HUHTIkuiset ' 06 uuteen viikkoon
Pääte aloittaa uuden pinon kun vanha oli karannut jo kovin kauas. (Ja viikkokin alkaa vasta huomenna...)
Ihanaa kun viimein tuli kesä!!! Tosin saa nähdä tuleeko jo liian kuuma vauvoille jos tosiaan on niin helteistä kun luvattiin. Minä olen ainakin ihan pihalla että mitä pukisin Martalle päälle kun esikoinen oli talvivauva. Nytkin laitoin tytön makuupussiin bodyssa ja potkareissa ja pipossa ja oli aivan hikipäinen herätessään... Talvella oli helppoa kun aina oli toppapuku ja villakerrasto...
Oletteko muut liinailleet ulkona nyt lämpimillä? Minä olen, mutta pelkään että Martan naama palaa (muutenhan on liinan sisällä suojassa), ja aurinkolasitkin olisi kai ostettava!
Meillä hymyillään edelleen harvakseltaan, 1-2 hymyä päivässä, jutellaan ja siinäpä tuo olikin. M inhoaa edelleen mahallaan oloa, siinä tullut kyllä siskoonsa. aikamoinen sylivauveli tämäkin tapaus on! Yöt menee 1-2 syötöllä, joten saisin nukkua ainkin yhden 5 tunnin pätkän jos esikoinen ei olisi päättänyt luopua vaipasta myös öisin ja herättää äidin pissalle yleensä juuri puolessa välissä Martan 5 tunnin pätkää;)
TILDA, kiva kuulla etidänkin kuulumisia!!! Meillä myöd 2.5 vuotiaan uhma on lisääntynyt potenssiin sata:) Siinä on äidin pinna välillä aikas kireällä!
Mutta nautinnollisia kesäpäiviä kaikille!!!
Lala ja nuppuset 2kk ja 2.5v
Kommentit (30)
Tänään oltiin neuvolassa ja Milja oli kasvanut reilusti. Pituutta nyt 58,4 cm ja painoa 4970 g. Kasvaa hienosti omalla käyrällään, joten enää ei syytä huoleen painon kehityksen suhteen.
Miehen osallistumisesta: meillä mies hoitaa kiitettävästi esikoista, mutta ei juuri vauvaa. Tykkää kyllä kovasti vauvasta, mutta jotenkin pelkää jäädä vauvan kanssa kahden. Aina epäilee, että vauvalla on nälkä ja tuo tämän viimeistään vartin kuluttua minun syliini. Sitä olen ihmetellyt, kun meidän esikoisella oli koliikki ja tämä huusi tuntitolkulla eikä mies silloin kyllä yhtään pelännyt pidellä vauvaa...
Kuntoilusta: enpä ole paljon kuntoillut, mutta näköjään tuo imetys polttaa tehokkaasti kiloja :) Rauhallisia vaunulenkkejä olen kyllä tehnyt, tuskin niistä haittaa on? Mulla on kyllä lantionpohja kerrassaan kauheassa kunnossa. Kuinka paljon teette niitä jumppaliikkeitä päivittäin/viikottain? Ja minkälaisia liikkeitä teette?
Tai yöhän se jo taitaapi olla.
Viimeksi kirjoitin niin epäselvästi, että taisi jäädä kaikille väärä käsitys. Kävelylenkkejähän suositellaan heti synnytyksen jälkeen, mutta hölkkääminen olisi kiellettyä. Kohtahan tosiaan olisi se kaksi kuukautta jo ohi ja tuskimpa se kohtu sieltä tipahtaa, jos viikkoa ennen alkaa hölkkäillä :)
Neuvolan ohjeiden mukaan noita lantiopohjanlihaksia pitäisi harjotella ihan älyttömästi. Mä en ymmärrä mistä sellaseenkin olisi aikaa. Jonkun verran oon nyt yrittänyt niitä tehdä, mutta en millään pääse niihin ohjeiden antamiin lukemiin.
Meidän pojalle on tullut calmette kohtaan siihen punaiseen paukamaan sellaista mädän näköistä. Ihan kuin siellä sisällä olisi mätää. Onko muilla tullut? Mitä sille pitäisi tehdä?
Nyt nukkumaan...
Öitä!
pesukarhu83 ja poika 7,5 viikkoa
Meillä tytölle tuli kanssa se patti jalkaan, en tehnyt sille mitään ja itsekseen se oli puhjennut ja se mätä tullut pois. Myöhemmin vedellä putsailin ja nyt se on parantunut hyvin.
Nyt tuuletan, kun viime yönä meillä nukuttiin hyvin. Netta alkoi nukkumaan puoli kaksitoista ja eka syönti oli neljältä ja sitten herättiin yhdeksältä. Jospa meilläkin alettaisiin nukkumaan yöaikaan. :)
Nyt pitää mennä valmistautumaan neuvolaan lähtöön, tänään on jälkitarkastus...
Aurinkoisin terkuin Kirsi ja lapset 4,5v ja 7vk
Kyllä minulla menee kohta hermot tämän nuhan kanssa! Kurkkukin on vielä kipeänä, joten pienikin tuulenvire tuntuu todella ikävältä kurkussa. Yritäpä sitten nauttia helteistä... :( Toivottavasti tämä pian loppuu. Onnekasta tässä on ainoastaan se, että Matias on yhä säilynyt terveenä.
Täällä ei kyllä enää hellelukemia olekaan, mittarissa on 21 astetta. Sää muuttuu koko ajan pilvisemmäksi, lupailivatkin ukkosta iltapäiväksi.
Matiaksen silmää aion jälleen lähteä neuvolaan näyttämään, se kummallinen kohouma on muuttunut eri näköiseksi. Siihen on tullut iso tummanpunainen viiru alapuolelle ja jokin tumma klöntti luomen alle. Kokeilin varovasti poistaa klönttiä, arvelin sen olevan jonkin roskan, mutta se ei hievahdakaan. En sitten oikein tiedä mikä olisi kyseessä. Ravataan sitten tinkaamassa vielä, mikä mahtaisi olla kyseessä.
Täytynee siis lähteä laittamaan itseni valmiiksi. Matias onkin päiväunilla, toivottavasti ei hermostu, kun joudun kesken unien ottamaan mukaan.
Kissankello
Käytiin tänään neuvolassa ottamassa ensimmäinen annos rotavirus-rokotetta. Osan vauva kyllä pulautti ulos, mutta suurin osa varmaankin meni ihan perille asti. Se olikin yllättävän iso annos mikä siitä tuli otettavaksi, ja terveydenhoitaja arvelikin, että määrä on varmaan senkin takia iso, kun suurin osa vauvoista vaistomaisesti pulauttaa osan ulos. Niin menee taatusti vatsaankin osa.
Viiden viikon päästä käydään ottamassa toinen annos, ja nyt sitten katsellaan ja tutkaillaan, saako poika jotain oireita, toivottavasti ei!
Oltiin sitten muuten ensimmäiset meidän neuvolassa sitä rokotetta ottamassa.
Oltiin tänään 2kk neuvolassa (ikää oikeesti 8 vk, eli viis päivää alle 2kk). Pojan strategiset mitat:
syntyessä: 3805 g ja 54 cm
4 vk: 4600g (pitutta ei mitattu, kun kätilö kävi kotona)
8vk: 5940 g ja 61 cm
Pojan pituus menee ihan vanhempien pituudesta laskettua käyrää. Hoitaja kyllä sanoi, että harvoin näin menee pitkään. Painokäyrä ottaa pituuskäyrää kiinni, eli syntyessään oli hoikka poika, mutta nyt on tullut hieman pyöreyttä sinne ja tänne. Maito siis tuntuu riittävän, vaikka välillä pelkäsin pahinta ja annoin iltatankkauksen lomassa jo korvikettakin parina iltana. ;o)
Meillä ei vieläkään nukuta pitkiä päikkäreitä, mutta liikkuvissa vaunuissa ollaan jo pidempään tyytyväistä, kunhan ei nälkä yllätä. Onpa jo puiston penkkikin testattu imetyspaikkana, kun maanantain kauppareissulla nälkä pääsi yllättämään. Mukavaa, kun alkaa itseltä löytyä enemmän varmuutta imetykseen ja muuhunkin vauvanhoitoon, niin uskaltaa tällaisiä extreme-kokeiluja. Koti- ja etenkin puutarhatyöt jää tekemättä, kun vauva herää vaunujen pysähdyttyä 5-15 min kuluessa. Leikkimatolla on kyllä tyytyväinen jonkun aikaa, mutta en malta olla seurustelematta, kun tuo vauveli juttelee niin iloisesti ja hymyjä tulee ihan kikatuksen kera äidille vastaukseksi. Ihanaa!
Jaaha, vartti meni ja itkuhälytin pärähti. Duty calls!
Meillä on kai liian leppoista ja hiljaista täällä kahden kesken, kun kaveri piipahti eilen vauvan kanssa kylässä ja meidän hemmo alkoi aina myötätuntoitkun, kun vauvakaverikin itki. Asiaa helpotti, kun laitoin radion päälle. Pitää muistaa soittaa sitä joka päivä, ettei totu liian hiljaiseen kotiin äidin kanssa kahden, kun isi on niin pitkiä päiviä töissä, ettei kauan ehdi metelöimään meidän kanssa.
Vastailempas tähän mitä muistan kysytyn.
Helteellä meillä on vaunuissa ulkona ollut body, vauvamyssy ja sukat. Päällä aurinkon paisteelta suojaamassa peittona harso. Hyvin on tuntunut riittävän, koska ei ole hionnut ja toisaalta on myös nukkunut hyvin. Sisällä on yöllä siirrytty yöhaalarista pelkkään bodyyn.
Ulkoiltu on heti sektion jälkeen kun kotiuduttiin, vähitellen alotin kävelyn ja nyt ollaan vaunuttelemassa n. 3h päivässä. Ainoastaan kun on joutunut juoksemaan jotain unohtuneita tavaroita parkkipaikalta takasin sisälle niin on huomannut et sektio haavassa on vielä tuntemuksia. Ja mahalla makuu niin että lukee esim samalla lehteä tuntuu vielä vatsalihaksissa, ihanku eivät vielä venyisi riittävästi.
No nyt mies tuli töistä ja sekotti mun ajatukset, enkä tietysti enää muista mitä oli kysymyksiä.
Mut mun piti kysymän että varsinkin ekaa lasta odottaneet ootteko jo käyneet vauvan kanssa perhekerhoissa tai jossain " harrastuksessa" ?
t;kahu ja Jimi huomenna 7 viikkoa
pinoutuisi tänne myös. Kaikki muut jo ovatkin unten mailla, äiti voi rauhassa syödä iltapalaa ja käydä sitten kotihommien kimppuun. Mulla on jo pidemmän aikaa ollut retuperällä aikuisten vaatehuolto, pesen kyllä, mutta kaappia ne ei ole juuri nähneet. Vaatekaappi on siirtynyt kodinhoitohuoneen pöydälle. Lastenpyykit kyllä viikkautuu kaappiin automaattisesti joka aamu (pesen siis yöllä).
Löysin tänään itselleni ihanat farkkucaprit ja niistä oon tosi iloinen. Meillä on käynnissä Lindexin loppuunmyynti ja Seppälän muuttotyhjennys, joten lapsilla on todella paljon uusia vaatteita ja tänään sitten ostin vähän itsellekin.
Tänään tuli postissa Lorumaa-kirje ja Citymarketista saa hakea fleecepeiton. Oletteko muut hakeneet omianne? Näytti kivalta se peitto.
Niklas on meidän toinen lapsi ja oli ekaa kertaa perhekahvilassa 4-5 viikkoisena, harrastuksista muskari alkaa vissiin elokuussa. Äiti-vauva jumppaan haluisin mennä, mutta meilläpäin ei sellaista ole ollenkaan.
Mutta nyt loppui lorviminen...
Peppinetta ja Peppi 2v5kk ja Niklas 8vko
Hengissä ollaan vielä mekin, vaikka vähän tulee täällä käytyä! Ollaan ekalla reissulla, lähdettiin ajamaan 300km matkaa ti-iltana ja siihen meni 5,5h... järkyttävää. Puolet matkasta jompi kumpi tenava huusi ja piti pysähdellä, välillä 10km välein, mutta onneksi viimein nukahtivat kumpikin. Tarkoitus oli lähteä ke takaisin, mutta nyt sitten esikoinen sairastui flunssaan joten varmaan aikaistetaan lähtöä... Kauanpa tuo olikin terveenä. Toivottavasti ei tule Marttaan sama tauti!
Meillä siis tänään 2kk synttärit ja torstaina mennään neuvolaan. Yöt menee jo pääsääntöisesti tosi hyvin, 5-6h eka unipätkä ja sitten 2-4h loppuyö. Usein ei syödä kuin kerran yössä vaan ja vaippoja en tosiaan vaihda ellei ole koko sänky märkänä yöllä. Tyttö on kyllä tosi potra, jos nyt niin voi tytöstä sanoa, painaa yli 6kg ja torstaina se sitten kuullaan oikein että kuinka paljon :) Seurustelee kovasti ja on iloinen, naureskelee ja käsiään kovasti jo katselee. Masulla tämä vauva ei meinaa viihtyä, on vissiin niin pulleat posket ettei oikein pää käänny sivulle =D
kuntoilun tarpeessa on tämäkin äiti, alunperin oli tarkoitus päästä juhannukseksi lähtöpainoon mutta ääh... sama 5kg kummittelee vieläkin jäljellä, kiitos pakasteessa olevien ristiäisherkkujen ja muun herkuttelun =( Vähän kyllä vaikuttaa paikkakunnan valmisurheilutarjontakin, sitä nimittäin kun ei ole. Ensi viikolla sitten viimein sinne jälkitarkastukseenkin, meni aika pitkälle minun osalta.
Oletteko muut antaneet helteillä vettä lisäjuomaksi? Meillä kotona sisälämpötila on hurja, kun lähdettiin oli sisällä +30c ja pihalla +29c. En uskalla edes kuvitella mitä elämä on taas ensi viikolla... Itsekin olen varmaan aika kuiva jo, tänne matkalle kun päästiin ja viileämmässä paikassa asustellaan niin tuntuu että maitoakin on riittänyt paremmin eikä Martta ole ollut niin tuskainen. Ajattelin että käväisen ostamassa tuttipullon ja keitän siihen vähän vettä jota voi välillä antaa, kun tuntuu että kuumuus on mahdoton.
