Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaako muita liiat joululahjat/jouluun liittyvä tavarapaljous?

Vierailija
07.12.2019 |

Itse rakastan kyllä joulua sen tunnelman takia ja kohtuullinen määrä lahjojakin on ok, ainakin lapsille.

MUTTA, onko kellään muulla ongelmaa sen suhteen että sukulaiset ostavat ihan järjettömiä määriä lahjoja ja itseäni ainakin käy ihan ahdistamaan se joka vuotinen tavarapaljous.

Meillä on siis kolme pientä lasta jotka eivät oikeasti osaa edes kummempia toivoa. Haluaisimme muutenkin opettaa järkevää kulutusta ja ostaa mielummin laadukasta ja kestävää, josta on iloa pidempään kun sen aattoillan. Tuntuu kuitenkin että mummot suorastaan kilpailevat siitä kummalta tulee enemmän paketteja ja mitä isompi niin sen parempi. Ollaan kyllä sanottu monet kerrat heille tästä mutta ei vaan mene jakeluun. Myös me vanhemmat saadaan kaikenlaisia kippoja ja kuppeja, kynttiläasetelmia, glögimukeja jne. joka vuosi vaikka aina on sanottu ettei oikeasti tarvita mitään emmekä kaipaa mitään ylimääräistä kaapin täytettä. Tätä tavaraa kuitenkin aina saamme ja alkaa pikkuhiljaa ahdistaa.

Tuntuu toisaalta hirveältä valittaa kun toiset haluavat ilahduttaa perhettämme lahjoilla mutta ihan oikeasti, kuka tarvitsee ne uudet joulumukit joka vuosi? Viime vuonna 2 vuotias lapsemme ei edes jaksanut avata kaikkia mummojen paketteja ja taisi mennä siitä krääsän määrästä vähän hämilleen. Oikeasti vähempi määrä riittäisi lapselle, muutama mieleinen juttu riittää niin ei tulisi tuota tavaraähkyä. En oikeasti tiedä miten ratkaisisi tämän kun järkipuhe ei näihin ihmisiin tehoa. Jos emme vietä joulua heidän kanssaan nii lapsille ei tietty tarvi antaa niitä 20 mummon pakettia avattavaksi heti aattona. Mietin jo että veisin hopelle tai muuhun joulukeräykseen.

Kertokaa jos ootte keksineet keinon jolla saada sukulaiset uskomaan ettei meitä tarvi hukuttaa tavaraan? En kuitenkaan haluaisi olla epäkohtelias lahjanantajille mutten oikeasti jaksa!

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita vaan puhua järkeä, vuodesta toiseen. Meilläkin meni kauan ennenkuin alkoi mennä perille.

Vierailija
2/75 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että useimmiten nämä lasten saamat lelut on juurikin sitä krääsää joka hajoaa nopeasti ja jää vaan nurkkiin pyörimään. Mua harmittaa että ihmiset käyttää rahaa tuollaiseen :( tuntuu oikeesti että tärkeintä heille on se että saa antaa mahdollisimman monta pakettia.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista. Ostin kolme joululahjaa. Aikuisten kesken olemme päättäneet, ettei lahjoja osteta. Ainoastaan omille lapsille ja kummilapsille 1 kpl per lapsi.

Vierailija
4/75 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama ongelma meilläkin. Oon sanonut että yks paketti per lapsi kaikille sukulaisille koska siitäkin kertyy jo vähintäänkin tarpeeksi. Kaikki ei kuitenkaan usko tätä vaan "haluaa ilahduttaa" lapsia ostamalla hirveen määrän roinaa.

Vierailija
5/75 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa. Asutaan miehen kanssa kaksiossa vuokralla. Säilytystilaa ei juuri ole. Meillä ei myöskään ole lapsia. Minun puolelta sukua ei onneksi lahjoja tule mutta miehen puolelta tulee ja paljon. Miehen molemmat isovanhemmat hukuttavat meidät lahjoihin. Suvussa ei ole enää lapsia keille ostaa, joten ostavat sitten aikuisille lapsenlapsilleen ja heidän puolisoilleen lahjoja. Ja ajatuksena että määrä korvaa laadun. Paljon paketteja, osa onneksi käyttötavaraa mutta osa sitten ihan turhaa krääsää tai tavaraa mitä ei tarvita. Eivät kysy mitä tarvitaan/halutaan.

Kirpparille ja jakoon valitettavasti menevät suurin osa tavaroista, kun ei ole käyttöä tai ei mahdu säilyttämään.

Ollaan kyllä sanottu ei tarvita mitään, mutta onhan se kiva "lapsille" ostaa. Kysyisivät edes mitä tarvitaan ja ostaisivat laadukasta. Tai edes lahjakortin ravintolaan tai kylpylään.

Vierailija
6/75 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ahdista. Ostin kolme joululahjaa. Aikuisten kesken olemme päättäneet, ettei lahjoja osteta. Ainoastaan omille lapsille ja kummilapsille 1 kpl per lapsi.

Onnistuispa meilläkin näin. Ystävien ja miehen sisarusten kanssa tää onkin toiminut ettei aikuiset osta toisilleen ja lapsia muistetaan juurikin noin kuin teillä. Ongelma onkin sitten näiden mummojen ja tätejen kanssa joille se kulutus tuntuu olevan keskeisessä osassa joulua. Se ahdistaa.

Ap

Vierailija
7/75 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa. Asutaan miehen kanssa kaksiossa vuokralla. Säilytystilaa ei juuri ole. Meillä ei myöskään ole lapsia. Minun puolelta sukua ei onneksi lahjoja tule mutta miehen puolelta tulee ja paljon. Miehen molemmat isovanhemmat hukuttavat meidät lahjoihin. Suvussa ei ole enää lapsia keille ostaa, joten ostavat sitten aikuisille lapsenlapsilleen ja heidän puolisoilleen lahjoja. Ja ajatuksena että määrä korvaa laadun. Paljon paketteja, osa onneksi käyttötavaraa mutta osa sitten ihan turhaa krääsää tai tavaraa mitä ei tarvita. Eivät kysy mitä tarvitaan/halutaan.

Kirpparille ja jakoon valitettavasti menevät suurin osa tavaroista, kun ei ole käyttöä tai ei mahdu säilyttämään.

Ollaan kyllä sanottu ei tarvita mitään, mutta onhan se kiva "lapsille" ostaa. Kysyisivät edes mitä tarvitaan ja ostaisivat laadukasta. Tai edes lahjakortin ravintolaan tai kylpylään.

Joo just tämä! Meilläkään eivät kysele oisko oikeasti jollekin tarve vaan ostavat koska on kiva ostaa ja antaa lahjoja. Mua ihan harmittaa kun ihmiset törsää rahaa ostamalla meille tarpeetonta rojua josta on kuitenkin ennen pitkää hankkiuduttava eroon koska ei vaan pysty säilyttämään kaikkea. Tää on todella ahdistavaa!

Ap

Vierailija
8/75 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista yhtään. Toistaiseksi ei ole tullut sellaista lahjamäärää, jota ei voisi avata ja josta lapset ei nauttisi. Enemmän tuntuu ahdistavan aikuisia, jotka haluavat rahaa, ei lahjoja.

Vierailija
9/75 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista. Kaikki turha lähtee joulun jälkeen kiertoon. Olemme myös hyvin suoraan (ei vain hienovaraisesti vihjaillen) kertoneet, että emme halua tavaralahjoja. Suurin osa onneksi ymmärtänyt tämän ja lahjaksi tulee kahvia ym. mikä ei jää turhana nurkkiin pyörimään. 

Vierailija
10/75 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo ahdistais kyllä saada paljon turhaa tavaraa mitä ei tarvitse. Sen takia ostankin itselleni juuri sitä mitä haluan ja tarvitsen :D en kyllä usko että osaisin kieltäytyäkään jos joku haluaisi ostaa minulle jotain, mutta ehkä sitä voisi yrittää jotenkin vihjata että mitä tarvitsee ja mitä ei tms.?

Vierailija
11/75 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä kun oon epäkohtelias muutenkin niin varmaan sanoisin etten ota aikuisille vastaan yhtään mitään piste. Sanoisin että vien pelastusarmeijalle avaamattomana kaikki paketit koska meillä niitä ei tarvita ja haluan mielummin ilahduttaa vähävaraisia. Sama homma lasten lahjojen kanssa eli 1-2 pakettia mummolta per lapsi ja loput sit keräykseen. Jos loukkaantuvat niin ehkä sitten jatkossa miettivät vähän tarkemmin ostamisiaan. Musta toi ei enää ole semmosta kivaa antamisen iloa koska turha tavata aiheuttaa ahdistusta lahjan saajalle.

Vierailija
12/75 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No etkö voi ennakoida ja toivoa leffalippuja, teatterireissua, uimakoulua, laskettelutunteja, luistimia, hoplop-lippua, lasten konserttia, uimahalliin sarjalippuja, harrastusta, jotain nikkaroitavaa, kuluvaa askartelutarviketta, jumppapatjaa, onkea, virveliä, kylpyläretkeä, kausikorttia jonnekin, liikuntavarusteita... Siis onhan vaikka ja mitä kivaa mitä voi nimenomaan toivoa jos joku ehdottomasti haluaa lahjan ostaa! Tietenkin markkinoit sen niin, että jotain yhteistä puuhaa isovanhemman kanssa ja miten se olisi lapselle kivaa ja ikimuistoista.

Vierailija
13/75 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan avata suu ja kertoa, että ette halua lahjoja. Vaikea kenenkään on ajatuksia lukea.

Vierailija
14/75 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin ne joulumukit mummolle ja sanoisin, että voisitko sinä säilyttää näitä, kun meille ei mahdu. Ehkä sen jälkeen menisi viesti perille. 

Vierailija
15/75 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ripille päästessäni ilmoitin sukulaisille, että haluan vain hyödyllisiä lahjoja, en esim. koruja, joita en koskaan käytä. Rippiristi olikin sitten ainut koru, joka sain. Kaikki muu oli aidosti hyödyllistä. Muutama pyyhe on vieläkin (25v jälkeen) säännöllisessä käytössä. Samaa linjaa olen noudattanut myös yo-juhlissa, jouluina, häissä jne. Suoraan toive, mitä haluaa ja mitä ei. Kaikki ovat ymmärtäneet eikä tietääkseni kukaan ole loukkaantunut. 

Vierailija
16/75 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ahdistaa. Säilytystila ei riitä pienessä kaksiossa, haluan valita itse oman kodin esineet ja pyrin ostamaan vain tarpeeseen, laadukasta ja loppuun saakka käytettäväksi.

Vierailija
17/75 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ahdista yhtään. Toistaiseksi ei ole tullut sellaista lahjamäärää, jota ei voisi avata ja josta lapset ei nauttisi. Enemmän tuntuu ahdistavan aikuisia, jotka haluavat rahaa, ei lahjoja.

No itse en kyllä edes sitä rahaa sukulaisilta kaipaa. Eikä muakaan varmasti ahdistaisi kohtuullinen lahjamäärä. Se ei haittaisi edes vaikkei kukaan ostaisi lapsillemme mitään. Voidaan kyllä ostaa itse ne mitä tarvitaan ja halutaan. Mutta esim viime jouluna 2v sai pelkästään toiselta mummolta 20 pakettia! Toki jossain oli pieniä juttuja mutta silti.

Ap

Vierailija
18/75 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan avata suu ja kertoa, että ette halua lahjoja. Vaikea kenenkään on ajatuksia lukea.

Ap kirjoitti tossa monta kertaa et ovat sanoneet useasti muttei mene jakeluun sukulaisille. Sehän se ongelma just oli tässä. Jos uskoisivat niin eihän mitään ongelmaa olisi?

Sama juttu siis meilläkin. Aina sama vakuuttelu "juujuu ei osteta mitään" mutta kummasti se säkillinen paketteja meille kuitenki ilmaantuu vaikka kuinka olis kielletty antamasta

Vierailija
19/75 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tietoisesti vähentänyt joululahjoja ja ostan vain käyttötavaraa.

20/75 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis - synttärit. Juu ahdistaa. Lapsenlapsille toivomus oli yksi lahja per mummu (=perhe). Yhden mummun sitten piti osta tavarat x y ja z ja vielä erikseen mainostaa jokaikistä että kun mummi-osti-sulle-tällasen. Lapset ei jaksa avata, muut vieraat nolostelee että miksi joku ostaa noin monta. Mua hävettää kun se on mun äiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi