"Nyt se on varmaan tv lupatarkastaja!" ja muita juttuja jotka eivät aukene nuoremmalle sukupolvelle
Jos ovikello soi emmekä odota ketään, vitsaillaan miehen kanssa että siellä on lupatarkastaja, telkka piiloon! Jälkikasvu ei ymmärrä.
Kommentit (1826)
Vierailija kirjoitti:
Matopeli.[/quoteAINIIJOO 🥴
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Radio Mafian kaikki ohjelmat. Karjalan kunnailla jota veti keskipäivällä ainakin yhden kesän Samuli Aaltonen tai samaisen Samuli Aaltosen kansakunnan kahvitunti johon ihmiset saivat soittaa ja kertoa mielipiteensä mikä sen kerran aihe sattuikaan olemaan. Sitten Pertti Salovaaran ja Jusu Lounelan Heinähässäkkä ja varsinkin pilapuhelut. Puhumattakaan aivan loistavasta aamuohjelmasta oliko sen nimi Herätysjuhla jota vetivät Kai Ulmanen ja Josper Knuutas. Eikä voi unohtaa Leilaa ja Annukkaa eikä Tarja Kulhoa Räkkärimarketista. Myös Kaupparatsu Frangenin kokonaisedullinen levypaketti oli ihan kuuneltavaa ohjelmaa. Ennen sentään panostettiin ohjelmien latuun kun nykyään renkutetaan niitä samoja soittolistoja päivästä toiseen ja joku Jaajo Linnonmaa kertoo alapään juttuja ja typeristä typerin Anni Hautala nauraa kihertää vieressä vaikka Jaajo sanoisi vain sanan äiti. Onneksi on muitakin kanavia ettei tarvitse Annin typerää naurua kuunnella.
Radio Mafia on kyllä paras radioasema. Edelleen jos kuuntelen radiota tulee kyseinen kanava valittua.
Dancemob tuli kuunneltua aina, tietenkin mankka valmiina äänittämään jos tuli hyvä biisi. Ja Tri Patin Partyline tuli myöhään illalla/yöllä.
Tapani Ripatin OCSID piti kuunnella joka kerta kun se tuli. Ainoa kunnollinen tanssimusiikkiohjelma radiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu niin oudolta, kun joutui tv-luvan tarkastajia pelkäämään. Itse keski-ikäinen ja niin nopeasti asiat unohtuvat.😀
Ei tarvinnut, jos oli lupa maksettuna. Nyt se pidätetään sinulta verojen muodossa automaattisesti, jos et ole huomannut. Ennen tv-lupa oli vapaaehtoinen.
No ei se kyllä vapaaehtoinen ollut ennenkään. Se vaan piti maksaa itse, jos omisti tv:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu niin oudolta, kun joutui tv-luvan tarkastajia pelkäämään. Itse keski-ikäinen ja niin nopeasti asiat unohtuvat.😀
Ei tarvinnut, jos oli lupa maksettuna. Nyt se pidätetään sinulta verojen muodossa automaattisesti, jos et ole huomannut. Ennen tv-lupa oli vapaaehtoinen.
No ei se kyllä vapaaehtoinen ollut ennenkään. Se vaan piti maksaa itse, jos omisti tv:n.
Lopetin TV-luvan maksamisen vuonna 2005, kun TV meni rikki. Uutta ei ole tullut vieläkään hankittua, mutta TV-veroa olen joutunut maksamaan vuodesta 2013 lähtien.
Siinä se ero.
Mun tytär osti tytölleen puhelimen, kun tyttö meni kouluun. Opetti sen käyttöä ja sanoi, kun se soi, paina luuria. Äiti, mikä on luuri? Vieläkin noissa symboleissa on lankapuhelimen luurin kuva.
Minä taas, jo edellistä sukupolvea 'nauhoitan' tv-sarjoja (ei oo enää VHS-kasetteja, mamma, sanoo likka).
Soita Karpolle/ Pekka Saurille.
Dear Eki.
Harmi ettei koiraveroa enää ole. Tonni vuodessa olisi sopiva maksu. Jäisi turhat räksyttäjät hankkimatta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tv-tarkastajia enää ole. Joten missä jutun pihvi?
No juuri siinä!
Tulee mieleen oma kokemukseni TV-lupatarkastuksesta.
Olin köyhänä opiskelijana pihistellyt TV-luvasta jonkin aikaa. Kotonani ei käynyt ketään soittamatta minulle ensin (lankapuhelimella!). Niinpä en avannut koskaan ovea satunnaisille ovikellonrämpyttelijöille kuten pölynimurikauppiaille. Taktiikka onnistui varmaankin vuoden verran.
Kunnes eräänä päivänä olin päiväsydämmellä pistäytymässä nopeasti kotona noutamassa jotain pientä, ja kun avasin kotioven mennäkseni rappukäytävään, oven takana seisoi TV-lupatarkastaja. Televisio näkyi suoraan ovelta...
Sain sovittua että oli maksamatta 3 kuukauden lupamaksut.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kaikki oli paremmin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansakoulussa kerättiin jätepaperia jolla ostettiin kouluun televisio jota ei kertaakaan katsottu.
-Ennenvanhaan ei televisiosta tullut päivisin muuta kuin testikuvaa.
Ennen vanhaan oli vain yksi TV-kanava eli YLE TV1.
Myöhemmin näkyvyysalue laajeni ja tuli YLE TV2. Ja sitten MTV.
,
Ja muistatteko videovuokraamot? Sielä sai vuokrata myös videolaitteita.
Aika vanhaan aikaan on ollut vain se yksi kanava. Pääkaupunkiseudulla ja muiden isojen kaupunkien ympärillä kakkoskanava saatiin näkyviin ensin, ja meidän alueella, siis Eurajoen linkkitornin alueella, TV2 aloitti vuonna 1971. Kolmoskanava aloitti osassa Suomea 1987, vuosia ennen Maikkarin omaa, ne eivät olleet sama asia. Kantsii lukea vaikka Wikipediasta, jos ei muista, miten tv-kanavien lisääminen alkoi.
Ensimmäisen videolaitteen vuokrasin Raumalla K-kauppa Suvituulesta v. 1984, kun olin ostanut videokasetin omasta ylioppilasjuhlastani koulussa eikä minulla vielä ollut omaa laitetta. Vuokralaitteella pystyi katsomaan mutta ei nauhoittamaan. Ensimmäisen oman videonauhurini ostin keväällä 1986.
Olihan se.... 1960 luvun lopussa, taisi olla 1965. Elämää on muuallakin kuin pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Telkkarista tuli noin vuonna-83- 84 perjantaisin sarja Dallas, se mun oli silloin aina pakko katsoa, ja ystävän kanssa siitä sitten keskusteltiin kun kumpikin oli koukussa sarjaan.
Tuli sitä jo ennenkin tuota aikaa ja vielä kauan sen jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kasettimankan äänipään puhdistukseen oli myynnissä myös äänipään puhdistuskasetteja. Sinne vaan kasetti pyörimään ja puhdistamaan.
Isä osti mulle apteekista puhdistettua bensaa isossa ruskeassa lasipullossa. Sitä sitten sudin äänipäihin pitkillä, puuvartisilla pumpulipuikoilla ja ääni kirkastui taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koska kaikki eivät maksaneet = ylevero.
Minun mielestäni täysin oikeudenmukaista. Nim. aina tv-lupansa maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kaikki oli paremmin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansakoulussa kerättiin jätepaperia jolla ostettiin kouluun televisio jota ei kertaakaan katsottu.
-Ennenvanhaan ei televisiosta tullut päivisin muuta kuin testikuvaa.
Ennen vanhaan oli vain yksi TV-kanava eli YLE TV1.
Myöhemmin näkyvyysalue laajeni ja tuli YLE TV2. Ja sitten MTV.
,
Ja muistatteko videovuokraamot? Sielä sai vuokrata myös videolaitteita.
Noh, ihan tuossa viime vuonna vielä lainasin leffan vuokraamosta. DVD:llä. Ei ollut Makuuni, mutta Filmtown.