Mutta jospa pääsisin vähän itsekin huilaamaan. viime yönä heräsinkin jo kahdelta, sen jälkeen ei juuri unta saanut kun samassa huoneessa nukutaan tällä reissulla kaikki ja vuorotellen itkivät joko esikoinen tai vauva.
terveisin eikkuli, poitsu 2v4kk ja typy 2kk
ps. kävin myös hakemassa sen cittarin peitteen, oli ihan kivan näköinen. Ei tosin meillä ainakaan kauaa tule pysymään valkoisena... Onko muille tullut jo liberokerhon keräyslipare, meille ei nimittäin ainakaan ole tullut vielä? Muutenkin tuntuu että esikoiselle tuli jos ja vaikka mitä kivaa postissa, tälle vauvalle ei ole tullut tuota lorumaa-kirjetta lukuunottamatta yhtikäs mitään. Ainakaan vielä. Tai no kelakortti tietysti =)
Ihanaa, minä olen kyllä kesäihminen henkeen ja vereen!
Vauva on viettänyt pari päivää lyhythihaisella bodylla, yöllä oli pelkkä vaippa, kun ei meinaa talo viilentyä edes yöllä. Meillä on jo onkun aikaa mennyt yöt yhdellä heräämisellä, ja viime yönä nukuttiin komeasti 22-06!En meinannut kelloa uskoa, kun kuudelta ruokaa huudeltiin.
Meillä mies osallistuu todella paljon vauvan hoitoon niin kuin isompienkin lasten. Yöllä herätään molemmat, mies vaihtaa vaipan ja minä syötän. Mies on nyt toista viikkoa lomalla ja hoitaa vauvaa varmaan enemmän kuin minä, varsinkin nyt kun isosisko-ja veli ovat mummulassa tämän viikon. Mutta enne kesälomaansakin herättiin aina molemmat yösyötölle, ja herätään varmaan niin kauan kuin vauva yöllä ruokaa haluaa.
Kuntoilusta on ollut puhetta, minä ainakin kävin ensimmäisen kerran lenkillä kun vauva oli 5 päivää vanha. Poika syntyi tiistaina ja saman viikon sunnuntaina kävin koiran kanssa sellaisen neljän kilometrin lenkin. Ja sen jälkeen olen käynyt päivittäin, välillä vähän lyhyempiä, mutta yleensä tuon neljä-viisi kilometriä. Jälkitarkastuksessakin tuon lääkärille mainitsin, eikä hän ainakaan sanonut mitään, etteikö olisi saanut lenkkeillä. Ja meidän poikahan syntyi sektiolla.
Minulla on paino jo samoissa lukemissa kuin ennen raskautta, vaikka sitä painoa tuli lähemmäs kolmekymmentä kiloa :O. Mutta sehän tiedettiin, olen joka raskaudessa kerännyt reilusti painoa, joka on lähtenyt sitten jälkitarkastukseen mennessä pois. Ja vieläkään kukaan ei oikein osaa selittää syytä sille mahtavalle painon nousulle, kun en kuitenkaan ole mässäillyt tms. Mutta pääasia, että ne kilot on poissa :)
Vatsalihasliikkeitä olen yleensä todella laiska tekemään, tai muutankaan jumppaamaan. Ulkona liikkuminen on minun lajini! Nyt olen kyllä pakottanut itseni iltaisin tekemään vähän vatsalihastreeniä, että saan tuon viimeisenkin kummun pois. Kolmen sektioarven päällä jotenkin meinaa ainaa vaan roikkua jotakin ylimääräistä, aargh! Onneksi mahan saa vaatteilla piiloon :)
Onko kukaan muuten hankkinut sitä rotavirus-rokotetta? Meillähän on vauvat sopivassa iässä sen saamaan. Meille hankittiin se, mennään torstaina neuvolaan ottamaan ensimmäinen annos. Meillä ei anneta antaa itse, vaan terveydenhoitaja antaa sen, vaikka se onkin suun kautta annettava. Toinen annos sitten neljän viikon päästä. Kallishan se oli, mutta toivottavasti hintansa arvoinen (140e).
Sitä mietettiinkin, että kyllä saadaan olla tyytyväisiä Suomen neuvolajärjestelmään, kun saadaan ilmaiset rokotukset, jos niiden hinta on tuota samaa luokkaa. Varmaanhan se rotarokotekin tulee jossain vaiheessa rokotusohjelmaan, luulisin.
Eipä muuta tällä erää, nautitaan kesästä, eikös?
Eusenia