IBS-oireet lähti taas käsistä
Tässä nyt sunnuntaiyöstä lähtien oon heränny joka yö helvetillisiin kipuihin, alussa päivällä oli lievemmät mut nyt tekis mieli vaan itkee ku sattuu nii paljon. Ruokavalio vedetty kaurapuuro-peruna-kana -linjalle seuraavaks pariks viikoks, kahvi vaihdettu piparminttuteehen. Vuoteen ei oo ollu oireita, oon pitäny sipulin ja palkokasvit minimissään mutten vältelly niitäkään. Nyt hitonmoinen stressi ollu tän syksyn niin tosi kiva saada tää vielä siihen päälle.
Ketään muuta joka kärsii tästä? Pliis kertokaa että tää loppuu kohta :"(
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin päivystyksessä vuosien aikana varmaan 8 kertaa IBS-kipujen takia ja tähystettiin ohut- ja paksusuoli lopulta myös ilman, että löytyi mitään parempaa selityistä, kuin että pätkästä suolta puuttuu tod.näk. hermotus ja se aiheuttaa ongelmat. Sain avun lopulta tänä vuonna vähähiilihydraattisesta fodmap-ruokavaliosta. Pystyn elämään normaalia elämää, kun aiemmin suolisto hallitsi mun elämää 10 vuotta. Vielä nykyäänkin jos laktoosia syön, viljoja tai edes vahingossa sipulia niin helvetti repeää irti vuorokaudeksi.
Tiedän, millaista toi on. Toivottavasti saisit myös avun jostain :( itselläni tosiaan auttoi matalahiilarinen fodmapit karsiva ruokavalio.
Miten tuo suolen pätkän puutteellinen hermotus havaittiin? Itse olen alkanut epäillä, että mulla on mahassa nimenomaan hermo-ongelmaa. - eräs mahaongelmainen
Tähystyksen jälkeen lääkärini sanoi epäilevänsä tätä, koska tosiaan ennen sitä molempien päiden samanaikaista tähystystä, niin vedin 2 vuorokautta sitä lääkelitkua, joka tyhjentää suolen ja SILTI joutuivat leikkauspöydällä tyhjentämään sen mekaanisesti. Sori TMI. Eli suoleni ei tyhjene edes lääkkeellä. Sen suolenpätkän, jossa hermotuspuute olisi voinut löytää nielaisemalla jotain varjoainetta sisältävän kapselin, jota sitten olisi seurattu, mutta koska ainoa hoito siihen olisi tosiaan leikata ko. pätkä suolta sitten pois, niin lääkäri oli sitä mieltä, ettei edes suostuisi sellaista minulle tekemään.
Enkä itsekään koe, että siitä tiedosta itsessään olisi mitään hyötyä. Jos oireet palaavat vielä samanlaisina, niin harkitsen varmaan ko. toimenpidettä.
Ok, kiitos tiedosta ja tsemppiä jatkoon! :)
Mitäs muuten kohtalotoverit yleensä, oletteko laihtuneet paljon? Perinteisestihän on sanottu, että IBS ei pudota painoa, mutta itse olen jo kohta ali-painoinen, vaikka kaikki pitäisi olla kunnossa: tähystetty ym.
Oma paino ei ainakaan nouse. Mulla ibs-d eli ripulipainotteinen ja monesti miettinyt miten on mahdollista että mikään imeytyy suolistossa.
Ap:lle en osaa sanoa neuvoja. Oma suoli rauhoittuu ainoastaan lääkkeillä, ja näitä reseptejähän lääkärit ei suostu pahemmin kirjoittelemaan kun ruokavalion pitäisi auttaa. Mutta mites sitten kun ruokavalio koostuu enää parista ruoka-aineesta, kun maha ei kestä mitään...
Minulla on auttanut fodmap kyllä merkittävästi, vaikka ei olekaan mikään ihmeparannus ollut. Mutta nyt jopa huomaa, että jotkin ruoka-aineet oikeasti aiheuttaa oireita, kun ennen se maha vain oli koko ajan sekaisin. Sipuli ja omena on täällä tosi pahoja, ja ne palkokasvit. Gluteeniakin on paljon helpompi nykytarjonnalla vältellä kuin niitä. Yliopiston ruokaloissa löytää jonkin gluteenittoman vaihtoehdon, ja hoksaa aina vasta jälkikäteen, että olipa muuten varmasti aika paljon sipulia siinä... Niistä olen todennut, että kannattaa oikeasti vain välttää kokonaan.
Ja kuukautiskierto vaikuttaa ärsyttävästi. Kun iloitset siitä että nyt se fodmap on viimein tehonnut, niin sitten olet seuraavat kolme viikkoa ripulissa samalla ruokavaliolla, kun kuukautiset yrittää alkaa, eikä oikein onnistu kapselista johtuen. Itsellä onneksi ei ole vaiva ollut kohtuuttomasti elämää rajoittava enää vuosiin, toisin kuin teininä ja nuorena aikuisena. Kuulin juuri sellaisista Gelsectan -kapseleista, jotka olisi tarkoitettu rauhoittamaan juurikin IBS:n takia ärtynyttä suolistoa. En ole itse kokeillut, mutta seuraavan pahemman vaiheen aikana voisi kyllä testata.
Vierailija711 kirjoitti:
Minulla kans ollu ihan kauheita kipuja 9 vja niiden takia ensiavussa. Minua auttaa hirveästi ku kohtaus tulee 1000g panadol ja 400 tai 600 burana heti nassuun, kuuma haude vatsan päälle. Illalla otan ennakkoon lääkkeen. Alkoi helpottaa IBS oiraat kun gluteeniton ruokavalio. Puol vuotta join nestemmäistä pii happoa. Pii on yksi tärkeimmistä solun rakennus aineista ja parantaa suoliston kalvo pintaa. Saa luontaistuote kaupoista. Sit ummetukseen visiblin saa apteekista ja olen alkanu nyt syömään ruuan mukana tabletteja jotka auttavat ruuansulatuksessa ja joissa on luontainsia vatsalaukun hakottaja aineita. ja jos illalla vatsa kipeä rennie auttaa hirmuisesti. Niin LOPPU KIVUT JA KOHTAUKSET ei enään sairaala reissuja. Eläm helpompaa. Tietenki on yksilöllistä miten oireita saa helpotettua. Tämä auttoi minulle.
Se Panadol on 1g eli YKSI gramma. Ei 1000g.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin päivystyksessä vuosien aikana varmaan 8 kertaa IBS-kipujen takia ja tähystettiin ohut- ja paksusuoli lopulta myös ilman, että löytyi mitään parempaa selityistä, kuin että pätkästä suolta puuttuu tod.näk. hermotus ja se aiheuttaa ongelmat. Sain avun lopulta tänä vuonna vähähiilihydraattisesta fodmap-ruokavaliosta. Pystyn elämään normaalia elämää, kun aiemmin suolisto hallitsi mun elämää 10 vuotta. Vielä nykyäänkin jos laktoosia syön, viljoja tai edes vahingossa sipulia niin helvetti repeää irti vuorokaudeksi.
Tiedän, millaista toi on. Toivottavasti saisit myös avun jostain :( itselläni tosiaan auttoi matalahiilarinen fodmapit karsiva ruokavalio.
Miten tuo suolen pätkän puutteellinen hermotus havaittiin? Itse olen alkanut epäillä, että mulla on mahassa nimenomaan hermo-ongelmaa. - eräs mahaongelmainen
Tähystyksen jälkeen lääkärini sanoi epäilevänsä tätä, koska tosiaan ennen sitä molempien päiden samanaikaista tähystystä, niin vedin 2 vuorokautta sitä lääkelitkua, joka tyhjentää suolen ja SILTI joutuivat leikkauspöydällä tyhjentämään sen mekaanisesti. Sori TMI. Eli suoleni ei tyhjene edes lääkkeellä. Sen suolenpätkän, jossa hermotuspuute olisi voinut löytää nielaisemalla jotain varjoainetta sisältävän kapselin, jota sitten olisi seurattu, mutta koska ainoa hoito siihen olisi tosiaan leikata ko. pätkä suolta sitten pois, niin lääkäri oli sitä mieltä, ettei edes suostuisi sellaista minulle tekemään.
Enkä itsekään koe, että siitä tiedosta itsessään olisi mitään hyötyä. Jos oireet palaavat vielä samanlaisina, niin harkitsen varmaan ko. toimenpidettä.
Ok, kiitos tiedosta ja tsemppiä jatkoon! :)
Mitäs muuten kohtalotoverit yleensä, oletteko laihtuneet paljon? Perinteisestihän on sanottu, että IBS ei pudota painoa, mutta itse olen jo kohta ali-painoinen, vaikka kaikki pitäisi olla kunnossa: tähystetty ym.
Oma paino ei ainakaan nouse. Mulla ibs-d eli ripulipainotteinen ja monesti miettinyt miten on mahdollista että mikään imeytyy suolistossa.
Ap:lle en osaa sanoa neuvoja. Oma suoli rauhoittuu ainoastaan lääkkeillä, ja näitä reseptejähän lääkärit ei suostu pahemmin kirjoittelemaan kun ruokavalion pitäisi auttaa. Mutta mites sitten kun ruokavalio koostuu enää parista ruoka-aineesta, kun maha ei kestä mitään...
Oon aina ollut normaalipainoinen, mutta ennen fodmappia mullakin oli ripulipainotteinen. Jouduin olemaan yliopistolta ja töistä pois vähän väliä päiviä, koska aamiaisen jälkeen tuli kakkahätä, joka kesti pöntöllä 2 tuntia. Siis sarjassamme jalat puutuivat, koska ulos tuli laavaa, nestettä, limaa, joskus vähän vertakin (ei ole crohnia tms diagnoosina). No parin tunnin jälkeen suoli ei vieläkään ollut tyhjä, vaan sama ripulointi jatkui koko päivän, n 10 erän jaksoissa.
Tein töitä ja opiskelin pöntöllä.
Ei päässyt siinä ainakaan oikein lihomaan lol.
Mulla diagnoosina tuo pelkkä IBS-sekamuoto, vaikka siis sitä hermotuksen puutetta suolessa epäilty ja laktoosirasitustesti on aina rajalla.
Ketodieetillä on päivittäinen normaali suolentoiminta, kunhan syön laktoosittomia tuotteita ja vältän fodmappeja (syön esim parsaa kuitenkin koska oireet niin vähäiset kun viljat ja laktoosi poissa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko koittanut maitohappobakteereita?
Nämä saattaa myös joillakin pahentaa vain oireiluja. Valitettavan yksilöllistä se, että mikä lopulta auttaa.
Monissa maitohappobakteerikapseleissa on inuliinia. Tämä pahentaa oireita. Itse käytän YA:n tuotemerkkiä.
Ensimmäisen kerran kipukohtaus tuli zero coca colasta. Pikkuhiljaa alkoi tulla myös normi colasta. Sitten pikkuhiljaa kaikki herkuttelu, karkit, jäätelö, pasta, peruna. Lopuksi söin vaan kaurapuuroa raejuustolla.
Liittyykö teillä näihin oireisiin pahoinvointia?
Vierailija kirjoitti:
Kivun yhteydessä kyllä. Yksi päivystysreissu tuli siitä, kun söin ravintolassa salaatin ja alkoi sellaiset kivut ja närästys (?), että kävin oksentamassa enkä pystynytkään enää kävelemään kivun takia. Jouduin odottamaan kyytiä, että pääsin autolla päivystykseen, kun ei selkää saanut suoristettua ja meinasi taju lähteä kouristusten takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivun yhteydessä kyllä. Yksi päivystysreissu tuli siitä, kun söin ravintolassa salaatin ja alkoi sellaiset kivut ja närästys (?), että kävin oksentamassa enkä pystynytkään enää kävelemään kivun takia. Jouduin odottamaan kyytiä, että pääsin autolla päivystykseen, kun ei selkää saanut suoristettua ja meinasi taju lähteä kouristusten takia.
