***Kesäkerttujen viikonloppu***
Kommentit (46)
Ja täällä vain kotona olen. No, täytyy sanoa, että jotain on tapahtumassa, kun pari päivää supistukset on tuntuneet välillä jopa kipeästi, ja jotain verensekaista mutta ihan niukkaa on tullut nyt pari päivää siteeseen.
Olen tänään ollut liikenteessä oikein toden teolla. ensinnäkin toivon, että se vauhdittaa supistuksia ja alkais jo synnytys, mutta jos vaan olen kotona niin oon niiiin kärttynen ja kipeä, ettei mua jaksa kukkaan! :) Mahaa ei millään jaksais enää kantaa, ja tuntuu,että vatsanahka repeää. Voitteko kuvitella, mun sf mitta oli viimeks 38cm! Ihan älytön mitta! Mutta vauva just pyllisteli oikein kylkiluita kohti, mutta terkka otti vaan mitan. Sehän menee jo yläkäyrienkin yli. Mutta siis iso on maha ollutkin. Terkka sanoi, että ei se ole pelkkää vauvaa ja lapsivettä, siellä on jotain " kaasuja" jotka sitä mahaa täyttää. JOillakin on ja toisilla ei.
Huoh, olen siis käveleskellyt, mutta oon sit aina ihan naatti kun kotiin tuun, nukun tunnin että jaksaa taas olla pystyssä. Mies halusi tänään vuokrata elokuvan, mie haluaisin lähteä synnyttämään :) Vuokrattiin kuitnekin tuo elokuva, voihan sen kesken jättää jos tulee tarvis.
Esikoisen kanssa meni siis tänä yönä lapsivedet, saas nähdä antaako pikkuveli odotella itseään kauemmin.
Ja hurjan paljon onnitteluja uusille kertuille ja vanhemmille!!! Ihanaa lukea miten olette vaavinne saaneet, taitaa kaikilla olla ihan terveet ja hyvinvoivat vauvat, ihanaa!
Toivottavasti kohta vaavin kanssa myös,,,,
Faith rv 40!
...voi itku, johan teillä menee kohta jo hermo mun kanssa. Mutta kun ei ole muuta tekemistä. Muutama uusi synnytys tarinakin tuli luettua. Ukko vaan sano et ei suosittele mulle kun muutenkin olen ihan paniikissa. Me istutaan kahestaan kotona ja kun mulla ei ole mitään tuntemuksia niin haluaisin painella tuonne sataman yöhön. Saa nähdä saanko ukon innostumaan. Tympii kuunnella vaan parvekkeelta kun bändit soittaa :-( Ja voishan siellä kävellä ja katsoo mitä ihmiset koheltaa kännissä:-) Itse kun ei tarvitse itseään siellä nolata.
Ex mieskin lupasi tuoda lapset huomenna kotia asti. Onhan toi välimatka jyväskylä-helsinkin No huomenna on onneksi kuljetus kotia asti. Ihmeen ihminen tuo ex mieskin JOSKUS osaa olla.
No mä menen nyt suostutteleen tuota miestä. Jos pääsis sinne liikkeelle.
Miiris +" pietu" rv 40
Onnea kaikille uusille äideille ja uudet tervetuloa joukkoon!
Meillä ollu niin kova vilske täällä tänään, et on supistellu aika ahkeraan. Jos vaikka pääsis itsekkin hommiin..TAAS toiveajattelua!
Oliko se fantti etelä-suomesta..mistä päin oot ja minne meet synnyttää?
Ite meen TYKS:iin. Yritä ajatella, et sairaalassa henkilökunta tietää varmasti mitä tekee. Ja ne tekee kaikkensa et sä ja vauva voitte hyvin. Epiduraalin sain muistaakseni, kun olin 5-6cm auki. Siihen asti pärjäsin kauratyynyn avulla. Puudutteen saatuani sain nukuttua ja kerättyä voimia. Kävelin ja seisoin paljon (nopeuttaa synnytystä). Sitten jossain vaiheessa sanoin kätilölle, et voisko se lisätä puudutetta, kun tuntuu teho loppuvan..Niin katsottiin kohdunsuun tilanne ja olinkin jo täysin auki. Sitten tulikin niin voimakas tarve ponnistaa. Ja se ponnistus kesti mulla ekalla kerralla 25min. mutta se ihan tosi tuntu, et se ois kestäny vaan 5 min. Aika menee niin siivillä, ettei sitä tajua ollenkaan. Ei siinä ehdi kelloa katsoa..tai mä en ainakaan ehtiny. Varmasti kaikki menee hyvin. Rentoutuminen on tärkeää..ettet jännitä itseäsi vaan yrität puhallella ja rentouttaa alapään lihaksia. Mä sain ponnistusvaiheeseen sellasen ohjeen, et kun pitää ponnistaa niin ponnista niin lujaa kun ikinä pystyt ja pitkään. Sillon ei kuulemma tule repeämiä eikä tarvi ommella. Mä tein niin ja tuloksena 0 tikkiä!! En siis revenny yhtään. Tietty riippuu vauvan koosta ja paikkojen koosta.
Nyt meen nukkuu.. Hanna* 40+6
Ajattelin pikaisesti kommentoida tuohon kohtukuolemaan, tai siis omiin vaistoihin luottamisesta.
Vauvelihan oli liikkunut todella vähän jo parin viikon ajan, mutta liikkeet olivat lähes kadonneet synnytystä edeltävällä viikolla. To oli kontrolli sokereista yms polilla ja siellä mainitsin asiasta. Sanoivat kaiken olevan ok, mutta uusi käyrä lauantaina synnärillä. Ja sinne menin sovitusti ja käyrä näytti sammalla lailla erilaiselta aiempaan verrattuna kuin oli näyttänyt. Ottivat osastolle ja siellä ottivat käyrää kolmena päivänä (la, su ja ma) pari kertaa päivässä. Osastolla ollessa vauva liikkui, mutta ei kuitenkaan kovin aktiivisesti. Käristä kätilöt totesivat että ok.
No nyt tuli viikolla minun epikriisi, ja kuinka ollakaan, siinä lukee mustalla valkoisella että käyrissä oli ollut epänormaaliuksia, joista ei minulle sanottu mitään. Itse vain jotenkin tiesin jo liikkeiden vuoksi, ettei kaikki ole kunnossa. Nyt sain sen käsityksen, että osastolle olisivat launataina ottaneet, vaikka en olisikaan sanonut että pelottaa mennä takaisin kotiin. Niin hyvin saivat ' peloteltua' silloin to. Sanoivat, että jos vauvan liikeet näillä viikoilla (silloin n. rv 38) loppuvat tai vähenevät radikaalisti, menen heti suoraan synnärille. En edes soita ja kysy vaan menen siis heti välittömästi, sillä tämä kätilö oli nähnyt vastaavassa tilanteessa ihmetelleen menettäneen vauvansa.
Joten minunkin ' neuvo' tähän äidin vaisto asiaan on se, että vaikka ne kätilöt sielä puhelimessa saavat sinut tuntemaan itsesi tyhmimmäksi idiootiksi mitä maa päällään kantaa, kun olet huolissasi vauvan voinnista. Menet siitä huolimatta näytille. He tekevät työtään sielläja sinä olet pitämässä huolta että heillä sitä työtä riittää. Ja sinun hyvinvointisi on ihan yhtä tärkeä kuin vauvan vointikin.
ONNEA kaikille uusille äideille! Ja mukavia odotuksen hetkiä muille.
Jamesiina ja Kirppu melkein 4vko.
Käyn nyt pikaisesti koneella ja häippäsen sitten muksujen kanssa pihalle ja rannalle. Uskaltaisikohan sitä käydä meressä pulahtamassa, jos vaikka sais vauva vähän vauhtia tähän maailmaan tuloon?? Taidanpa kyllä olla arkajalka ja pysyä kuivalla maalla, toisaalta sit ei vähään aikaan pääsekään uimaan, joten jospa kuitenkin....
YLIAIKAISKONTROLLISSA otettiin tietenkin norm: verenpaineet ja virtsakoe. Lisäksi olin hetken aikaa ( n. 10-15min)piuhoissa kiinni, tarkastelivat sykettä ja vauvan liikkeitä. Sain yhden supparinkin nauhalle, mut niitähän nyt satunnaisesti on esiintynytkin. Sen jälkeen oli lääkärin vo. Teki sisätutkimuksen ja uä:n. Tutkitaan lähinnä lapsiveden määrä, vauvan koko ja mm. hengitysliikkeitä. Kaikki oli siis ok ja seuraava käynti onkin sitten jo huomenna.
Jaahas, appiukko tuli käymään, täytyypä mennä keittämään kaffet. Palaillaan myöhemmin asiaan. Niin osittain siihen liittyen joku kyseli vierailuista synnytyksen jälkeen. Kyllä mun mielestä jokaisella on oikeus sanoa, jos väsyttää eikä jaksa heti ottaa vieraita vastaan. Tai ainakin vieraiden tulisi ymmärtää, ettei heitä välttämättä jaksa niin passata ja kahvitella. Pääasiahan kuitenkin on pienokaisen näkeminen ja kuulumisten vaihtaminen.
Romisa 41+3
meille syntyi 12pvä pieni poika ja nyt oltu kotonakin pari päivää..ihanaa vauvan tuoksuista on tää elämä!! :) :)
Miiris: Ei täällä varmaan kenelläkään mene hermo vaikka kuinka useasti kävisit palstailemassa! Ainakin minusta tuntuu, että tällä hetkellä elämä pyörii vain ja ainoastaan sen ympärillä, että milloin vauva syntyy! Kukapa silloin olisikaan parempi tuki ja turva kuin me muut kerttuset joilla on täsmälleen sama tilanne kuin sinulla =)
Toivon todella että meidän vauva nyt vihdoin ja viimein syntyisi tänään! Supistellut on tosi napakasti aamu yhdeksästä asti ja veristä limaa on vuotanut ihan kunnolla eilisillan seksistä lähtien. Yleensä seksin jälkeinen verinen vuoto on loppunut aamuun mennessä, mutta nyt ei tietoakaan loppumisesta! Supistukset on välillä todella tuskaisia, joten kai sitä pikku hiljaa saa lähteä synnäriä kohti. Käännyttäköön sitten vaikka takaisin, mutta jos edes näytillä kävisi. Supistusten välillä on ihan hyvä olla, mutta auta armias kun se tuskan aalto tulee niin ai per.........!
Hoxa siellä ainakin tuntuu myös pyörivän yhtä kyllästyneenä kuin minäkin. Ainakin jonkin asteinen kyllästyminen paistaa viesteistäsi läpi =)
Koitetaan nyt vielä kärvistellä, kyllä ne vauvat joskus sieltä tulevat!
Annamiina ja turo 40+3
Ihana huomata, että moni muukin saa ajatuksen pyörimään vain ja ainoastaan raskauden ympärillä!
Itsellä nimittäin tuli melkein huono omatunto, kun oli tuossa toissa iltana vieraita ja ei mulla kertakaikkiaan ollu muuta puhuttavaa kuin oma napa ja vauvan odottaminen.. Kiva varmaan sillekin 21-vuotiaalle, joka ei edes haaveile vauvasta ja pelkää synnytystä minunkin puolesta.. :( Yritin ajattelemalla ajatella, mistä vois jaaritella mutta ei ni ei. Kaikki muut aiheet tuntuu niin maailman turhanpäiväisiltä tähän odottamiseen verrattuna. Siis kiva tyttö kyseessä ja ennen on ollu puhuttavaa laidasta laitaan mutta tosiaan huomasin, että meikämamma alkaa oikeesti olla aika mamma -- sellaseksi en edes ole uskonut tulevani... Tässä sitä ollaan. Moni muukin asia on menny raskauden suhteen just niin, että aiemmin ajatteli ettei MULLE käy niin mutta... Niin vaan on käyny eikä kaduta yhtään!!
Tänään ripustelin viimeisiä vauvan vaatteita narulle kuivumaan ja loput silittelen ensi viikon aikana. Ei ollu tarkoitus enää laittaa lisää mutta anopin ystävä antoi " muutaman" vaatteen (sanoi puhelimessa niin) joka loppuen lopuksi tarkoittikin 4 koneellista pikkupyykkiä. Onneksi siinä oli isompiakin vaatteita, kun niitä ei kovin paljoa ole. Pientä kyllä löytyy, kun kaikki on kantanu niitä meille.
G: Nimiäisistä/Ristiäisistä oli tässä joku päivä juttelua. Meillä on tarkoitus viettää nimiäiset elokuun puolella. Meistä kumpikaan ei kuulu kirkkoon, joten taitaapi olla ainoa vaihtoehto. Siviilikummeja ollaan pyydetty mun paras ystävä ja sen mies sekä yksi yhteinen kaveri " turvamieheksi" . Ehkä olisi vielä tarkoitus pyytää miehen parasta kaveria vaimoineen.. Ajateltiin kysyä, kun seuraavaksi porukalla nähdään. Muuten väkeä olisi tulossa Mummit, ukit, mun veljiä ja miehen sisko. Niin ja isomummi miehineen. Parikymmentä taitaa väkisinki tulla.. Huh! Nimet ollaan mietitty. Tosin pojan nimeen haluaisin lisätä vielä yhden nimen mutta mies ei oikeen lämpeä...
ONNEA UUSILLE KERTUILLE!
Painun pihalle aurinkoon ja kuulostelemaan Murun liikkeitä. On käynnistynyt tänään hitaasti mutta varmasti..
Alide ja Muruliini rv38+2
Onnea ihan tosi paljon jo vauvansa saanneille!! Ihanaa!! Voi kun itse sais jo myös. Musta tuntuu ettei tämä tule ikinä! (mäkin voisin ilmoittautua sinne joulukuisiin kohta...)
Mulla itsellä alkaa ihan tosissaan nyt jo kypsyttämään tämä tilanne, kun vain ei mitään alkavasta synnytyksestä kuullu. Olen koittanut kaikkia s:ä, ja kävelly joka päivä ihan tosi reippaasti ja pitkästi, kävellyt rappusia (asumme 4. krs. ilman hissiä), ja yrittänyt vaikka millä, niin ei mitään. Vähän supistellut, mutta ei mitään semmoisia että nyt alkais synnytys. Fyysisesti voin tosi hyvin, mutta henkisesti alkaa nyt olemaan jo aika tiukkaa, varsinkin arkipäivisin, kun tuntuu että kaikki päivät on samanlaisia. Mutta ei kai auta kun odottaa, mutta päivät menee niiiiiin hitaasti nyt!
Frugan 40+5
Nyt sitä sitten on jakauduttu...Eli poika syntyi 14.6 klo 5.29 ja painoi 3200g vkot oli 37+5 ja eilen päästiin kotiin..Keltaisuutta seurattiin mutta pysyi sallituissa lukemissa...
Vähän on hassu tunne kun on kaksi lasta yhtäkkiä hoidettavana,mutta onneksi esikko ei ole vielä ainakaan osoittanut minkäänlaisia mustasukkaisuuden oireita...
Onkos meitä kesäkerttuja vielä kuin paljon?
Synnytyksestä vielä että kesto oli 7h25min ja en sitten saanut synnyttää altaaseen kun piti laittaa tippa..Ilokaasuja siinä sitten hengittelin..6cm olin auki kun mentiin laitokselle...Pari pintanaarmua tuli joihin ei tarvittu tikkejä.Nyt olen jo parantunut ja vuotokin on tosi vähäistä.Ainut vaiva on että jälkisupistuksia tulee vieläkin kun imettää...
Minäkin odotan viää omaani ja Frugan sinun tekstisi oli kuin olisin sen itse kirjoittanut. Meillä on kanssa kokeiltu kaikkia S:siä ja useasti. On pesty ikkunoita ja käydään miehen kanssa kävelyllä joka päivä. Eikä mitään tapahdu. Viime yönä meille tuli iso riita kun mies olis lähteny baariin ja minä kielsin kun hän oli ollut siellä juuri edellisyön ja tullut aamulla puol 7 vasta kotiin. No oli siitä riidasta jotain hyötyä, jopa 5 supistusta yön aikana. Kylläkin tunnin välein mutta, kipeitä. Nyt tässä mietitään että mitä tapahtuu, kun miehen loma on loppu ja hänen pitäisi lähtee ajoon. Rekkakuski kun on. Päivät ja yöt ajossa ja kotona ehtii käymään pikaisesti aina joskus illalla. Keskiviikko iltaan asti nyt pitäis sitten olla jalat ristissä ja toivoa ettei vauva syntyisi vielä, koska sitten mies ei pääsisi synnytykseen mukaan ja tiedän sen että se olisi hänelle maailman loppu. Minun tarvitsee vain rauhassa makoilla alkuviikko tekemättä mitään, ettei vaan lähtis synytys käymään.
Sain Taysista yliaikaisuus kontrolliin kutsun, juhannuksen jälkeen tiistaina. Silloin minulla on rv. 42+0 MIKSI NÄIN MYÖHÄÄN???? Kun käynnistystä ei silloin viälä tehdä. Joudun siis synnyttämään jättikokoisen vauvan, jos ei ennen tuota synny. Itse olen syntynyt rv.41+1 ja olen ollut 55cm pitkä ja painanut 4300g.
Mihin aikaan te muut yliajalla olijat olette saaneet kontrolliajan??
johku 40+5
Pomppaan tuolta toukokuisten vauvapinosta vierailemaan...
TAYSissa näyttää olevan käytäntönä tuo, että aika yliaikaiskontrolliin on kun viikkoja on 42+0. Toukojen pinossa kaikille TAYSiin meneville jotka nyt äkkiseltään muistan oli ya-kontrolliaika 42+0. Sen jälkeenhän raskaus virallisestikin vasta on yliaikainen... mutta toivottavasti et kuitenkaan niin pitkään joudu odottamaan!!!
Onnea jo vauvan saaneille kesäkertuille ja paljon jaksamista omaansa vielä odottaville!!!
toukoinen pikku-milli & Akseli 7vk
torstaina 15.6. mitoilla 49 cm, 3710 g ja pipo 35 cm.
Kotiuduttiin eilen ja ihana vauvantuhina täyttää kodin! Jaksakaahan vain odottaa, kyllä se palkitaan! Olin jo unohtanut miten pikkuruinen ihminen voi saada maailman näyttämään niin erilaiselta :) Palailen myöhemmin lukemaan kuulumisia
RosaH kera kahden pikkuprinsessan (+ isä joka pelkää jäävänsä naisten jyräämäksi...)
Suhmura, Jer, Bambi, Rosa, Mrs Marple ja moni muu, onnea tosi paljon!! *täällä kateellisena*
Mäkin alan olla niiiin kypsä jo, maha alkaa nyt olla niin ilkeä ja painava ja ajoittain kipeä että en enää kyllä kaipaa tätä raskautta vaan nyt sitä vauvaa jo kovasti kaipaan! Kumma miten se yks kaks iskee tämä ärtymys ja mahan pois haluaminen, hyvä niin.
Suppareita tulee ajoittain mutta tänään ei yhtään säännöllistä, pelkkiä harjoitus-sellaisia mutta kyllä sellaista painetta pukkaa tuolla haarovälissä aina supistuksen ajaksi. Ihan hyvä että supistelee kun on se sektio niin olis edes jotain " apua" vauvalle toivottavasti näistä suppareista, ainakin tytön kanssa meni kaikki hyvin, ei ollut esim hengitysvaikeuksia kun oli jo kovasti ollut supistuksia ja kohdunsukin silloin aukesi jo...eikös aina puhuta että kylmiltään tehty sektio ei ole kuitenkaan niin hyvä vaihtoehto vauvalle? Jospa tämä vähän auttaisi sitten.
Kutinaa alkaa olla jaloissa, mutta mun mielestä se on ihan tuosta turpoamisesta johtuvaa. Kävin just ostamassa useampaa jalkarasvaa, turvotukseen, viilennykseen jne., saa mies hieroa kinttuja kunhan ensin kylvettelen niitä kohta!
Kyllä tässä alkaa olla samanlaista fiilistä kun niin monella muullakin, ärtyisyyttä ja kuitenkin sellaista ihme herkistelyä. Itkettää kovasti kaikki kummallisetkin asiat ja yöt alkaa olla enemmän valvomiseen kuin nukkumiseen tätä nykyä! Viime yökin tuli valvottua 2.30 -8.00 sitten nukuin 8-10.30 ja suoraan suihkuun taas, hikeä pukkaa hullun lailla.
