Onko tämä oikein?? Lapsen kanssa terassilla siiderillä...
Olin lasteni 4v ja 2,5v kanssa viettämässä kaupunkipäivää. Teimme ostoksia hiukan, kävimme keskustan puistossa, kävimme joen rannassa katsomassa lintuja jne, ostimme torilta mansikoita jne.
Meillä oli siis aivan ihana päivä! Aurinko paistoi ja oli lämmin ja päätimme lasten kanssa mennä terassille istumaan ja syödä jäätelöannokset. Itselleni tilasin siiderin. Tarjoilija EI suostunut tuomaan minulle siideriä. Sanoi, että eikö olisi parempi, että äitikin ottaisi vain jäätelöä?? Siihen vähän naurahdin ja sanoin, että kuivaa kiitos. Tarjoilija toi lapsille jäätelöt, mutta siideriä ei tuonut. ONKO tämä ihan oikein?? Ja olenko nyt tuomittava alkkisäiti kun olisin siiderin nauttinut auringonpaisteessa lasteni kanssa?
Kommentit (43)
MUN vanhemmat on absolutisteja, eivät ota alkoholia. Olenko nyt sitten nyrjähtäneesti kasvatettu? Otan erittäin harvoin, en koskaan lapsen nähden.
Kotoa lähtee alkoholikasvatus. Jos vanhemmat juovat usein, todennäköisesti lapsikin aloittaa alkon kanssa leikkimisen varhain ja käyttää sitä useasti.
Tällaista holhousta ei voi olla muualla kuin Suomessa. Täällä lähdetään aina siitä oletuksesta, että alkoholia ei voi ottaa muuten kuin humaltumistarkoituksessa.
tuskin olet nyrjahtäneesti kasvatettu, mutta uskon siihen, että alkoholin piilossa juominen tai muuten pahana pitäminen usein vain vääristää lapsen ja myöhemmin nuoren suhdetta siihen.
T. 36
Vierailija:
tuskin olet nyrjahtäneesti kasvatettu, mutta uskon siihen, että alkoholin piilossa juominen tai muuten pahana pitäminen usein vain vääristää lapsen ja myöhemmin nuoren suhdetta siihen.T. 36
Eräälle tuttavalleni ei myyty lidlissä olutta koska sillä oli lapsi mukana. Mies ei ollut humalassa eikä muutenkaan mitenkään outo. He olivat normaalisti ostoksilla ja liikkeellä autolla...todella outoa. En ensin meinannut uskoa, mutta näin oli kuitenkin tapahtunut!!!
tai sellaisilta vanhemmilta, jotka käyvät yhdessä kaupassa.
totuus kai valitettavasti se, että useimman nuoren elämään alkoholi jo kuuluu.
T. 36
Kyllä, ravintola saa valita asiakkaansa.
Ei, ravintola ei saa päättää asiakkaan puolesta, mitä asiakas syö/juo.
Kyseisessä tapauksessa olisin varmaan itse vaihtanut terassia, enkä myöskään olisi maksanut lasten jäätelöitä. Vaikkakin ne olisi pöytään jo tuotu.
Syy:
Tarjoilijalla on velvollisuus selkeästi ilmaista asiasta, mikäli heidän terassipolitiikkansa poikkeaa totutusta käytännöstä. Kuten edellä mainitussa tilanteessa. Ja käsittääkseni tarjoilija jätti asian tavallaan auki, kun meni tilausta antamaan eteenpäin.
Mutta aika käsittämätöntä..... Todennäköisesti jos olisitte ruokailleet samalla ja vaikka olisit tilannut sinä aikana 2 siideriä olisit ne saanut, ihan ilman mutinoita.
Syy: Ne ovat silloin ruokajuomia, joilla yleensä ei haeta humalanhakuista " tilaa" . Toisin kuin pelkällä siiderin lipittämisellä. ( Näin siis ravintoloissa oletetaan)
Omituiset on säännökset joillain paikoilla. Itse kiertäisin kaukaa kyseiset paikat, en halua olla asiakkaana paikassa joka holhoaa aikuisia ihmisiä.
niin mitenhän sitten menetellään, jos samaiseen ravintolaan tulee vanhempia ja heidän lapsiaan vaikka merkkipäivää viettämään ja aikuiset tilaavat kukin lasillisen-pari viiniä ruoan kanssa?
Niissä maissa joissa kitataan viiniä ruuan kanssa on paljon alkoholisteja. Näitä ns. tissuttelijoita. Minun äitini joi ain a" pari " lasia viiniä usein(kolmesti viikossa about). Alkoholi aina vaikuttaa aikuisen käyttäytymiseen(ellei ole nostanut toleaan korkeaksi).
Mielestäni lasten ei tarvitse nähdä vanhempiaan juovan alkoholia..edes paria siideriä.
Viinan/siiderin hajuiset äidit sitten suukkottelee ja halailee lapsia ja lapsi tottiuu viinan hajuun..niin ja kyllä jo yksi pullo olut HAISEE..ja kauas
Mutta jos näin olisi käynyt niin olisi kyllä kiva nähdä ne ulkomaalaisten ilmeet vastaavassa tilanteessa :)
kerro nyt ihmeessä terassin nimi, etten vaan eksy sinne.
t: tamperelainen mamma, joka pitää myös siideristä
ps. fanaattisuus on yleensä pahasta kaikkien asioiden suhteen :-)
Jäi tuo vastaaminen hiukan kesken...
Epäilijöille tiedoksi, ettei aloitukseni ollut provo. Terassin nimeä en viitsi mainita, sanottakoon kuitenkin, että kyseessä on lähinnä kahvila, ei mikään räkälä, siisti lapsiperheiden ja nuorten opiskelijoiden suosima paikka.
Minä ja lapset olimme siististi pukeutuneita ja itse edellisen alkoholipaukun nauttinut viime jouluna (joten tuskin pohjia sentään enää).
En asiasta halunnut tehdä numeroa lasten takia, olisi mennyt mukava päivä pilalle. Ja tuskinpa se väkisin vaadittu siideri hyvältä olisi maistunutkaan. Noh, jatkossa muistamme kiertää tuon paikan kaukaa.
Itse en ikinä lähtisi lasten kanssa terassille " iltaa viettämään" ja humalahakuisesti. Tuolla kertaa olisi vain ollut mukava päätös päivälle juoda kylmää ja rentoutua hetki.
ap
ei ole lasten paikka. Alkoholittomiakin vaihtoehtoja löytyy. Törkeän näköistä, jos äiti lapsineen terassilla ja juo olutta/ siideriä. Ei ohikulkija ajattele, että " ai kun kiva, äiti lapsineen yksillä" . Tarjoilija on vastuussa tarjoamistaan alkoholijuomista ja asiakkaistaan, toimi aivan oikein. Mistä hänkään voi tietää onko se 1. ja viimeinen siideri sillä reissulla. Ja jos lapsille sattuu jotain, tarjoilija saa jenkkilän malliin syytteen. Eikös Suomessa joku haastanut ravintolan oikeuteen, kun oli kännipäissään kaatunut rappusissa ja vammautunut. Ravintolan syy, kun oli tarjoillut liikaa. Hullua...
Mua siis huvittaa tuo vastuun sysääminen, hain vain selitystä tarjoilijan toiminnalle. Tähän on katsokaas menty. Kohta ei tosiaan kaupatkaan myy lasten vanhemmille. Olen raitis, absolutistiksi en kuitenkaan itseäni sanoisi. Viimeksi olen juonut alkoholia n. 3 v. sitten. -59-
Elämää ei enää saisi lasten syntymän jälkeen olla äidillä. Isät on aivan eri juttu. Jos isä on terassilla lapsen kanssa niin se on ok. Kohta varmaan menee soitto sosiaalitoimeen jos palauttaa pulloja...
Aivan älytön juttu tosiaan!
Suomessa suhtautuminen alkoholiin on niin kaksijakoista; absolutismi tai räkäkännääjä. Mitään välimuotoa ei edes haluta nähdä.
Vaikeaa näemmä ymmärtää, että jotkut voivat ottaa sen yhden ja jättää juomisen siihen. Alkoholinkäyttöä voi hallita, mutta kaikki eivät siihen kykene. Silloin onkin parempi olla ilman (ja hienoa että siihen pystyy).
Itse olen lapsen läsnäollessa ottanut terassilla yhden useinkin. Samaan tyylin kuin ap. Kuumana kesäpäivänä huurteinen olut maistuu taivaallisen hyvälle. Otan sen yhden ja lähdemme sen jälkeen jatkamaan matkaa.
Onneksi äkäiset mulkoilut ovat kuitenkin vähentyneet. Ehkä Suomessa hiipivän hitaan hämäläiseen tyyliin aletaan eurooppalaistua tässäkin asiassa.
ensinnäkin...PÖLVÄSTIT! EI tuollaisessa tilanteessa poliiseja kutsuta!!!!
Toisekseen mietin näitä ihmisiä jotka kannattavat tuota ettei yhtään alkoholia lasten läsnäollessa...
Onko heillä takana alkoholisti vanhemmat tai vetävätkö itse aina vain kunnon etukenon kun /jos alkoa ottavat?
Kun tuntuu ettei kaikki ihan ymmärrä tuota että sitä voi tosiaan ottaa 1-2 ilman että tuntuisi missään....
Ja tiedoksi etten itse ota alkoholia jos lapset mukana mutten näe siinä mitään pahaa jos joku sen 1-2 ottaisikin...
T. 36