Eh. Anoppi lähettää minulle miehen sukulaisten osoitteita joulukortteja varten
En kyllä ajatellut miehen mummoille, tädeille ym. kortteja kirjoitella kun omiakin sukulaisia on riittämiin. Onko tää joku yleinenkin ajatus että vaimon kuuluu hoitaa yhteydenpito miehenkin sukulaisiin?
Kommentit (334)
Vierailija kirjoitti:
Forwardoi ne miehellesi ja lähetä anopille että "kiitos, välitin osoitteet Mikolle!"
Ja en tiedä onko nykyään enää tavallista. Minä en ole ikinä hoitanut yhteydenpitoa miehen sukuun.
Näin tekisin myös
Mayah8 kirjoitti:
Ollaan oltu avomiehen kanssa yhdessä nyt viis vuotta. Viime vuonna laitoin ekan kerran joulukortit miehenkin isälle, äidille (ovat eronneet) ja siskolle + sen miehelle. Näiltä on tullut meille joka joulu kortit sinä aikana, kun ollaan yhdessä asuttu, kahtena ekana vuonna ei laitettu heille kortteja koska miestä ei kiinnosta.
Omille sukulaisilleni oon laittanut kortit kohta 15 vuotta, siitä asti kun muutin omilleni. Tuntui vähän nololta, että meille tulee kortteja miehen sukulaisilta, mutta me ei muisteta heitä. Joten otin sitten itse asiakseni lähettää nuo kortit, kun mies ei sitä kuitenkaan koskaan tee. Ei se nyt hirveän iso vaiva ole lähettää kolme korttia, eri asia tietysti ois jos olisi joku iso suku ja pitäis laittaa kortit isotädeille ja sedille ja serkuille. Miehen lähisuvun sentään tunnen, ja hänen vanhemmat lahjoo meitä aika avokätisesti jouluisin, joten ihan mielelläni kortilla viskaan.
Samaa mieltä. Kyllä mäkin lähetän kortin kaikille, jotka mulle/meille lähettää. Etenkin jos mä kuitenkin tunnen ja tiedän ne.
Miehenkin yks vanha täti lähetti kortin joka ikinen joulu. Jos mies ei olis muistanut, mä muistin sille myös lähettää.
Ihan peruskohteluaisuutta ja käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette miehen sisaresta ja veljestä, jotka lähettävät joulukortin tyyliin Matti Meikäläinen perh.
Puolison nimi on jostain syystä jäänyt pois, ehdotin miehelle, että hän allekirjoittaa meiltä lähetetyn kortin Matti perh...
Mä lähetän usein noin. Nopeaa ja vanha hyvä tapa. Miehen sulle laitan "matti" perh. Ja omalle suvulleni että "maija" perh.
Omituinen ja epäkohtelias tapa. Meille lähettävät kaikki muut joulukorttinsa ihan molemmat mainiten, miehen veli ja sisko harrastaa tuota Matti perh. tyyliä.
Vierailija kirjoitti:
Mayah8 kirjoitti:
Ollaan oltu avomiehen kanssa yhdessä nyt viis vuotta. Viime vuonna laitoin ekan kerran joulukortit miehenkin isälle, äidille (ovat eronneet) ja siskolle + sen miehelle. Näiltä on tullut meille joka joulu kortit sinä aikana, kun ollaan yhdessä asuttu, kahtena ekana vuonna ei laitettu heille kortteja koska miestä ei kiinnosta.
Omille sukulaisilleni oon laittanut kortit kohta 15 vuotta, siitä asti kun muutin omilleni. Tuntui vähän nololta, että meille tulee kortteja miehen sukulaisilta, mutta me ei muisteta heitä. Joten otin sitten itse asiakseni lähettää nuo kortit, kun mies ei sitä kuitenkaan koskaan tee. Ei se nyt hirveän iso vaiva ole lähettää kolme korttia, eri asia tietysti ois jos olisi joku iso suku ja pitäis laittaa kortit isotädeille ja sedille ja serkuille. Miehen lähisuvun sentään tunnen, ja hänen vanhemmat lahjoo meitä aika avokätisesti jouluisin, joten ihan mielelläni kortilla viskaan.
Samaa mieltä. Kyllä mäkin lähetän kortin kaikille, jotka mulle/meille lähettää. Etenkin jos mä kuitenkin tunnen ja tiedän ne.
Miehenkin yks vanha täti lähetti kortin joka ikinen joulu. Jos mies ei olis muistanut, mä muistin sille myös lähettää.
Ihan peruskohteluaisuutta ja käytöstapoja.
"Ihan peruskohteliaisuutta ja käytöstapoja."
Mutta ei kuitenkaan miehiltä onnistu nämä peruskäytöstavat? Ihme kaksoissäännöt taas miehille ja naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette miehen sisaresta ja veljestä, jotka lähettävät joulukortin tyyliin Matti Meikäläinen perh.
Puolison nimi on jostain syystä jäänyt pois, ehdotin miehelle, että hän allekirjoittaa meiltä lähetetyn kortin Matti perh...
Mä lähetän usein noin. Nopeaa ja vanha hyvä tapa. Miehen sulle laitan "matti" perh. Ja omalle suvulleni että "maija" perh.
Omituinen ja epäkohtelias tapa. Meille lähettävät kaikki muut joulukorttinsa ihan molemmat mainiten, miehen veli ja sisko harrastaa tuota Matti perh. tyyliä.
Et muista niiden nimiä?
Itse tein virheen ja näin tälläseen sukuun jossa naiset on kotirouvia ja pyörittää palettia. En oo mikään ryhmäihminen ja onkin outoa kun mun kautta saadaan kutsut miehen serkkujen synttäreille ja suunnitellaan joulut, myös miehestä.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko oikeasti sitä mieltä, että ette
kuulu aviomiehenne sukuun? Kyllä kuulutte, ei siinä mielipiteet auta.
Ymmärrän että ennen kuului tosiaan sukuun, kun muutettiin sinne miehen suvun tiloille, linnaan tai torppaan. Nykyäänminusta erikoista jos nainen liittyisi miehen sukuun avioliitossa.
Argh, tuo on niin ärsyttävää kun appivanhemmat olettaa että meillä on samanlaiset patavanhoilliset sukupuoliroolit kuin heillä. Anoppi soittaa aina mulle jos haluaa sopia miten jaetaan jouluruokien valmistamiset, mitä kasvienalkuja tai sisustusjuttuja voisi tuoda meille yms. Kiva, että haluaa tehdä kaikkea mutta edes joskus voisi kysyä pojaltaankin. Ja tietenkin mä saan lahjaksi keittiövälineet ja pyykkipojat kun mies saa henkilökohtaisia lahjoja, eikä taloustavaroita. Ei kun saa hän autotarvikkeitakin, vaikka talouden ainoa auto on mun... Ja se appiukon silmienpyöritys kun minä ruuvasin kasaan uuden kirjoituspöydän ja asensin kattovalaisimet, se taisi olla naisilta kielletty 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuulu aviomiehenne sukuun? Kyllä kuulutte, ei siinä mielipiteet auta.Ymmärrän että ennen kuului tosiaan sukuun, kun muutettiin sinne miehen suvun tiloille, linnaan tai torppaan. Nykyäänminusta erikoista jos nainen liittyisi miehen sukuun avioliitossa.
Sehän ei edes ole mielipidekysymys, vaan juridinen sitoumus. Kyllä nainen liittyy miehen suvunjäseneksi avioliiton kautta ja myös toisinpäin, mies tulee naisen suvun viralliseksi jäseniksi.
Puoliso liittyy miehen/naisen viralliseksi suvunjäseneksi avioliiton kautta tai jos heillä yhteinen lapsi. Eikä siinä kysellä haluuko vai ei. Ja se säilyy ikuisesti, vaikka avioliitto päättyisi eroon tai kuolisi.
Ja nämä tiedot näkyvät kaikissa virallisissa asiakirjoissa ja sukuselvityksissä ikuisestä. Jos useampi avioliitto, ne erotellaan 1. puoliso, 2. puoliso jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuulu aviomiehenne sukuun? Kyllä kuulutte, ei siinä mielipiteet auta.Ymmärrän että ennen kuului tosiaan sukuun, kun muutettiin sinne miehen suvun tiloille, linnaan tai torppaan. Nykyäänminusta erikoista jos nainen liittyisi miehen sukuun avioliitossa.
Sehän ei edes ole mielipidekysymys, vaan juridinen sitoumus. Kyllä nainen liittyy miehen suvunjäseneksi avioliiton kautta ja myös toisinpäin, mies tulee naisen suvun viralliseksi jäseniksi.
Puoliso liittyy miehen/naisen viralliseksi suvunjäseneksi avioliiton kautta tai jos heillä yhteinen lapsi. Eikä siinä kysellä haluuko vai ei. Ja se säilyy ikuisesti, vaikka avioliitto päättyisi eroon tai kuolisi.
Ja nämä tiedot näkyvät kaikissa virallisissa asiakirjoissa ja sukuselvityksissä ikuisestä. Jos useampi avioliitto, ne erotellaan 1. puoliso, 2. puoliso jne.
Ei liity pelkällä yhteisellä lapsella.
Meillä anoppi ja appi riehuu että ruokinko miestä kunnolla, lataa näitä sukujen muistamisia (ihmisiä joita en edes ole koskaan tavannut ja jotka ei koskaan muista meitä mitenkään), räyhää rahankäytöstäni, nimittää yhteistä kotiamme Matin asunnoksi jne.
Ihan kuin olisin jonkinlainen piian ja sihteerin risteytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat + seitsemän lasta, joilla kaikilla 2-osainen nimi
Ohis
Pidän jotenkin outona, jos molemmat laittavat omat korttinsa. Meillä miehen mummo varmaan luulisi, että olemme eronneet, jos mies laittaisi omat korttinsa. Ja entä yhteiset ystävät, saavatko he molemmilta omat korttinsa?
Meillä molemmat istuvat saman pöydän ääreen ja yhdessä päätetään kenelle kortteja lähetetään ja korttiin tulee molempien nimet.
Tuntuisi oudolta, jos lähettäisin tädilleni kortin, jossa olisi vain mun nimi, kun miehen kanssa olla yhdessä tekemisen tädin kanssa.
Eikö niiden sisarusten vaimon/miehen ja lasten nimiä muista jos ei ole lueteltu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyy miehensä sukuun mennessään naimisiin tämän kanssa. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?
Ei tässä ole mitään jossittelua.
Vierailija kirjoitti:
Pidän jotenkin outona, jos molemmat laittavat omat korttinsa. Meillä miehen mummo varmaan luulisi, että olemme eronneet, jos mies laittaisi omat korttinsa. Ja entä yhteiset ystävät, saavatko he molemmilta omat korttinsa?
Meillä molemmat istuvat saman pöydän ääreen ja yhdessä päätetään kenelle kortteja lähetetään ja korttiin tulee molempien nimet.
Tuntuisi oudolta, jos lähettäisin tädilleni kortin, jossa olisi vain mun nimi, kun miehen kanssa olla yhdessä tekemisen tädin kanssa.
Hölmö. Eihän kukaan ole käskenyt laittaa omia kortteja, vaan että mies lähettää kortit omalle suvulleen ja vaimo omalleen.
Ja sitten se toinen puoliso vain kuittaa nimensä siihen toisen valmiiksi laittamiin kortteihin ennen lähettämistä.
Jos on lapsia voi kirjoittaa vain "Maija perh" tai "Matti perh".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liity pelkällä yhteisellä lapsella.
mä
Sukuselvityksessä liittyy suvun jäsenksi, lapsen äitinä tai isänä.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein virheen ja näin tälläseen sukuun jossa naiset on kotirouvia ja pyörittää palettia. En oo mikään ryhmäihminen ja onkin outoa kun mun kautta saadaan kutsut miehen serkkujen synttäreille ja suunnitellaan joulut, myös miehestä.
Älä naurata, ei ole pakko osallistua. Ei minun ainakaan, minulla on oma tahto. Mutta tuo, että katsoit tehneesi virheen on aika paha.
Luulen tämän ongelman olevan vain perheissä, jossa nainen päättää, millaisia kortteja lähetetään, miten vietetään joulua, mitä syödään ja ketä pyydetään jouluksi kylään eli nainen on perheen "pomo", eikä asioista neuvotella tai päätetä perheessä yhdessä.
Meillä korttien kirjoittaminen ja lähettäminen on yhteinen kiva hetki, joka aloitetaan jo eka adventtina ja jouluvalot syttyvät. Ja siitä on muodostunut jo vanha perinne. Ja jos jomman kumman vanhemmat tai isovanhemmat antavat osoitelistan, niin ei se meille olisi ongelma.
Aika hyvä mielikuvitus sulla. Usko pois, noin laiskaksi ja saamattomaksi kasvatetusta pojasta ei löydy oma-aloitteisuutta edes eroon. Muuten voisin sanoa että nyt äiti saa taas lähettää kortit poikansa puolesta, mutta tulikin mieleen että meille tuli joskus joulukortti jossa luki anopin, appiukon ja niiden molempien kotoa pois muuttaneiden lasten nimet. Että nykyään exän puolesta lähetetään vain yksi kortti. Voi sentään 😂