Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Löytyykö täältä muita, joilla on pihistely ja säästäminen lähellä sydäntä?

Vierailija
13.12.2019 |

Mä saan valtavasti nautintoa, kun saan pihistelemällä säästettyä rahaa. Se ei tietenkään tarkoita sitä, ettenkö koskaan saisi nauttia mistään ylimääräisestä kivasta, mutta kun elää säästäväisesti, niin se extrakiva juttu ei ole juuri mistään pois. Koskaan ei ole tarvinnut miettiä, että mistähän sitä saisi ruokaa mahaansa, kun ruokakaupassakin pitää jatkuvasti säästäväistä linjaa ja ylläpitää hyvää kuivakaapin, pakastimen ja jääkaapin tilannetta. Lapsien hankinnat menevät tottakai etusijalle aina, mutta muuten en tykkää rahaa käyttää kuin pakollisiin asioihin.

Tuntuu, että pihistelyä pidetään outona ja kontrollinkaipuisen ihmisen elämäntapana. Mitä sitten? En pihiydelläni vaikeuta kenenkään elämää ja kotiäitinä mulla on aikaa tällaisia asioita pohtia. Olen ollut koko aikuisikäni melko pienillä rahoilla ja näin ollen oppinut pakostakin fiksuksi rahankäyttäjäksi. Ja sitä myötä olen huomannut, että pienelläkin tulee toimeen ja en kaipaa rikkauksia ollakseni onnellinen. Tottahan toki mieheni on töissä, mutta hänelle jää tällä hetkellä maksettavaksi autojuttuja ja asumiskuluja yms. Sen takia mä pidän nyt enimmäkseen huolen esim ruokapuolesta. Osaan (ja on aikaa) myöskin miettiä fiksummin ruokaostokset kuin hän, joten teen sen mielelläni.

Tulkaa ihmeessä kertomaan elämästänne, jos on samankaltaisia ajatuksia kuin mulla! :)

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskoisi jos en paremmin tietäisi että vuosi sitten mulla ei ollut varaa laittaa joulua juurikaan. Itsenäisyyspäivän alla oli pari päivää jolloin päiväbudjetti oli 0 euroa ennen kuin elatusmaksut tulivat 10. päivä.

Mutta tänään mulla on tilillä 10 0000 jotka on kerätty vuoden aikana (tuossa mukana myös lapsen säästöt jotka ovat yksin hänen).

Vierailija
22/68 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä!!

Ihanaa että muitakin! Itselleni pihistely on nykyään jo rakas harrastus. Aina olen ollut säästäväinen, opin mallin kotoa, mutta viime vuosina vielä enemmän.

Itsellä tässä myös ekologinen näkökulma mukana, on hyvin luontoystävällistä, kun ei ostele turhaa.

Itse säästän kaikessa, ostan vaatteeni vain kirpputorilta, (paitsi alkkarit ja sukat ja osa kengistä). En tilaa mitään lehtiä, harrastan ilmaisia ja halpoja harrastuksia, en käy kampaajalla, en kasvohoidoissa, jne.

Ensi vuodeksi suunnittelen jonkinlaista ostolakkoa... vaikka en tiedä eroaisiko se näistä muista vuosista, koska en osta juuriitään nytkään 😁

Säästäväisyydestä kertonee se, että vaikka teen nykyään osa-aikatyötä (pystyin jättäytymään pois kokoaikatöistä pihistelyn vuoksi), tienaan reippaasti alle tonnin kuussa, maksan silti puolet asumiskuluista, ruoasta ja lasten tarvitsemista asioista, silti pärjään ja saan rahaa jopa säästöön!

Täällä ollaan samoilla linjoilla. Sillä on seurauksensa....samanhenkisen puolison kanssa saatiin parin tonnin duunareinakin asuntolaina maksettua loppuun muutama vuosi sitten. Jäin pois kokopäivätyöstä nyt kun lapsi muutti kotoa, enkä aio enää palailla. Puoliso on jo täysin ulkona pyörästä. Parikymmentä vuotta siihen meni, nyt ollaan 40 ja 41. En vaihtaisi mihinkään, paitsi pienempään asuntoon vielä vähemmällä tavaralla. Ensi vuonna.

Millä elätte jos ette käy töissä?

Mulla katkesi ajatus kesken muokkauksen. Puoliso on työkyvyttömyyseläkkeellä, minä leikkaan aina lisää pois työajasta sitä mukaa kun talous antaa myöten. Tavoitteena on aina ollut taloudellinen riippumattomuus, mutta toisen sairastuminen muutti mallin tällaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihistelijä kirjoitti:

Olen tosi pihi kaikenlaisen huvittelun suhteen: matkustaminen, elokuvat, teatteri, konsertit ym. Samoin ruoka - nälässä ei olla, mutta ostan vain edullisia elintarvikkeita. Edes muovikassia en raaski ostaa, jos ei ole pakko ;) Ravintoloissa en käy mielelläni, vaikka en pidä ruoanlaitosta - maksaa liikaa! Sama koskee kahviloita ja menopaikkoja. Mihinkään keräyksiin en anna ikinä senttiäkään.

Mutta: Vaatteet, kengät ja huonekalut saa maksaa mitä vaan, kunhan on laatua ja näyttää hyvältä. Samoin auto on ökymallia!

Sama juttu suunnilleen ja kotiini uhraan rahaa jotta se olisi viihtyisä mutta en uhraile juurikaan kodin ulkopuolelle. Puutarhaan laitan niin että jos jotain uusia lajikkeita tulee niin ostan ja katson saanko menestymään eikä harmitä jos tulee takkiin etten saakkaan menestymään. Aina kun tulee joku uusi luumulajike tai muu erikoinen kasvi niin tilaan sen heti. Ravintoloissa en viihdy mutta kotipitsasta haen suosikkini ja eräästä kebabbi ravintolosta haen kotiin syötävää kerran tai pari kertaa kuussa sunnuntaisin kun ei huvita itse laittaa ruokaa. Vaihtelua välillä omiin pöperöihin mutta teen itsekkin herkkuja ja olen kokki koulun käynyt. Auto on ihan sama mikä se on kunhan vain se toimii. Vaatteet pitää olla uusia ja mukavia niin etten osta mitään käytettyjä. Pitää olla puuvillaa, viskoosia eikä hiostavaa. Tärkeintä on joustavuus ja materiaali mukavaa hengittävää. Muodilla ei ole mitään väliä. 

Vierailija
24/68 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kaverit ihmetteli, että mihin ihmeeseen oikein säästän kun jatkuvasti pihistelin enkä ostellut kaikkea jännää niinkuin he, joilla aina raha tiukassa ja elämä sen vuoksi jännittävää. Nyt minulla on alkanut selkiytymään sekin, kun työelämä on tympinyt jo jonkin aikaa. Olen haaveillut lopputilistä, mutta toisaalta kun mielessä ei ole mitään muuta mitä kiinnostaisi tehdä, voisi melko hyvin noiden säästöjen kera tsillailla kotonakin.

Vierailija
25/68 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa esimerkkejä niistä pihistelyistänne. Esim. Ostan aina viimeisen päivän - 30% -tuotteita.

Kävelen kaikki alle 3 kilometrin matkat, jos mahdollista. Asun liki Hesan keskustaa. Käyn vain ilmaisissa konserteissa ja tapahtumissa, joissakin saattaa olla kahvitarjoilu, vien kirpparille turhat astiat, lehdet ja vaatteet, en osta uusia vaatteita, meikkejä ja rasvoja ostan harkiten ja käytän aina ne loppuun, hajuvesiä minulla on vain 3 erilaista, ostan sesongin mukaan ruokaa, nyt saa esim. kotimaisia juureksia alle euron kilo, leikkaan omat hiukseni, hennaan hiukseni itse, kerään maalla kesällä kymmeniä litroja marjoja, teen risteilyjä vain lajhakortilla, saan niitä, kun tuon tutuilleni tuotteita laivalta tietyn määrän, ostan Tallinnasta tarvittavat apteekkituotteet, käytän kirjaston palveluja, koulutuksia ja palveluja, luen ilmaisia yritys- ja järjestölehtiä, kilpailutan liittymät ja vakuutukset jne.

Vierailija
26/68 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko se nyt pihistelyä vai tapa elää mutta kesäisin kasvatan mahdollisimman paljon ruokaa, säilön, marjastan ja käymme 2 viikon välein ostamassa ison satsin mitä tarvii kuten keittämiset kaupasta, bensaa säästyy kun kauppaan on 15 km matkaa kun ei joka päivä tarvi käydä. Työmatkalla siinä välissä ostetaan sitten maitoa jne .mitä tarvii. Työpaikka on sellasessa kunnassa jossa ei ole isompia kauppoja. Vaatteita ostan silloin kun on pakko ja paljon kirpparilta.  En tilaa lehtiä ja paljon tulee lenkkeiltyä ja pyöräiltyä jne. 

Vierailija
27/68 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen innostunut säästämisestä ja saan riemua siitä, kun säästötilille karttuu rahaa. Ostan kyllä edelleen mitä haluan, mutta en vain halua ostella enää niin paljon tavaraa :)

Mies on onneksi samanlainen, ostaa kyllä kaiken mitä kokee tarvitsevansa, mutta ei roiku nettikaupoissa ostelemassa kaiken maailman roinaa niin kuin jotkut.

Vierailija
28/68 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiva, että tähän ketjuun on löytänyt samanhenkisiä ihmisiä! Ja tosiaankin, minusta pihistely voi olla hyvinkin elämäntapakin. Koska en tarvitse rikkauksia ollakseni onnellinen, niin en usko, että elämäntyylini muuttuu kun menen tästä työelämään pian. Sittenhän saan vaan enemmän rahaa säästöön, kun tuloni kasvavat!

Minulle ilmaista hyvää aktiviteettia on jo koiran kanssa ulkoilukin, siihen saa kulumaan aikaa ja on hyväksi molemmille. Parasta on, kun pääsee menemään yksin koiran kanssa ja mies pitää lapsia silloin. Olen ajatellut alkaa käymään myös kirjastossa enemmän. Olin joskus kirjastojen ahkera käyttäjä nuorempana, mutta lasten jälkeen on jäänyt. Tykkään lukea, joten mikäs sen parempaa ilmaista tekemistä kuin kirjastossa käyminen ja lukeminen :) Olen myös ajatellut aloittaa virkkaamisen ja sitä varten toki pitää ostaa koukku ja lankaa, mutta kallis harrastus sekään ei ole!

Kertokaa ihmeessä, että mitä kaikkea ilmaista tai edullista tekemistä olette keksineet päiviä täyttämään!

Mulla on haaveena, että pystyisin jonain päivänä käymään töissä vain osa-aikaisesti. Ehkä sitten joskus, kun lapset ovat aikuisia ja maksavat menojaan ja hankintojaan itse!

Vierailija
29/68 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempään viestiin unohtui laittaa Ap perään :)

Vierailija
30/68 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa harmillista, että tänne on joku miinustelija eksynyt. Toki se on yleistä täällä av:lla.

Mistä vuositasolla paljon maksavista asioista olette luopuneet. Itse lopetin hiusten värjäämisen 2,5 sitten ja nyt on omassa (upeassa!) hiusvärissä oleva pitkä tukka. Ja kun lopetin samalla jatkuvan pesemisen (pesen vasta kun hiukset ovat todella likaiset, eli n. viikon välein, kesällä hieman useammin), suoristamisen ja muotoilutuotteiden käytön niin on pysynyt myöskin hyvässä kunnossa, eikä tarvitse jatkuvasti olla leikkauttamassa huonoa hiusta pois.

Ap

Vierailija
31/68 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana tulee automaattisesti pihisteltyä sieltä sun täältä. Ruokakaupassa ostan punalapputuotteita, kyykkään automaattisesti poimimaan rainbowt ja pirkat ja xtrat ja vertailen kilohintoja. Jos ei jaksa ruokaa tehdä, mieluummin ostan einesruuan kuin menen hakemaan noutopitsan, koska sillä pitsan hinnalla saa 3-4 einesateriaa. Pidän uunipuuropäiviä. Kavereiden kanssa kahvitellaan aina jonkun kotona.

En kuluta vaatteisiin, kosmetiikkaan ja sisustamiseen, sillä ne eivät ole olleet koskaan suurin kiinnostuksen kohteeni. Harrastuksiin pistin ennen enemmän rahaa, mutta nykyään minulla on niin paljon käyttämättömiä lankoja ja lukemattomia kirjoja, etten niihinkään kauheasti pistä rahaa. Kirjoja tulee lainattua kirjastosta, siinäpä se. Hävyttömintä tuhlailua on bussikortti, mutta pystyn elämään sen kanssa.

Vierailija
32/68 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin olla tuollainen mutta en vaan osaa :( joka vuosi päätän että tänä vuonna laitan 20/50/100 e säästöön mutta koskaan ei onnistu. Taas meni vuosi ja 0 e säästötilillä. Tienaan 1600 e netto ja ei tuosta kyllä säästöön jää koskaan mitään.

Vierailija
33/68 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa harmillista, että tänne on joku miinustelija eksynyt. Toki se on yleistä täällä av:lla.

Mistä vuositasolla paljon maksavista asioista olette luopuneet. Itse lopetin hiusten värjäämisen 2,5 sitten ja nyt on omassa (upeassa!) hiusvärissä oleva pitkä tukka. Ja kun lopetin samalla jatkuvan pesemisen (pesen vasta kun hiukset ovat todella likaiset, eli n. viikon välein, kesällä hieman useammin), suoristamisen ja muotoilutuotteiden käytön niin on pysynyt myöskin hyvässä kunnossa, eikä tarvitse jatkuvasti olla leikkauttamassa huonoa hiusta pois.

Ap

Ap, musta pihistely on kivaa. Onhan se ekologistakin. Olen kommentoinut jo ketjun alkupäässä. Lakkasin myös värjäämästä hiuksia muutama vuosi sitten. Nyt pitkät hiukseni ovat todella hyväkuntoiset. Käytän orgaanista shampoota ja hoitoaineeksi silloin tällöin manteliöljyä. Siinä kaikki. Mikään väkertely tai suoristelu ei kiinnosta enää yhtään. Joskus laitan hiukka kosteat hiukset yöksi kahdelle pampulalle päälaelle. Aamulla on hienot kiharat/laineet.

Eli pihistely on myös asioiden ja elämän yksinkertaistamista. Vähemmän on enemmän. Ja mielikuvitus on rajana, kun kierrättää materiaaleja. No, minun on helppokin keksiä uutta käyttöä monelle jutulle, kun asun mökillä ympäri vuoden.

Omalla tontilla saa tehdä mitä lystää.😉😊

Sahaan käsin kuivat ja "liiat" puiden oksat, olen kiivennyt tikkaiden avulla puuhun ja siellä edelleen korkeammalle. Oksat kuivatan ja sahaan taas käsipelillä polttopuiksi.

Ei tarvitse ostaa yhtään puita. Jos bongaan kävelylenkillä maastossa esim. hylätyn kuormalavan, voin käydä myöhemmin autolla hakemassa sen ja 'puran' osiksi polttoa varten - ellei lavalle ole tarvetta sellaisenaan esim. taimiruukkujen alustana. Toki poltettavan puun pitää olla käsittelemätöntä.

Vierailija
34/68 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä saa mitenkään säästöön rahaa. Melko korkea vuokra ja lasten ruokkiminen sekä muut menot vievät tilin joka kuukausi nollille vaikka säästän kaikista samoista asioista, jotka tässä ketjussa on mainittu.

Vierailija
35/68 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joskus törmäsin käsitteeseen nimeltä voluntary simplicity, ja tämä on kuulkaa maailmalla lifestyletrendi. :D Mahtaako tälle olla suomenkielistä nimeä? Leppoistaminen, downshiftaus on aika lähellä, joskin kritiikin mukaan pitää sisällään ajatuksen siitä, että talous täytyy olla tietyllä (hyvällä) mallilla ennen kuin on varaa leppoistaa. 

Noista harrastuksista. Aika moni tämän elämäntavan edustaja taitaa olla tee-se-itseihmisiä, niin mekin. Siinä jo säästää pitkän pennin, kun osaa kaikenlaista - meillä on ollut aika perinteinen kuvio, mies on tehnyt remontit ja rakentelut ja korjannut autot (tämänhetkinen täyttää 18, tekemistä on paljon muutakin kuin ne renkaat), minä taas keskityn tekstiilimarttailuun ja ruokapuuhiin. Kasvatan, säilön, kerään, yhdessä sienestetään ja kalastetaan. Pidetään kotivaraa, kierrätetään ja korjataan kaikki niin kauan kuin pystytään, sitten vasta hankitaan uutta, ellei tehdä itse. Mun sieluni jotenkin lepää tässä kotipuuhastelussa, en kaipaa ihmeitä. Paitsi hippipakua reissuihin (puskajusseilua) ja sivustoa, jossa tämänhenkiset voisivat kohdata. 17&22

Vierailija
36/68 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä joskus törmäsin käsitteeseen nimeltä voluntary simplicity, ja tämä on kuulkaa maailmalla lifestyletrendi. :D Mahtaako tälle olla suomenkielistä nimeä? Leppoistaminen, downshiftaus on aika lähellä, joskin kritiikin mukaan pitää sisällään ajatuksen siitä, että talous täytyy olla tietyllä (hyvällä) mallilla ennen kuin on varaa leppoistaa. 

Noista harrastuksista. Aika moni tämän elämäntavan edustaja taitaa olla tee-se-itseihmisiä, niin mekin. Siinä jo säästää pitkän pennin, kun osaa kaikenlaista - meillä on ollut aika perinteinen kuvio, mies on tehnyt remontit ja rakentelut ja korjannut autot (tämänhetkinen täyttää 18, tekemistä on paljon muutakin kuin ne renkaat), minä taas keskityn tekstiilimarttailuun ja ruokapuuhiin. Kasvatan, säilön, kerään, yhdessä sienestetään ja kalastetaan. Pidetään kotivaraa, kierrätetään ja korjataan kaikki niin kauan kuin pystytään, sitten vasta hankitaan uutta, ellei tehdä itse. Mun sieluni jotenkin lepää tässä kotipuuhastelussa, en kaipaa ihmeitä. Paitsi hippipakua reissuihin (puskajusseilua) ja sivustoa, jossa tämänhenkiset voisivat kohdata. 17&22

Moro! Kiitos termistä, tuotahan se minulle juuri on, elämäntapapihistelyä, vaikka en ollut kuullut voluntary simplicity- trendistä. Ja juu, mun semiantiikki kotteroni on vm 1995. Auto täällä landella on pakko olla, ja tuo kelpaa hyvin niin kauan kuin pysyy kasassa.

12&35

Vierailija
37/68 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on ollut aina pihi, itsellä säästäminen alkoi vasta viime vuosina kun tajusin kuinka typerää jatkuva päätön tuhlaamiseni oli, mutta toki tärkeitä isojakin juttuja meistä molemmat tarpeen tullen nytkin ostelee, väliin liikaakin, silti rahaa jää säästöönkin vaikka esim. oma palkka on pieni. Arvostan omaa aikaa omille projekteille ja säästöjen tuomaa joustavuuden tunnetta elämässä, enemmän kuin trendejä ja uusinta uutta mitä markkinoilla myydään. Elämä on mietitymmän kuluttamisen myötä enemmän omannäköistä.

Vierailija
38/68 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki alkaisivat pihistelemään, talous sukeltaisi ja päädyttäisiin maksamaan kaikesta vaan enemmän. Niin ne vesi- ja sähkömaksutkin vaan jatkaa nousuaan, koska kulutus vähentyy ja ne laitokset ei ole mitään hyväntekijöitä.

Vierailija
39/68 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä saa mitenkään säästöön rahaa. Melko korkea vuokra ja lasten ruokkiminen sekä muut menot vievät tilin joka kuukausi nollille vaikka säästän kaikista samoista asioista, jotka tässä ketjussa on mainittu.

Laita se raha säästöön. 10-20€/kk. Älä odota, että sitä jää yli.

Vierailija
40/68 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin olla tuollainen mutta en vaan osaa :( joka vuosi päätän että tänä vuonna laitan 20/50/100 e säästöön mutta koskaan ei onnistu. Taas meni vuosi ja 0 e säästötilillä. Tienaan 1600 e netto ja ei tuosta kyllä säästöön jää koskaan mitään.

Mikset pistä suoramaksuna pikkusummaa joka tilipäivä?