:).
Pääsin vähän pidemmälle tutkimuksessani täällä pinoissa, hieno juttu, toivotaan kaikkea hyvää:)
Missä päin pinoissa tuo mainitsemasi Murppe on käynyt?
Eli häneen sinun kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä (vilkuttaa samalla Vinkikselle ja pahoittelee että on ollut huono yhteydenpitäjä...). Laita ihmeessä sähköpostia!
Kiitos onnitteluista. Toivottavasti tulet pian perässä!
Aivan tosi kivalta vaikuttaa! Ajattelin jos olisin lisäksi löytänyt jonkun joka on vielä " vaiheessa" :).
Joo meikäläinen on nyt uudessa vaiheessa, aloitin ekaa kertaa Puregonin (näköjään monille on aloitettu paljon aiemmin kuin mulle, mulle on tehty jo 5 insistä luonnonkierrolla). Yritän olla toivomatta liikoja, sillä klinikalla toppuuteltiin, ettei todnäk paljon nouse. Tosin guru O. Hovatta sanoi, että kyllä se silti nousee useammankin tutkimuksen perusteella.
Peukkuja meille kaikille:)
Vinkatuuli ja tytöt vilkuttaa takaisin :-) Lämpimät onnittelut plussasta! Täältä olen välillä kurkkinut kuulumisia, mutten minäkään saanut aikaiseksi viestittää.
Saitkin jo vastauksia kysymyksiisi, mutta ajattelin vielä tarjota vertaistukea, jos sellaista kaipaat. Mäkin päädyin yrittämään lasta yksin ja nyt tuolla parvekkeella nukkuu klinikalla alkunsa saaneet 11 kk kaksoset. Mulle voi kirjoittaa vinkatuuli@kolumbus.fi
ja yhdyn Anan sanoihin,
lapsilykkyä & aurinkoista juhannusta!
Hei!
Kuka osaisi kertoa tämän päivän tilanteesta itsenäisten (fiksumpi kuin yksinäinen) naisten hedelmöityshoidoista, lähinnä IVF-hoidosta? Nyt liikkeellä on ristiriitaista viestiä; saako myös itsenäinen nainen IVF-hoidoista ja lääkkeistä Kelan korvauksen? Sen ymmärrän, että siittiöistä on maksettava itse, mutta miten hoidot ja lääkkeet (kun kyse sairauden hoidosta eli joka tapauksessa IVF olisi se ainoa vaihtoehto).
Olisiko jollakulla ihan omakohtaista kokemusta, esim. millä klinikalla saa hyvän kohtelun + hoidon? Ja miten tämä paperirumba kannattaa pyörittää ja mitä huomioida?
Aurinkoa & kevättä kaikille!
kristina-68
tulee muuten voimaan vasta syyskuussa (tuolla aiemmin kirjoitin että jo keväällä). Kannattaa huomioida, että silloin luultavasti jonotilanne pahenee taas.
Ymmärtääkseni sillä, tehdäänkö inseminaatioita luovutetuilla sukusoluilla vai IVF ei ole eroa. Ne klinikat jotka tekee itsenäisille / itsellisille naisille inseminaatioita, tekee myös koeputkihedelmöityksiä.
Korvauksista vastaa toivottavasti sinulle joku, joka on ollut niiden asioiden kanssa tekemisissä.
Ana
Meillä ainakin Fertinovan asiakkaina on KELA-korvattu oikeastaan kaikki paitsi simpat ja niiden käsittely. Insseistä joutui aikanaan hakemaan itse mutta IVF ja PAS on, ihan samoin kuin heteropareille, korvattu KELA:n suoraveloituksella. Tiedän että tässä on tosi paljon eri käytäntöjä, esim. Turun heteroseksistisellä ja homofobisella Väestöliitolla on joutunut jopa IVF:n maksamaan itse ja tappelemaan laittaako lääkäri rastin kohtaan sairauden hoitoa lääkkeisiin. Kannattaa siis tosi tarkkaan miettiä sen klinikan valinta ja keskustella näistä asioista etukäteen. On meinaan pikkuisen eri asia maksaa esim. 1.890 tai 1.055 plus lääkkeet ja siittiöt (Fertiksen hinnastosta IVF). Ainakin meidän perheessä :-)
Progesteroni on muuten hassu juttu: Luget, joita tosi moni käyttää tukilääkityksenä ei ole KELA-korvattava, mutta ns. " Apteekin oma" progesteroni on. Jälkimmäiset tulee siis edullisemmiksi varsinkin jos joutuu moniin hoitokiertoihin, mutta toisaalta ne on ihan pirun epämukavia, kuin hiekkaa ja öljyä olis sekottanut. Luget on vaan tahmeita ja sotkevia. Muuten melkolailla kaikki IVF/PAS-lääkkeet on KELA-korvattavia kunhan lääkäri suostuu laittamaan rastin oikeaan kohtaan.
Kuten sulle jo vastattiinkin, jonot on tällä hetkellä pitkiä kun kaikki yrittää vimmalla saada vielä mahdollisimman monta hoitoa ennen lakia. Sit on tietty ulkomaiset klinikat, jos haluaa hoitoihin nopeasti eikä ole niin väliksi hinnalla ja pystyy lähtemään reissuun hyvinkin lyhyellä varoitusajalla.
Mitä tarkoitit paperirumballa?
Kiitos, kiitos, tämä palstahan on tosi nopea!
Tiuhtiainen; tarkennan vielä. Eli jos lääkäri laittaa ruksin kohtaan " sairauden hoito" , niin Kelalla ei ole mitään sanomista asiaan ja korvaukset tulee niin lääkkeistä kuin hoidoistakin? Onko jotain muuta, jossa pitää olla tarkkana? Mulla on vuosien historia pahan endometrioosin kanssa, merkinnee jotain?
Onko kenellekään tietoa/kokemusta Tampereen alueen mahdollisista " asenneongelmista" ? Tai muualta ? Kiitos jo valtavasti näistä vibkeistä, olette sydämeltään kultaa, rakkaat siskot:)
Kristina
...Niin sitä tarkoitin, että mihin niitä rukseja lääkärin olisi laitettava ja tarvitaanko jotain ylimääräisiä papereita Kelan suuntaan...Vastaus tuli jo, kiitos:)
Jos sulla kerran on endo, niin ei siinä pitäisi olla kenelläkään mitään nuputtamista. Vaadit vaan että laitetaan rasti sairauden hoito -kohtaan (vaikka de facto kai lapsettomuus ei ole sairaus vaikka mistä johtuis???) niin pitäis mennä ihan hyvin.
Mulla on sellainen perstuntuma että Avalla sais parempaa palvelua kuin Väestöliitolla, joka tuntuu olevan kovin ylpeä omasta puolivirallisesta statuksestaan eikä ymmärrä olevansa rahalla saatavien palvelujen tuottaja siinä missä muutkin... Yksi Avan hyvä puoli on ne tytärklinikat muualla, eli voit periaatteessa aloittaa hoidon Suomessa ja sitten vaan se punktio ynnä siittiöosuus hoidettaisi Tallinnassa, Riigassa tai Pietarissa. En itse ole kysynyt Tampereen tilannetta, mutta asiaa on selvittänyt setan sateenkaariperhe-palstalla eräs ihana aktiivinen ihminen ja kirjoittaa näin: " ovat keskittäneet itsellisten ja naisparien hoidot Tampereen AVAan" joten hyvä tsägä sun kannalta!
Tervetuloa tuohon meidän IVF-pinoon vaihtamaan ajatuksia tällä hetkellä mun ja Katian kanssa jos asia tulee ajankohtaiseksi, tsemppaillaan sitten toisiamme!
Heippa, löysin tämän palstan juuri ja huomaan että viimeiset viestit olivat kesäkuulta. Olen vähän vihreä näissä keskustelupalsta-asioissa :)... onkohan täällä vielä kävijöitä?
Milka