Elämäntapamuutos vaikeassa elämäntilanteessa
Hei!
Etsisin vinkkejä siihen, miten toteuttaa painonhallintaan liittyvä elämäntapamuutos, kun omaa aikaa on päivässä n. 1 h ja silloinkin pitää olla hiljaa ja pysyä kotona, koska lapsi nukkuu.
Teen tällä hetkellä 8-10 tunnin työpäiviä, sieltä menen kotiin jossa hoidan lapsen ruokahommat yms. Mies on osana päivistä kotona, joten tässä välissä on noin tunti aikaa huilahtaa. Pian alkaakin sitten iltatouhut ja lapsi nukkumaan. Itse menen tuntia myöhemmin nukkumaan, jotta saisin edes vähän omaa aikaa. Aamulla herään ja sama rutiini alkaa taas. Viikonloput eivt tuo helpotusta, koska meistä jompi kumpi on aina töissä. Vaikka aikaa treeniin olisikin aina välillä, olen niin kuollut töiden jälkeen, että jaksan vain rojahtaa sohvalle ja syödä herkkuja, vaikka pyrinkin niitä välttämään. Kuitenkin sorrun aina jossain vaiheessa vanhoihin tapoihin.
Niinpä nyt toivoisin vinkkejä ns lempeään elämänmuutokseen, joka sopii näin kiireiseen elämäntilanteeseen. Tarvitsen paljon unta (9-10h) jotta olen virkeä kolo päivän, vähemmällä unella väsähdän jo klo 17. Tämän takia esim aamutreenit ennen töitä (pitäisi aloittaa treenaaminen noin klo 5 että ehdin ennen töihin menoa) ei oikein sovi. Iltapäivästä olenkin sitten niin väsynyt ettei saa mitään aikaiseksi.
Olisiko kellään antaa hyvää vinkkiä, muuta kuin että ota itseäsi niskasta kiinni? Ai niin, ja ylipaino minulla on noin 20 kg, 10 kg olen jo pudottanut viimeisen puolen vuoden aikana, joten hidastunut painonlasku vähentää motivaatiota entisestään.
Kommentit (97)
Pätkäpaaston on moni kokenut hyväksi tavaksi tiputtaa painoa ja kohentaa energiatasoja. Googlettamalla löytyy vaikka kuinka paljon tietoa erilaisista pätkäpaastomuodoista. Täällä on myös pitkä ketju 16/8 -malliin liittyen.
Herkkuhimoon minulla ovat auttaneet erilaiset yrttiteet. Makean himoon erityisesti piparminttu ja yerba mate, suolaisen taas ruusunmarja ja inkivääri. Yerba mate hillitsee muutenkin ruokahalua.
Älä huolehdi kuntoilemaan ehtimisestä. Aloita ruokavaliolla, ehdotan tiukkaa ketoa. Kyllä lähtee. Älä laske kaloreita, pidä vain nettokarbot alle 20.
Vierailija kirjoitti:
No älä syö nii paljo!
Ihanko itse tuon keksit, Sherlock?
Energiaa tulee lisää urheilemalla, joten pikkuhiljaa kannattaa yrittää lisätä. Kahvakuulailu on tehokasta ja alkuun riittää 15min, joten aika ei ole ongelma. Lisäksi kannattaa huolehtia vitamiinien saannista. Huonot hiilarit vähemmälle, tilalle kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Itse syön puoli kiloa kasviksia ja hedelmät päälle joka päivä sekä monivitaniinin, flunssakausina ceet ja ~9kk/vuodesta 100 myygrammaa deetä päivittäin.
Teetä olen aiemmin käyttänyt mielihalujen poisviemiseen, mutta nyt tee on alkanut aiheuttamaan migreeniä. Olen ajatellut kokeilla rooibosteetä mutta on aika hintavaa.
Ap
Mä sanoisin että tuo elämäntyyli on ihan tappava! Ei kenelläkään voi olla omaa aikaa vain tunti. Tee kokonaisvaltaisia muutoksia elämääsi, ennen kuin sairastut. Dieetti voi odottaa.
Suosittelen ketogeenistä ruokavaliota, joka auttaa niin väsymykseen kuin napostelun himoon ja lihomiseen. Liikuntaa voit lisätä sitten, kun väsys hellittää ja aikaa löytyy. Netistä löytyy paljon tietoa ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä syö nii paljo!
Ihanko itse tuon keksit, Sherlock?
Miksi irvailet ketjun ainoalle toimivalle, järkevälle kommentille?
Ja dieettejä en ehkä haluaisi, kun ne on niin ehdottomia ja yksikin lipsahdus saa aikaan syöksykierteen.
Ap
Tämä elämäntilanne jatkuu vielä noin vuoden, kunnes saan opinnot loppuun ja työstä tulee vakio, eikä niin että tehdään niin paljon Kun voin sillon kun voin.
Ap
Minkä ikäinen lapsi? En ymmärrä että jotkut tekevät lapsen hoitamisesta vankilan itselleen. Lapsi rattaisiin, ja mars lenkille joka aamu, ja myös töiden jälkeen! Todella helppo toteuttaa, ja siitä tulee liikuntaa ja ulkoilua. Terveet elämäntavat on sitä, että voi hyvin. Ei sitä että pudottaa painoa. Jos et jaksa mitään, etkä pysty tekemään mitään nautinnollista itseäsi varten (leffaan meno, lepohetki yksin kotona jne), et voi hyvin. Ja se kostautuu niin, että uuvut etkä kohta jaksa mennä töihin, etkä myöskään jaksa hoitaa lasta.
Miksi kotona pitää olla hiljaa kun lapsi nukkuu? Tottakai voit totuttaa lapsen kuulemaan ääniä nukkuessaa. Varmasti voit myös jumpata lattialla tai rauhassa katsoa telkkaria? Kummallisesti olet rajannut elämäsi tosi ankean kuuloiseksi. Lapsi päiväkotiin voisi olla järkevä ratkaisu. Tuo kuulostaa ihan oudolta, että molemmat vanhemmat kärsivät oman lapsensa hoitamisesta. Teettekö koskaan mitään perheenä yhdessä? Ulkoilua, perhetapahtumia, muita lapsia lapsenne leikkiseurana?
Jos treenaisit vaikka youtuben kotijumppia, kun lapsi on hereillä? Semmoinen 30 minuuttiakin on aiemmin kuntoilemattomalle suuri parannus. Silloin saisit illalla tarvitsemasi lepoajan. Minkäikäinen lapsesi on?
Kahvakuulaa voisin harkita, olen sillä joskus aikoinaan jotain tehnytkin.
Ap
Lapsi on pian 4-vuotias. Kotijumppaa olen kokeillut, mutta lapsi kiipeää päälle ja hommasta tulee erittäin vaikeaa. Ennen raskautta liikuin aktiivisesti, kävin salilla ja olin aika kovassa kunnossa. Raskausajan liikuntakielto vei kunnon lähes nollatasolle ja vaikea synnytys esti liikkumisen melkein vuosi lapsen syntymän jälkeen. Sitten alkoikin selkävaivat ja aina kun olen pääsemässä liikunnan makuun, tulee flunssa ja tulee taas taukoa, jonka jälkeen on kamalan vaikea taas aloittaa treenaaminen.
Ap
Pätkäpaastolle niin tuo nukkumisen tarvekin vähenee niin että voit herätä esim kahtena päivänä viikossa klo 5:00 ja tehdä kotijumpan.
Muuten paasto 16/8 suositus täältä.
Herkut vaihdat hedelmäsalaattiin.
Joku ehdotti täällä tiukkaa ketoa mutta en tuolla ylipainolla lähtis dieetille joka kuormittaa suolistoa. Paasto pitää suoliston ja siten ruoansulatuksen hyvässä kunnossa
Elämänmuutokseen ei kannata ryhtyä, kun elämä on jo valmiiksi täynnä stressiä. Varma tapa romuttaa hyvät aikeet. Voitko aloittaa sitten kun opinnot on suoritettu loppuun ja elämä rauhottua?
Valikoi niitä jumppia, jotka tehdäön seisaaltaan, niin lapsi ei kiipeä päälle. Tanssillisten jumppien mukana lapsi voi jumpata myös itse. Kuntopyörä on myös hyvä, lapsi voi katsoa hetken ohjelmia ja sinä poljet. Puoli tuntia Pipsa Possua ei lasta pilaa.
Eikö kukaan ole onnistunut tai kuullut hyviä vinkkejä?
Ap