YLE: Kuntouttavaan työtoimintaan ei saa ohjata työkykyisiä, eikä se saa tuottaa voittoa yrityksille
Keskeinen kantelujen aihe on se, ohjaavatko kunnat työttömiä kuntouttavaan työtoimintaan väärin perustein.
Huittisissa työttömiltä voi tilata esimerkiksi autonpesua tai ruohonleikkurin huoltoa. Kantelijoiden mukaan yritykset joutuivat epäreiluun kilpailutilanteeseen, mikä voi aiheuttaa irtisanomisia ja lomautuksia.
Aluehallintoviraston saaman ilmoituksen mukaan Valkeakoski ohjasi kuntouttavaan työtoimintaan asiakkaita väärin perustein ja sosiaaliturvalla kiristämällä. Lisäksi ilmoituksessa epäiltiin, että Valkeakoski järjestää kuntouttavaa työtoimintaa tavallisilla työpaikoilla, kilpailua vääristävien työtehtävien hoidossa.
Kommentit (155)
Tiedän että yritys pystyy hankkimaan lukuisen määrän palveluita yhdistykseltä, joka taas hyödyntää kuntoutujia. Niin helppoa! Pieni piiri pyörii sekä yrityksessä ja yhdistyksessä, sossut vetävät toimintaa ja kaikki näyttää niin hyvältä, niin hyvältä. Vaikka oikeasti perustuu riistoon, jolla yritys saa hankittua itselleen ilmaista työvoimaa ja sossut itselleen yhdistyksessä työpaikan.. lystin maksaa veronmaksajat.
Vierailija kirjoitti:
Eikös muuallakin Te-toimisto ja sossu yhteistyössä lykkää täysin tervettä pitkäaikaistyötöntä työnhakijaa kuntouttavaan työtoimintaan mikäli joutuu taloudellisen tilanteen vuoksi toimeentulotukiasiakkaaksi?
Mites tämä nyt on vain Valkeakosken toimintatapa?
Käsittääkseni tämä toimintapa on jo maan tapa ja siihen tuskin tullaan oikeasti puuttumaan. Hyvät veljet tienaavat sen avulla niin suuria summia, että siihen ei voida puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös muuallakin Te-toimisto ja sossu yhteistyössä lykkää täysin tervettä pitkäaikaistyötöntä työnhakijaa kuntouttavaan työtoimintaan mikäli joutuu taloudellisen tilanteen vuoksi toimeentulotukiasiakkaaksi?
Käsittääkseni tämä toimintapa on jo maan tapa ja siihen tuskin tullaan oikeasti puuttumaan. Hyvät veljet tienaavat sen avulla niin suuria summia, että siihen ei voida puuttua.
Näiden hyvien veljien oikea paikka olisi linnassa. Vaan milläs ne sinne saa kun homma on näennällisesti laillista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä orjatyö pitäisi olla sallittua. Luokkajärjestelmä takaisin.
Yläluokka, joilla on varaa pitää orjia ruoka-, vaate- ja nukkumakolopalkalla.
Keskiluokka, joilla on varaa ehkä yhteen tai kahteen orjaan.
Työläisluokka, joilla ei ole varaa orjaan, mutta eivät ole orjia.
Orjaluokka, joka tekee raskaimmat ja epämieluisimmat hommat ruoka-, vaate- ja nukkumakolopalkalla.
Varkaat, murhaajat ja kiertolaiset, jotka kiinni joutuessaan laitetaan vankilaan tai pakkotyöhön, kun ei niitä voi laittaa orjiksi kunnon ihmisten koteihin.
Joo käytännössähän se menee niin, että varakkaat ostavat orjia, eikä työntekijöillä enää ole toitä, koska orjat tekevät ne halvemmalla. Työntekijät velkaantuvat ja päätyvät orjiksi. Yrittäjätkään eivät pysty kilpailemaan markkinoilla, ilman että käyttävät orjatyövoimaa. Eli kyllä valtaosa lopulta on orjia ja yläluokka elää yltäkylläisyydessä.
