Löytyykö täältä muita, joilla on pihistely ja säästäminen lähellä sydäntä?
Mä saan valtavasti nautintoa, kun saan pihistelemällä säästettyä rahaa. Se ei tietenkään tarkoita sitä, ettenkö koskaan saisi nauttia mistään ylimääräisestä kivasta, mutta kun elää säästäväisesti, niin se extrakiva juttu ei ole juuri mistään pois. Koskaan ei ole tarvinnut miettiä, että mistähän sitä saisi ruokaa mahaansa, kun ruokakaupassakin pitää jatkuvasti säästäväistä linjaa ja ylläpitää hyvää kuivakaapin, pakastimen ja jääkaapin tilannetta. Lapsien hankinnat menevät tottakai etusijalle aina, mutta muuten en tykkää rahaa käyttää kuin pakollisiin asioihin.
Tuntuu, että pihistelyä pidetään outona ja kontrollinkaipuisen ihmisen elämäntapana. Mitä sitten? En pihiydelläni vaikeuta kenenkään elämää ja kotiäitinä mulla on aikaa tällaisia asioita pohtia. Olen ollut koko aikuisikäni melko pienillä rahoilla ja näin ollen oppinut pakostakin fiksuksi rahankäyttäjäksi. Ja sitä myötä olen huomannut, että pienelläkin tulee toimeen ja en kaipaa rikkauksia ollakseni onnellinen. Tottahan toki mieheni on töissä, mutta hänelle jää tällä hetkellä maksettavaksi autojuttuja ja asumiskuluja yms. Sen takia mä pidän nyt enimmäkseen huolen esim ruokapuolesta. Osaan (ja on aikaa) myöskin miettiä fiksummin ruokaostokset kuin hän, joten teen sen mielelläni.
Tulkaa ihmeessä kertomaan elämästänne, jos on samankaltaisia ajatuksia kuin mulla! :)
Kommentit (68)
Harrastan kaupassa valikoitua pihistelyä. Yritän suosia kotimaista ( liha, kasvikset, juustot jne.), mutta vertailen hinnat eli ostan halvinta. Appelsiinitäysmehusta voi maksaa alle euron tai yli kolme. Hyvä laatuisia vaatteita ostan kirpparilta ja joskus kaupasta, mutta halpa krääsä jää ketjuliikeisiin. Tosin ekologisia materiaaleja on alkanut tulla ruotsalaisiin ketjuliikeisiin ja joitakin edullisia, ekologisia ja laadukkaita löytöjä olen tehnyt. Olen hidas ostamaa eli mietin tosi pitkään, että tykkäänkö, käytänkö ja tarviiko. Tämä auttaa pihistelyssä.
On meitä. Vaikeaksi asia menee, jos samassa perheessä on sekä pihi että tuhlari. Paitsi jos he ovat perheen lapset, jotka kinastelevat keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Harrastan kaupassa valikoitua pihistelyä. Yritän suosia kotimaista ( liha, kasvikset, juustot jne.), mutta vertailen hinnat eli ostan halvinta. Appelsiinitäysmehusta voi maksaa alle euron tai yli kolme. Hyvä laatuisia vaatteita ostan kirpparilta ja joskus kaupasta, mutta halpa krääsä jää ketjuliikeisiin. Tosin ekologisia materiaaleja on alkanut tulla ruotsalaisiin ketjuliikeisiin ja joitakin edullisia, ekologisia ja laadukkaita löytöjä olen tehnyt. Olen hidas ostamaa eli mietin tosi pitkään, että tykkäänkö, käytänkö ja tarviiko. Tämä auttaa pihistelyssä.
Tuo on tarpeen miettiminen muuten konsti, jonka ylivelkaantuneita prinsessoja (amerikkalainen tv-ohjelma, nimi oli jotakin prinsessaista) ohjaava talousvalmentaja opasti asiakkailleen. Ihan ensiksi pitää erottaa tarvitseeko jotakin vai haluaako jotakin. Aika usein niissä on ero.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tavallaan... vasta muutaman vuoden ajan olen ollut vakityössä ja on uskomattoman ihanaa kun voin käyttää rahaa ns normaalisti.
Käydä leffassa, syömässä... osaan arvostaa pieniä juttuja. Samalla on kiva joka Palkkapäivä katsoa kun tilillä on enemmän rahaa.. tulot bruttona vain reilu 2000 mutta hyvin jää säästöön. Rahaa menee lähinnä ruokaostoksiin ja bensaan.. ellei autonromua tarvi korjata. Syön terveellisesti, ruisleipää, kaurapuuroa, kasviksia, hedelmiä, marjoja, rahkaa... ei lopulta kovin kallista. Harrastan liikuntaa, esim lenkkeilen ja ratsastan eikä tällä hetkellä näihin mene käytännössä yhtään rahaa, paitsi Tallille kulkemiseen. Uusia vaatteita löydän oikeastaan paremmin kirpputorilta kuin kaupoista... enkä hirveästi tarvi ylipäätään vaatetta. Päätän joka palkkapäivä summan joka on jäätävä jokatilistä säästöön. Usein se on 300- 500 euroa. Ja koen etten jää mistään paitsi. Paitsi, että haluaisin matkustella nyt kun vihdoin viimein se on taloudellisesti mahdollista:) mutta tässähän sitä matkakassaa koko ajan kertyy....
Miten sulla ei mene tohon ratsastamiseen yhtään rahaa? Ratsastatko ilmaiseksi jonkun toisen heppaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tarpeen miettiminen muuten konsti, jonka ylivelkaantuneita prinsessoja (amerikkalainen tv-ohjelma, nimi oli jotakin prinsessaista) ohjaava talousvalmentaja opasti asiakkailleen. Ihan ensiksi pitää erottaa tarvitseeko jotakin vai haluaako jotakin. Aika usein niissä on ero.
Mä olen myös ns. hidas ostaja. Käyn katsomassa vaihtoehdot, käyn monessa eri kaupassa, vertailen hinnat. Mietin viikon tai pari. Sitten jos päätän, että juu se se on. Niin damn! Tässä nopeakiertoisessa markkinataloudessa se on ehkä jo mennyt, ei ole enää kokoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös ns. hidas ostaja. Käyn katsomassa vaihtoehdot, käyn monessa eri kaupassa, vertailen hinnat. Mietin viikon tai pari. Sitten jos päätän, että juu se se on. Niin damn! Tässä nopeakiertoisessa markkinataloudessa se on ehkä jo mennyt, ei ole enää kokoja...
Mä olen hidas myös, mutta ostan verkosta, en jaksa kaupoilla pyörimistä. Kirjanmerkkaan tiukkaan kilpailutetut todennäköiset vaihtoehdot ja kun saan tehtyä päätöksen, tilaan yhden niistä...tai jätän asian hautumaan, kunnes se tulee tarjoukseen (tammikuu tulossa!).
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa esimerkkejä niistä pihistelyistänne. Esim. Ostan aina viimeisen päivän - 30% -tuotteita.
Mene kauppaan 19.30 ja jemmaa tuotteet koriin. Klo. 20 kassalle ja tuotteet on -60%. Näin on useissa eri kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on tuollainen. Viimeksi eilen mietin eroamista asian takia. Kun eihän se kontrollinkaipuu rajoitu välttämättä pelkästään itseensä.
Ihan sama meillä. Eilen valitti, kun kävin kampaajalla ja ostin kympin sukkahousut. Itse voisin värjätä hiukseni ja on niitä halvempiakin sukkahousuja.
Voi ...kele, en jaksa kuunnella enää. Tienaan enemmän kuin hän ja maksan kaikki omat kuluni itse. Ja tietysti myös yhteisistä kuluista puolet.Miksi siedät tuollaista?
No en siedä, en jaksa enää. Muutan heti kun löydän asunnon. Haussa on. Voin ostaakin, jos sopiva löytyy.
Itse myös pihistelen kaikesta vaikka palkkani on hyvä. Suurimmat säästöt tulevat varmaan siitä kun käyn vain kerran viikossa ruokakaupassa. Täälläpäin on lähekkäin kaksi kauppaa joissa illan viimeinen tunti on - 60 alella - 30 tuotteet. Toinen menee kiinni klo 22 ja toinen klo 23. Menen yleensä noin klo 21.30 ostamaan toisesta kaupasta kaikki järkevät - 60 tuotteet ja sen jälkeen ajan viereiseen kauppaan ja ostan sieltä kaikki järkevät - 60 tuotteet. Kauppareissun menee se 30 Min aikaa mutta esim eilen mukaan tarttui noin 30 eurolla 10 pakettia kanaa/lihaa leipiä ja kaikkee muuta mistä saa tehtyä ainakin viikoksi ruokaa koko perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä säästäminen vaan on hyvä harrastus. Pankkitilini on vain paisunut vuosien mittaan kun käyn vain Lidlissä, ja kävelen kaikkialle, saan myös ilmaiseksi hyötyliikuntaa. Eipä haittaa, jos tulee ylimääräisiä kuluja, kuten taloyhtiön remontteja. Viimeksi maksoin tänä vuonna pois yhden remontin, joka maksoi lähes pari tonnia. Tai jos mökkiin tarvitsee remonttia, niin on rahaa. Eipä ole tarvinnut miettiä onko rahaa, voi maksaa heti kaiken pois. Ainahan niitä yllättäviä suurempia kukuja voi tulla.
T. Lidl-mies.
Meidän taloyhtiön remontti tuli maksamaan 38t € 🤦. Meinattiin ensin maksaa kerralla pois mutta korko olikin niin matala että eipä sitten maksettukaan.
Olisi kiva tietää pihistelijöistä, mihin sitten käytätte rahaa.
Olin eilen pikkujouluissa, joissa oli mm kaikissa vessoissa huonetuoksuja, sohvilla kauniit koristettyynyt ja torkkuvilttejä.
Meillä vessassa tuoksuu 10 v vanha kynttilä, joka ei enää oikeastaan tuoksu ja tyynytkin olivat jo littanoita, ennen kuin meni tekstiilikeräykseen.
Äitini lahjoitti vielä vanhempia tyynyjä saatesanoilla menee nämä vielä.
Kehuuko oikeasti kukaan pihisteliän kotia ?
Oma koti on hyvin siisti ja pelkistetty. Johtuu myös siitä, että olen rahapulassa myynyt kassikaupalla tarpeetonta.
Vierailija kirjoitti:
En uskoisi jos en paremmin tietäisi että vuosi sitten mulla ei ollut varaa laittaa joulua juurikaan. Itsenäisyyspäivän alla oli pari päivää jolloin päiväbudjetti oli 0 euroa ennen kuin elatusmaksut tulivat 10. päivä.
Mutta tänään mulla on tilillä 10 0000 jotka on kerätty vuoden aikana (tuossa mukana myös lapsen säästöt jotka ovat yksin hänen).
Sulla on kyllä pakko olla todella hyvä palkka jos oikeasti oot vuodessa saanut tilille kerättyä sata tonnia 😱😱! Mulla ei onnistuisi mitenkään kun palkka on vuodessa alle 30t €.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan joillakin onkin ongelmana se että kontrollinkaipuu ulottuu myös muihin ihmisiin jase ei ole kyllä oikein
Se just. Kattoiko kukaan Extreme cheapskates sarjaa pari vuotta sitten. Esim.vaimo joka antoi miehensä olla suihkus tasan kaksi minuuttia kun katkaisi veden, tiskien pesu lasten kahluualtaassa likavedessä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tavallaan... vasta muutaman vuoden ajan olen ollut vakityössä ja on uskomattoman ihanaa kun voin käyttää rahaa ns normaalisti.
Käydä leffassa, syömässä... osaan arvostaa pieniä juttuja. Samalla on kiva joka Palkkapäivä katsoa kun tilillä on enemmän rahaa.. tulot bruttona vain reilu 2000 mutta hyvin jää säästöön. Rahaa menee lähinnä ruokaostoksiin ja bensaan.. ellei autonromua tarvi korjata. Syön terveellisesti, ruisleipää, kaurapuuroa, kasviksia, hedelmiä, marjoja, rahkaa... ei lopulta kovin kallista. Harrastan liikuntaa, esim lenkkeilen ja ratsastan eikä tällä hetkellä näihin mene käytännössä yhtään rahaa, paitsi Tallille kulkemiseen. Uusia vaatteita löydän oikeastaan paremmin kirpputorilta kuin kaupoista... enkä hirveästi tarvi ylipäätään vaatetta. Päätän joka palkkapäivä summan joka on jäätävä jokatilistä säästöön. Usein se on 300- 500 euroa. Ja koen etten jää mistään paitsi. Paitsi, että haluaisin matkustella nyt kun vihdoin viimein se on taloudellisesti mahdollista:) mutta tässähän sitä matkakassaa koko ajan kertyy....Miten sulla ei mene tohon ratsastamiseen yhtään rahaa? Ratsastatko ilmaiseksi jonkun toisen heppaa?
En ole tuo kommentoija, mutta minäkin ratsastin ihan ilmaiseksi hoitohevostani. Sovin yhden naisen kanssa, että käyn tiettyinä päivinä tekemässä tallityöt ja hoitamassa hevosen, kun hänellä oli hankalat työvuorot ruotsinlaivalla. Hieno hevonen oli, minulle ehkä liian vaativa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua matkustella kun ei kiinnosta hotellieläminen ja vihaan kuumaa ilmastoa niin että tykkään kylmästä. Olen tosi outo kun kasvatan luomu hyötypuutarhaa ja inhoan syödä hedelmiä ja kasviksia. Rakastan juustoja ja pähkinöitä ja voisin elää niillä vain.
Miksi pitäis kuumaan matkustaa? Minäkin vihaan kuumaa, mutta kova halu matkustaa olis silti.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää pihistelijöistä, mihin sitten käytätte rahaa.
Olin eilen pikkujouluissa, joissa oli mm kaikissa vessoissa huonetuoksuja, sohvilla kauniit koristettyynyt ja torkkuvilttejä.
Meillä vessassa tuoksuu 10 v vanha kynttilä, joka ei enää oikeastaan tuoksu ja tyynytkin olivat jo littanoita, ennen kuin meni tekstiilikeräykseen.
Äitini lahjoitti vielä vanhempia tyynyjä saatesanoilla menee nämä vielä.Kehuuko oikeasti kukaan pihisteliän kotia ?
Oma koti on hyvin siisti ja pelkistetty. Johtuu myös siitä, että olen rahapulassa myynyt kassikaupalla tarpeetonta.
Me säästellään reissuun. Rullaillaan kesäisin ainakin kuukaudeksi Norjaan. Toivottavasti jatkossa saadaan toinen reissukuukausi talveen, vaikka Portugaliin....Mä ostan aikaa (vähennän työntekoa) ja toki tuetaan opiskelevaa tytärtä. Siinäpä ne. Kotiini en oikeastaan halua vieraita ihmisiä, ja tavaraa on edelleen liikaa.
Vierailija kirjoitti:
On meitä. Vaikeaksi asia menee, jos samassa perheessä on sekä pihi että tuhlari. Paitsi jos he ovat perheen lapset, jotka kinastelevat keskenään.
No mun mieheni nyt ei ole tuhlari pahimmasta päästä, mutta käyttää mielestäni välillä vähän turhaan rahaa. Se ei kuitenkaan ole pois minun pihistelystäni, joten miksi asia menisi vaikeaksi?
Meillä ei ole varsinaisesti yhteisiä rahoja, mutta yhteisesti me hyödymme siitä, että mies maksaa esim nämä asumiskulut ja minä hoidan ruokapuolen :) Pystymme myös tarvittaessa maksamaan esim toistemme laskuja.
Ap
Pihistelen monesta ja kerrytän säästöjä myös myymällä turhaa tavaraa pois. Siitä kertyy äkkiä kymppi jos toinenkin. Facessa on nykyään todella kätevä myydä tavaroita, ilman että ottaa kallista kirppispaikkaa ilmam takuuta siitä, että oliko kannattavaa maksaa paikka ja käydä siistimässä sitä ja lisäämässä tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Pihistelen monesta ja kerrytän säästöjä myös myymällä turhaa tavaraa pois. Siitä kertyy äkkiä kymppi jos toinenkin. Facessa on nykyään todella kätevä myydä tavaroita, ilman että ottaa kallista kirppispaikkaa ilmam takuuta siitä, että oliko kannattavaa maksaa paikka ja käydä siistimässä sitä ja lisäämässä tavaraa.
Tämä on kyllä hyvä tapa myös! Rahanarvoista turhaa tavaraa on nurkat täynnä. Olen myös alkanut pikkuhiljaa myymään tavaroita. Saan samalla vähän extrarahaa, mitkä voin laittaa joululahjoihin.
Ap
Olen oppinut elämä mallin varmaan isältäni ja minut on hyväksytty juuri tällaisenaan, ei siis suorituspaineitakaan enää. En ole materialisti, ehkä hieman minimalisti, pidän kuitenkin antiikkisista kalusteista, kierrätyksestä, harrastuksista parhaat liittyy luontoon, intohimo sienestys ja marjastuskin ok, aina ostaessani mietin pitkäikäisimmät ratkaisut/edulliset ratkaisut jne. Tyhmää maksaa liikaa ja epäekologista harrastaa shoppailua ja en tuota mallia näytä lapsillekaan, olen muutoin myös vegetaristi jne.