Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kristityt ottaa niin nokkiinsa siitä, että kaikki eivät halua koululaisten yhteistä keskitalven juhlaa vietettävän kirkossa?

Vierailija
13.12.2019 |

Tuskin hekään haluaisivat, että omat lapsensa laitettaisiin esim. moskeijaan?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskitalven juhla on 20 .12.eli hyvin ehtii viettää. Minulle sopii mainiosti, että viettävät,sitä koulussa. Perinteet sen viettämisen osalta ovat vain kuolleet.

Mitä se moskeija liittyy talvipäivän seisaukseen? Vierailu moskeijassa sopisi myös mainiosti. Haluaisin itsekin käydä.

Koska se ei ole keskitalven juhla vaan joulujuhla, halusittepa tai ette. Eri asia, jos juhlan nimi muutetaan tai juhla lakkautetaan kokonaan. Moskeijassa voi vierailla ja osallistua siihen liittyviin juhliin. Kaikesta voi tehdä vaikeaa ja loukkaantua ja hyvin paljolti nykyään niin tapahtuukin.

Hyvä kun otit tuon nimen puheeksi. Joulu, yule, on nimenomaan muinainen esikristillinen talvijuhla, joten alkakaa te juhlia kristusmessuanne missä haluatte ja milloin haluatte (esim. sillon Jeesuksen synttäreiden eikä keskitalven juhlan aikaan, se olisi loogisempaa), mutta älkää pakottako muita osallistumaan teidän jumalanne palvontaan tai tulemaan teidän pyhiin tiloihinne laulamaan ylistyslauluja teidän jumalallenne keskitalven juhlan nimissä. Vuodenkiertoa on lupa juhlia muidenkin.

Vierailija
22/67 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulun joulujuhlaa varten tarvitaan tila. Mielellään iso, kaunis ja tunnelmallinen. Vaihtoehtoina jumppasali/urheiluhalli/kirkko (kaikissa kouluissa ei mahdu koulun jumppasaliin edes porrastettuina vuoroina). Tämän vuoksi kirkko on usein hyvä vaihtoehto ja koulun juhlan on voinut pitää siellä. Ei siis jumalanpalvelusta, vaan oppilaiden omat esitykset. Nyt tämä vaihtoehto yritetään viedä pois.

Vielä rahapuoli: Jos kirkon vuokraa pelkkänä tyhjänä tilana, se on kallis. Jos sinne menee ”vieraaksi”, eli papilla on vaikka pieni tervetulotoivotus, se on ilmainen. Tässäpä reunaehdot teille rehtorin näkövinkkelistä.

Eli rahan takia on ihan ok a) häpäistä toisille pyhä Jumalan huone ottamalla se mahdollisimman maalliseen käyttöön "kun huonehan se vain on" ja b) altistaa lapset uskontoon sitouttamiselle vastoin vanhempien toivetta tai c) syrjiä niiden lapsia jotka eivät hyväksy uskonnon tuputtamista?

Oikeasti? Kyllä minä näkisin että teidän nyt vain täytyy ratkaista tämä toisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikäli kuin olen tuntemieni ihmisten kanssa puhunut, heitä harmittaa koko tämä älämölö siitä, että perinteisen Suomen pitäisi vain näkymättömänä kadota jonnekin, kun kaikki muut syövät sen hedelmät.

Vierailija
24/67 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on jotenkin niin rasittavia ja vaivaannuttavia tyyppejä jotka tekee omasta ateismistaan elämää suuremman numeron.

Vierailija
25/67 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikäli kuin olen tuntemieni ihmisten kanssa puhunut, heitä harmittaa koko tämä älämölö siitä, että perinteisen Suomen pitäisi vain näkymättömänä kadota jonnekin, kun kaikki muut syövät sen hedelmät.

Joulujuhlan korvaaminen jumalanpalveluksella ei ole kyllä mikään perinne. Perinne on se koululla pidettu joulujuhla tonttuineen ja piirileikkeineen. Kunnat ovat säästäneet ja jättäneet salit rakentamatta kouluihin. Uskonnolliset reksit tekevät yhteistyötä seurakunnan kanssa, jolloin oppilaat saadaan seurakunnan vaikutuspiiriin kouluaikana. Toiminnan taustalla on siis halu tehdä koululaisten keskuudessa lähetystyötä.

Vierailija
26/67 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa kirjoitti:

Nää on jotenkin niin rasittavia ja vaivaannuttavia tyyppejä jotka tekee omasta ateismistaan elämää suuremman numeron.

Joo, se on kyllä tosi rassaavaa kuin muut kuin minun kanssani samalla tavalla ajattelevat haluavat myös oikeuden uskonvapauteen, sehän kuuluu vain mulle.

