Vaarannan syntymättömän lapseni hengen viikoittain.
En noudata neuvolan ohjetta välttää vakuumi pakattua graavilohta. Ostan joka viikko paketin koska mun tekee niin kamalasti sitä mieli. Monet muut ruuat kuvottavat mutta raakaa kalaa söisin kellon ympäri. Niskapoimu ultrassa kaikki oli hyvin.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (48)
Itse olen raskauksien aikana syönyt ihan mitä on mieli tehnyt ja terveitä kaikki lapset on. Ei olis tullut edes mieleen jättää jotain ns. kiellettyä syömättä.
Ja missäs sitä suuren kohun aikaan olikaan? NO VOISSA!!! Ei missään graavilohessa. Että repikää pelihousunne kun välttelette vakuumipakattua graavilohta. Ja voivotelkaa selän takana niitä vauvaparkoja, joiden äidit ei välttele. Riskin ollessa jotain nollan ja nolla pilkku yhden prosentin välillä. Mutta ei kai siinä mitään. Kukin tavallaan...
Jokainenhan saa ottaa ne riskit, jotka haluaa. Itse en ottaisi sitä riskiä, edes pienen pientä, että saattaisin omalla toiminnallani aiheuttaa muuten terveen lapseni kuoleman.
itse keskenmenokierteessä (6kpl) kyllä otin kierrokset ihan kaikesta.
Itse pääsee helpommalla kun tietää noudattaneensa ohjeita eikä tarvitse sitten omia syömisiään syytt' ää ja muistella jos se km tulee.
turskaa, ahventa, lohta yms. raskausaikana, ja terve 4-vuotias kipittelee tuossa vieressä.
Mitä nyt on tosi perso kalalle :) Aivan himona on suolakalaan ja kalaan ylensäkkin
Vain Suomessa vouhkataan sen sopimattomuudesta pienille lapsille ja raskaana oleville :). Ja sekin on jäänteitä ajalta kun lehmän maksaa (nykyisin maksa on vasikan tai naudan maksaa) syötiin ja paljon sen halvan hinnan takia...
Listeria on ihan toinen juttu. Totta toki on, että todennäköisyys sen saamiseen on pieni, mutta seuraus sitäkin ikävämpi :(.
Jokainen toki päättää itse mitkä riskit ottaa ja mitkä jättää ottamatta. Itse totesin, että 9 kk on lyhyt aika ja sen selviän ilman sushia, vaikka suurinta herkkuani se onkin. Lapsen synnyttyä onkin sushia syöty vähintään kerran viikossa :).
vaikkei olisikaan kalaa. Ainakni teoriassa...
Nimim. syön ihan iloisesti vakuumi kalaa :)
Siis graavia kalaa. Mulla on jo viikko 16. Kuoleeko vauva aina jos äidillä on se listeria? AP.
Raavas mies heitti melkein henkensä kun oli itse graavannu lohta ja saanu siitä botulismin. Pikkuisen rankempi kuin listeria.
Mutta ne ei johtuneet kalasta vaan ihan muusta. Tää raskaus on mennyt pisimmälle ja se vauva oli ultrassa ihan terve. Tietääkö kukaan että joku ois saanu jonkun niistä listerioista tai botuliinista tai salmonelloista ja vauva ois kuollut? Mua oksettaa eniten tupakoivat äidit.
sanoo " että söin ja join kaikkea ja silti lapset on terveitä" !!???!!! Sanoja on vaan ollut onnekas, kaikilla ei ole välttämättä yhtä hyvä tuuri! Ei nyt ihan mielettömän harvinaisia nämä infektiot ole; itse tunnen kolme ihmistä jotka ovat menettäneet lapsen listerian tai toksoplasmoosin takia. Ja voin vannoa että nämä ihmiset tekisivät kaikkensa jos voisivat kelata aikaa taaksepäin ja välttää asian josta tartunnan saivat (yksi kissaltaan, kaksi ruuasta). Syyllisyys, tuska ja suru ei katoa ikinä! Onko niin mahdotonta välttää niitä mielitekoja sen raskausajan vaikka pienenkin riskin takia, että on valmis menettemään lapsensa esim. jonkun tietyn ruuanhimon takia....
eli siis ihan sama riski se on alussa ja loppuraskaudessa.
minäkin vedin kylmäsavustettua lohta kaksin käsin, itse savustettua :)
Ajoin autolla joka päivä. Siinä on hengenlähtö lähellä. Eli kaikki on niin suhteellista...
raskaana oleva kuolee synnytykseen kuin saada listeria!!
ja kuori mulle banaanitkin sen pelossa. Sai sairaan lapsen silti!
Olen raskaana rv 8. Eka raskauteni, ja koitan noudattaa noita neuvolan suosituksia siitä mitä saa syödä ja mitä ei. Eilen olin sitten ns. business-lounalla yhdessä helsinkiläisessä ravintolassa. Ravintolan a la carte -lista oli aika lyhyt ja ihan oikeasti sieltä ei meinannut löytyä yhtään ruokaa jota saisi neuvolasuosituksien mukaan syödä. Oli maksaa, raakaa kalaa, äyriäisiä, ns. eksoottisia kaloja (tuoretta tonnikalaa yms.). No pääruoan onnistuin sitten tilamaan suositusten mukaan (tosin siinäkin oli punaviinikastike, mutta alkoholihan kai häviää kun soosi kiehuu). Alkuruoaksi otin ceasar-salaattia, mutta sekin oli kyllästetty paksuilla Parmesan-lastuilla (tuonti-Parmesan kuulemma tehdään pästöroimattomasta maidosta).
No, söin sitten sen mitä olin tilannutkin. eikä edes ahdistanut:-) Mutta tulipa vaan mieleen, että jos oikein orjallisesti yritää noudattaa neuvolasuosituksia, niin joskus se voi olla tosi hankalaa.
miten arvelet muuten reagoivasi jos oikeasti saisit pöpön?