Saan käteen enemmän rahaa työttömänä kun työssä!!
Mikä järki???? :D
Mitä itse ajattelisitte tilanteessa - olette jäämässä työttömäksi suht raskaasta työstä, ja saatte tietää että saatte 100 euroa ENEMMÄN rahaa ollessanne työtön (ansiosidonnainen) kun ollessanne työssä???
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on siis laskettu se, että teen 300 e kuussa pari työvuoroa jotka ei vähennä ansiosidonnaita + asumistuki, jota en saa työssäollessa mutta työttömänä saan.
100 e enemmän rahaa kuussa käteen ku työssä, jossa oon kaiket päivät. :DDD kivaa!
Olisko teillä korkea motivaatio töihin tällasessa tapauksessa?
Vaikea sanoa, kun en ole koskaan työskennellyt kokoomuksen puoluetoimiston nettitrollina.
Argumentit loppui? etkö pysty parempaan, aika säälittävää
Jaahas, sanoisin tähän että sinulla on sitten todella pienipalkkainen työ. Jos ei ole hyväpalkkaisesta työstä ansiosidonnainen työttömyyskorvaus kyseessä, ei kyllä työttömyyskorvauksilla paljon juhlita..
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista, että ansiosidonnainen olisi suurempi kuin palkka. Laskelmat esiin.
Ei suoraan olekaan mutta ota huomioon muut tuet. Et ole ilmeisesti ollut koskaan työttömänä
Jaahas, sanoisin tähän että sinulla on sitten todella pienipalkkainen työ. Jos ei ole hyväpalkkaisesta työstä ansiosidonnainen työttömyyskorvaus kyseessä, ei kyllä työttömyyskorvauksilla paljon juhlita..
-No todella ja todella. 2130 euroa kuussa päivätyöstä miinus verot. On niitä pienempiäkin palkkoja ja suuremmalla vaivalla pieniä palkkoja etenkin.
Mut mun pointti oli se, että ei oo mitään järkeä että toi erotus on niin päin, että työtön saa enemän rahaa ku työllinen. en tiennyt aiemmin että asia on näin, mutta nyt tiedän., kun jouduin ottamaan selvää, täytyy sanoa etten pettynyt, ku katoin että saan 100 e enemmän työttömänä.
Oletko huomioinut laskelmissasi, että työttömyyskorvauksen vero% on vähintään 20. Palkkatulon vero% voi olla pienituloisella jopa alle puolet siitä.
No annappa nyt tulla niitä euroja laskelmaan mukaan niin arvioidaan.
Jos palkka on 2000 tonnia ja vuokra 700€, niin ei saa tukea.
Jos jää tuolla palkalla ansiosidonnaiselle niin se on 1367€ ja asumistuki 155€.
Vaikka tuohon tuen päälle saisi tienata 300€, niin ei se kyllä nosta nettotuloja työssä käymistä kannattavammaksi ja vaikka nostaisikin, niin ansionsidonnainen on varsin lyhytaikainen tuki.
mä laitoin ne laskelmat jo??
laske vaan omia juttujas, mä lasken omani.
Sinun on korkea aika nauttia samoista eduista, kuin muutkin. Tulet huomaamaan, että matalapalkkatöihin ei kannata enää sen jälkeen palata.
Olet laskenut väärin. Kokeilin kolme laskelmaa jossa laskin nettotulot ja asumistuen (vuokra 700€) ja 300€ lisätuen. Verottaja näköjään syökin etuuden päälle tienatun 300€ tulon pois niin että siitä jää vain satku käteen. Ei kovin kannustavaa.
1) palkka 3000€/kk, asumistuki 0€. käteen vuokran maksun jäkeen 1448€
-> yllämainitusta palkasta ansiosidonnainen 1894€, asumistuki (yllätys yllätys) 0€, käteen vuokran jälkeen 701€.
-> työssä tienaa 747€ enemmän
2) palkka 2000€/kk, asumistuki 0€. käteen vuokran maksun jäkeen 882€.
-> yllämainitusta palkasta ansiosidonnainen 1367€, asumistuki 155€, käteen vuokran jälkeen 507€.
-> työssä tienaa 375€ enemmän
--> ansionsidonnaisen lisäksi työtuloa 300€, käteen vuokran jälkeen 615€
--> tyässä tienaa 267€ enemmän ja joutuuhan tässäkin vähän käymään töissä.
Eli näillä spekseillä töissä tienaa paremmin mutta yllättävän vähän paremmin. Mutta kannattaa muistaa että ansiosidonnainen on tilapäistä, eikä työttömyysjaksot koskaan paranna ura- ja palkkakehitystä.
Vierailija kirjoitti:
-No todella ja todella. 2130 euroa kuussa päivätyöstä miinus verot. On niitä pienempiäkin palkkoja ja suuremmalla vaivalla pieniä palkkoja etenkin.
Mut mun pointti oli se, että ei oo mitään järkeä että toi erotus on niin päin, että työtön saa enemän rahaa ku työllinen. en tiennyt aiemmin että asia on näin, mutta nyt tiedän., kun jouduin ottamaan selvää, täytyy sanoa etten pettynyt, ku katoin että saan 100 e enemmän työttömänä.
Ei siinä ole mitään jäkeä, eikä se myöskään oikeasti ole niin päin. Työttömänä tienaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on siis laskettu se, että teen 300 e kuussa pari työvuoroa jotka ei vähennä ansiosidonnaita + asumistuki, jota en saa työssäollessa mutta työttömänä saan.
100 e enemmän rahaa kuussa käteen ku työssä, jossa oon kaiket päivät. :DDD kivaa!
Psitä tarkat euromääräiset summat näkyviin (palkka, työttömyyskorvaus, asumistuki jne.)
-palkka käteen: 1750e kuussa
-asumistuki työttömänä: 150 e kuussa
-työttömyyskorvaus 1450e kuussa (verot vähennetty)
-keikkatyötä 300 eurolla kuussa, jollonka työttömyysraha ei vähene
Eli sadalla eurolla olisit valmis luopumaan ihmisarvostasi? Jos et ole vielä huomannut, työttömällä ei Suomessa ole mitään arvoa, ja mikään mahti maailmassa ei muuta sua takaisin työlliseksi, ei vaikka niska limassa repisit kymmenessä eri työpaikassa hilkut itsesi elättämiseen.
-no se että mun työpaikka menee, ei oo mun oma vika. Mun mielestä jokaisella on ihmisarvo, eikä työ oo ihmisarvon mittari vaikka tykkäänkin työnteosta.
Mietin vaan tässä että onko edes järkevää tehdä töitä tällasessa tapauksessa?!?!!? Ja työlliseksi pääsee heti kun haluaa tyyliin, ainakin mun alalla.
Minusta nettopalkan ja nettotyöttömyysturvan suhde ei nyt täsmää, ero on ihan liian pieni. Mitä ovat bruttotulot?
Vierailija kirjoitti:
Kun laskee työssäkäynnin piilokulut, ei paljon alle 2000 netolla kannata töitä tehdä.
Mitkä ihmeen työssäkäynnin piilokulut? Työssäkäynnitä tulee kyllä kuluja, mutta ei piilokuluja, vaan ihan havaittavia ja hallittavia menoja.
Iso etu on että työttömältä ei mene päivähoitomaksuja. Itse juuri "rajan" ylittävänä menee kahdesta lapsesta yli 500e kuussa päivähoitomaksuja..
Muistahan, että ansiosidonnaisesta napsuu -25% ja asumistuki lasketaan brutosta.
Omassa laskelmassani 3000€ brottopalkasta jää nettona käteen 2148€. Edellä mainitusta palkasta laskien saa ansiosidonnaistatyöttömyyskorvausta 16814€, josta käteen 1402€.
Jos jonku laskelmassa nettopalkka on ollut 1750€ ja netto ansiosidonnaisesessa 1450€, niin tämä ei kyllä ole yleistettävissä. Tässä on joku laskuvirhe tai sitten verotus on ollut jotenkin pielessä ja sitä on oikaistu samalla kun tulo on muuttunut palkasta työttömyysturvaan tai päinvastoin.
Voisitte sielä Kokoomusnuorissa kirjoittaa parepia provoja.
Vierailija kirjoitti:
Muistahan, että ansiosidonnaisesta napsuu -25% ja asumistuki lasketaan brutosta.
Pienemmissä tuloissa käy tosiaan niin että työttömyyskorvauksen veroprosentti on korkeampi kuin palkkatulojen verotus.
Vähän sama, mut sit taas en saa miehen tulojen takia ollenkaan asumistukea, niin ei paljoa hurrata.
Toisaalta, mulla on naurettavan helppo työ missä päivät kuluu suht nopeasti, työkaverit on kivoja, palkatonta vapaata (ja vapaita muutenkin) voi ottaa suht helposti jne. Palkkaa tulee ~2500e/kk, en nyt suuremmin hurraa tälle summalle, mutta sit taas en maksa esim. työmatkoista ja nuukailijana kokkaan aika usein omat eväät työpaikan keittiössä.
Tuota sitten siihen asti kun tulee paloa haastavampiin tehtäviin/uudelleen kouluttautumiseen ja sellaisen jostain nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Iso etu on että työttömältä ei mene päivähoitomaksuja. Itse juuri "rajan" ylittävänä menee kahdesta lapsesta yli 500e kuussa päivähoitomaksuja..
Lapset ja niiden määrä voivat kyllä sotkea laskelmaa melkoisesti. Yhteiskunnallisesti kotihoidon tukia olisi järkevää korottaa, jotta monilapsissa perheissä lapsia ei kannattaisi viedä hoitoon.
Psitä tarkat euromääräiset summat näkyviin (palkka, työttömyyskorvaus, asumistuki jne.)
-palkka käteen: 1750e kuussa
-asumistuki työttömänä: 150 e kuussa
-työttömyyskorvaus 1450e kuussa (verot vähennetty)
-keikkatyötä 300 eurolla kuussa, jollonka työttömyysraha ei vähene
Eli sadalla eurolla olisit valmis luopumaan ihmisarvostasi? Jos et ole vielä huomannut, työttömällä ei Suomessa ole mitään arvoa, ja mikään mahti maailmassa ei muuta sua takaisin työlliseksi, ei vaikka niska limassa repisit kymmenessä eri työpaikassa hilkut itsesi elättämiseen.
-no se että mun työpaikka menee, ei oo mun oma vika. Mun mielestä jokaisella on ihmisarvo, eikä työ oo ihmisarvon mittari vaikka tykkäänkin työnteosta.
Mietin vaan tässä että onko edes järkevää tehdä töitä tällasessa tapauksessa?!?!!? Ja työlliseksi pääsee heti kun haluaa tyyliin, ainakin mun alalla.