Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Löytyykö täältä muita, joilla on pihistely ja säästäminen lähellä sydäntä?

Vierailija
13.12.2019 |

Mä saan valtavasti nautintoa, kun saan pihistelemällä säästettyä rahaa. Se ei tietenkään tarkoita sitä, ettenkö koskaan saisi nauttia mistään ylimääräisestä kivasta, mutta kun elää säästäväisesti, niin se extrakiva juttu ei ole juuri mistään pois. Koskaan ei ole tarvinnut miettiä, että mistähän sitä saisi ruokaa mahaansa, kun ruokakaupassakin pitää jatkuvasti säästäväistä linjaa ja ylläpitää hyvää kuivakaapin, pakastimen ja jääkaapin tilannetta. Lapsien hankinnat menevät tottakai etusijalle aina, mutta muuten en tykkää rahaa käyttää kuin pakollisiin asioihin.

Tuntuu, että pihistelyä pidetään outona ja kontrollinkaipuisen ihmisen elämäntapana. Mitä sitten? En pihiydelläni vaikeuta kenenkään elämää ja kotiäitinä mulla on aikaa tällaisia asioita pohtia. Olen ollut koko aikuisikäni melko pienillä rahoilla ja näin ollen oppinut pakostakin fiksuksi rahankäyttäjäksi. Ja sitä myötä olen huomannut, että pienelläkin tulee toimeen ja en kaipaa rikkauksia ollakseni onnellinen. Tottahan toki mieheni on töissä, mutta hänelle jää tällä hetkellä maksettavaksi autojuttuja ja asumiskuluja yms. Sen takia mä pidän nyt enimmäkseen huolen esim ruokapuolesta. Osaan (ja on aikaa) myöskin miettiä fiksummin ruokaostokset kuin hän, joten teen sen mielelläni.

Tulkaa ihmeessä kertomaan elämästänne, jos on samankaltaisia ajatuksia kuin mulla! :)

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn usein Lidlissä, sieltä saa halvalla myös kosmetiikkaa. Ostan punalaputettuja tuotteita pakastimeen. Työeväät teen itse. Marjastan. Käytän kestokasseja. Ostan vaatteita vain tarpeeseen. Vertailen hintoja. Huonekalut ovat Ikeasta. Värjään itse hiukseni. Lasten hiukset leikataan itse.

Vierailija
62/68 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukea teidän pihistelyistä, ehkä itsekin innostuisin. Ainakin toivon.

Olen ikävä kyllä tuhlari. Vähän sellainen "kerta kiellon päälle" -tyyppi. Kaikessa: kahvinkeitossa, ruoanlaitossa, hammastahnassa, shampoossa... you name it!

Voisinkohan oppia pihistelyn jalon taidon, vai onkohan "aina reilummin" sisäänrakennettu ominaisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsehän olen varsinainen pihistelijä. Joskus muistan ajatelleeni, että sitten kun olen keskituloinen, voin varmasti ostaa kaupasta mitä vaan enkä mieti hintoja. No eihän se kyllä niin mennyt. Tienaan nyt ihan hyvin, mutta silti ”tuhlaaminen” on usein vaikeaa. Se on jotenkin niin osa luonnetta etten vaan osaa ostaa yhtään mitään vertaamatta hintoja. Ruokakaupassakin olen tarkka ja parhaimmat kiksit saan kun lähikauppias myy vaikka päiväysrahkaa 10 sentillä tai kananmunakennoja 20 sentillä. Ne on onnenpäiviä ne.

Toisaalta säästöt on aina tuoneet mulle turvaa. En osaisi elää elämää, jossa tili olisi tyhjä ennen seuraavaa palkkapäivää. Ja palkan kanssa tällä ei juuri ole tekemistä. Monet kollegat ovat nyt joulun aikaan kuulema visakierteessä, vaikka palkka on kutakuinkin sama. Itsellä rahaa jää säästöön ihan huomaamatta, kun perusmenot pienet. Ei ole kallista osamaksuautoa eikä muitakaan kulutusluottoja. En ole koskaan ollut sellainen, että tuhlaisin jo tulevia rahoja.

Vierailija
64/68 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva lukea teidän pihistelyistä, ehkä itsekin innostuisin. Ainakin toivon.

Olen ikävä kyllä tuhlari. Vähän sellainen "kerta kiellon päälle" -tyyppi. Kaikessa: kahvinkeitossa, ruoanlaitossa, hammastahnassa, shampoossa... you name it!

Voisinkohan oppia pihistelyn jalon taidon, vai onkohan "aina reilummin" sisäänrakennettu ominaisuus.

Minä olen aina ollut luonnostaan vähän pihi ja säästeliäs. Pystyin lapsenkin säästämään rahaa jos halusin jonkin tietyn lelun.

Opiskeluaikana olin tuhlaavaisempi, mutta lähes ikinä silloinkaan ei ollut tilannetta, että tili olisi nollilla. Koin kyllä pahaa mieltä siitä, että tuhlasin niin paljon. Tilanne korjaantui viimeisenä opiskeluvuonna kun aloin esikoista odottaa. Aloin säästämään tarkasti ja sillä tiellä ollaan edelleen vuosia myöhemmin.

Mutta mielestäni voi myös oppia. Itse tykkään lukea muiden pihistelyistä. Googlettamalla löytää valtavan paljon luettavaa!

Vierailija
65/68 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas unohtui se Ap perästä... :D

Vierailija
66/68 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on haave, että voisin elää yhden vuoden alkeellisissa oloissa ja niin vähällä rahalla kuin mahdollista. Haluan tietää, miten pienellä tuun toimeen.

Vierailija
67/68 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on haave, että voisin elää yhden vuoden alkeellisissa oloissa ja niin vähällä rahalla kuin mahdollista. Haluan tietää, miten pienellä tuun toimeen.

Tätä olisi kyllä kiva kokeilla! Mut meidän elämäntilanteeseen sopisi melko huonosti nyt.

Ap

Vierailija
68/68 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi vuosi, uutta energiaa pihistelyyn.

Itse olen uuden vuoden koittaessa aina jotenkin entistä enemmän täynnä energiaa ja inspiraatiota. Olemme aikaisemmin säästäneet asuntoon, mutta nyt otan tähän lisäksi vielä puskurin säästämisen. Jotenkin sellainen olo, että joku laite hajoaa pian, kun ei ole mitään uusittu pitkään aikaan. Lisäksi nuorempi lapsi kaipaa uutta turvaistuinta piakkoin.

AP