Tiesittekö: kissat näkevät pimeässä huonommin kuin ihminen
Kissat näkevät hyvin hämärässä, ne tarvitsevat vain kuudesosan siitä valosta minkä ihminen, mutta pilkkopimeässä kissat näkevät oikeasti jopa huonommin kuin ihminen. Niiden ison mykiön takia kissa ei erota ääriviivoja, jolloin pimeässä maailma muuttuu puuromössöksi.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran loppusyksyllä mökillä kissan kanssa. Yöllä oli keskellä metsää niin pimeää, että en nähnyt polkua, vaan jouduin tunnustelemaan sitä varpaillani. Kissa kirmasi edelläni ihan kuin olisi nauranut minulle.
Kai oli valjaissa? Muuten pian kettu vie tai joku ampuu.
Ei kettu tervettä kissaa vie. Meidän kissa ajaa ketut, supikoirat ym. pois reviiriltään. Ainoa todellinen uhka on ilves.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kissan saaliseläimistä, kuten hiiret ja päästäiset, liikkuvat päiväsaikaan valosalla. Olisi tyhmää saalistaa silloin kun saaliseläimetkään ei ole liikkeellä.
Ilmeisesti minulla on nykyajan pilaamia adhd-hiiriä kun eivät nuku öisin vaan painavat öisin pilkkopimeässä pitkin seinänvälejä vintille, niillä varmaan on myös otsalamput tai sitten seinän sisällä on valaistut käytävät jotta näkevät hyvin. Kyllä ennenvanhaan hiiretkin nukkuivat yöllä, nykyaika on pilannut nekin.
Missäköhän koskaan on niin pilkkopimeää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran loppusyksyllä mökillä kissan kanssa. Yöllä oli keskellä metsää niin pimeää, että en nähnyt polkua, vaan jouduin tunnustelemaan sitä varpaillani. Kissa kirmasi edelläni ihan kuin olisi nauranut minulle.
Ei kettu tervettä kissaa vie. Meidän kissa ajaa ketut, supikoirat ym. pois reviiriltään. Ainoa todellinen uhka on ilves.
Suurempi syy pitää kissoja valjaissa. Jättävät ketut, linnut ja oravat rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kissan saaliseläimistä, kuten hiiret ja päästäiset, liikkuvat päiväsaikaan valosalla. Olisi tyhmää saalistaa silloin kun saaliseläimetkään ei ole liikkeellä.
Ilmeisesti minulla on nykyajan pilaamia adhd-hiiriä kun eivät nuku öisin vaan painavat öisin pilkkopimeässä pitkin seinänvälejä vintille, niillä varmaan on myös otsalamput tai sitten seinän sisällä on valaistut käytävät jotta näkevät hyvin. Kyllä ennenvanhaan hiiretkin nukkuivat yöllä, nykyaika on pilannut nekin.
Oletko varma että se on hiiri? Mekin nimittäin luultiin ja kun avattiin seinä niin se olikin kissa joka oli tehnyt pesän ja poikaset seinäeristeisiin.