Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinostas tietää..

Vierailija
14.06.2006 |

Kertokaas te äidit, jotka olette myrkyttäneet lapsenne, että miten lapset ovat reagoineet tietoon kun heille selviää vähän vanhempana n. 10v. ja siitä ylöspäin, että poltitte silloin raskausaikana?

Oletteko selitelleet tekoa sillä että se on jokaisen oma asia?

Ja tuli tässä muuten sellainenkin hassu asia mieleen kun melkein kaikki äidit hehkuttaa kuinka olisivat valmiita kuolemaan lapsensa puolesta :D

no mites sit ku pitäs lopettaa sätkän veto raskausaikana? Ei pysty!! Ei olla valmiita edes siihen lapsensa puolesta!!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lässyn lässyn lässyn lää! Ei pidä puhua asioista joista ei selvästikkään tiedä mitään. Tupakka aiheuttaa kovemman riippuvuuden kuin heroiini, ei sen lopettamisesta voi puhua niin että se kävis kuin jostain napista painamalla.

Ja täh?! Miten lapsi reagoi kun hänelle kerrotaan että äiti on tupakoinut raskausajan? No mun reaktio oli lähinnää " jaa" kun kysyin omalta äitiltäni että polttiko se kun odotti mua.

Ja tekisinkö mitä vaan lapseni takia. Tekisin. Jos mun olis pitäny lopettaa tupakanpoltto kun olin raskaana, niin mä olisin vaatinut itselleni sairaala tms. hoitoa koska en itse siihen olisi pystynyt. Mut olis pitäny sitoa sänkyyn tai teljetä lukkojen taakse.

Vierailija
2/23 |
14.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä tupakan poltto odotusaikana on jokaisen oma asia... minä itse poltan (toki alle 5 tupakkaa/pvä) ja omatuntoni on sen mukainen, mutta onhan se stressiki vaarallista vauvalle... neuvolassa on sanottu monelle äidille, että mieluummin vetää sen muutaman tupakin ku hermoilee... ja sitte taas kyllä mä mieluummin tupakkaa vedän ku viinaa tai huumeita... ei siitä tupakista niin vain eroon pääse jos on kauan polttanu ja on stressiä ym... ihmisiä on turha tuomita tapojensa takia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
16.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole jokaisen oma asia polttaako vai ei,on niitä muitakin paheita kuin tupakan poltto raskauden aikana.Ne jotka halveksii niitä äitejä,jotka polttavat,heidän pitäisi mennä itseensä ja miettiä onko itse niin täydellinen kuin luulee. Ei ole ketään joka voi tulla sanomaan saako polttaa vai ei! Itselleni neuvolassa sanottiin,että on parempi polttaa esim max 5 tupakkaa päivässä kuin yrittää jotain korvaus hoitoa. Jotkut on polttanu niin kauan että ilman apua lopettaminen ei onnistu.Jos yrittää väkisin lopettaa ja stressaa asiasta se on melkein pahempaa kuin polttaminen. Itse poltin 5 tupakkaa päivässä ja sain maailman ihanimman tytön,täysin terveen ja iloisen typyn,eipä paljoa pieni polttaminen ole haitannut ja eiköhän se ole tärkeintä,että rakastaa lastaan ja hoitaa omalla tavallaan!

Vierailija
4/23 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On selvää, että sormella osoittaminen ei auta odottavia äitejä tupakanpolttoa lopettamaan, mutta en jaksa tupakoinnin aiheuttamien riskien vähättelyä.

En voi ketään pakottaa lopettamaan, mutta pyydän että asiaa ei vähäteltäisi sanomalla kuinka se stressikin on lapselle pahaksi ja lääkärikin on näin sanonut.

Tupakointi raskauden aikana ei ole vauvalle hyväksi, mitään turvallista raja-arvoa ei ole. Lääkäri joka toisin väittää ei ole ilmeisesti perehtynyt alansa tutkimuksiin.

Lopettamisesta johtuva stressi lisää keskenmenon riskiä " tavallisiin" odottajiin verrattuna, mutta riski on silti PIENEMPI kuin jos jatkaisit polttamista.

Tupakoiminen lisää keskenmenon ja kätkytkuoleman riskiä. Tupakoivien lapsilla on myös suurempi todennäköisyys sairastua lapsuusiän syöpään ja hengitysteiden sairauksiin. Tupakointi saattaa myös aiheuttaa lapselle lapsettomuutta; hän ei voi saada omia lapsia.

Riskejä on vielä vaikka millä mitalla. Tupakointi ei tietysti tarkoita, että lapsi ei voisi olla täysin terve, mutta tietoisen riskin askin ostaessaan ottaa.

Jos et pysty lopettamaan, älä kuitenkaan vähättele tupakoinnin vaaroja.

Vaikka ymmärränkin, että se on tavallaan suojautumiskeino; sulkea silmät todellisuudelta.

Muuten, jos ihminen kykenee vähentämään tupakointia alle 5 tupakkaan päivässä, hänellä ei ole fyysistä syytä lopettamattomuuteen.

Tosin se henkinen riippuvuus voi olla yhtä vaikeasti voittettavissa.

Vierailija
5/23 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on kertonut polttaneensa koko raskausajan minua odottaessaan. En koskaan häntä tästä ole syyllistänyt, mutta äitini itseään senkin edestä. Yritimme vuosia mieheni kanssa lasta, kävimme eri tutkimuksissa, eikä mitään syytä löytynyt siihen, miksi en tullut raskaaksi. Äitini otti asian tosi raskaasti, koska epäili hänen raskauden aikaisen tupakoinnin vaikuttaneen asiaan.

Vierailija
6/23 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini poltti ylitte askin päivässä odotusaikana ja kolme tervettä lasta tuo on saanut. Itseä ei ainakaan ole millän lailla haitannut tai kalvannut mieltä että äiti on poltelllut. Toivon vaan että itsekkin saan yhtä terveen lapsen kuin itse olen ollut, kun tuota tupakkia menee muutama viikossa. Kymmenen alla kuitenkin on pysynyt =)

Vierailija
7/23 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää olko petoja toisillenne, kukaan meistä ei ole täydellinen. Kenelle se tekee hyvää että syyllistetään? Saako se olon jotenkin paremmaksi niille ketkä haukkuvat tupakoivia äitejä?saatteko siitä jotain tyydytystä, paremmuuden tunnetta? Riskit on olemassa, voi myös käydä niin että lapsi syntyy " normaalina" . Mites sitten ne äidit jotka juovat kahvia?tai cola-juomia?tai voi kamala huutavat väsyksissään lapselleen tämän ollessa pahimmassa uhmaiässä?

Kukaan meistä ei ole turvassa, kukaan ei ole täydellinen, lopettakaa tämä sota keskenänne!!!

Ei se ole sinun lapsellesi hallaa jos joku toinen päättää polttaa raskausaikana. Antakaa kaikkien kukkien kukkia.

En puolla mutta en ole myöskään vastaan raskaudenaikaista tupakointia. Puollan hyvää odotusta ja syyllistämisen ehkäisyä. Meistä kukaan ei ole täydellinen äiti. Se tupakoiva äiti voi olla jollain äitiyden alalla paljon parempi kuin tupakoimaton.

Vierailija
8/23 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rv35 ja tupakoin noin yhden tupakan päivässä, ennen meni jopa askikin päivässä. Joskus tuntuu pahalta, siis itsellä. Olin jopa vähän aikaa koko ajan polttamatta, mutta alkoi neuvolassa ihmetellä kun kaikki arvot hyppelehti, mutta olinkin polttamatta sen takia ku alkoi närästää. Mulle ainakin neuvottiin, että olisi parempi jos en kokonaan lopettaisikaan tupakointia, sain jopa niin hälyttävän ilmoitus asian, että jos lopetan, niin keskenmeno riski kohoaa 70%. (Näin neuvottiin neuvolassa) Kaikki on mennyt juuri ns.' taulukoiden' mukaan koko raskaus ajan. Ei se tupakka mitään hyvää tee sikiölle/ vauvalle, mutta ajatelkaa pessimistit sitä näin; Tupakan savu on sikiölle sama kuin auton pakoputkesta tupruava savu. Ja se on muuten tosi. En ole siitä ylpeä että tupakoin, ja suomalaiset kun olemme tälläisia , niin piilosalla poltan ne muutamat sauhut jos poltan, ettei vaan jotkut kärttyiset ihmiset huomaa, ja tule soimaamaan ihmisellä moraalia, ihmiselle jota he tuskin tuntevat! Soimatkaa ennemmin niitä joille maistuu alkoholi raskauden aikana ja niillekin jotka naukkailevat esim. huumeita! Tupakointi on todellakin jokaisen oma asia, jos sitä paheksutte, niin kääntäkää pää pois. Tai tehkää tuttavuutta tupakoivan äitin kanssa, kaikki ei ole sikoja jotka ei ajattele muita. NIIH.

Vierailija
9/23 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite poltin säännöllisesti 9v ja kun tulin raskaaksi lopetin siihen paikkaa eikä ollut edes yhtään vaikeeta. aikaanaan olin tehnyt itselleni selväksi että jos joskus vauvaa odotan niin silloin ei tupakka kyllä pala. aiemmin olin yrittänyt lopettaa mutta ei onnistunut mutta vauveli mahassa oli tarpeeksi hyvä motiivi.

Vierailija
10/23 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse poltin noin 10v askin päivässä. Kun syksyllä tein testin, ja sain kaksi viivaa, loppui röökin poltto HETI!

Olen aiemminkin koittanu lopettaa, mutta ei se oo MUKA onnistunut. Kun on vastuu toisesta ihmisestä, pienestä elämästä sitä tekee kaikkensa jottei vaarantaisi hänen henkeään..

Käytin n. viikon kaksi pari kertaa päivässä inhalaattoria, mutta lopetin sen sitten..

Nyt olen ollut ehkä 4 kk polttamatta.. Niin, ja joskus kyllä tekee mieli polttaa, mutten tee sitä!

olen onnellinen, kun ei tarvii olla enää riippuvainen röökistä.. ja voin ennalta ehkäistä vauvani sairauksia olemalla tupakoimatta..

eli,

kyllä sen pystyy lopettaa ku vaan lopettaa. käyttää nikoiini valmisteita ensiapuun.. ja vähitellen lopettaa nekin.

tsemppiä kaikille, jotka koittaa lopettaa sen röökin..

Vierailija
11/23 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ETTEKÖ TE SÄÄLITTÄVÄT SIVISTYMÄTTÖMÄT MOUKAT TAJUA, ETTÄ MYRKYT YMS. TERVEYDELLE VAARALLISET ASIAT VAIKUTTAVAT ERI TAVALLA ERI IHMISTEN ELIMISTÖSSÄ. SIKSI PUHUTAAN KASVANEESTA RISKISTÄ SAIRASTUA SIIHEN JA SIIHEN SAIRAUTEEN.

JA MISTÄ VOIT SANOA, ETTÄ NÄMÄ 4 LASTA OVAT TERVEITÄ? ENTÄ, JOS SINULA TAI SISARUKSELLASI HAVAITAAN HUOMENNA SYÖPÄ? EI TERVEENÄ SYNTYNYT TARKOITA TERVEENÄ LOPPUELÄMÄÄNSÄ. JOTKUT MYRKKYJEN AIHEUTTAMAT MUTAATIOT VOIVAT SIIRTYÄ ETEENPÄIN OMALLE LAPSELLESI MUNASOLUISSASI SIKIÖVAIHEESSA TAPAHTUNEEN MUTAATION KAUTTA.

HIEMAN JÄRJEN KÄYTTÖÄ NÄIHIN KESKUSTELUIHIN, KIITOS!!!

Vierailija
12/23 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itselleni neuvolassa sanottiin,että on parempi polttaa esim max 5 tupakkaa päivässä kuin yrittää jotain korvaus hoitoa.

Missäs päin Suomea tällaisia neuvoja neuvolassa jaellaan. Minähän tosi huono äiti olenkin, kun käytin korvaushoitoja alkuraskaudesta, enkä polttanut tuota viittä tupakkaa laastarin ja imeskelytablettien tilalla...

Vierailija
13/23 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eiköhän se ole jokaisen oma asia polttaako vai ei,on niitä muitakin paheita kuin tupakan poltto raskauden aikana.Ne jotka halveksii niitä äitejä,jotka polttavat,heidän pitäisi mennä itseensä ja miettiä onko itse niin täydellinen kuin luulee. Ei ole ketään joka voi tulla sanomaan saako polttaa vai ei! Itselleni neuvolassa sanottiin,että on parempi polttaa esim max 5 tupakkaa päivässä kuin yrittää jotain korvaus hoitoa. Jotkut on polttanu niin kauan että ilman apua lopettaminen ei onnistu.Jos yrittää väkisin lopettaa ja stressaa asiasta se on melkein pahempaa kuin polttaminen. Itse poltin 5 tupakkaa päivässä ja sain maailman ihanimman tytön,täysin terveen ja iloisen typyn,eipä paljoa pieni polttaminen ole haitannut ja eiköhän se ole tärkeintä,että rakastaa lastaan ja hoitaa omalla tavallaan!

Niin huoleton on suhtautumisesi, että epäilen että 5 tupakkaa ei sinulle riittänyt. Lapsen terveydestä huolehtiminen kuuluu lailliselle huoltajalle, vai mitä? Laiminlöit velvollisuuksiasi. Lapsen terveydestä on huolehdittava jo raskausaikana. On rikos vahingoittaa toista tahallisesti. Kaikki haitat ja vaivat eivät näy heti,vaan voi mennä vuosia ennenkuin tupakalle altistuminen ilmenee. Monta haittatekijää yhdessä on huono yhditelmä. Mikset karsinut niistä sitä ensimmäistä pois? Siihen olisit voinut vaikuttaa... Miksi suomessa aina paapotaan rikollista ja unohdetaan uhri?

Vierailija
14/23 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heitimme läppää et ilmankos tupakka on tuttu juttu ^^

Mielestäni noi `Tupakka on maailman loppu` ihmiset vois pitää mieli piteensä mielessään, emmeköhän kaikki tiedä jo koulu ajoita noi tupakan haitat ja sun muun.... Pistää vihaks.

Emme me tahallaan myrkytetä lapsiamme ja totta, kaikki ei pysty lopettaa seinään. Mä melkein onnistuin mut painon duunii hullunlailla viimeiseen päivään saakka. ja pikkuiseni alkaa riehuu vatsassa ellen mee 4-5 tunnin välissä tupakalle eikä hän rauhoitu kun vasta poltettuani tupakan.... Niin mua huolestuttaakin nyt se miten vieroitan hänet nikotiinista ja tupakasta. Olisi kyl julmaa jos lopettaisin sen seinään häneltä kun hän syntyy joten mietin et olisikohan kaikesta parasta jos antaisi äidinmaidossa hiukan nikotiinia ja vähentäisi nopeasti sita kautta.... Se olisi pehmeämpi tapa kuin se et katsasee sen seinään.

Mitä mieltä te olette siitä. JA NYT TUPAKOIMATTOMAT JA TUPAKAN VASTAAN OLIJAT, HILJAA. TEILTÄ EI KYSYTTY ^^

Ei pahalla mut en jaksa lukee- " Myrkyttäjät! ja niin edelleen"

Pahoitteluni kielen sävystä, mutta kun sen kuulee kaikkialta

pereheeltä, suvulta, kavereilta, duunista, terveyskeskuksissa ja viel kadulla kävellessään.....

Ja varsinkin kadulla vieraan näsä viisas asenne " Pääsimpäs sanoo tai ettäs tiedät" , arggg mitä heidän päässään liikkuu? Luulevatko he tosiaan olevansa ainoita jotka pääsivät näpäyttämään?

Olisin kanssa halunnut antaa pikkuiselleni raittiin odotus ajan mutta en pystynyt ja oon huolissani pikkuisestani joka hetki vaikka hän onkin vahva terve kaveri....

Koittakaa jaksaa ja olkakaa omat itsenne. Älkääkä antako muiden pompotella teitä mielensä mukaan vaan tehkää niin kuin parhaaksi näätte. Tee niin kuin haluaisit itsellesikin tehtävän.

Kaikille kaikkea hyvää ja olkaa toistenne tukena ja turvana

Vierailija
15/23 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi syntyy terveenä tupakoinnista huolimatta, niin sitten syntyy.. Voihan sitä tupakoimattoman äidin lapsikin sairastua syöpään, tms... Eli miten voit todistaa jonkin sairauden johtuvan juuri tupakoinnista? Kaikkihan sen tietää että moniin sairauksiin altistuu herkemmin jos äiti on tupakoinut raskausaikana, mutta tosiaan: on monta muutakin asiaa, jotka altistavat lasta vakaville sairauksille! Itse odotan ensimmäistäni enkä tupakoi, mutta ärsyttää ihmisten tekopyhyys! En ole itse mikään hyvyyden perikuva enkä odota sitä muiltakaan. Voi tehdä miljoonaa muutakin asiaa raskauden aikana, jotka voivat vahingoittaa lasta!

Vierailija
16/23 |
02.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..että vaikka olin polttanut 15 vuotta, niin mun kohdalla lopettaminen tapahtui " nappia painamalla" , kun sain tietää olevani raskaana. Välillä teki kyllä tupakkaa mieli, mutta ei niin paljon, että olisin lapseni vaarantanut. Olin myös imetysajan polttamatta, mutta nyt poltan taas, kun ei ole syytä olla ilman. En toki sisällä tai muutenkaan lapsen lähellä.

Vierailija
17/23 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Lässyn lässyn lässyn lää! Ei pidä puhua asioista joista ei selvästikkään tiedä mitään. Tupakka aiheuttaa kovemman riippuvuuden kuin heroiini, ei sen lopettamisesta voi puhua niin että se kävis kuin jostain napista painamalla."

No, mikä on vauvan tilanne synnytyksen jälkeen? Eikö se teidän mukaanne kärsi samoista vieroitusoireista??!

:(

Vierailija
18/23 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kertoi jokin aika sitten, että hän poltti kaikkien kolmen raskautensa aikana. Reaktioni oli lähinnä " aijaa" . Olemme kaikki 3 lasta kumminkin ihan terveitä.

Tieto ei minua kovasti haitannut koska olemme terveitä, mutta uskon että jos olisin jotenkin sairas ja tietäisin että sairaus johtuisi äitini raskaudenaikaisesta tupakoinnista asia voisi olla toisin.

En kanna kaunaa äitiäni kohtaan, mutta en kumminkaan itse aio polttaa sitten kun tulen raskaaksi.

En silti tuomitse äitejä jotka polttavat, koska tiedän kuinka vaikeaa tupakasta irti pääseminen on, eikä se ole minun tehtäväni tuomita tai arvostella ketään omista tekemisistään. TOIVON toki että kaikki odottajat pääsisivät tupakasta eroon. :)

Vierailija
19/23 |
17.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka hehkutetaan että mä tekisin lapseni vuoksi ihan mitä vaan! ja sitten kun sanotaan et lopeta tupakan poltto niin vastataan ei pysty! NO ON PYSTYTTÄVÄ! sanompahan vaan et minusta he eivät silloin lasta ansaitse, jos ei ees tupakan polttoo pysty lopettaa! niin mitä he silloin pystyvät, ei mitään! minä halveksun niitä jotka polttavat tupakkaa jo odottaa tai on pieniä lapsia.

Vierailija
20/23 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen polttanut useamman vuoden, ensimmäistä lasta odottaessani, lopetin polttamisen heti, se tuntui yllättävän helpolta,

Siitä sitten lapsen kasvaessa tupakointini alkoi taas, aloin odottamaan lasta, ja tupakointini sain taas lopetettua suht helposti, olin imetyksen ajan myös polttamatta, ja siitä sitten pikkuhiljaa tupakointini taas alkoi.

Välissä sattui kaikenlaista, minulla todettiin keskivaikea masennus, ahdistusoireita jne. sain tähän lääkitykset jne.

Aloin odottaa kolmatta lastani, joka ei ollut suunniteltu, kuten edelliset, ja tupakoinnin lopetus ei onnistunut, toki väheni, muttei loppunut.

Max. n.5 vrk, lopussa vain max.2 savuketta päivässä, mutta näin. Synnytykseen tupakka jäi tauolle n. 2 kuukaudeksi, mutta sitten muutama päivään palasi, ja on edelleen,

Itse olen toki kokenut hurjaa syyllisyyttä, mutta toisaalta myös pakotietä, ja henkireikää tähän tohinaan, ja kaoottiseen arkeen, ketään en kannusta tupakoimaan, mutten myöskään tuomitsemaan.

Mielestäni ennen arvosteluja , kannattaisi miettiä myös sitä henkistä puolta, elämäntilannetta jne.

Ennemmin poltin " stressiin" sen tupakin, ja sain hengähdyksen.

ja meilläkin päin muuten neuvolassa, tyyliin: Tätä nyt ei saisi sanoa, mutta.. " max. 5 savuketta vuorokaudessa, jos tupakointia ei saa lopetettua.

Mutta halusin tosiaan tuoda tätäkin puolta esiin, kahdessa ekassa raskaudessa oli tosiaan" helppo " , tupakointi lopettaa lapsen vuoksi, mutta elämäntilanteiden muuttuessa, se kolmannessa, ei ollutkaan niin helppoa, eikä onnistunutkaan, Tällaiselta täydellisyyteen pyrkivältä.

Täytyy siis näin jokaisen tarkastella peilistä sitä omaa kuvajaistaan, ja havaita omat puutteensa, sekä inhimilliset heikkoutensa, olematta silti huono ihminen.

Mukavaa joulunodotusta kaikille ! - Taateli -