Apua, mulla on viikon päästä maanantaina sektio viimeistään sitten, vähiin tämä käy kuitenkin vaikka alkuun tuntui että miksi se sektio on niin myöhään, mutta kiirettä taitaa alkaa pukkaa. Tänään ajattelin pakata sairaalakassin ja mies saa kasata pinnasängyn, käytiin äsken ostamassa uusi patja ja petari siihen, niin ja ostin vauvalle sellaisen kesähatun, ihan tavallisen valkoisen. Olis ollut ihania röyhelöreunaisia tytölle ja vaalean sininnen pojalle mutta kun ei ole aavistustakaan tällä hetkellä kumpi on tulossa??
Ihanan rauhallista, mies pihalla ja lapset leikkii vesipyssysotaa uikkarit päällä myös pihalla......
t. mariadee 38+2
Ja taas onnittelut vauvansa saaneille.
Mulla on huomenna klo.9 aamulla neuvola jossa soitetaan tuonne äitipolille ja varaavat sen yliaikaiskontrollin. *jännittää*
Kuinka pitkän ajan päähän saan sen ajan.
Nyt meinään äiti rupeaa vetämään ylikierroksia. Aamulla herätessäni tunsin kuinka kihelmöi huulia ja silloin kun kova stressi yllättää saan elämää isomman herpeksen huuliini. Ja se on niin iso et yleensä saan sairaslomaa kun on niin karun näköinen ja olen asiakas palvelutyössä.
Toinen mun ongelma on kun paino vain putoaa. Kiva päästä huomenna sinne neuvolaan niin saan varmuuden paljonko se on pudonnut.
Olo on muuten OK.
Tosta äidin vaistosta vielä, kävin muutama viikko illalla tarkistuttamassa tilanteen äitipolilla illalla. Ja kätilö otti vastaan ja meinasi käännyttää kotia. Sanoin vain tyyn esti lue ensin paperini ja jos siellä kysytään miksi tulin niin laita vaikka että ei vikaa muualla kuin korvien välissä. Luettuaan paperini klö:n asenne muuttui täysin ja samalla minua tuli jututtamaan toinen kätilö.
Olen kerran antanut heille periksi ja se maksoi minulle Paljon!!
Nyt pidän PÄÄNI JA LUOTAN VAISTOONI.
Eipä täällä sen kummempia la. tuli ja meni, joten odotellaan:-)
Miiris + " pietu" rv 40+1
Mikäs nimimerkki se olikaan..Annamiina ?? Kenellä oli supistellu aamusta asti ja kyllästymisestä kirjoitti.. Täällä on kans supistellu aamusta asti ja tuntuu muuten selässä aika kivasti !! Nyt tulee n. 5min välein ja kestää n. 30sek. Kärvistelen kotona, mut on todella paljon koventuneet..Ja meillä kestää tunti sairaalaan ja varmaan ottavat käyrää vielä siellä. Meinataan mennä ainakin ' näytille' . Ja mökkiläiset tulevat tietty mökeiltään just nyt tähän aikaan, et sairaalaan meno voi kestää kauemminkin. Saa nähdä käännyttävätkö ovelta..supistukset loppuu mun tuurilla siihen, kun päästään sairaalan pihaan. Laitan miehen sitte kertomaan uutiset jos en ite pysty..
JOKO NYT OIS MUN VUORO??? :)
Hanna* 40+7
Hoxa:
JOKO NYT OIS MUN VUORO??? :)
Hanna* 40+7
hengessä ollaan mukana ja suppari säteitä matkaan :D
krisse ja aurora 8pv
" Mikki" -poika syntyi rv 40+0 eli 16.6 klo 13.04. Pituus 51cm, paino 4010gr ja pipo 35,5cm. Kotiuduttiin juuri ja kaikki hyvin, mitä nyt äiti ei pysty istumaan, mutta muuten ok. Kirjoittelen lisää jahka tuo istuminen alkaa onnistua.
Quest ja Mikki 2vrk
nyt mee taas heti pois...
puurot vielki kesken (grr) ku kestää
-k-