Niin ja lisäyksenä se, että kivut kestivät 12 tuntia. Makasin lattialla myöhemmin tajunnan rajamailla.
Onneksi tästä on jo aikaa.
Itsellä todettiin tasan 2000, ei mulla silloin vielä ihan hirveästi vaivannut vaikka lapsesta asti oli kyllä vatsavaivoja. Vasta kun muutin mahdollisesti homeiseen kaupungin kerrostalokämppään(ei vielä tutkittu mutta muutkin oireilevat,kaikki homehtuu parissa päivässä ihan vaan pöydällä,hedelmät,leivät jopa porkkanat peittyvät mustaan homeeseen)
Parina viime vuotena myös järkyttävä jatkuva liikennemelu tuli riesaksi kun päättivät vetää raskasliikenteen ja vastaavan suoraan asuntojen edestä,ja vielä risteys vieressä. Suolisto sekosi ja noin pari viikkoa joka kuukausi menee tapellessa ripulin/ummetuksen ja saatanallisten suolikramppien kanssa. Vaikea arvioida triggeri-ruokia enää kun tuntuu että kaikki saattaa aloittaa sen. Pahoina päivinä syön vaan banaania ja piltti sosetta,siihen maha ei reagoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja lisäyksenä se, että kivut kestivät 12 tuntia. Makasin lattialla myöhemmin tajunnan rajamailla.
Mulla oli melkein samanlainen tapaus 2013 vappuna kun päätin syödä viimeisen gluteeni-pizzan. Vähän syömisen jälkeen iski paha ripuli joka turvotti mahan ihan törkeän isoksi,varmaan tuli mustelmia siitä äkillisestä yli-turpoamisesta. Kipu äityi niin pahaksi että pystyin vaan makaamaan lattialla,painamaan mahaa kovaan lattiaan varmaan pyörtymisen rajamailla. Sain kai napattua tupla-annoksen ketoriinia ja nukahdin lattialle,heräsin myöhemmin ja nyt pystyin jo nousemaan ylös mutta suolistossa silti porisi kuin kattilassa. Se oli viimeinen kerta kun söin mitään gluteenipitoista. Onneksi noin pahaa kohtausta ei ole tullut sen jälkeen,vieläkin karmii..Että pahempi IBS on kyllä muutakin kuin vaan "vetistä ripulia" niin kuin moni luulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli melkein samanlainen tapaus 2013 vappuna kun päätin syödä viimeisen gluteeni-pizzan. Vähän syömisen jälkeen iski paha ripuli joka turvotti mahan ihan törkeän isoksi,varmaan tuli mustelmia siitä äkillisestä yli-turpoamisesta. Kipu äityi niin pahaksi että pystyin vaan makaamaan lattialla,painamaan mahaa kovaan lattiaan varmaan pyörtymisen rajamailla. Sain kai napattua tupla-annoksen ketoriinia ja nukahdin lattialle,heräsin myöhemmin ja nyt pystyin jo nousemaan ylös mutta suolistossa silti porisi kuin kattilassa. Se oli viimeinen kerta kun söin mitään gluteenipitoista. Onneksi noin pahaa kohtausta ei ole tullut sen jälkeen,vieläkin karmii..Että pahempi IBS on kyllä muutakin kuin vaan "vetistä ripulia" niin kuin moni luulee.
Joo niin tuttua, niin tuttua pahimpina aikoina.
Lääkäri meinasi päivystyksessä kiikuttaa mut suoraan umpilisäkkeen poistoon, koska olin niin hirveässä kunnossa, mutta tutkimusten jälkeen totesi vain yllättyneenä, että ei johdukaan siitä.
Seuraava päivä tuosta episodista kuluikin vessassa, taisin ulostaa jotain sisäelimiäkin samalla. Vihaan tätä tautia. Taino, oireyhtymää.. en tiedä määritelläänkö edes sairaudeksi varsinaisesti.
Itsellä aiheutti pienikin nälkä kamalat vatsakrampit. Tästä syystä pakko syödä säännöllisesti ja usein ettei tule nälkä. Niin ja tietysti niitä ruoka-aineita jotka itselle sopivat.
Niinkuin tästä ketjusta huomaa, toinen auttaa toiselle ja toisen myrkky.
Mulle ehdoton ei on mausteiset ruuat, rasva, sipuli, paprika. Kesän grillauskausi on kamalaa aikaa.
Joskus pystyy syömään vain haudutettua kaurapuuroa. Se ei aiheuta kipua ja pysyy sisällä. Ja todellakin näinä pahoina kausina laihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin tästä ketjusta huomaa, toinen auttaa toiselle ja toisen myrkky.
Mulle ehdoton ei on mausteiset ruuat, rasva, sipuli, paprika. Kesän grillauskausi on kamalaa aikaa.
Joskus pystyy syömään vain haudutettua kaurapuuroa. Se ei aiheuta kipua ja pysyy sisällä. Ja todellakin näinä pahoina kausina laihtuu.
Joo parasta vaan kokeilla ja selvittää mikä sopii omalle elimistölle parhaiten. Mäkin kokeilin kaurapuurokuuria, mutta siitä tuli tosiaan niin paha olo, että melkein soitin ambulanssin.
Olen huomannut, että mulle sopii hyvin kanakeitto jossa on kunnolla pehmeäksi haudutetut vihannekset ja maltillinen tulisuus ei edes tee pahaa.
Lapsellani on IBS. Alkuun hoito oli lääkärin ohjeen mukaan niiden ruoka-aineiden välttämistä, jotka selvästi aiheuttivat oireita. Myöhemmin kävimme sitten ravitsemusterapeutilla ja lapsi sai kouluun FODMAP-ruokavalion. Käytännössä on erittäin paljon helpompi hallita tilannetta, kun ensin karsitaan ns. kaikki ja sitten lisätään yksi kerrallaan hitaasti ruoka-aineita. Ei tarvitse arpoa, että tulikohan oireet nyt siitä, tästä vai tuosta. Tietysti kaikilla FODMAP ei auta, mutta suosittelen ehdottomasti sitä kokeilemaan, sillä jos se auttaa, se on hyvä pohja ruokavaliolle. Mutta kokeilkaa ruoka-aineita siis systemaattisesti yksi kerrallaan sen karsinnan jälkeen, kun suoliston tila on kutakuinkin normalisoitunut, muuten ei ikinä saa selvyyttä, mikä sopii ja mikä ei. Tosin asiaa sotkee oireiden kausittaisuus eli hyvänä kautena sopii monikin ruoka-aine, huonona paljon vähemmän. Lapsellani muuten maitohappobakteereista on joskus ollut enemmän harmia kuin hyötyä, vaikka valmisteessa ei pitäisi olla mitään ärsyttävää. Ehkä kyse on sitten jostain suoliston tasapainotilasta ja kun hakuammunnalla sitten tungetaan iso määrä jotain maitohappobakteeria, tulos on vaihteleva.
Moi kohtalotoverit IBS-sairaat, en ainakaan osaa lohduttaa, koska oma tilanteeni alkaa olla tosi huono. Aamuyöstä alkaa kipuilu, tiedän että jos raahautuisin vessaan, mitään ei tapahtuisi joten olen oppinut odottamaan pari tuntia ns. hörhötilassa, nukahtelen ja sitten vaan tuijotan kattoon ja hieron alavatsaaa ja yritän saada kivun jotenkin laskeutumaan ja suolen ilmaa saada ulos elikä pieruja aikaan. Ne jostain syystä helpottavat oloa ja edesauttaa sitä tilaa, kun tietää että jotain voisi saada wc-pönttöönkin pienellä taistelulla. Mulla on siis tämä ummetus-ripuli -yhdistelmä, joka aamusta kiusaa ummetuksella ja pöntöllä akrobaattiliikkeet 20 min aikana ehkä tuottaa tulosta ja kipu hellittää noin 30 minuutiksi. Sitten alkaa se ripulivaihe ja vessakertoja tulee noin 5-7 ennen puoltapäivää. Olen onneksi toisesta kroonisesta sairaudesta työkyvyttömyyseläkkeellä ja voin odottaa mahan rauhoittumista ennen kuin lähden ulos. Pahinta on, että tämän 10 vuoden aikana en ole löytänyt ruokavaliota, joka helpottaisi oloani. Suolet suorastaan särkevät ja olen tullut epäsosiaaliseksi, kun ei huvita lähteä esim. shoppailemaan kun ei koskaan tiedä koska vessahätä iskee. Yksi ruoka joka selkeästi helpottaa oloani on valitettavasti hapankaali. Inhoan sitä, mutta yritän pari isoa lusikallista ottaa ennen nukkumaan menoa. Ruisleipä on pannassa, samoin kaikki valmisruoat. Kun en ole kummonen kokki, en keksi mitä ostaa kaupasta. Kyllä tämä kyrsii, antakaa neuvoja ja niksejä kanssakärsijät pliis!
Vierailija wrote:
Moi kohtalotoverit IBS-sairaat, en ainakaan osaa lohduttaa, koska oma tilanteeni alkaa olla tosi huono. Aamuyöstä alkaa kipuilu, tiedän että jos raahautuisin vessaan, mitään ei tapahtuisi joten olen oppinut odottamaan pari tuntia ns. hörhötilassa, nukahtelen ja sitten vaan tuijotan kattoon ja hieron alavatsaaa ja yritän saada kivun jotenkin laskeutumaan ja suolen ilmaa saada ulos elikä pieruja aikaan. Ne jostain syystä helpottavat oloa ja edesauttaa sitä tilaa, kun tietää että jotain voisi saada wc-pönttöönkin pienellä taistelulla. Mulla on siis tämä ummetus-ripuli -yhdistelmä, joka aamusta kiusaa ummetuksella ja pöntöllä akrobaattiliikkeet 20 min aikana ehkä tuottaa tulosta ja kipu hellittää noin 30 minuutiksi. Sitten alkaa se ripulivaihe ja vessakertoja tulee noin 5-7 ennen puoltapäivää. Olen onneksi toisesta kroonisesta sairaudesta työkyvyttömyyseläkkeellä ja voin odottaa mahan rauhoittumista ennen kuin lähden ulos. Pahinta on, että tämän 10 vuoden aikana en ole löytänyt ruokavaliota, joka helpottaisi oloani. Suolet suorastaan särkevät ja olen tullut epäsosiaaliseksi, kun ei huvita lähteä esim. shoppailemaan kun ei koskaan tiedä koska vessahätä iskee. Yksi ruoka joka selkeästi helpottaa oloani on valitettavasti hapankaali. Inhoan sitä, mutta yritän pari isoa lusikallista ottaa ennen nukkumaan menoa. Ruisleipä on pannassa, samoin kaikki valmisruoat. Kun en ole kummonen kokki, en keksi mitä ostaa kaupasta. Kyllä tämä kyrsii, antakaa neuvoja ja niksejä kanssakärsijät pliis!
Kirjoitit viestisi yli kaksi vuotta sitten. Mietin, mitä sinulle kuuluu. Itsellä vähän sama homma, että söinpä mitä tahansa, niin vatsa turpoilee ja kipuilee. Syön siis fodmap -ruokavalio-ohjeen mukaan, mutta en kestä syödä ollenkaan esim. kauraa enkä myöskään perunaa. Närästää myös. Jos joskus huomaat viestisi, niin kerrothan, oletko keksinyt mitään helpotusta vatsaasi - tai kuka vaan. Tsemppiä kaikille vatsaoireista kärsiville.
Tähän mennessä itsellä paras ollut vhh + fodmap yhdistelmä.
Gefilusmehu auttaa minulla ja en juo kahvia lainkaan.