Per_kele kirjoitti:
Ihan on omakohtainen suht tuore kokemus Vantaalla Tikkurilan te-toimiston virkailijan toiminnasta: Olin tekemässä työllistymissuunnitelmaa, niin virkailija siihen sitten ujutti minulta kysymättä tekstin että hakee kuntouttavaan työtoimintaan päiväkotiin. Olin aivan äimistynyt ja vasta kotona oikein tajusin asian laidan. Otin häneen yhteyttä ja sanoin että hänen täytyy muuttaa tekstin osa : asiakkaalla on elämänhallinnan ongelmia tai haasteita jne.. No sitten parin kuukauden kuluttua soitteli sosiaaliohjaaja ja halusi varata aikaa jotta voidaan sopia kuntouttavan työtoiminnan aloittamisesta. Sanoin hänelle asian että en ole koskaan itse sellaista pyytänyt ja että minulla ei ole ongelmia elämänhallinnan kanssa. Hän uskoi ja perui tapaamisen. Te-virkailija ei ollut milläänkään asiasta. Työkkärissä kannattaa olla tosi tarkkana, miten kohtelevat. Minulla on takana yli 30 vuoden työkokemus muutamista työpaikoista.
Sinuna kertoisin tuon TE-virkailijan toiminnasta ainakin omalla FB-tililläni ja nimen kanssa, kertoisin myös kaikille ketkä jaksaisivat kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tällaisen "kutouttavan" työtoiminnan on keksinyt ja miksi? Aivan järjetöntä laittaa taloudellisessa kurjimuksessa eläviä ihmisiä tekemään ilmaista työtä.
Koulukiusaajien malli. Ei mitään väliä mitä vaikutuksia sillä on rehellisiin elinkeinoihin kunhan yksikään ei saa rahaa vastikkeetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden hyvien veljien oikea paikka olisi linnassa. Vaan milläs ne sinne saa kun homma on näennällisesti laillista.
Tosin Linnan juhliin heitä kutsutaan vuosittain, mukavahan se on siellä näyttäytyä ja juhlia toisten hyvien veljien kanssa.
Ilmaista pakkotyötä kannattavat eivät tajua, että se ajaa heidätkin huonompaan asemaan työmarkkinoilla. Joka kerta kun yritys ottaa ilmaisen työntekijän, palkattoman opiskelijan/harjoittelijan, se on jonkun palkkapussista pois. On yrityksiä jotka ottavat palkattoman kuntoutujan tai harjoitteiljan toinen toisensa perään, koska saavat näin teetettyä hommat ilmaiseksi. Se vääristää sekä työmarkkinoita että alan kilpailutilannetta.
Jos hommia on sen verran, että otetaan ilmainen työntekijä toisensa jälkeen niitä tekemään, miksi ei palkata vakituista palkallista? Tai miksi potkitaan vakkareita pihalle, mutta otetaan tilalle kuntoutujia, nollasopimuslaisia, tai harjoittelijoita? Töitä kyllä tuntuu olevan, mutta ei halukkuutta maksaa niistä palkkaa. Ja kun otetaan huomioon se, että raha on elämän peruselementti, jolla tämä yhteiskunta toimii, niin on harvinaisen törkeä tapa toimia. Kukaan ei pysty elättämään itseään tai perhettään palkattomilla töillä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaista pakkotyötä kannattavat eivät tajua, että se ajaa heidätkin huonompaan asemaan työmarkkinoilla. Joka kerta kun yritys ottaa ilmaisen työntekijän, palkattoman opiskelijan/harjoittelijan, se on jonkun palkkapussista pois. On yrityksiä jotka ottavat palkattoman kuntoutujan tai harjoitteiljan toinen toisensa perään, koska saavat näin teetettyä hommat ilmaiseksi. Se vääristää sekä työmarkkinoita että alan kilpailutilannetta.
Jos hommia on sen verran, että otetaan ilmainen työntekijä toisensa jälkeen niitä tekemään, miksi ei palkata vakituista palkallista? Tai miksi potkitaan vakkareita pihalle, mutta otetaan tilalle kuntoutujia, nollasopimuslaisia, tai harjoittelijoita? Töitä kyllä tuntuu olevan, mutta ei halukkuutta maksaa niistä palkkaa. Ja kun otetaan huomioon se, että raha on elämän peruselementti, jolla tämä yhteiskunta toimii, niin on harvinaisen törkeä tapa toimia. Kukaan ei pysty elättämään itseään tai perhettään palkattomilla töillä.
Samaa mieltä! Kyllähän töitä on vaikka kuinka paljon, mutta palkanmaksajat puuttuu!
Vierailija kirjoitti:
Kuka tällaisen "kutouttavan" työtoiminnan on keksinyt ja miksi? Aivan järjetöntä laittaa taloudellisessa kurjimuksessa eläviä ihmisiä tekemään ilmaista työtä.
Alkuperäinen idea oli että moniongelmaiset saisi jonkinlaisen vähänkuin oman kerhopaikan mihin kokoontua säännöllisesti ja tehdä jotain mielekästä jolla saisi omaa ammattitaitoa kartutettua tai pidettyä yllä.
Mutta nykyään epämääräistä lakia hyväksikäyttää firmat jotka haluaa orjatyövoimaa ja muuten puhtoisissa kunnissa kuntouttava työtoiminta on se mihin aika moni työkkärin asiakas on viime vuosina pistetty että aktiivimalli täyttyisi. Tuossa artikkelissa se Vantaa vai oliko Turku puolusteli että työkykyisiä on kuntouttavassa aktiivimallin takia ja sen takia että se on vihoviimeinen vaihtoehto jos ei muuta toimintaa löydy. Tämä on nykyään arkipäivää työttömien aktivoimisessa.
Vierailija kirjoitti:
Per_kele kirjoitti:
Ihan on omakohtainen suht tuore kokemus Vantaalla Tikkurilan te-toimiston virkailijan toiminnasta: Olin tekemässä työllistymissuunnitelmaa, niin virkailija siihen sitten ujutti minulta kysymättä tekstin että hakee kuntouttavaan työtoimintaan päiväkotiin. Olin aivan äimistynyt ja vasta kotona oikein tajusin asian laidan. Otin häneen yhteyttä ja sanoin että hänen täytyy muuttaa tekstin osa : asiakkaalla on elämänhallinnan ongelmia tai haasteita jne.. No sitten parin kuukauden kuluttua soitteli sosiaaliohjaaja ja halusi varata aikaa jotta voidaan sopia kuntouttavan työtoiminnan aloittamisesta. Sanoin hänelle asian että en ole koskaan itse sellaista pyytänyt ja että minulla ei ole ongelmia elämänhallinnan kanssa. Hän uskoi ja perui tapaamisen. Te-virkailija ei ollut milläänkään asiasta. Työkkärissä kannattaa olla tosi tarkkana, miten kohtelevat. Minulla on takana yli 30 vuoden työkokemus muutamista työpaikoista.
Sinuna kertoisin tuon TE-virkailijan toiminnasta ainakin omalla FB-tililläni ja nimen kanssa, kertoisin myös kaikille ketkä jaksaisivat kuunnella.
Oikea osoite kirjeelle olisi henkilön esimies, ei mikään face.
Mustamaalaus someen(vaikka olisi aiheestakin)ei auta, saa vain itselleen syytteet halventamisesta taikka kunnianloukkauksesta.
Itse boikotoin jokaista yritystä, joka ei maksa työntekijöilleen palkkaa. Ihan sama tapahtuuko se riisto kehitysmaissa vai Suomessa.
Äskeittäin eräs liike, jossa asioin ennen paljon haki palkatonta harjoittelijaa rakentamaan heille uutta verkkokauppaa ja nettisivuja. Se verkkokauppa tulee tekemään valtaosan heidän myynnistään lähitulevaisuudessa eikä edes siitä haluta maksaa ammattilaiselle palkkaa? Jotain rajaa nyt törkeydelle ja ahneudelle. Ei ihme että elämme massatyöttömyyden aikaa, kun työt teetetään ilmaiseksi lainsäädännön siunauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taustalla lienee ajatus, että työt ei jostain syystä maistu. Sitten kun joutuu joka tapauksessa hommiin, niin asenne voi muuttua.
Alun perin kuntouttava työtoiminta oli tarkoitettu niille, joilla on esim. masennusta, elämänhallinnan ongelmia ym. Itse tunnen tasan yhden kuntouttavassa työtoiminnassa käyneen työttömän, ja hän oli juuri noista syistä mennyt sinne ihan vapaaehtoisesti, eli saadakseen elämäänstä rytmiä ja ryhtiä.
Monessa kunnassa kuntouttavaa työtoimintaa käytetään kuitenkin väärin, määrätään sinne ihmisiä, joilla ei ole mitään kuntoutumisen tarvetta vaan ainoastaan eivät pääse minnekään töihin. Toisin kuin moni kuvittelee, töihin ei noin vain voi mennä, vaan se on työnantaja joka päättää, keitä ottaa ja keitä ei. Työhaluisia työttömiä on pilvin pimein, eikä heissä yleensä mitään kuntoutusta vaativaa vikaa ole. Tällöin kuntouttavaan työtoimintaan määrääminen etuuksien leikkaamisen uhalla on selkeästi lainvastaista. Ja sitten tosiaan työttömien käyttö ilmaistyövoimana voi vääristää kilpailua tuomalla yritykselle hyötyä jota kilpailija ei saa.
Minulla on masennusta ja elämänhallinnan ongelmia (ei päihdeongelmia). On kuitenkin aivan harhaluulo että kuntouttava auttaisi näihin jotenkin. Toki jos saisin jonkun edes hieman koulutustani sivuavan paikan jostain mukavasta työyhteisöstä, auttaisi se masennustani paljonkin. Ei minulle tarvitsisi edes maksaa. Mutta suurin osa kuntouttavista töistä EI ole millään tavalla mielekkäitä kuntoutettavan kannalta. Lisäksi ihmettelen miten ihmisten syrjäytymistä voi estää/parantaa se, että heidät eristetään yhteiskunnasta muiden surjäytyneiden kanssa kuntoutettaviin töihin. Ei integroi ketään takaisin yhteiskuntaan tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Per_kele kirjoitti:
Mustamaalaus someen(vaikka olisi aiheestakin)ei auta, saa vain itselleen syytteet halventamisesta taikka kunnianloukkauksesta.
Luuletko oikeasti, että tuollaisen kieroilevan virkailijan esimies tekisi asialle jotain? Jotain muuta kuin mahdollinen pieni puhuttelu muodon vuoksi. Ei se ole mitään mustamaalaamista jos tuo esiin väärinkäytöksen. Jos minulle tehtäisiin noin, niin ihan periaatteesta tekisin asiasta julkisen. Mahdollisia sakkoja en maksaisi, menisin vaikka vankilaan että valtio menettäisi enemmän rahaa pelleillessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Per_kele kirjoitti:
Virkamiesten esimiehille valittaminen on täysin turhaa hommaa Suomessa. Virheitä ei myönnetä 99% tapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäinen idea oli että moniongelmaiset saisi jonkinlaisen vähänkuin oman kerhopaikan mihin kokoontua säännöllisesti ja tehdä jotain mielekästä jolla saisi omaa ammattitaitoa kartutettua tai pidettyä yllä.
Mutta nykyään epämääräistä lakia hyväksikäyttää firmat jotka haluaa orjatyövoimaa ja muuten puhtoisissa kunnissa kuntouttava työtoiminta on se mihin aika moni työkkärin asiakas on viime vuosina pistetty että aktiivimalli täyttyisi. Tuossa artikkelissa se Vantaa vai oliko Turku puolusteli että työkykyisiä on kuntouttavassa aktiivimallin takia ja sen takia että se on vihoviimeinen vaihtoehto jos ei muuta toimintaa löydy. Tämä on nykyään arkipäivää työttömien aktivoimisessa.
Niin. Olennaista on tämä: jotain mielekästä. Mitään mielekästä ei ole tarjolla.
Voisiko joku selittää mitä tarkoittaa elämänhallinnan ongelmia. Esimerkiksi masennushan näitä tuottaa, mutta elämänhallinta toki palautuu automaattisesti kun masennus parantuu. Kuntouttava työtoiminta ei kuitenkaan ole mitään terapiaa eikä sillä ole terapian hyötyjä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää mitä tarkoittaa elämänhallinnan ongelmia. Esimerkiksi masennushan näitä tuottaa, mutta elämänhallinta toki palautuu automaattisesti kun masennus parantuu. Kuntouttava työtoiminta ei kuitenkaan ole mitään terapiaa eikä sillä ole terapian hyötyjä.
Alkoholismia. Siitähän tässä on kyse.
Mieluummin 16h viikossa kuntouttavaa kuin 30h viikossa työkokeilua. Töistä yleensä saa rahaa ja työtodistuksia, jotka auttavat elämässä eteenpäin, mutta ilmaistöissä näet kauheasti vaivaa turhan takia.
Se on pelottavaa miten varsinkin nuoret joutuvat 9€ töiden kierteeseen. Siinä lyödään heti aluksi kelpaamattoman leima otsaan. Toki on sellaisiakin ihmisiä, joille näistä on apua, mutta iso osa pärjäisi myös normitöissä.
Olen korkeakoulutettu kaikin puolin siisti ihminen, mutta CV on laiha, niin töitä en saa. Ensi vuonna hakeudun toivottavasti koulutukseen ja muutan pois tästä peräkylästä, niin pääsee näistä hullutuksista eroon ja ehkä tyonsyrjästä saisi paremmin kiinni muualla.
Tee asiasta jollain tapaa julkinen ja tuo rikollinen työnantaja julkisuuden valokeilaan.