"Nyt se on varmaan tv lupatarkastaja!" ja muita juttuja jotka eivät aukene nuoremmalle sukupolvelle
Jos ovikello soi emmekä odota ketään, vitsaillaan miehen kanssa että siellä on lupatarkastaja, telkka piiloon! Jälkikasvu ei ymmärrä.
Kommentit (1826)
Minun lapsuudessa kun sai vaikkapa uuden puseron ja hameen ,niin Äiti sanoi että, pidä niitä nyt sitten vain parempina. Tarkoitti että elä laita aivan joka päivä, vaan vaikka mennessä kyläilemään johonkin tai vain sunnuntaisin. Äiti ajatteli että kun vaatteet sitten vähän kulahtaa ja pesuissakin haalistuu niin niitä sitten voi pitää arkisesti joka päivä. Eikä silloin saatukaan niin usein vaatteita kuin nykyisin ja silloin kun saatiin niin niitä osattiin enempi arvostaa.
Meidän nuoria nauratti, kun puhuin, kuinka joku heidän lempiasiansa ”rulaa”… Eipä silti, kyllä minustakin nuorena kuulosti huvittavalta, kun kaverin äiti yritti puhua meille nuorekkaasti ja puhui ”hipoista”, kun tarkoitti juhlia. T. 38 v.
P.S. Onko ”Eipä silti” vanhanaikaista?
…Öö niin, ja onko ”P.S” vanhanaikaista?
1970- ja vielä 80- luvulla sai äänestää postikortilla telkkarin syksyn sävel-kilpailun suosikkibiisiä. Kortteja tuli ohjelmaan sadoittain, ne oli studiossa jossain isossa altaassa, ja sitten juontaja tai sen avustaja kahlasi siellä korttimeressä ja poimi umpimähkään kolme äänestänyttä.
He voittivat jonkin palkinnon. Oiskohan päävoitto ollut Finnmatkojen matka jonnekin etelään tms?
Ja sitten syksyn sävelen voitti Eki Liikanen tai Mikko alatalo
Vierailija kirjoitti:
Typerä aihe.Mitä itse et tietäsi jos olisit syntynyt paljon myöhemmin?
No ei kai tässä sitä haeta, että nuorison PITÄISI tietää. Eri sukupolvien arkielämän erot voivat olla mielenkiintoisia myös ihan itsessään, ilman että ketään tarvitsee lytätä. Hauskaa ja yllättävää voi olla myös se, kun jotkut asiat ovat olleet niin itsestään selviä, ettei koskaan olisi tullut mieleenkään että niitä ei olisi jonkun elämässä. Miksi automaattinen oletus, että tässä ollaan lyttäämässä ja pilkkaamassa ketään?
Meidän vitsi oli myyntimiehet,eräs firma taisi melkein päivystää jossain kulmilla,soitti usein, kävi oven takana joskus parikin kertaa viikko.Päälle käyvää myyntiä 🤭🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan aikoihin hyppinyt twistillä? Sillä kuminauhalla, jonka kaksi laittoi jalkojen ympäri (tai tuolin, tolpan tms.) ja yksi hyppi sen päälle, yritti temppuja ym.
Joskus leikittiin tuolla narulla niin että kaksi tyyppiä teki siitä sellaisen hämähäkinverkon josta muut yritti päästä läpi koskematta naruihin, vähän entrapment-tyyliin. On myös hämärä muistikuva että siitä twist-narusta olisi tehty jokin matala aita useamman tyypin toimesta mutta en muista ollenkaan mikä leikki oli kyseessä.
Mekin oltiin tuota "hämähäkinverkko"leikkiä. Se putosi pelistä joka kosketti narua yrittäessään läpi. Meillä lausuttiin loru minkä aikana joka kierrokselle "valmistettiin" uusi verkko. Se meni näin: ulle dulle doff, kinkkelaade koff, koffelaade kinkkelaade ulle dulle doff :DD
Matkatoimistot, Aurinkomatkat, Finnmatkat, Hasse, Spies, Lomamatkat ja mitä kaikkia niitä olikaan, julkaisivat 2 kertaa vuodessa matkakuvastot, joissa oli kohde-esittelyt ja kaikki olennaiset matkatiedot kustakin reissusta.
Kunnon unelmakataloogeja olivat! Tykkäsin.
Nykyjään joutuu selaamaan nettiä ja kirjoittamaan itse olennaiset asiat paperille, jos haluaa kunnolla vertailla.
Ennen oli kivoja alusvaatekataloogeja. Kaikki menee aina vaan huonompaan suuntaan.
Niin silloin naisilla oli vielä pin ppi karvat nyyh.
Vierailija kirjoitti:
Matkatoimistot, Aurinkomatkat, Finnmatkat, Hasse, Spies, Lomamatkat ja mitä kaikkia niitä olikaan, julkaisivat 2 kertaa vuodessa matkakuvastot, joissa oli kohde-esittelyt ja kaikki olennaiset matkatiedot kustakin reissusta.
Nykyjään joutuu selaamaan nettiä ja kirjoittamaan itse olennaiset asiat paperille, jos haluaa kunnolla vertailla.
Osta tulostin ja tulosta ne paperille, niin ei tarvitse kirjoitella itse, jos et osaa suoraan ruudulta vertailla vaikka erilliseen tekstitiedostoon. Niin no, tietysti oletan tässä että sulla on tietokone eikä pelkkää puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu niin oudolta, kun joutui tv-luvan tarkastajia pelkäämään. Itse keski-ikäinen ja niin nopeasti asiat unohtuvat.😀
Se olikin täysin absurdia, ihmiset olivat vaan tottuneet eivät tajunneet järjettömyyttä. Sama asia nykyään esim pakkoruotsin kanssa. Kun se vihdoin poistetaan niin ihmiset tulevat päivittelemään sitä samalla lailla kuin nyt tv-lupatarkastajia.
Mulla oli yks nuori työkaveri, joka ei ollut kuullutkaan nappiverkkareista. Ysärin lopussa ne oli lähes kaikilla :D
Vierailija kirjoitti:
1970- ja vielä 80- luvulla sai äänestää postikortilla telkkarin syksyn sävel-kilpailun suosikkibiisiä. Kortteja tuli ohjelmaan sadoittain, ne oli studiossa jossain isossa altaassa, ja sitten juontaja tai sen avustaja kahlasi siellä korttimeressä ja poimi umpimähkään kolme äänestänyttä.
He voittivat jonkin palkinnon. Oiskohan päävoitto ollut Finnmatkojen matka jonnekin etelään tms?
Ja sitten syksyn sävelen voitti Eki Liikanen tai Mikko alatalo
Tuollaisissa oli monesti palkintona väritelkkari. Monella ei sitä vielä 70-luvulla ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ne matkaesitteet olivat oikein unelmaselailtavaa! Muistan, kuinka luin ne tarkkaan ja mielessäni valitsin sieltä aina itselleni sopivia hotelleja, vaikka en olisi minnekään ollut edes lähdössä.
Sitten se oli vasta jännää, kun oikeasti tarkoituksella etsi sieltä matkaa. Sopivan löydyttyä riensin aina kovaa vauhtia matkatoimistoon ja toivoin, että haluamaani matkaa hotelleineen olisi vielä jäljellä.
En muista olisiko ollut mahdollista soittaakin suoraan sinne matkayhtiöön, mutta minä kävin aina matkatoimistosta varaamassa.
Ylipäätään, että "ennen vanhaan" vitsailtiin enemmän. Ja ei ihan kaikesta tehty draamaa.
"Lets go luteet, punkka palaa", "Se on menoks, sanoi Annie Lennox"
Älä muuta vikise
Kaikki vanhemmat Kuopiolaiset( ja Siilinjärveläiset) muistavat Huvikummun!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhemmat Kuopiolaiset( ja Siilinjärveläiset) muistavat Huvikummun!
Minä en oo mikkään huvikumpu-ukko!
Kiinantossut! Tietyt mustat, samettiset ja ohutpohjaiset "kengät".
Etelänmatkan jälkeen riitti jännitystä, kun vei kameran filmirullat kehitettäviksi paikalliseen valokuvausliikkeeseen.
Jännitti onko ne kuvat onnistuneet ja näkyykö varmasti joka ainoa Vittorio ja Luigi niissä kuvissa.
Tiedän minä elintarvikekortit, vaikka olen syntynyt paljon myöhemmin kuin niitä oli käytössä.