Tiesittekö: kissat näkevät pimeässä huonommin kuin ihminen
Kissat näkevät hyvin hämärässä, ne tarvitsevat vain kuudesosan siitä valosta minkä ihminen, mutta pilkkopimeässä kissat näkevät oikeasti jopa huonommin kuin ihminen. Niiden ison mykiön takia kissa ei erota ääriviivoja, jolloin pimeässä maailma muuttuu puuromössöksi.
Kommentit (26)
Eihän ihminenkään pilkkopimeässä näe mitään.
Pilkkopimeässä *kukaan* ei näe yhtään mitään, koska siellä ei ole yhtään valoa.
Täydellisessä pimeydessä ei näe kuin Terminaattori ja täyssähköauto Tesla...
Pimeä on eri asia kuin hämärä. Se kannattaa tosiaan aina muistaa. Pimeässä ihmisen näkökyky perustuu tuohon ääriviivojen erottamiseen, kun valoa ei ole tarpeeksi että esimerkiksi värit enään erottuisivat vaan kaikki näyttää mustavalkoiselta ja synkältä. Valoa kuitenkin yleensä vielä pimeälläkin sen verran että esineiden ja asioiden ääriviivat on juuri ja juuri erotettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Pimeä on eri asia kuin hämärä. Se kannattaa tosiaan aina muistaa. Pimeässä ihmisen näkökyky perustuu tuohon ääriviivojen erottamiseen, kun valoa ei ole tarpeeksi että esimerkiksi värit enään erottuisivat vaan kaikki näyttää mustavalkoiselta ja synkältä. Valoa kuitenkin yleensä vielä pimeälläkin sen verran että esineiden ja asioiden ääriviivat on juuri ja juuri erotettavissa.
Jos kirjoittaa nolosti "enään" ei todennäköisesti ymmärrä mitään muutakaan...
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ne haluavatkaan metsästää öisin hiiriä...
Koska silloin ihmiset eivät ole liikkeellä vaan nukkumassa. Kissat tietävät ettei silloin kannata liikkua kuin liikkeellä ei ole isompia elukoita, koska kun ei voi tietää onko se ystävä vai saalistaja. Kissat kuitenkin pysyttelevät salistaessaan hämärässä valossa jotta näkevät saalieläimen liikkeen ja välttävät pimeää. Niilläkään kun ei ole omaa valonlähdettä silmissään.
Vierailija kirjoitti:
Ap jäi valehtelusta kiinni. Paljastit itsesi käyttämällä sanaa "enään". Vitut se ei ole mikään "enään" vaan se tulee kirjoittaa "enää"! Painappa se kalloosi.
Olin kerran loppusyksyllä mökillä kissan kanssa. Yöllä oli keskellä metsää niin pimeää, että en nähnyt polkua, vaan jouduin tunnustelemaan sitä varpaillani. Kissa kirmasi edelläni ihan kuin olisi nauranut minulle.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran loppusyksyllä mökillä kissan kanssa. Yöllä oli keskellä metsää niin pimeää, että en nähnyt polkua, vaan jouduin tunnustelemaan sitä varpaillani. Kissa kirmasi edelläni ihan kuin olisi nauranut minulle.
Olisiko hämäräsokeus?
Hämäräsokeus eli yösokeus tai nyktalopia on kykenemättömyyttä nähdä hämärässä. Hämäräsokeus johtuu silmän verkkokalvon sauvasolujen kyvyttömyydestä mukautua hämärään. Hämäräsokeus jaetaan kahteen tyyppiin: ensimmäisessä tyypissä näkökenttä ja -tarkkuus ovat normaalit, toisessa niissä esiintyy häiriöitä. Tila voi olla perinnöllinen, tai sen syynä voi olla A-vitamiinin puute. Hämäräsokeus on yleisempää pojilla kuin tytöillä. Lisäksi hämäräsokeus voi aiheuttaa lapselle pimeänpelkoa.
Älkääs nyt höpiskö, mun kissa ainakin näkee pimeässä!
Kissa näkee jopa uv-valon, joten sen näkökyky hämärässä on ylivertainen ihmiseen verrattuna.
Kissan näköaisti toimii muutenkin eri tavalla, se erottaa liikkeen äärettömän hyvin.
Täysin pimeässä ei mikään eliö näe, koska näkeminen perustuu aina valoon.
Vierailija kirjoitti:
Älkääs nyt höpiskö, mun kissa ainakin näkee pimeässä!
Otappa nyt se järki käteen. Pimeä ja hämärä ei ole sama asia. Kissa näkee hyvin hämärässä, mutta ei sekään näe pimeässä. Samat valoon ja näkökykyyn liittyvät lainalaisuudet pätee kissoihin kuten muihinkin eläimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko hämäräsokeus?
Hämäräsokeus eli yösokeus tai nyktalopia on kykenemättömyyttä nähdä hämärässä. Hämäräsokeus johtuu silmän verkkokalvon sauvasolujen kyvyttömyydestä mukautua hämärään. Hämäräsokeus jaetaan kahteen tyyppiin: ensimmäisessä tyypissä näkökenttä ja -tarkkuus ovat normaalit, toisessa niissä esiintyy häiriöitä. Tila voi olla perinnöllinen, tai sen syynä voi olla A-vitamiinin puute. Hämäräsokeus on yleisempää pojilla kuin tytöillä. Lisäksi hämäräsokeus voi aiheuttaa lapselle pimeänpelkoa.
Pimeä ja hämärä on eri asia. Harva vaan enää kokee oikeaa pimeyttä luonnossa mutta kyllä sellaisia paikkoja Suomessakin on.
Ihmisillä esiintyi hämäräsokeutta minkä takia moni kuvittelee hämärässä kulkevansa täysin pilkkopimeässä koska ei näe mitään ja ihmettelee sitten miksi kissa näkee. Näkökyky kuitenkin tarvitsee valon lähteen sillä näkeminen perustuu valoon eli jos olisi oikeasti pimeää eikä hämärää niin ei se kissakaan näkisi mitään.
Ja kukas se tietää mitä kissa oikeasti näkee? Haastattelututkimukset?
Suurin osa kissan saaliseläimistä, kuten hiiret ja päästäiset, liikkuvat päiväsaikaan valosalla. Olisi tyhmää saalistaa silloin kun saaliseläimetkään ei ole liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kissan saaliseläimistä, kuten hiiret ja päästäiset, liikkuvat päiväsaikaan valosalla. Olisi tyhmää saalistaa silloin kun saaliseläimetkään ei ole liikkeellä.
Eikä liiku vaan suurin osa on liikkeellä juuri hämärässä. Päästäisiin kissa ei yleensä koske ollenkaan, kissat saalistaa jyrsijöitä.
Vierailija kirjoitti:
"Aktiivista aikaa ovat hämärä ilta ja yö; hiiret eivät pidä kirkkaista valoista."
Miksi ihmeessä ne haluavatkaan metsästää öisin hiiriä...