Olen ansassa liitossani enkä voi erota koska ei ole varaa elämiseen
Olen hiljalleen tilanteessa jossa ero tuntuu ainoalta vaihtoehdolta.
Mutta en pysty sitä tekemään koska en pysty elättämään itseäni eron jälkeen.
Olen terveydenhuoltoalalla jossa palkat eivät ole huikean korkeat. Lisäksi terveydentilani takia olen joutunut vähentämään työntekoa enkä pysty tekemään pidempää kuin kolmipäiväistä viikkoa. Eikä tämä tule muuttumaan koskaan koska terveyteni ei tule tästä paranemaan. Kolmipäiväinen viikko th-alalla tarkoittaa kuukaudessa aika pieniä tuloja eikä sillä maksella pääkaupunkiseudun vuokria, ruokaa ja laskuja.
Meillä on lisäksi avioehto joten erossa en tule saamaan mitään taloudellista hyötyä josta olisi apua.
Tunnen olevani ansassa koska liittomme alkaa olla tiensä päässä mutta en voi lähteä.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalta saa töitä ja keikkaa missä vaan. Sinulla on tekosyitä, ei muuta.
Mielestäsi aivokasvain on tekosyy? Oletpa typerä.
Ap, jos olet ihan tosissasi etkä vain päättänyt ärsyttää ihmisiä täällä huviksesi, mene Kelan sivuille ja katso se numero mihin soittaa. Sitten soitat sinne ja selostat tilanteesi, sanot että olet lähdössä liitosta henkisen väkivallan vuoksi, mutta ettet ole koskaan joutunut hakemaan tukia yms. joten tarvitset apua. Saat ajanvarauksen suunnittelukokoukseen, jossa mahdollisesti myös sosiaalityöntekijä mukana, jonka kanssa voit puhua asumisen järjestämisestä, yms.
Apua saa kun sitä hakee.
Ja kokeile mitä tapahtuu kun ukkosi seuraavan kerran lapsellesi raivotessa sanotkin ihan vaan kylmästi että haluat eron, että olet saanut tarpeeksesi hänestä ja hänen raivoamisestaan. Saat lapsestasi välittömästi liittolaisen sillä sekunnilla.
Jos ap on todellinen ihminen, niin kauhulla mietin, että tämäkin kyseinen henkilö on ihan oikeasti töissä jossakin terveydenhuollon laitoksessa. Tällaiset puutteet aivan normaalista ihmisen perusarjesta. Enpä haluaisi olla tämän ihmisen asiakkaana.
Käsittämätöntä kuinka ilkeitä kommentteja ap saa. Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Kateus? Kyynisyys vai pelkkä kuspäisyys?
Ap, kun lapsesi kohta lähtee omaan elämäänsä niin etsi ennen sitä muualta työ tai vaikka oppisopimuspaikka sekä asunto. Rakenna elämäsi uudelleen. Pyydä sosiaalityöntekijältä aika ja hän varmaan neuvoo tukien hakemisessa, työkkäristä saat apua uraasi liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin musta tuntuu että taloudellisista syistä yhdessä olevia pareja on suomi jos ei täynnä niin ainakin pullollaan.
Varmasti. Mutta ap:lla ei ole edes taloudellisia syitä, vaan pelkästään tyhmyys ja ylpeys.
Aivokasvain? Aivoja kun sorkitaan, niin saattaa olla, ettei palaudu entiselleen koskaan.
Mihin tuo nyt liittyi? Jos ei pärjää elämässä yksinään ja pysty hoitamaan ihan arkisia asioita, vaikka sen kasvaimen takia, tarvitsee holhoojan eikä parisuhdetta.
Liittyi tuohon "pelkästään tyhmyys".
No, ajatuksenkulkunsa kullakin, mutta minä en pidä aivokasvainta tyhmyytenä. Minä puhuin tyhmyydestä enkä aivokasvaimesta.
Olisikohan tuo aivokasvain voinut jotenkin vaikuttaa asiaan. Tuskin ainakaan on viisastuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä kuinka ilkeitä kommentteja ap saa. Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Kateus? Kyynisyys vai pelkkä kuspäisyys?
Ap, kun lapsesi kohta lähtee omaan elämäänsä niin etsi ennen sitä muualta työ tai vaikka oppisopimuspaikka sekä asunto. Rakenna elämäsi uudelleen. Pyydä sosiaalityöntekijältä aika ja hän varmaan neuvoo tukien hakemisessa, työkkäristä saat apua uraasi liittyen.
Veikkaisin kusipäisyyttä ja omaa pahaa oloa, joka pitää oksentaa täällä ulos. 🤮
Sinulla on fiksu mies kun teki avioehdon.
Mutta itse asiaan, äly hoi, muuta pois pk-seudulta?!?!
Jotenkin naurettavaa tuo valitus että tukitaan Suomen kalliimmalle asuinalueelle ja sitten valitetaan asumiskustannuksista :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin musta tuntuu että taloudellisista syistä yhdessä olevia pareja on suomi jos ei täynnä niin ainakin pullollaan.
Varmasti. Mutta ap:lla ei ole edes taloudellisia syitä, vaan pelkästään tyhmyys ja ylpeys.
Aivokasvain? Aivoja kun sorkitaan, niin saattaa olla, ettei palaudu entiselleen koskaan.
Mihin tuo nyt liittyi? Jos ei pärjää elämässä yksinään ja pysty hoitamaan ihan arkisia asioita, vaikka sen kasvaimen takia, tarvitsee holhoojan eikä parisuhdetta.
No, ajatuksenkulkunsa kullakin, mutta minä en pidä aivokasvainta tyhmyytenä. Minä puhuin tyhmyydestä enkä aivokasvaimesta.
Olisikohan tuo aivokasvain voinut jotenkin vaikuttaa asiaan. Tuskin ainakaan on viisastuttanut.
Meinaat, että monen vuoden takainen valinta 1950-luvun elämäntyylistä tai totaalinen elinikäinen kieltäytyminen Kelan tuista ei kerro mitään silkasta tyhmyydestä? Aivokasvaimen tulosta?
Mä olen just eroamassa. Talo jää miehelle, ja itse osapäivätyöläisenä alan vihdoinkin saamaan rahaa jonka käyttöä minun ei tarvitse perustella kenellekään. Ihanaa! Lisäksi saan talosta rahaa sen mitä puolesta nyt saa, ja lopuilla maksan velkani pankille. Sitten olen ihanasti vapaa, saan asua miten haluan pikkukämppää eikä tällaiseta helkkarinkokoista taloa jossa en viihdy, ja jota pitäisi koko ajan rempata, mutta minulla ei ole rahaa siihen eikä miestä kiinnosta tehdä itse, eikä maksaa ulkopuoliselle tekijälle. Lisäksi tulen saamaan asumistukea, eikä palkkani mene enää kokonaisuudessaan talonpitoon ja ruokaan. Suosittelen kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei 30 ikävuoteen mennessä ole oppinut puhumaan ja kuuntelemaan, ei se sitä opi ollenkaan.
Mies on 65 v. Ei taida oppia.
AP
Ei ole kukaan opettanut. Mitä vanhempi, sitä tiukemmin opetettava perusteluin.
Anteeks nyt vaan, mutta miksi joku vanha ukko pitää naisenopettaa tavoille?? Jos ei mies ite osaa, jääköön kyydistä. Siis oikeasti, eihän parisuhde pidä olla sellaista, että toista jumakauta koulutetaan???
eiAP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellinen vastaus: älä eroa, vaan menkää pariterapiaan. Lapsen lyttäämiseen pitää puuttua toki.
Pidä omia kavereita, ottakaa asiallisesti etäisyyttä, mutta eron myötä elämäsi kurjistuu entisestään ja todennäköisesti koet yksinäisen, köyhän vanhuuden. Huonokin kumppani on parempi kuin ei kumppania lainkaan.
T. 42-vuotias eronnut nainen, avioerosta lähtien yksinäinen, selibaatissa ja mulla on taloudellisestikin tiukkaa, vaikka palkkani on ihan hyvä
Huonokin kumppani kuin ei kumppania lainkaan?? Et voi olla tosissasi. Seksiä saisit aivan varmasti. Ei sua mikään muu paina kuin se, ettei sulla ole varaa ylellisyyksiin.
Ei minua edes kiinnosta ylellisyydet, mutta kyllähän se aineellinen taso laski. Ennen sai ostella mitä vain ja jäi rahaa säästöön; nyt pitää säästää, jotta voi tehdä isompia hankintoja. Kumppanin puuttuminen harmittaa suuresti. Vaikka minun kumppanini oli väkivaltainen, kadun eroani.
Uskomatonta että joku valitsee väkivallan sen takia että aineellinen vauraus on parempi kuin köyhänä sinkkuna eläminen. Että kannattaisi ottaa musta silmä tai selkäänsä sen takia että saa ostella mitä lystää. Mummoni maksoi sen miehen ulos perheestään kun se halusi puolet omaisuudesta ja lähti vieraan naisen matkaan tuhlattuaan ihan kaiken, niin se palasi ja otti takaisin sen kun tuli perseaukisena ja sairaana elätettäväksi ja alkoholin käytöllään sairastutti lastensakkin elämän. Sieltä jatkuva pahoinvointi jatkuu moneen sukupolveen saakka kaiken mailman addiktioina ja pahoinvointina kun kukaan ei käsittele niitä ongelmia vaan heti aletaan pukkaamaan kakaroita ja jatketaan niihin omat ongelmansa. Meillä ei saanut puhua mitään eikä apua hakea vaan piti piilossa pitää kaikki. Vaikka seksuaalisesta ahdistelusta sanoi niin kukaan ei välittänyt ja ihan seinille puhui. Ole hiljaa vain ja juokse pakoon sanottiin. Mielenterveysongelmaiselle ei haettu apua vaan sairastutettiin kaikki muutkin sen ongelmilla. Me emme saaneet olla kotona jouluna vaan oli pakko mennä isovanhemmille jossa joku juoppo tuli heittämään joka joulu kuusta ikkunasta pihalle ja kaikkien piti juosta hankeen pakoon. Koulussa sitten opettaja kyseli kaikilta mitenkä joulu oli mennyt ja mitä lahjoja oli saanut. Minä en ollut saanut mitään muuta kuin olin katsellut alkoholistin riehumista, juossut pakoon ulos ja katsellut kuin joulu kuusi heitettiin perään.
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos olet ihan tosissasi etkä vain päättänyt ärsyttää ihmisiä täällä huviksesi, mene Kelan sivuille ja katso se numero mihin soittaa. Sitten soitat sinne ja selostat tilanteesi, sanot että olet lähdössä liitosta henkisen väkivallan vuoksi, mutta ettet ole koskaan joutunut hakemaan tukia yms. joten tarvitset apua. Saat ajanvarauksen suunnittelukokoukseen, jossa mahdollisesti myös sosiaalityöntekijä mukana, jonka kanssa voit puhua asumisen järjestämisestä, yms.
Apua saa kun sitä hakee.
Ja kokeile mitä tapahtuu kun ukkosi seuraavan kerran lapsellesi raivotessa sanotkin ihan vaan kylmästi että haluat eron, että olet saanut tarpeeksesi hänestä ja hänen raivoamisestaan. Saat lapsestasi välittömästi liittolaisen sillä sekunnilla.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. En ole ärsyttämässä täällä ketään. Myönnän että olen elänyt osittain ihan suojattua elämää siinä mielessä että mies on hoitanut paperiasiat ja rahat. Oma virhe. Mutta olen myös olettanut ettei tukia niin vain kaikille ole mutta hyvä kuulla että jotain on haettavissa.
Lapsen kanssa olemme jo puhuneet tilanteesta ja hän on itse miettimässä muuttoa pois kotoa. Se vaan tulisi nyt hänen kannaltaan hankalasti kun kirjoituksiin pitää alkaa valmistautua.
Ehkäpä tämä kuitenkin oli provo, koska ap ei maininnut mitään niistä tuista. Kai hän nyt on kuitenkin nostanut opintotukea silloin opiskellessaan ja lapsestakin on tullut lapsilisät..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua saa kun sitä hakee.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. En ole ärsyttämässä täällä ketään. Myönnän että olen elänyt osittain ihan suojattua elämää siinä mielessä että mies on hoitanut paperiasiat ja rahat. Oma virhe. Mutta olen myös olettanut ettei tukia niin vain kaikille ole mutta hyvä kuulla että jotain on haettavissa.
Lapsen kanssa olemme jo puhuneet tilanteesta ja hän on itse miettimässä muuttoa pois kotoa. Se vaan tulisi nyt hänen kannaltaan hankalasti kun kirjoituksiin pitää alkaa valmistautua.
En vain ymmärrä sinua. Miten sinä olet voinut tehdä työtäsi terveydenhuollon ammattilaisena, kun et tiedä mitä tukia on olemassa/ miten niitä haetaan?? Siis oikeasti on pelottavaa ajatella, että tällaisia ”ammattilaisia” on oikeasti töissä jossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että monen vuoden takainen valinta 1950-luvun elämäntyylistä tai totaalinen elinikäinen kieltäytyminen Kelan tuista ei kerro mitään silkasta tyhmyydestä? Aivokasvaimen tulosta?
Sisareni muuttui totaalisesti aivoleikkauksen jälkeen. Unohti paljon asioita, ei muistanut kummityttönsä nimeä, luuli, että on tupakoinut ennen leikkausta ja luuli olevansa naimisissa, vaikka oli eronnut kaksi vuotta aikaisemmin yms. Samoin persoonallisuus muuttui.
Ehkä ap:lla on aukkoja muistissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua saa kun sitä hakee.
Parempi hänen on valmistautua kirjoituksiin kun ei tarvi pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole AP mutta siis en ole itse koskaan mitään tukia hakenut.
Mietin vaan että saako muka riittävästi elämiseen tukea? Eihän asumistuki ole koko vuokra eli miten pienipalkkaiset pärjää? Oikeasti? Siis heillä ei jää mitään rahaa ylimääräistä.
Riippuu vähän, mikä on riittävästi. Jos kuitenkin saa palkan ja asumistuen, kyllä siitä palkastakin siihen vuokraan pitäisi riittää. Aika monet ihmiset ihan siitä palkasta kuitenkin ihan vuokraa maksavat. Pienituloiset vaan eivät ihan kokonaan. Myös muuhun elämiseen on laskettu tietyt perusosat ja se kyllä riittää elämiseen, jos se eläminen ei ole jatkuvaa shoppailua ja ravintolaillallisia ja matkustelua.
Miten joku oikeasti kehtaa täällä tuoda esiin tietämättömyyttään? Vaikka itse ei tukia nostaisikaan, kyllähän nyt ihan yleissivistykseen kuuluu tietää, että Suomessa on järjestelmä, jolla pienituloisetkin voivat tulla kohtuullisesti toimeen.
Tälläiset koskevat vain sellaisia pienituloisia, jotka eivät omista yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua saa kun sitä hakee.
Ai nyt yhtäkkiä asenne ”en halua mitään tukia, haluan elättää itseni” muuttuikin jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei 30 ikävuoteen mennessä ole oppinut puhumaan ja kuuntelemaan, ei se sitä opi ollenkaan.
Mies on 65 v. Ei taida oppia.
AP
Ei ole kukaan opettanut. Mitä vanhempi, sitä tiukemmin opetettava perusteluin.
Anteeks nyt vaan, mutta miksi joku vanha ukko pitää naisenopettaa tavoille?? Jos ei mies ite osaa, jääköön kyydistä. Siis oikeasti, eihän parisuhde pidä olla sellaista, että toista jumakauta koulutetaan???
eiAP
Siksi että lapsi voisi hyvin kasvatuskodissaan.
Tiedätkö, mitä tarkoittaa alkoholisoituminen? Se tarkoittaa sitä, että on ollut ensin ihminen, joka ei ole alkoholisti, mutta sitten hänestä on tullut alkoholisti. Katsos kun harva on juoppo jo syntyessään.
ohis