Itse vuokraan vuokraan elokuvat älyTV:n valikon kautta. Ei montaa euroa maksa. :-)
Vuoden ”bonuksia” varten piti säästää kaikki Elannon ruokakuitit, jotka vuodenvaihteessa laskettiin yhteen ja palautettiin Elantoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koska kaikki eivät maksaneet = ylevero.
Minun mielestäni täysin oikeudenmukaista. Nim. aina tv-lupansa maksanut.
Vapaamatkustajat olivat toki osasyy maksun muuttumiseksi veroksi. Isompi syy oli, että maksua perittiin laitteista, joilla voi vastaanottaa televisiolähetystä. Älypuhelimet olivat alkaneet yleistyä 2010-luvun alussa räjähdysmäisesti, eli kohta kaikilta löytyi taskusta laite, josta olisi pitänyt maksaa tv-lupa. Valvonta olisi käynyt mahdottomaksi.
Osasyynä oli varmaan myöskin se, että maksukanavien ei tarvinnut maksaa enää Ylelle rojaltteja, joten rahaa piti saada sisään jostain ja se jostain tarkoitti käytännössä valtion budjettia tai veroa. Molemmat olisivat maksajan (kansa) kannalta käytännössä sama homma, eli nostaisi verotusta. Suorassa budjettirahoituksessa pelättiin, että kulloinkin vallassa oleva hallitus pääsisi sanelemaan liikaa Ylen toimintaa, ja "tulot" voisivat vaihdella paljonkin vuosittain, joten luotiin nykyinen veromalli.
Vierailija kirjoitti:
Radio Mafian kaikki ohjelmat. Karjalan kunnailla jota veti keskipäivällä ainakin yhden kesän Samuli Aaltonen tai samaisen Samuli Aaltosen kansakunnan kahvitunti johon ihmiset saivat soittaa ja kertoa mielipiteensä mikä sen kerran aihe sattuikaan olemaan. Sitten Pertti Salovaaran ja Jusu Lounelan Heinähässäkkä ja varsinkin pilapuhelut. Puhumattakaan aivan loistavasta aamuohjelmasta oliko sen nimi Herätysjuhla jota vetivät Kai Ulmanen ja Josper Knuutas. Eikä voi unohtaa Leilaa ja Annukkaa eikä Tarja Kulhoa Räkkärimarketista. Myös Kaupparatsu Frangenin kokonaisedullinen levypaketti oli ihan kuuneltavaa ohjelmaa. Ennen sentään panostettiin ohjelmien latuun kun nykyään renkutetaan niitä samoja soittolistoja päivästä toiseen ja joku Jaajo Linnonmaa kertoo alapään juttuja ja typeristä typerin Anni Hautala nauraa kihertää vieressä vaikka Jaajo sanoisi vain sanan äiti. Onneksi on muitakin kanavia ettei tarvitse Annin typerää naurua kuunnella.
Minä kuuntelen edelleen Leilaa ja Annukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kuuntelen edelleen Leilaa ja Annukkaa.
Koe-eläinpuisto on myös hyvä ohjelma
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen oma kokemukseni TV-lupatarkastuksesta.
Olin köyhänä opiskelijana pihistellyt TV-luvasta jonkin aikaa. Kotonani ei käynyt ketään soittamatta minulle ensin (lankapuhelimella!). Niinpä en avannut koskaan ovea satunnaisille ovikellonrämpyttelijöille kuten pölynimurikauppiaille. Taktiikka onnistui varmaankin vuoden verran.
Kunnes eräänä päivänä olin päiväsydämmellä pistäytymässä nopeasti kotona noutamassa jotain pientä, ja kun avasin kotioven mennäkseni rappukäytävään, oven takana seisoi TV-lupatarkastaja. Televisio näkyi suoraan ovelta...
Sain sovittua että oli maksamatta 3 kuukauden lupamaksut.
olisit huutanut heihei liisa, nähdään taas ja ovi kiinni, (ihan kun olisit ollut kylässä)
Matopeli.