Lapset tekevät H&M-paitoja ja saavat palkkaa 14 äyriä/paita
Kommentit (52)
miettikää miten monet thaimaalaiset naiset ovat tulleet Suomeen miehen perässä. Mies on tuhlaillut edullisessa maassa niin, että nainen luulee pääsevänsä kroisoksen vaimoksi. Todellisuus usein vähän ankeampi täällä kylmässä pohjolassa. Mutta ainakaan ei tarvinnut naisen kadulle jäädä.
Minusta aika turha jeesustalla täältä kotipäätteen ääreltä, miten nuorten naisten pitää itsensä ja perheensä elättää - heidän taustoja kun emme taida tarkemmin tietää. Uskoisin, etteivät heidän esim. perhe-ja kotiolot ole aivan vertailukelpoisia meidän tilanteisiin. Valitettavasti.
Vierailija:
Mutta joka tapauksessa Thaimaa on puolillaan ihan pieniä lapsia ja jopa vauvoja jotka myyvät tai joita myydään seksiorjina!Mä uskon että kuka tahansa niistä tekis vaikka ilmaiseksi paitoja jos pääsis vaan kadulta pois!
niin onko tosiaan parempi että ne joutuis persettään myymään, kun se että tekee vaatteita!!!???
Vierailija:
Itse ostan Henkan vaatteita, mutta tuen myös hyväntekeväisyyden muodossa lasten koulujen perustamista.
Maailma ei muutu yhdellä taikasauvan heilautuksella. Ei vaikka kuinka toivoisi.
Ei, maailma ei muut taikasauvan heilautuksella, mutta jos kuluttajat olisivat edes vähän vastuullisempia eivätkä ostaisi näitä tuotteita ja vaatisivat valmistajilta eettistä toimintatapaa, niin ehkä pikkuhiljaa muutos tapahtuisi.
Ei siellä lapsi voi sanoa, että en tee töitä vaan menen kouluun, koska olen LAPSI. Tai jos sanoo, niin vanhemmat luultavasti vastaavat, että ikävä kyllä me kuolemme nälkään ilman sinun palkkkaaasi eli menetkö mieluummin kouluun, jolloin sinä ja koko perhe kuolee nälkään vai töihin? Ja menetkö mieluummin töihin tehtaaseen vai huoraamaan? Huonoista vaihtoehdoista pitää valita se paras. Usein köyhissä perheissä on tarpeen ihan kaikkien perheenjäsenten palkat, että saadaan edes ruokaa ostettua.
Senpä takia meidän perheessä käytetään esim. New Balancen lenkkareita, jotka valmistetaan Iso-Britanniassa.
Vierailija:
niin onko tosiaan parempi että ne joutuis persettään myymään, kun se että tekee vaatteita!!!???
Kumpikaan vaihtoehto ei ole hyvä! Meidän hyvintoimeentulevien länsimaalaisten vastuulla on vastuullinen kuluttaminen. Köyhiä maita tulee auttaa muilla keinoilla kuin teettämällä heillä halpaa työtä.
H&M voisi toimia esimerkkinä ja maksaa kunnon palkkaa (mikä sekin tulisi halvemmaksi kuin vaatteiden teettäminen länsimaissa) ja omalta osaltaan auttaa Kambodzaa kehittymään vauraammaksi maaksi. Mutta tätähän H&M ei tahdo koska se tulee kalliimmaksi.
Kambodzassa on muitakin rikkaita yrityksiä jotka maksavat surkeaa palkkaa ja kyllä se on minusta väärin. Nämä yritykset muuten kannustavat paikallisia prostituution pariin kun siitä saa enemmän rahaa kuin tehdastyöstä!
Vierailija:
Ei siellä lapsi voi sanoa, että en tee töitä vaan menen kouluun, koska olen LAPSI. Tai jos sanoo, niin vanhemmat luultavasti vastaavat, että ikävä kyllä me kuolemme nälkään ilman sinun palkkkaaasi eli menetkö mieluummin kouluun, jolloin sinä ja koko perhe kuolee nälkään vai töihin? Ja menetkö mieluummin töihin tehtaaseen vai huoraamaan? Huonoista vaihtoehdoista pitää valita se paras. Usein köyhissä perheissä on tarpeen ihan kaikkien perheenjäsenten palkat, että saadaan edes ruokaa ostettua.
tulee auttaa sellaisilla kehitysyhteistyökeinoilla, että lasten EI TARVITSE mennä töihin.
Vierailija:
Kambodzassa on muitakin rikkaita yrityksiä jotka maksavat surkeaa palkkaa ja kyllä se on minusta väärin. Nämä yritykset muuten kannustavat paikallisia prostituution pariin kun siitä saa enemmän rahaa kuin tehdastyöstä!
Aina löytyy pervoja länsimaalaisia, jotka maksavat pervosta seksistä.
Samat mammat, jotka suu vaahdossa kannattavat kotiäitiyttä, pitkää imetystä, perhepetiä ja muita lapsen kannalta hyviä asioita, sallivat lasten työssäkäynnin ja kaiken lisäksi ylläpitävät tällaista lapsen oikeuksien polkemista.
Ette taidakaan olla niin täydellisiä äitejä, mitä luulitte.
Mikään maa ei varmaan pysty maksamaan niin paljoa kehitysapurahoina, että kaikki näiden maiden ongelmat ratkeaisivat. Etenkin jos tehtaat siirretään pois näistä maista länsimaihin. Silloin länsimailla ei ole varaa ede nykyiseen kehityapuun. Paras ratkaisu olisi, että palkkaa nostettaisiin reilusti näissä maissa.
Ettekö muuten itse ole olleet 17-vuotiaana töissä? Minä olin jo 16-vuotiaana sellaisessa 2 viikkoa töitä ja tuhat markkaa. Pikaisella laskutoimituksella silloin tuntipalkaksi tulee (40 h/viikko) 12,5 markkaa/tunti eli noin 2e/h. Eipäsekään mikään mahtava palkka ollut.
Vierailija:
tulee auttaa sellaisilla kehitysyhteistyökeinoilla, että lasten EI TARVITSE mennä töihin.
Että valinnoilla tulee muutos pikkuhiljaa. Hieno, ideaali ajatus.
Mutta. Voiko se Thaimaan tms. lapsi odottaa sitä hidasta muutosta? Ehtiikö kuolla nälkään ennen sitä. Tai sukupuolitautiin? Sillä jos nyt kaikki yhtäkkiä lopettaisivat ostamisen H&M:ltä, niin mitä niille työntekijöille sitten tapahtuu? Mistä se raha tulee tai onko muka koulut valmiina odottamassa. No eipä ole.
Vierailija:
Ette taidakaan olla niin täydellisiä äitejä, mitä luulitte.
Lapsia palkataan kun ovat vielä halvempaa työvoimaa kuin aikuiset eivätkä lapset osaa pitää puoliaan.
Ei minulla ole poppaskonstia, millaista kehitysyhteistyötä pitäisi tehdä. Ehkä rahojen oikeudenmukaisempi jako olisi hyvä. Katsos, kun tässä maailmassa rahaa kyllä riittää.
Palkan täytyisi olla todella paljon parempi, että perhe pärjäisi vain vanhempien palkalla ja lapset voisivat mennä vaikka kouluun.
Vierailija:
Ei minulla ole poppaskonstia, millaista kehitysyhteistyötä pitäisi tehdä. Ehkä rahojen oikeudenmukaisempi jako olisi hyvä. Katsos, kun tässä maailmassa rahaa kyllä riittää.
Thaimaan valtio ei tee mitään rehottavalle seksibisnekselle (jossa mukana pakotettuja ihmisiä sekä lapsia) niin kauan kuin turistivirta sinne jatkuu. Miksi siis vaivautua kun matkailijoita tulee ja heitä ei näytä tilanne haittaavan. Väillä tehdään " iskuja" baareihin jotta saadaan välitettyä kuva että tilanne on hallinnassa ja se halutaan korjata. Mutta oikeasti tämä ei kiinnosta kun siitä tulee rahaa mm. hotellinomistajille ym. rikkaille.
Kyllähän niissä köyhissäkin maissa myös vanhemmat käyvät töissä. Se raha ei vaan yksinkertaisesti riitä. t.41
Vierailija: