Saan käteen enemmän rahaa työttömänä kun työssä!!
Mikä järki???? :D
Mitä itse ajattelisitte tilanteessa - olette jäämässä työttömäksi suht raskaasta työstä, ja saatte tietää että saatte 100 euroa ENEMMÄN rahaa ollessanne työtön (ansiosidonnainen) kun ollessanne työssä???
Kommentit (47)
Mulla oli juurikin niin, että hyväpalkkainen työ loppui ja pääsin osa-aikaiseksi pienellä palkalla. Oli positiivinen yllätys kun ansiosidonnainen kompensoi niin hyvin, että sain vähemmällä työllä saman summan käteen kuin kokoaikaisen. Tilanne ei olisi ollut ollenkaan sama jos vanha työ ois ollut huonommin palkattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on siis laskettu se, että teen 300 e kuussa pari työvuoroa jotka ei vähennä ansiosidonnaita + asumistuki, jota en saa työssäollessa mutta työttömänä saan.
100 e enemmän rahaa kuussa käteen ku työssä, jossa oon kaiket päivät. :DDD kivaa!
Olisko teillä korkea motivaatio töihin tällasessa tapauksessa?
Vaikea sanoa, kun en ole koskaan työskennellyt kokoomuksen puoluetoimiston nettitrollina.
Argumentit loppui? etkö pysty parempaan, aika säälittävää
Tämä on ihan pakko laittaa joka ketjuun. Riidankylväjä taas kerran asialla.
Ohis
Teen osa-aikatyötä ja nostan soviteltua ansiosidonnaista. Alkuun kokopäivätyön päätyttyä tein töitä täysin keikkaluontoisesti ja vähän ajan kuluttua sain osa-aikatyötä, jonka rinnalla olen jatkanut keikkatöitä. Työskentelen 60 - 90 h/kk ja esimerkiksi viime kuussa bruttotuloni olivat reilu 3300 euroa (palkka vajaa 2400e ja ansiosidonnainen reilu 900e).
Nettotuloni ovat siis samaa tasoa, kuin aiemmin kokoaikaisessa kolmivuorotyössä. Vapaa-aikaa on mukavasti eikä työ vie kaikkia voimia, kun saan itse päättää kuinka paljon teen töitä ja koska. Tällä hetkellä yritän täyttää työssäoloehdon uudelleen ennen vuoden laskentajaksoa, jotta ansiosidonnaista ei laskettaisi uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on siis laskettu se, että teen 300 e kuussa pari työvuoroa jotka ei vähennä ansiosidonnaita + asumistuki, jota en saa työssäollessa mutta työttömänä saan.
100 e enemmän rahaa kuussa käteen ku työssä, jossa oon kaiket päivät. :DDD kivaa!
Olisko teillä korkea motivaatio töihin tällasessa tapauksessa?
Vaikea sanoa, kun en ole koskaan työskennellyt kokoomuksen puoluetoimiston nettitrollina.
Eikö työn ja sosiaaliturvan epäkohdista voi keskustella tällä palstalla ilman että on oltava kokoomuslainen???
Toisessa ketjussa joku oli sitä mieltä, ettei soviteltua päivärahaa enää saisi reilun 2k€ palkan päälle. Tämähän ei pidä paikkaansa, sillä raja menee omassa laskennallisessa kuukausipalkassa. Saisin siis tienata yli 3k€ ja silti saisin ansiosidonnaista joitain kymppejä. Käytännössä toki vaikea alle 80 % osa-aikatyöllä yltää työttömyyttä edeltäneeseen, kokopäivätyön palkkaan, muttei mahdotonta jos on esim. vaihtanut alaa tai työskentelee osa-aikaisena yrittäjänä.
Tässä kuussa maksetaan bruttopalkkaa reilut 2850e ja lisäksi saan ansiosidonnaista vajaat 1100e. Käteen jää siis huomattavasti paremmin, kuin mitä keskimäärin kokoaikatyössä ollessani sain. Toki ensi kuussa tulot ovat huomattavasti pienemmät, kun työtunteja tulee tässä kuussa vähemmän ja ansiosidonnainen pohjautuu tässä kuussa maksettuun palkkaan. Laskurin mukaan saan silti yli 300e päivärahaa, kun palkkani on reilut 2850e.
46
Laskin joskus oman tilanteeni mukaan tienaamisen kannattavuuden. Satuin olemaan juuri sen verran pienituloinen osa-aikaisena, että sain asumistuen täysmääräisenä ja päivähoidosta ei tarvinnut maksaa. Kun sitten tein laskelmia isommilla tuloilla, niin vasta yli puolet parempi brutto olisi alkanut kannattaa taloudellisesti.