IBS-oireet lähti taas käsistä
Tässä nyt sunnuntaiyöstä lähtien oon heränny joka yö helvetillisiin kipuihin, alussa päivällä oli lievemmät mut nyt tekis mieli vaan itkee ku sattuu nii paljon. Ruokavalio vedetty kaurapuuro-peruna-kana -linjalle seuraavaks pariks viikoks, kahvi vaihdettu piparminttuteehen. Vuoteen ei oo ollu oireita, oon pitäny sipulin ja palkokasvit minimissään mutten vältelly niitäkään. Nyt hitonmoinen stressi ollu tän syksyn niin tosi kiva saada tää vielä siihen päälle.
Ketään muuta joka kärsii tästä? Pliis kertokaa että tää loppuu kohta :"(
Kommentit (61)
Vuotava suoli on tila, jossa suolen seinämien limakalvot ovat vaurioituneet ja "vuotavat", minkä vuoksi kaikki ravintoaineet eivät imeydy ja elimistöön pääsee kuona-aineita. Tämä aiheuttaa paitsi ruoansulatusvaivoja, myös puutostiloja, tulehdusta ja pahimmillaan autoimmuunisairauksia. Suomessa tästä ei kai vielä ihan hirveästi puhuta, mutta jotain tietoa löytyy:
https://askelterveyteen.com/vuotavan-suolen-oireyhtyma-8-oiretta-joita-…
Englanniksi:
https://www.health.harvard.edu/blog/leaky-gut-what-is-it-and-what-does-…
Googlettamalla löytyy PALJON lisää, etenkin englanniksi.
Suosittelen tutustumaan ruokavalioon nimeltään Autoimmune Protocol. Käytännössä kaikki oireeni (ruoansulatusvaivoista väsymykseen, aivosumuun ja lievään masennukseen) ovat hävinneet sen myötä. Vaatii aluksi totuttelua, koska oli todella rajoittava ainakin minun mielestäni, mutta todellakin sen arvoinen. Ja kun pahimman yli pääsee, voi alkaa yksitellen kokeilemaan ruokia (tietyissä rajoissa) ja katsoa mitkä sopivat itselle.
AIP ruokavalio:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin päivystyksessä vuosien aikana varmaan 8 kertaa IBS-kipujen takia ja tähystettiin ohut- ja paksusuoli lopulta myös ilman, että löytyi mitään parempaa selityistä, kuin että pätkästä suolta puuttuu tod.näk. hermotus ja se aiheuttaa ongelmat. Sain avun lopulta tänä vuonna vähähiilihydraattisesta fodmap-ruokavaliosta. Pystyn elämään normaalia elämää, kun aiemmin suolisto hallitsi mun elämää 10 vuotta. Vielä nykyäänkin jos laktoosia syön, viljoja tai edes vahingossa sipulia niin helvetti repeää irti vuorokaudeksi.
Tiedän, millaista toi on. Toivottavasti saisit myös avun jostain :( itselläni tosiaan auttoi matalahiilarinen fodmapit karsiva ruokavalio.
Miten tuo suolen pätkän puutteellinen hermotus havaittiin? Itse olen alkanut epäillä, että mulla on mahassa nimenomaan hermo-ongelmaa. - eräs mahaongelmainen
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuroa ja perunaa? Mulle taas tulee noista niin paha vatsakipu ja sitten hyperventilaatio, että tuntuu että kuolen.
Sain itse kerran keitetystä valkoisesta riisistä vuorokauden mittaisen kipukouristuskohtauksen. Riisin ei pitäisi minkään tiedon mukaan aiheuttaa oikeastaan mitään IBS-oireita, mutta itselläni auttoi tosiaan vasta ketodieetille siirtyminen ja se sen takia, että fodmappeja välttelen. Olen huomannut, että ketoosissa vatsa rauhoittuu selvästi. Liittyy ehkä siihen, ettei kerry varsinaisesti nälkää samalla tavalla kuin normiruokavaliolla, koska saan aina oireita tyhjällä mahalla jostain syystä... Suoli alkaa tyhjänä keräämään ilmaa, ja sitten kun syö, niin alkavat kammottava turvotus ja kipu. Toisaalta sama oire voi liittyä ihan tiettyihin kasviksiin ja viljoihinkin, joita en siis enää nykyään syö.
IBS on ihan hirveä oireyhtymä. Ärsyttää jatkuvasti olla selittelemässä kaikille, miksen syö jotain.
Laitan varmuuden vuoksi uudestaan, kun näyttää siltä, ettei viestini mennyt läpi...
Vuotava suoli on tila, jossa suolen seinämien limakalvot ovat vaurioituneet ja "vuotavat", minkä vuoksi kaikki ravintoaineet eivät imeydy ja elimistöön pääsee kuona-aineita. Tämä aiheuttaa paitsi ruoansulatusvaivoja, myös puutostiloja, tulehdusta ja pahimmillaan autoimmuunisairauksia. Suomessa tästä ei kai vielä ihan hirveästi puhuta, mutta jotain tietoa löytyy:
https://askelterveyteen.com/vuotavan-suolen-oireyhtyma-8-oiretta-joita-…
Englanniksi:
https://www.health.harvard.edu/blog/leaky-gut-what-is-it-and-what-does-…
Googlettamalla löytyy PALJON lisää, etenkin englanniksi.
Suosittelen tutustumaan ruokavalioon nimeltään Autoimmune Protocol. Käytännössä kaikki oireeni (ruoansulatusvaivoista väsymykseen, aivosumuun ja lievään masennukseen) ovat hävinneet sen myötä. Vaatii aluksi totuttelua, koska oli todella rajoittava ainakin minun mielestäni, mutta todellakin sen arvoinen. Ja kun pahimman yli pääsee, voi alkaa yksitellen kokeilemaan ruokia (tietyissä rajoissa) ja katsoa mitkä sopivat itselle.
AIP ruokavalio:
Kiitti vinkeistä! Oma maha kestää syödä (runsaat määrät sipulia ja papuja poislukien) mitä vaan kun on hyvä vaihe päällä, kunhan pidän huolen siitä että syön tarpeeksi kuitua. Mm. kaurapuuro on siis pysyvästi ruokavaliossa.
Särkylääkkeet eivät ole ikinä auttaneet tähän. Kun näitä kipuja oli aiemmin enkä vielä tiennyt mistä ne johtuivat (välillä liittynyt kuukautishäiriöitä), vedin hieman liikaa tulehduskipulääkkeitä ja sain puolen vuoden närästyksen vaivoikseni. Siihen loppui mm. rasvaisen ruuan syöminen.
Mut kiitti tsempeistä, kyllä tää ennenkin on menny ohi. Tulee vaan kipukohtauksen aikana niin epätoivoinen olo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin päivystyksessä vuosien aikana varmaan 8 kertaa IBS-kipujen takia ja tähystettiin ohut- ja paksusuoli lopulta myös ilman, että löytyi mitään parempaa selityistä, kuin että pätkästä suolta puuttuu tod.näk. hermotus ja se aiheuttaa ongelmat. Sain avun lopulta tänä vuonna vähähiilihydraattisesta fodmap-ruokavaliosta. Pystyn elämään normaalia elämää, kun aiemmin suolisto hallitsi mun elämää 10 vuotta. Vielä nykyäänkin jos laktoosia syön, viljoja tai edes vahingossa sipulia niin helvetti repeää irti vuorokaudeksi.
Tiedän, millaista toi on. Toivottavasti saisit myös avun jostain :( itselläni tosiaan auttoi matalahiilarinen fodmapit karsiva ruokavalio.
Miten tuo suolen pätkän puutteellinen hermotus havaittiin? Itse olen alkanut epäillä, että mulla on mahassa nimenomaan hermo-ongelmaa. - eräs mahaongelmainen
Tähystyksen jälkeen lääkärini sanoi epäilevänsä tätä, koska tosiaan ennen sitä molempien päiden samanaikaista tähystystä, niin vedin 2 vuorokautta sitä lääkelitkua, joka tyhjentää suolen ja SILTI joutuivat leikkauspöydällä tyhjentämään sen mekaanisesti. Sori TMI. Eli suoleni ei tyhjene edes lääkkeellä. Sen suolenpätkän, jossa hermotuspuute olisi voinut löytää nielaisemalla jotain varjoainetta sisältävän kapselin, jota sitten olisi seurattu, mutta koska ainoa hoito siihen olisi tosiaan leikata ko. pätkä suolta sitten pois, niin lääkäri oli sitä mieltä, ettei edes suostuisi sellaista minulle tekemään.
Enkä itsekään koe, että siitä tiedosta itsessään olisi mitään hyötyä. Jos oireet palaavat vielä samanlaisina, niin harkitsen varmaan ko. toimenpidettä.
Ja vielä lisään sen verran, että jotkut lääkärit, etenkin Suomessa tuntuvat pitävän vuotavaa suolta humpuukidiagnoosina. Minulla se todettiin verikokeella, jossa näkyi valtava määrä koholla olevia vasta-aineita. Se riittää minulle todisteeksi, puhumattakaan siitä, että ensimmäistä kertaa sitten teini-iän pystyn elämään normaalia elämää ilman hirveitä oireita. Eikä tarvitse koko ajan olla tietoinen missä lähin vessa sijaitsee. Niin kliseistä kuin se onkin, tuntuu siltä, että olen saanut elämäni takaisin :)
Vierailija711 kirjoitti:
Minulla kans ollu ihan kauheita kipuja 9 vja niiden takia ensiavussa. Minua auttaa hirveästi ku kohtaus tulee 1000g panadol ja 400 tai 600 burana heti nassuun, kuuma haude vatsan päälle. Illalla otan ennakkoon lääkkeen. Alkoi helpottaa IBS oiraat kun gluteeniton ruokavalio. Puol vuotta join nestemmäistä pii happoa. Pii on yksi tärkeimmistä solun rakennus aineista ja parantaa suoliston kalvo pintaa. Saa luontaistuote kaupoista. Sit ummetukseen visiblin saa apteekista ja olen alkanu nyt syömään ruuan mukana tabletteja jotka auttavat ruuansulatuksessa ja joissa on luontainsia vatsalaukun hakottaja aineita. ja jos illalla vatsa kipeä rennie auttaa hirmuisesti. Niin LOPPU KIVUT JA KOHTAUKSET ei enään sairaala reissuja. Eläm helpompaa. Tietenki on yksilöllistä miten oireita saa helpotettua. Tämä auttoi minulle.
1kg panadolia. En epäile etteikö auttaisi.
Minä en tyytyisi IBS-diagnoosiin. Lähes aina taustalla on jotain muutakin. IBS on lääkärien helppo lätkäistä "diagnoosiksi" monenlaisille ruoansulatusvaivoille kun eivät vaivaudu tutkimaan todellista syytä.
Peruna ja kaura pois, heti. Sen jälkeen helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuroa ja perunaa? Mulle taas tulee noista niin paha vatsakipu ja sitten hyperventilaatio, että tuntuu että kuolen.
Sain itse kerran keitetystä valkoisesta riisistä vuorokauden mittaisen kipukouristuskohtauksen. Riisin ei pitäisi minkään tiedon mukaan aiheuttaa oikeastaan mitään IBS-oireita, mutta itselläni auttoi tosiaan vasta ketodieetille siirtyminen ja se sen takia, että fodmappeja välttelen. Olen huomannut, että ketoosissa vatsa rauhoittuu selvästi. Liittyy ehkä siihen, ettei kerry varsinaisesti nälkää samalla tavalla kuin normiruokavaliolla, koska saan aina oireita tyhjällä mahalla jostain syystä... Suoli alkaa tyhjänä keräämään ilmaa, ja sitten kun syö, niin alkavat kammottava turvotus ja kipu. Toisaalta sama oire voi liittyä ihan tiettyihin kasviksiin ja viljoihinkin, joita en siis enää nykyään syö.
IBS on ihan hirveä oireyhtymä. Ärsyttää jatkuvasti olla selittelemässä kaikille, miksen syö jotain.
Hmm, mulla alkoi n. kuukausi sitten vatsa oireilemaan samalla tavalla jos en ollut syönyt ennen kun tuli nälkä. Aiemmin pystyin kevyesti paastoamaan kesken päivää ilman tuota ruokailun jälkeistä turvottelua ja kipua. Pitääpä olla tarkkana seuraavan kerran kun alkaa tuo oireilu, jos jo silloin kerkeäisi laittamaan ruokavaliota kohdilleen niin ettei tartteisi tässä kipuilussa elää.
Koska myönnän syöneeni luvattoman surkeasti jo pitkään, itseäni saan siis kiittää tästä.
Ja jep, itseäkin ärsyttää kun aina saa selitellä. Varsinkin kun ei oikein allergiaksikaan kehtaa väittää kun en hyvinä hetkinä varsinaisesti välttele mitään.
Ap
Mistä näitä kirjainyhdistelmiä oikein tulee?
Stressi on ehkä pahin juttu ibs-vaivaiselle. Itselläni oli melkein vuosi oireetonta aikaa, sitten sain tietää että kämppäni remontoidaan- samana iltana alkoi kamalat vatsaoireet, ja toivun niistä vieläkin (remontista vuosi).
Vierailija kirjoitti:
Peruna ja kaura pois, heti. Sen jälkeen helpottaa.
Mulla ne ei tee pahaa vatsalle, aiemminkin tällä tavalla saanut vatsan rauhoittumaan. Toki jos tällä kertaa eivät sovi niin pitää keksiä muuta. Niin erilaiset ruuat tekee näitä oireita eri ihmisille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
IBS = Irritable Bowel Syndrome
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähystyksen jälkeen lääkärini sanoi epäilevänsä tätä, koska tosiaan ennen sitä molempien päiden samanaikaista tähystystä, niin vedin 2 vuorokautta sitä lääkelitkua, joka tyhjentää suolen ja SILTI joutuivat leikkauspöydällä tyhjentämään sen mekaanisesti. Sori TMI. Eli suoleni ei tyhjene edes lääkkeellä. Sen suolenpätkän, jossa hermotuspuute olisi voinut löytää nielaisemalla jotain varjoainetta sisältävän kapselin, jota sitten olisi seurattu, mutta koska ainoa hoito siihen olisi tosiaan leikata ko. pätkä suolta sitten pois, niin lääkäri oli sitä mieltä, ettei edes suostuisi sellaista minulle tekemään.
Enkä itsekään koe, että siitä tiedosta itsessään olisi mitään hyötyä. Jos oireet palaavat vielä samanlaisina, niin harkitsen varmaan ko. toimenpidettä.
Ok, kiitos tiedosta ja tsemppiä jatkoon! :)
Mitäs muuten kohtalotoverit yleensä, oletteko laihtuneet paljon? Perinteisestihän on sanottu, että IBS ei pudota painoa, mutta itse olen jo kohta ali-painoinen, vaikka kaikki pitäisi olla kunnossa: tähystetty ym.
Vierailija kirjoitti:
Irritable bowel syndrome eli ärtyvän suolen oireyhtymä :)
Ap
Mulla ei ainakaan oo paino pudonnu!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Stressi on ehkä pahin juttu ibs-vaivaiselle. Itselläni oli melkein vuosi oireetonta aikaa, sitten sain tietää että kämppäni remontoidaan- samana iltana alkoi kamalat vatsaoireet, ja toivun niistä vieläkin (remontista vuosi).
Tämäpä. Itse oon vaan niin kärsimätön odottelemaan oman tilanteen paranemista.
Ap
Molkosan minullakin hyvä. Aamuin illoin voi ottaa. Myös vatsalle lempeä on vanha kunnon lihaliemi, keittoluista keitetty. Sitä voi hörppiä jos ei muuta pysty syömään.