Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IBS-oireet lähti taas käsistä

Vierailija
12.12.2019 |

Tässä nyt sunnuntaiyöstä lähtien oon heränny joka yö helvetillisiin kipuihin, alussa päivällä oli lievemmät mut nyt tekis mieli vaan itkee ku sattuu nii paljon. Ruokavalio vedetty kaurapuuro-peruna-kana -linjalle seuraavaks pariks viikoks, kahvi vaihdettu piparminttuteehen. Vuoteen ei oo ollu oireita, oon pitäny sipulin ja palkokasvit minimissään mutten vältelly niitäkään. Nyt hitonmoinen stressi ollu tän syksyn niin tosi kiva saada tää vielä siihen päälle.

Ketään muuta joka kärsii tästä? Pliis kertokaa että tää loppuu kohta :"(

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli aiemmin vaikeita oireita enkä kyennyt syömään suurinta osaa ruoka-aineista, en edes pieniä määriä. Silloin esim. Vivomixx vain pahensi oireita. Tähän ovat kuitenkin auttaneet hapatteet. Hapatteet monipuolistavat suoliston bakteerikantaa, laskevat tulehdusta ja saavat uudet bakteerikannat kiinnittymään suolistoon. Maitohappobakteerivalmisteilla yksinään ei ole tällaista vaikutusta. Vesikefir, kombucha, hapankaali, venäläiset eli maitohapatetut suolakurkut, kimchi jne. ovat kaikki olleet hyviä. Tärkeää on, ettei hapatetta ole kuumennettu. Kotona toki voi hapattaa lähes mitä vain.

Suosittelen kefiriä erityisesti, siihen voi pyytää siemenen tähän erikoistuneesta facebook-ryhmästä. Kefirin valmistus itse on helppoa. Vesikefir oli tärkeä osa vatsani kuntoutusta (vatsa ei silloin kestänyt maitoa, nykyään kestää). Kaupan hapanmaitotuotteet eivät muutenkaan oikein ole riittävän voimakkaasti hapatettuja ollakseen terapeuttisia.

Myös Sunwic-kuitu on ollut hyvä ja käytin vatsaa kuntouttaessa myös sitä (alkuun hitaasti vatsaa siihen totuttaen). Hapatteita syötyäni (alkuun niitäkin aika pieniä määriä) ja vesikefiriä juotuani vatsa alkoi sietää myös Vivomixxiä, mikä auttoi asiaa entisestään. Lopulta pystyin palauttamaan ruokavalioon pavut, sipulit, kaalit, paprikat, sienet, maidon ja ylipäätään kaikki fodmapit.

Kaupoissa on myös monia hyviä mikrobiomiin vaikuttavia valmisteita, kuten Boris-juoma (jota tosin en olisi alkuun kyennyt juomaan), Black stuff, Living nutrition, Mikroveda, Ohhiran valmisteet, L.reuteri-valmisteet. Näistä suosittelen erityisesti L. reuterin kokeilua. Muita ei välttämättä tarvita, kuntoutus onnistuu ilmankin, mutta niistä voi olla osalle hyötyä.

Tietenkin kaikki on valtavan yksilöllistä, eikä mitenkään voi taata kenellekään samaa lopputulosta. Itselläni oli siis enemmän ummetuspainotteinen "IBS" kuin ripuli-, vaikka kumpaakin esiintyi. Olen kuitenkin varma, että ainakin osa vaivoista johtuu köyhtyneestä mikrobiomista ja olisi osittain tai täysin kuntoutettavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla