sektio?
hei!
mulla on laskettua aika 13.11.odotan esikoistani.
pelkään synnytystä todella,ja olen jo nyt alustavasti puhunut/pyytänyt
sektiomahdollisuutta.
lueskelin paljon juttuja sektion jälkeisestä ajasta,kivuista yms.mutta
onko kellään ollut ongelmia/pelkoja,sektion suhteen?
kuinka nopeasti sektio on ns.ohi?
saako vauvan heti syliinsä?yms..
Kommentit (29)
vauvan jonka jälkeen sain vauvan rinnalle peittojen alle lämpimään. Vauva oli siinä niin kauan että hänet kuljetettiin osastollekkin vauvan ollessaan peittoni alla.
Todellisuudessa sektiolla synnyttäessä on 11-kertainen riski komplikaatioille kuin alatiesynnytyksessä. Tämä ihan faktatietoa. Ongelmia on monenlaisia sekä äidille että lapselle. Esimerkkinä vauvan keuhkojen toimimattomuus, kun vauva ei käy läpi alatiesynnytyksestä aiheutuvaa stressiä, vauva saattaa hörpätä lapsivettä, josta infektio, äidillä haavainfektiot, sairaalabakteerit, kohtulihaksen oheneminen jne. Synnytyksen jälkeen maito yleensä nousee hitaammin rintoihin, joten huonossa tapauksessa imetys epäonnistuu vauvan tottuessa pulloon.
Suosittelen sua harkitsemaan alatiesynnytystä. Se tekee kipeää ainakin jossain vaiheessa, mutta on turvallisempi sinulle ja vauvallesi. Tee hyvä synnytyssuunnitelma ja siihen varaus sektiosta, jos kaikki ei mene kuten pitää.
t.mm
En nyt jaksa lusikkaani soppaan sen enempää laittaa mutta huvitti toi edellinen kommentti imetyksen epäonnistumisesta. Oma tyttöni syntyi suunnitellulla sektiolla perätilan takia tasan 7 viikkoa sitten. Kaikki meni oikein maallikkasti. Itsellä kyllä maito nousi kolmantana päivänä leikkauksesta ja sen jälkeen sitä on sitten riittänyt. Sanoinkin miehelleni pari päivää sitten että minähän voisin laittaa pystyyn " maitobaarin" kun tästä riittäisi uselle lapselle. Että se siitä imetyksen epäonnistumisesta...
Ja ihan pakko kertoa että kun ennen omaa sektiotani tarkistin lääketieteen kirjasta " synnytysoppi" niin suunnitellussa sektiossa esim. keuhkoembolian riski on silti ALLE 1 % vaikkakin olisi moninkertainen verrattuna alatiesynnytykseen. Asiat kannattaa siis laittaa oikeisiin mittasuhteisiin. Turha pelottelu pois. Synnytys ei ole äitiyden mitta eikä siitä saa mitaleja. Joskus voi olla hyvinkin perusteltua ja järkevää - myös pelon takia - valita synnytystavaksi sektio.
Kaikkea hyvää aiheen alottaneelle! Toivottavasti pääset yli synnytyspelostasi. Suosittelen pelkopolille hakeutumista.
Emmi ja nei 7 vko.
Ihan vain uteliaisuudesta " avia2006" :lta: Oletko Suomalainen? Vai mahdollisesti virolainen...? Ja jos niin missä sektiosi tehtiin?
Ja jos menee arvaus pieleen niin anteeksi - vabandus ;)
Ihan vain uteliaisuudesta " avia2006" :lta: Oletko Suomalainen? Vai mahdollisesti virolainen...? Ja jos niin missä sektiosi tehtiin?
Ja jos menee arvaus pieleen niin anteeksi - vabandus ;)
Itselleni tehtiin kiireellinen sektio reilu 40 tunnin päästä lapsivesien menosta (mikä sekin oli ollut vihreää). Ennemmin olisin alateitse synnyttänyt. Sektio oli sinänsä aivan kivuton ja jälkioireista en tiedä, mitkä johtuivat jo ennen leikkausta päällä olevasta tulehduksesta ja mitkä itse sektiosta. Kipupumppu oli käytössä pari päivää. Lapsen näin vain vilaukselta, mutta syynä oli hänen hengitysvaikeudet, joten neiti kuljetettiin teholle.
Nyt ketuttaa puutunut leikkausarven alue, ei ole tunto vieläkään palannut. Toisaalta pikkukakkosen yrittämisen aloittamistakin suositeltiin odoteltavan vuoden verran. Toista lasta en suostu varmaan alateitse synnyttämään, sen verran kovat traumat jäivät...
I ja neiti, huomenna 12 vkoa
Itelleni tehtiin kiireellinen sektio K-HKS:ssä 11/05.
Jos joku kehtaa minulle väittää että sektio on kivuton, nauran.
Oma tapaukseni on silti tietääkseni harvinaisempaa laatua. Puudutus ei meinannut alussa toimia tai edes ruveta toimimaan (epiduraali). Puuduttelua jatkettiin parin tunnin ajan. Alettiin uhkailla nukutuksella ja lopulta sain spinaalin joka auttoi. En tiedä mistä johtui mutta puudutuksen teho lakkasi kesken kohdun puhdistuksen.
Lapsen näin vilaukselta ja sitten he jo menivätkin. Näin lapsen seuraavana iltapäivänä kunnolla ensimmäistä kertaa. En päässyt nousemaan sängystä, korvissa soi ja sattui todenteolla.
(toisaalta terve lapsi olisi voitu tuoda äidin luokse, omani oli happikaapissa teholla)
Ensimmäinen viikko oli rankin, nousut, nukkuminen tms. Kipulääkkeillä siitä onneksi selvisi!!
Mulla on nyt vähän reilun kuukauden ikänen poika. Olin valmistautunut alatie synnytykseen, mutta kaikki ei mennytkään ihan niin. Menimme mieheni kanssa kontrollikäynnille laskettuna päivänä ja 4 tuntia sen jälkeen oli poika mulla sylissä.
Pojan sydänäänet oli ns.monotomiset, eli ne ei reagoinu ärsykkeisiin ja mulla oli kohdunsuu vielä niin ylhäällä ja kiinni et keinosupistusten antaminen olis vaan vaarantanu vauvan. Siitä puolen tunnin päästä olin leikkurissa ja siitä tunnin päästä poika oli mulla vieressä.
Kävi siis aika äkkiä tämä toimitus. Muistot leikkauksesta on ollu hyvät. Mut leikattiin tiistaina ja keskiviikkoaamuna 9 otettiin epiduraalipumppu pois ja siit parin tunnin päästä lähdin kävelemään.
Mä olen ollu ihan hyvässä kunnossa siitä lähtien, eli ei ole ollu mitään ongelmaa. Olen siivonnu ja tiskannu ja muutenkin palautunu normaaliin elämään.
Mulla ei ainakaan ole mitään pahaa sanomista sektiosta, mut näitä tarinoita on yhtä paljon kun synnyttäneitä äitejäkin.
Onnea ja iloa vaan uuden perheenjäsenen johdosta! :o)
Minulle tehtiin esnimmäinen sektio 2 vuotta sitten. Se oli suunniteltu sektio jonka halusin ottaa ja jota minulle ei olisi suostuttua tekemään paitsi sain otettua yksityisesti. Minulle sektio siis tehtiin suunnitellusti ja sen teki yksityisesti yksi alan johtavista lääkäreistä. Hinta oli noin 480 euroa mitä jouduin maksamaan siitä . Kela korvauksen siis sain tähän kyseiseen sektioon.
Parantuminen oli noin viikko jonka jälkeen ei ollut enää minkään laisia kipuja. Ensimmäiset 5 päivää söin burana 600.
Toinen sektio minulle tehtiin vuosi sitten ja se tehtiin hätäsektiona. Olin vuorokaudessa ja pystyssä ja parantusin todella nopeasti. Jälkisupistukset olivat ainoastaan kamalia. Sektio kokemukset ovat olleet minulle todella hyviä ja suosittelen todella sitä vaihtoehtoa kaikille joiden mielestä se tuntuu hyvältä. Sektiossa on omat riskinsä mutta synnytyksessä on myös omat riskinsä. Ja ikinäänhän sitä ei tiedä kenelle joudutaan tekemään hätä tai kiireellinen sektio vaikka ei haluaisikaan. Se sektioissa on aina hyvä että vauva tulee aina nopeasti ja turvallisesti maailmaan.