Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tehdään täydellinen pizza?

Vierailija
12.12.2019 |

Erityisesti taikina. Siippani fanittaa pizzaa ihan kauheasti, mutta kiellän ostamasta mitään pakastepaskaa, ja pizzeriasta maksaa aika paljon eikä laatu välttämättä siinäkään ole hyvä. Hallitsen kaikki muut osa-alueet kuten hyvä tomaattikastike, mutta taikinan kanssa on aina ollut vaikeuksia. Paisuu liikaa vaikka vähän hiivaa ja sellainen pullamainen koostumus. Auttakaa.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoja ohjeita, mutta oisko jollakulla pomminvarmaa ohjetta Chicago-tyyliseen korkealaitaiseen pitsaan, tai siis erityisesti siihen pohjaan? 

Vierailija
22/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei laita hiivaa ollenkaan?

Italialaisista 00-jauhoista onnistunee, ainakin taikinajuuriherättelyn kanssa. Aamulla tekeille, kolme kertaa ruokkiminen, yönyli kohotus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivoja ohjeita, mutta oisko jollakulla pomminvarmaa ohjetta Chicago-tyyliseen korkealaitaiseen pitsaan, tai siis erityisesti siihen pohjaan? 

Enpä ollut kuullutkaan. Googletin ja näyttää ihan suolaiselta piirakalta.

Vierailija
24/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

känkkäränkkä kirjoitti:

Heitä se seinään...  vai oliko se keitettyä spagettia, jota heitettiin seinään, kun kokeillaan kypsyys? Noh, ei se niin tarkkaa ole. Valitsen ensimmäisen vaihtoehdon.

Kysyin lapsena äidiltä, miten grillin täti tekee hampurilaiset. Kyselyyn tympääntynyt äitini vastasi, että "heittää seinään ja istuu päälle, niin niistä tulee kesyjä". Ehkä sitä kannattaa kokeilla pizzallekin. :)

Vierailija
25/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Youtubessa muistaakseni on juuri tähän perehtynyt tekijä, vaatii ehkä vähän hakemista.

Vierailija
26/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chef John auttaa!

Tässä resepti/ohje kirjallisessa muodossa (en jaksa ryhtyä itse muuttamaan noita jenkkiyksikköjä desilitroiksi ja grammoiksi):

https://foodwishes.blogspot.com/2018/01/chicago-deep-dish-pizza-or-pizza-as-we.html

Tässä video-ohje.

Vierailija
27/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käyttänyt Luca Platanian antamaa ohjetta johon laitan linkin, tosin käytän vähän vähemmän suolaa. Kerran nostatin taikinaa kolme vuorokautta ja se oli jotenkin ihan törkeän hyvää. Jossain olen törmännyt ohjeeseen että pohjaa muotoillessa voi halutessaan tökkiä taikinaa sormenpäillä kauttaaltaan, mikä päästää taikinasta ilmaa pois.

Saku Tuomisen ja Platanian kirjassa Pizze annetaan kolme eri versiota: pikanostatus, muutaman tunnin nostatus ja yön yli nostatus.

Lisäksi roomalaisessa ja napolilaisessa pohjassa on ero, mutten nyt muista kumpi oli se ohuempi.

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/201611282200032993

Vierailija
28/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sentin paksunen kivikova hiivanmakunen taikina kastikkeeksi euron ketsuppia ja päälle kilo sikanauta jauhelihaa ja ananasta ja toinen kilo halvinta juustoraastetta. Vie kielen mennessään.

Vierailija
29/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sentin paksunen kivikova hiivanmakunen taikina kastikkeeksi euron ketsuppia ja päälle kilo sikanauta jauhelihaa ja ananasta ja toinen kilo halvinta juustoraastetta. Vie kielen mennessään.

Taikina=pohja.

Vierailija
30/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kaksi eri pizzatyyppiä joita teen. Toinen on perinteinen paksupohjainen pannupizza ja toinen pizzeriatyyppinen ohuen ja rapean pohjan omaava. Paksupohjainen on mitä vanhemmat teki nuoruudessaan. Toinen on netistä löydetty monen yrityksen kautta ja viimeistelty pienellä muokkauksella.

En nyt jouda hakemaan reseptivihkoa, mutta yhden asian voin kertoa. Juusto tulee laittaa heti ohuen kastikkeen päälle. Kaikki muut täytteet sitten juuston päälle. Pl. erikoisjuustot kuten aura.

Vierailija
31/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä kylmäkohotus, vain vähän hiivaa. Kunnon vaivaaminen, vähintään yön yli jääkaapissa. Jos ei ole pizzakiveä, ensin pelti kuumennetaan uunissa, ja sitten vasta pohja sen kuumennetun pellin päälle. 

Tomaattikastiketta ei todellakaan keitetä, vaan sen annetaan maustua myös jääkaapissa, ennen pizzan päälle levitystä valkosipulin kynnet otetaan kastikkeesta pois. 

Vierailija
32/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin juuri taikinan tekemistä raskiin ja tabascon lisäämistä päälle. Tulokset ehdottomasti paranevat. :)

Ap

Vierailija
33/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljonko ap sitä hiivaa laitat? Kaulitsetko ihan ohueksi? Et kai nostata sitä kaulittua pohjaa enää?

Sitä hiivaa ei tarvitse oikeasti juurui ollenkaan. Tai sitten ei ollenkaan, olen tainnut joskus tehdä niinkin. Ja leivinjauhekin käy.

Vierailija
34/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin paljonko ap sitä hiivaa laitat? Kaulitsetko ihan ohueksi? Et kai nostata sitä kaulittua pohjaa enää?

Sitä hiivaa ei tarvitse oikeasti juurui ollenkaan. Tai sitten ei ollenkaan, olen tainnut joskus tehdä niinkin. Ja leivinjauhekin käy.

Olen vähentänyt hiivan ihan minimiin. Kaipaamaani rapeutta olen vihdoin saanut vähän enemmän pidentämällä tekeytymisaikaa ja lisäämällä enemmän jauhoja taikinaan.

Vierailija
35/35 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiivan suhteen tuli mieleen tällainen niksi: Kuivahiivapussukan päällä lukee hiivamäärä jonka se sisältää. Ellei omista lusikkavaakaa (erikoisvaaka joka on tehty tosi pienten määrien punnitsemiseen), määrän voi arvioida kaatamalla hiivan tasaiselle alustalle ja jakamalla sen yhtä suuren näköisiin osiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme