Miten tehdään täydellinen pizza?
Erityisesti taikina. Siippani fanittaa pizzaa ihan kauheasti, mutta kiellän ostamasta mitään pakastepaskaa, ja pizzeriasta maksaa aika paljon eikä laatu välttämättä siinäkään ole hyvä. Hallitsen kaikki muut osa-alueet kuten hyvä tomaattikastike, mutta taikinan kanssa on aina ollut vaikeuksia. Paisuu liikaa vaikka vähän hiivaa ja sellainen pullamainen koostumus. Auttakaa.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei laita hiivaa ollenkaan?
Italialaisista 00-jauhoista onnistunee, ainakin taikinajuuriherättelyn kanssa. Aamulla tekeille, kolme kertaa ruokkiminen, yönyli kohotus.
Vierailija kirjoitti:
Kivoja ohjeita, mutta oisko jollakulla pomminvarmaa ohjetta Chicago-tyyliseen korkealaitaiseen pitsaan, tai siis erityisesti siihen pohjaan?
Enpä ollut kuullutkaan. Googletin ja näyttää ihan suolaiselta piirakalta.
känkkäränkkä kirjoitti:
Heitä se seinään... vai oliko se keitettyä spagettia, jota heitettiin seinään, kun kokeillaan kypsyys? Noh, ei se niin tarkkaa ole. Valitsen ensimmäisen vaihtoehdon.
Kysyin lapsena äidiltä, miten grillin täti tekee hampurilaiset. Kyselyyn tympääntynyt äitini vastasi, että "heittää seinään ja istuu päälle, niin niistä tulee kesyjä". Ehkä sitä kannattaa kokeilla pizzallekin. :)
Vierailija kirjoitti:
Kivoja ohjeita, mutta oisko jollakulla pomminvarmaa ohjetta Chicago-tyyliseen korkealaitaiseen pitsaan, tai siis erityisesti siihen pohjaan?
Youtubessa muistaakseni on juuri tähän perehtynyt tekijä, vaatii ehkä vähän hakemista.
Vierailija kirjoitti:
Chef John auttaa!
Tässä resepti/ohje kirjallisessa muodossa (en jaksa ryhtyä itse muuttamaan noita jenkkiyksikköjä desilitroiksi ja grammoiksi):
https://foodwishes.blogspot.com/2018/01/chicago-deep-dish-pizza-or-pizza-as-we.html
Tässä video-ohje.
Minä olen käyttänyt Luca Platanian antamaa ohjetta johon laitan linkin, tosin käytän vähän vähemmän suolaa. Kerran nostatin taikinaa kolme vuorokautta ja se oli jotenkin ihan törkeän hyvää. Jossain olen törmännyt ohjeeseen että pohjaa muotoillessa voi halutessaan tökkiä taikinaa sormenpäillä kauttaaltaan, mikä päästää taikinasta ilmaa pois.
Saku Tuomisen ja Platanian kirjassa Pizze annetaan kolme eri versiota: pikanostatus, muutaman tunnin nostatus ja yön yli nostatus.
Lisäksi roomalaisessa ja napolilaisessa pohjassa on ero, mutten nyt muista kumpi oli se ohuempi.
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/201611282200032993
Sentin paksunen kivikova hiivanmakunen taikina kastikkeeksi euron ketsuppia ja päälle kilo sikanauta jauhelihaa ja ananasta ja toinen kilo halvinta juustoraastetta. Vie kielen mennessään.
Vierailija kirjoitti:
Sentin paksunen kivikova hiivanmakunen taikina kastikkeeksi euron ketsuppia ja päälle kilo sikanauta jauhelihaa ja ananasta ja toinen kilo halvinta juustoraastetta. Vie kielen mennessään.
Taikina=pohja.
Itsellä on kaksi eri pizzatyyppiä joita teen. Toinen on perinteinen paksupohjainen pannupizza ja toinen pizzeriatyyppinen ohuen ja rapean pohjan omaava. Paksupohjainen on mitä vanhemmat teki nuoruudessaan. Toinen on netistä löydetty monen yrityksen kautta ja viimeistelty pienellä muokkauksella.
En nyt jouda hakemaan reseptivihkoa, mutta yhden asian voin kertoa. Juusto tulee laittaa heti ohuen kastikkeen päälle. Kaikki muut täytteet sitten juuston päälle. Pl. erikoisjuustot kuten aura.
Pitkä kylmäkohotus, vain vähän hiivaa. Kunnon vaivaaminen, vähintään yön yli jääkaapissa. Jos ei ole pizzakiveä, ensin pelti kuumennetaan uunissa, ja sitten vasta pohja sen kuumennetun pellin päälle.
Tomaattikastiketta ei todellakaan keitetä, vaan sen annetaan maustua myös jääkaapissa, ennen pizzan päälle levitystä valkosipulin kynnet otetaan kastikkeesta pois.
Kokeilin juuri taikinan tekemistä raskiin ja tabascon lisäämistä päälle. Tulokset ehdottomasti paranevat. :)
Ap
Niin paljonko ap sitä hiivaa laitat? Kaulitsetko ihan ohueksi? Et kai nostata sitä kaulittua pohjaa enää?
Sitä hiivaa ei tarvitse oikeasti juurui ollenkaan. Tai sitten ei ollenkaan, olen tainnut joskus tehdä niinkin. Ja leivinjauhekin käy.
Vierailija kirjoitti:
Niin paljonko ap sitä hiivaa laitat? Kaulitsetko ihan ohueksi? Et kai nostata sitä kaulittua pohjaa enää?
Sitä hiivaa ei tarvitse oikeasti juurui ollenkaan. Tai sitten ei ollenkaan, olen tainnut joskus tehdä niinkin. Ja leivinjauhekin käy.
Olen vähentänyt hiivan ihan minimiin. Kaipaamaani rapeutta olen vihdoin saanut vähän enemmän pidentämällä tekeytymisaikaa ja lisäämällä enemmän jauhoja taikinaan.
Hiivan suhteen tuli mieleen tällainen niksi: Kuivahiivapussukan päällä lukee hiivamäärä jonka se sisältää. Ellei omista lusikkavaakaa (erikoisvaaka joka on tehty tosi pienten määrien punnitsemiseen), määrän voi arvioida kaatamalla hiivan tasaiselle alustalle ja jakamalla sen yhtä suuren näköisiin osiin.