Vierailija
27/67 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän meidän mainstream-urpojen nyt pitäisi tehdä että kaikilla pilipali-ateisti-hipstereillä oli onnellinen elämä? Lopettaa kaikki Suomen perinteet ja viettää keskitalven sukupuolettomuus-mielensäpahoittamis-juhlaa jossa ei tehdä mitään koska kaikki on loukkaavaa eikä syödä mitään koska kaikki ruoka-aineet on stanasta: vehnä, sokeri, jne. Juhlan jälkeen pidetään kriisineuvontaa niille jotka kuitenkin loukkaantuivat juhlasta.

??

Vierailija
28/67 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän meidän mainstream-urpojen nyt pitäisi tehdä että kaikilla pilipali-ateisti-hipstereillä oli onnellinen elämä? Lopettaa kaikki Suomen perinteet ja viettää keskitalven sukupuolettomuus-mielensäpahoittamis-juhlaa jossa ei tehdä mitään koska kaikki on loukkaavaa eikä syödä mitään koska kaikki ruoka-aineet on stanasta: vehnä, sokeri, jne. Juhlan jälkeen pidetään kriisineuvontaa niille jotka kuitenkin loukkaantuivat juhlasta.

??

Minulle kelpaa oikein hyvin se perinteinen koulun joulujuhla jossa on tonttuleikkejä.

En haluaisi lapseni koulun joulujuhlaa korvattavan koululaisjumalanpalveluksella kirkossa, kuten Kouvolassa tehtiin.

Vierailija
29/67 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

??

Saattehan te viettää juhlianne aivan miten haluatte, vaikka ristiä kirkossa suudellen ja rukoillen aamusta iltaan. Mutta omalla ajallanne.

Vierailija
30/67 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulujuhlan korvaaminen jumalanpalveluksella ei ole kyllä mikään perinne. Perinne on se koululla pidettu joulujuhla tonttuineen ja piirileikkeineen. Kunnat ovat säästäneet ja jättäneet salit rakentamatta kouluihin. Uskonnolliset reksit tekevät yhteistyötä seurakunnan kanssa, jolloin oppilaat saadaan seurakunnan vaikutuspiiriin kouluaikana. Toiminnan taustalla on siis halu tehdä koululaisten keskuudessa lähetystyötä.

Taisit muuttaa Suomeen vasta pari vuotta sitten? Täällä on aina joulun aikaan pidetty kristillinen joulujuhla. Siinä ei ole mitään anteeksipyydeltävää.

Vierailija
31/67 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

??

Edelleen, koulun joulujuhla kirkossa ei ole mikään suomalainen perinne, eikä se myöskään ole opetussuunnitelman tai opetushallituksen ohjeistusten mukaista toimintaa.

Joulukirkko halukkaille erikseen. Tosin sitäkään en ymmärrä miksi koulun pitää lapset sinne taluttaa, eikö ne hartaasti uskovat vanhemmat itse halua?

Vierailija
32/67 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen asukkaista yli 1 700 000 ei kuulu kirkkoon. Kyse ei ole parista hipsteristä.

Vierailija
33/67 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla ne kaksi luonnon uskonnon kannattaja, jotka ovat mielensä pahoittaneet.

Kristittynä minusta olisi todella mukavaa, että lapseni tutustuisivat muihinkin uskontoihin. Tänä vuonna koulun joulujuhlaa ei ole kun suunnitelma oli laulaa joululauluja kirkossa, kukaan ei pahoittanut mieltään, kivahan se on ettei kukaan opi mitään toisten tavoista, voidaan kuplautua omiimme.

Samaan aikaan vielä puhutaan suvaitsevaisuudesta. Kaikkea muuta suvaitaan vaan ei suomalaisia kristillisiä perinteitä.

Miksi kaikkien muiden pitäisi olla suvaitsevaisia ja joustaa asioista, mutta miksi kristityn ei tarvitse tehdä niin? Eikö heidänkin pitäisi joustaa ja suvaita muita?

Vierailija
34/67 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisit muuttaa Suomeen vasta pari vuotta sitten? Täällä on aina joulun aikaan pidetty kristillinen joulujuhla. Siinä ei ole mitään anteeksipyydeltävää.

Koulun joulujuhla ja joulukirkko ovat olleet ainakin minun lapsuudessani 80-90-luvulla kaksi eri toimitusta, ja niin ovat nyt omien lastenkin koulussa. Ei ole mitään syytä kirkua perinteiden perään ja siirtää kaikille yhteistä koulun joulujuhlaa sinne kirkkoon, kun ei se ole sinne koskaan kuulunut.

Vierailija
35/67 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kristinusko kuuluu suomalaiseen kultuuriin ja se on perinne. Ärsyttää kun perinteistä pitää luopua ihan vain muutaman mielensäpahoittajan takia. Miksei näiden mielensäpahoittajien lapset voi jättää joulujuhlia väliin jos on niin kauheaa että siellä on jotain krsitinuskoon liittyvää? Niin meillä tehtiin ala-asteella, muslimien/ateistien lapset sai vapaapäivän jos ei joulujuhla kiinnostanut, kaikki oli tyytyväisiä.

Nykyään tämä että itse jättää väliin, ei kelpaa mielensäpahoittajille, vaan on vietävä perinteet ja ilot myös heiltä jotka haluavat vietää joulujuhlaa.

Vierailija
36/67 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kristinusko kuuluu suomalaiseen kultuuriin ja se on perinne. Ärsyttää kun perinteistä pitää luopua ihan vain muutaman mielensäpahoittajan takia. Miksei näiden mielensäpahoittajien lapset voi jättää joulujuhlia väliin jos on niin kauheaa että siellä on jotain krsitinuskoon liittyvää? Niin meillä tehtiin ala-asteella, muslimien/ateistien lapset sai vapaapäivän jos ei joulujuhla kiinnostanut, kaikki oli tyytyväisiä.

Nykyään tämä että itse jättää väliin, ei kelpaa mielensäpahoittajille, vaan on vietävä perinteet ja ilot myös heiltä jotka haluavat vietää joulujuhlaa.

Sama. Meillä muiden uskontojen edustajat yksinkertaisesti jäivät juhlasta pois, end of story. Suomi on historiallisesti kristillinen maa, tämä maa ja koko länsimainen maailma on rakennettu kristilliselle pohjalle. Olen siitä ylpeä, ja sen takia tänne myös kaikki tunkevat, kristillisen maailmankatsomuksen hedelmien takia. En jaksa enää yhtään kuunnella hevonlantaa aiheesta länsimainen hyvinvointi on ihan sattumaa ja kaikkien maailmassa pitää saada siitä osansa. Ei ole eikä pidä saada. Arvot ja niiden annit eivät ole itsestäänselvyyksiä.

Vierailija
37/67 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän väki joulunpyhinä mahtuu kirkkoon, kun kaikki vanhemmat, joiden lapset eivät koulun puolesta päässeet nauttimaan ”suomalaiseen kulttuuriin kuuluvasta perinteestä” vievät lapsensa joulukirkkon laulamaan Enkeli taivaan?

Vierailija
38/67 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota nokkiini moisesta. Itse olen tottunut siihen, että koulun joulujuhla järjestetään koulun jumppasalissa.

Lapseni voisivat ihan hyvin käydä moskeijassakin.

Vierailija
39/67 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yleistä, ei mua ainakaan kiinnosta onko joulujuhla kirkossa vai koululla.

Olen olettanut, että kouluissa ne usein järjestetään ja sen takia juhliin ei nykyään pääse kuin yksi tai kaksi perheestä kun tilaa ei ole enemmille.

Vierailija
40/67 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskitalven juhla on 20 .12.eli hyvin ehtii viettää. Minulle sopii mainiosti, että viettävät,sitä koulussa. Perinteet sen viettämisen osalta ovat vain kuolleet.

Mitä se moskeija liittyy talvipäivän seisaukseen? Vierailu moskeijassa sopisi myös mainiosti. Haluaisin itsekin käydä.

Koska se ei ole keskitalven juhla vaan joulujuhla, halusittepa tai ette. Eri asia, jos juhlan nimi muutetaan tai juhla lakkautetaan kokonaan. Moskeijassa voi vierailla ja osallistua siihen liittyviin juhliin. Kaikesta voi tehdä vaikeaa ja loukkaantua ja hyvin paljolti nykyään niin tapahtuukin.

Hyvä kun otit tuon nimen puheeksi. Joulu, yule, on nimenomaan muinainen esikristillinen talvijuhla, joten alkakaa te juhlia kristusmessuanne missä haluatte ja milloin haluatte (esim. sillon Jeesuksen synttäreiden eikä keskitalven juhlan aikaan, se olisi loogisempaa), mutta älkää pakottako muita osallistumaan teidän jumalanne palvontaan tai tulemaan teidän pyhiin tiloihinne laulamaan ylistyslauluja teidän jumalallenne keskitalven juhlan nimissä. Vuodenkiertoa on lupa juhlia muidenkin.

Eihän kukaan ole pakottanut ketään mihinkään, en kyllä ymmärrä tuollaista ettei toisten tapaan juhlia haluta edes tutustua, kyllä minä ainakin haluaisin tutustua kaikkiin talvipäivän seisauksen aikaisiin juhliin, toki haluaisin myös tietoa etukäteen miten en loukkaisi jotain tärkeää tapaa vaikkapa astumalla johonkin pyhään kehään, johon vain jumalat kuuluvat tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme