Te, joilla ei ole korkeakoulututkintoa.
Mitenkäs elämässä niin kävi? Hyvinkö menee silti?
Kommentit (87)
Metallialalla työskentelen, palkka 2800€/kk. Rivarikaksio kohta maksettu ja uusi auto. Osakesalkussa 25000€ tällä hetkellä. On harrastuksia ja kavereita, tinderistä treffi seuraa sinkkumiehelle 🙂
M33
Ihan tavallinen merkonomi täälläkin, ei ylioppilastutkintoa. Erikoisasiantuntijana kansainvälisessä firmassa, tiimikavereina kaikkea tradenomista tekniikan tohtoriin. Palkka vähän alle 6000€/kk, omaisuutta noin 700 000, ja velkaa 200 000. Ihan hyvin menee. Osakkeissa omaisuudesta noin 200 000.
Vierailija kirjoitti:
Kovapalkkainen peltiseppä-hitsaaja tapasi näki ruokatunnilla koulukaverinsa, joka kertoi käyneensä peruskoulun jälkeen lukion ja suorittaneensa yliopistossa kaksi korkeakoulututkintoa. "No, mitäs sinulle?" kysyi kaveri.
"Big Mac-meal ja kokis!" vastasi peltiseppä-hitsaaja.
Peltiseppä-hitsaajan "kova palkka" riitti näemmä vain mäkkäriin
Vierailija kirjoitti:
Jännä että vastauksissa paistaa se, että kouluttamattomat tienaavat poikkeuksetta enemmän, kuin kouluttautuneet. Itse olen kouluttautunut, en uskaltanut ns. Valita toista reittiä. Mun lähipiiriin kuuluu yliopiston käyneitä ja amiksia, kyllä amikset ovat menestyneet, mutta pidemmin kouluttautuneilla palkka on suurempi.
Tunsin kerran erään naisen, joka yläasteen viimeisenä päivänä sanoi, että ei palaa enää koskaan koulunpenkille. Ajattelin että kyllä se siitä muuttuu, mutta nainen ei tähän päivään mennessä ole käynyt toisen asteen koulua. Sossun rahoilla elänyt elämänsä, joitain työkkärin pakottamia lyhyitä työsuhteita kertyi, joissa lopetti aina jonkun ns. Pikkusyyn vuoksi. Sittemmin löysi miehen, joka elättää. Alkoi tehtailemaan lapsia, jotta työkkäristä ei soiteltaisi perään.
Jep jännä miten palstan kouluttamattomien huippupalkat eivät näy palkkataulukoissa
Mikäs tässä. Ammattikoulun jälkeen suoraa yrittäjäksi. Nyt työllistän 6-12 henkilöä ja itselleni pystyn maksamaan 90-150 tuhatta euroa liksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että vastauksissa paistaa se, että kouluttamattomat tienaavat poikkeuksetta enemmän, kuin kouluttautuneet. Itse olen kouluttautunut, en uskaltanut ns. Valita toista reittiä. Mun lähipiiriin kuuluu yliopiston käyneitä ja amiksia, kyllä amikset ovat menestyneet, mutta pidemmin kouluttautuneilla palkka on suurempi.
Tunsin kerran erään naisen, joka yläasteen viimeisenä päivänä sanoi, että ei palaa enää koskaan koulunpenkille. Ajattelin että kyllä se siitä muuttuu, mutta nainen ei tähän päivään mennessä ole käynyt toisen asteen koulua. Sossun rahoilla elänyt elämänsä, joitain työkkärin pakottamia lyhyitä työsuhteita kertyi, joissa lopetti aina jonkun ns. Pikkusyyn vuoksi. Sittemmin löysi miehen, joka elättää. Alkoi tehtailemaan lapsia, jotta työkkäristä ei soiteltaisi perään.Jep jännä miten palstan kouluttamattomien huippupalkat eivät näy palkkataulukoissa
jännä miten "koulutettujen" ymmärrys palkkatilastoista ja yksittäisistä havannoista taas näkyy kommenteissa....
Työttömänä käytännössä koko aikuisikä. Pienessä vuokrakämpässä asustelen ja mietin onko tämän kuukauden suuri ostos uusi sisäkumi pyörään vai kenties 3-pack kalsareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunsin kerran erään naisen, joka yläasteen viimeisenä päivänä sanoi, että ei palaa enää koskaan koulunpenkille. Ajattelin että kyllä se siitä muuttuu, mutta nainen ei tähän päivään mennessä ole käynyt toisen asteen koulua. Sossun rahoilla elänyt elämänsä, joitain työkkärin pakottamia lyhyitä työsuhteita kertyi, joissa lopetti aina jonkun ns. Pikkusyyn vuoksi. Sittemmin löysi miehen, joka elättää. Alkoi tehtailemaan lapsia, jotta työkkäristä ei soiteltaisi perään.Jep jännä miten palstan kouluttamattomien huippupalkat eivät näy palkkataulukoissa
jännä miten "koulutettujen" ymmärrys palkkatilastoista ja yksittäisistä havannoista taas näkyy kommenteissa....
Joo mun ymmärrys ei ihan taivu siihen, että jos putkiasentajan mediaanipalkka on jotain 2800e/kk ja ylimmässä kymmenyksessä tonnin verran enemmän, niin netti on täynnä putkiasentajia, jotka tienaavat 4-5 tonnia kuussa
Minulla on kaksi keskiasteen tutkintoa ja miehellä yksi.
Hyvin menee keskiansioilla hankittu omakotitalo,kakkosasunto, auto ja vene ja sijoitusasunto.
Perintöjä ei olla saatu.
Järkevällä taloudenpidolla onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteleeko aloittaja olevansa parempi ihminen koulutuksensa ansiosta?
Kaltaisesi ihmiset ovat suurinta syöpää ikinä.
Onko pakko sylki roiskuen meuhkata kun kyse on selkeästä provosta?
Kaltaisesi ovat syöpä... no hohhoijaa.
Viimeisin todistus on lukiosta.
4200€/kk asiantuntijatyöstä ylempänä toimihenkilönä. Tähän työpaikkaan mut ns. haettiin kotoa.
Kyllä huomaa että on monella paha alemmuuskompleksi, kun pitää yrittää rehvastella palkalla ja pikkupomon tittelillä. Itse olen amiksen käynyt, korkeakouluun en ollut riittävän pitkäjännitteinen ihminen, vaikka älyssä ei tiettävästi ole puutoksia. Nyt olen ihan vaan työläinen, eikä tämä herkkua aina ole. Mutta elämä on tällaista.
Suomessa on vähän hullu koulutuspolitiikka ollut jo pitkään, kun iso osa kansasta halutaan korkeakouluttaa. Eihän siinä ole mitään järkeä tuhlata vuosia saadakseen vaikkapa tradenomin paperit ja mennä kassalle töihin. Joku järki koulutusmääriin pitäisi saada. Perusduuniin riittää se amis, oppisopimus tms. ja sitten vaan töihin.
Hyvin menee! Ensi vuonna täytän 40, talot yms. maksettuna joten nyt alan vähän downshiftaamaan. Amiksen käynyt yrittäjä olen ja nyt kun mietin asiaa niin kaikki korkeakoulun käyneet ystäväni ovat työttöminä tai pätkätöissä (paitsi yksi sairaanhoitaja) ja amiksen käyneet olleet valmistumisestaan asti töissä.
Asiantuntijatehtävissä yli suomalaisen keskipalkan. Huonomminkin kai voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin olen elämässäni pärjännyt, vaikka ei korkeakoulututkintoa olekaan. Esimiehenä alallani työskentelen. Toisaalta alan olla urani huipulla, tästä eteenpäin sen tutkinnon jo tarvitsisin. Olenkin harkinnut avoimen yliopiston opintoja, josko niistä olis hyötyä. Työelämää on vielä parikymmentå vuotta edessä ja intoa tehdä myös.
On myös olemassa avoin AMK!
Mitä sillä muka tekee?
Vierailija kirjoitti:
No hyvin menee. Esimiehenä olen akateemisille. Palkka parempi kuin heillä. Meillä onneksi osaaminen ja tekeminen ratkaisee, ei koulutus.
Millähän alalla akateemisilla on esimiehenä ihminen, jolla ei ole tutkintoa...? Ihan mielenkiinnosta. Ei kovin yleistä, ellet ole jonkun sopivan tyypin siskonpoika tms...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa että on monella paha alemmuuskompleksi, kun pitää yrittää rehvastella palkalla ja pikkupomon tittelillä. Itse olen amiksen käynyt, korkeakouluun en ollut riittävän pitkäjännitteinen ihminen, vaikka älyssä ei tiettävästi ole puutoksia. Nyt olen ihan vaan työläinen, eikä tämä herkkua aina ole. Mutta elämä on tällaista.
Ei pelkkä korkeakoulututkintokaan onnea tuo :). Itse en ensimmäisellä tutkinnolla oikein työllistynyt, nyt toinen tutkinto melkein valmis ja töitäkin olen löytänyt alalta. Mutta kyllä sitä saa työtä tehdä tutkinnollakin, eikä se työ aina ole niin kivaa. Ja suuri osa hyvästä elämästä tulee työn ja koulutuksen ulkopuolelta. Tärkeintä, että löytää itselleen hyvän elämänpolun.
Minulla menee huonosti, vaikka onkin korkeakoulututkinto.
Ihan tavallinen merkonomi olen ja esimiehenä toimistossa. Palkka ihan hyvä ja on varaa reissata, ostaa sijoitusasunto ja oma auto. En valita.