Fiksut ja älykkäät ihmiset, miten jaksatte yksinkertaisia ihmisiä?
Itseäni aina ottaa päähän ihmisten yksinkertaisuus, erityisesti silloin kun se on jotenkin uhkaavaa, painostavaa tai vaikuttaa siihen, että jokin homma ei tapahdu. Miten jaksatte, kun ympäröivät ihmiset tuntuu tosi yksinkertaisilta?
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Fiksu ja älykäs ihminen ymmärtää ihmisten erilaisuutta, ja osaa asettua toisten ihmisten asemaan. Fiksu ja älykäs ihminen ei alenna muita, eikä korota itseään muiden yläpuolelle. Fiksu ja älykäs ihminen ei tuomitse muita, eikä pidä itseään täydellisenä. Fiksu ja älykäs ihminen elää omaa elämäänsä ja antaa muillekin saman vapauden.
Kivaa lässytystä. Oikeasti työelämässä on fiksumpia ja vähemmän fiksuja. Ns. siisteissä sisätöissä olevien ihmisen kyvyt vaihtelevat huomattavasti. Tällöin fiksummille on joissain tilanteessa hyvin raskasta, jos työkaverit eivät vain pysy mukana. Tai vaativat järjettömästi tukea, jota ei tietenkään huomioida kun töitä suunnitellaan.
Tilanne on vähän sama kuin pätevä puuseppä saisi avukseen nipun täysin käsityötaidottomia ja hänen kuviteltaisiin saavan asiat monta kertaa nopeammin, samalla laatutasolla läpi, vaikka avustajista ei ole kuin harmia.
Musta on ihanaa, kun kaksi lasta kahden vuoden ikäerolla (eli tähän mennessä noin kolme vuotta ilman yhtään kokonaan nukuttua yötä+hormonitoiminta) on saanut mun aivot käymään niin hitaalla, että ymmärrän vihdoin ja viimein tyhmiä ja yksinkertaisia ihmisiä. Onneksi aloitan yliopiston ensi syksynä, niin vihdoin pääsee opiskelemaan ilman että vituttaa muiden oppilaiden hituroinnit ja hitaasti eteneminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että ihminen on tyhmä, ei tarkoita, että hänellä olisi jokin muu hyvä ominaisuus kompensoimaan sitä. Tyhmä ei saata olla myöskään empaattinen, lämminsydäminen, palvelualtis, huumorintajuinen, lojaali tai edes hyvännäköinen.
Joistain ihmisistä on vaikea löytää hyvää millä perustella yhdesdäolo tai viihtyminen.
Kaikissa on vahvuuksia. Ei välttämättä juuri empatiaa tms mutta jotain hyviä ominaisuuksia on kaikissa. Se että oppii esim työyhteisössä hyödyntämään näitä vahvuuksia vaatiikin jo kohtuullisen älykkään ja tilannetajuisen esimiehen ja työkaverit.
Ei, kaikissa ei ole vahvuuksia. Ei universumi ole sillä lailla (tai millään lailla) oikeudenmukainen paikka, että ihmisten vahvuuksien summa olisi aina vakio. Se on vaan jotain mitä hoetaan ettei kellekään tulisi paha mieli. Joku voi olla kaunis, älykäs ja mukava, toinen vain ruma, tyhmä ja ilkeä, ilman mitään hyviä ominaisuuksia. Naiivia ja lapsellista uskoa jotain mitä esikoulun ope sanoi kun yritti lohduttaa sitä lasta joka ei osannut piirtää yhtä hyvin kuin kaveri.
Hei nörttipelle, kun ihmiset sanoo "kaikissa on vahvuuksia", niin sitä ei tarkoiteta kirjaimellisesti niin että se olisi joku luonnonlaki. Se ymmärretään keskimäärin varsin hyvin että mikään kosminen karma ei allokoi nallekarkkeja, reilusti tai muutenkaan.
Teillä on tämä lapsena tai teininä opittu kyky purkaa ajattelu alkeellisimmalle palikkatasolle, sinne ohjelmoinnin, ateismin ja propositiologiikan ihmemaailmaan. Siitä olette jostain syystä äärimmäisen ylpeitä. Loistatte kun olette kyenneet näyttämään miten ihmisten arkiymmärrys ja -kieli ovat "epäloogisia". Jostain syystä kukaan teistä ei huomaa sitä äärimmäisen ilmeistä seikkaa, että ihmisten arkiymmärrys ja -kieli operoivat huomattavasti korkeammalla logiikan tasolla kuin nämä teidän näpertelynne. Ja olette pitäneet omahyväisyydessänne palikka-ajattelustanne niin tiukasti kiinni, korkeampaa ajattelua pilkaten ja halveksuen, että teiltä on jäänyt täysin kehittymättä kaikki muut ajatuksen moodit. Se on aivan todella surullista.
Useimmat asiat mitä ihmiset sanovat tarkoittavat jotain täysin järjellistä, johdonmukaista, helposti tulkittavissa olevaa ja sisäisesti koherenttia, joka ei vielä monesti ole missään ristiriidassa tosiasioiden kanssa. Mutta te ette millään suostu tulkitsemaan puhetta niillä säännöillä, joilla se on sanottu. Ja käsittämättömästi pidätte itseänne tässä sinä älykkäästi toimivana ja oikeassa olevana osapuolena.
Miksi noin hyökkäävä ja negatiivinen asenne? Vie vähän huomiota ja energiaa itse asialta, jota pyrit selittämään.
Miksi ei? Ei sovitteleva asenne ja posin kautta meneminen ole mitään itsestäänselviä universaaleja itseisarvoja. Jollekin niillä saattaa olla pelkästään se välinearvo, että mahdollistavat rakentavan ajatustenvaihdon. Joku saattaa heuristisesti todeta, että tiettyjä asenteita ilmentävän ihmisen kanssa tai tietyssä asiayhteydessä kuten vauvapalstalla rakentavan ajatustenvaihdon yrittäminen on ajanhukkaa. Sellaisellekin arviolle löytyy perusteita, että tehokkain tapa koittaa herätellä älylliseen ylemmyydentuntoon jumittuneita palikka-aivoja on puhua heille heidän omaa koppavuuden ja ylenkatseellisuuden kieltään ja näyttää heille kuinka he epäonnistuvat omilla typerillä mittareillaan.
Kai se riippuu lukijasta miten reagoi. Ainakin itselleni kyseinen tyylilaji aiheuttaa vain negatiivisen tunneryöpyn, kun olen tottunut siihen, että asioista puhutaan asiallisesti asioina eikä solvata osallisia.
Siis jos jäi jotenkin epäselväksi, niin se negatiivinen affekti on ihan tarkoituksellinen vaikutus jonka kautta viestin tulikin välittyä.
Kutsut muita ihmisiä älyllisesti ylemmyydentuntoisiksi palikka-aivoiksi, mutta sanoessasi noin koet itse ylemmyydentunnetta. Miten varmistut, että olet oikeassa ja muiden yläpuolella älyllisesti?
En allekirjoita tuota luonnehdintaasi. Siinä on hyvin olennainen ero, katsooko olevansa jonkun tietynlaisen tyhmyyden yläpuolella vs. tunteeko ylemmyydentunnetta ja katsooko olevansa muiden yläpuolella älyllisesti. Palikka-aivo on yleisesti ottaen mulle varsin arvoneutraali termi ja aiemman käytön yhteydessä ensisijaisesti deskriptiiviseksi tarkoitettu vaikka sillä olikin siinä myös halventava funktio. En mitenkään kategorisesti pidä palikka-aivoisuutta alempiarvoisena älykkyyden muotona, omakin lahjakkuuteni on pääasiallisesti sitä. Se vaan on erityisen rasittavaa vääriin kohteisiin sovellettuna.
Mistä mun pitäisi tietää olevani oikeassa? Siitäkö, että tulkitset normaalia puhetta liian kirjaimellisesti? Se on musta hyvin ilmeistä. En ole tarkkaillut sua riittävästi että olisin erityisen varma. Vai siitä, että sua estää oppimasta ymmärtämään normaalia puhetta se, että pidät ihmisiä niin tyhminä että toistelevat selviä epätotuuksia "ettei kellekään tulisi paha mieli" ja vielä uskovat niihin kirjaimellisesti? Jos ihan vilpittömästi olet yrittänyt kuunnella toisia heidän omilla ehdoillaan mutta et vaan ole päässyt siinä eteenpäin, ja jos tulit tähän ketjuun kertomaan että itse asiassa ei ole olemassa luonnonlakia joka takaisi että jokaisella on ainakin yksi hyvä ominaisuus myös täysin vilpittömästä halusta välittää tämä yllättävä ja harvinainen tieto eteenpäin, ilman pienintäkään häivähdystä luonnollisen hierarkian oikeuttamisesta tai toisten "ettei kenellekään tulisi paha mieli"-kuplien puhkaisemisen voitonriemusta, niin sitten olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Uhkaava ja painostava yksinkertaisuus?
Kyllä! Voi olla vaikka tilanteita, joissa naapurissa asuu todella yksinkertainen, tyhmä ihminen, joka on samalla hyvin omanarvontuntoinen ja ilkeä, vaikkapa niin että soittaa musaa täysillä tai pitää muuta mökää 24/7. Tällaiselle kun selität, että se ei ole ok ja on tiettyjä sääntöjä, joiden mukaan yöllä pitää olla hiljaa että muut voivat nukkua tai päivälläkään ei ole ok soittaa musiikkia taukoamatta täysillä, vastuksena on agressiivinen "jos et kestä, muuta taloon tai osta korvakuulokkeet"!? Fiksu ihminen tajuaisi, että se joka kuuntelee musaa kovaa, kuuntelee itse niillä kuulokkeilla tai muuttaa itse sinne taloon missä voi olla äänekäs.
Tämä nyt vain esimerkki kuinka typeryys yhdistettynä rajattomaan omahyväisyyteen voi todellakin olla uhkaavaa, jopa vaarallista ympäristölle.
Minä olen huomannut itsessäni sellaiset omitusen ja ärsyttävän piirteen, että ärsyynnyn enemmän ns. normaalien tyhmyydestä. Jos ihmisellän on vaikkapa asberger tai adhd tai ja tiedän sen, niin "kestän" ihmiseltä enenmmän ärsyttävää käytöstä.
Pidän itseäni älykkäänä. Ainakin fiksuna. Olen menestynyt koulussa aina, yliopistossa minulla ei ole ollut vaikeuksia ymmärtää mitään. Tärkeimpänä pidän kuitenkin, että olen ollut aina hirveän kiinnostunut keräämään tietoa, opettelemaan parempaa argumentointia ja lukemaan itseäni fiksumpien mielipiteitä. Pahoittelen itsekehulta vaikuttavaa introspektiotani, mutta anonyymillä palstalla kehtaan tämän myöntää.
Henkilökohtaisesti minulla ei ole vaikeuksia jaksaa tai sietää tyhmiä ihmisiä. Suurin osa ihmisistä on ihan ystävällisiä ja kyllä minä itsekin nautin monista "tyhmistä" asioista. Vaikeinta on ehkä sietää sitä, että omanlaisiani ei ole kovin paljon, eli yksinäisyyttä. Yliopistokaveritkin tykkäävät lätistä enemmän kaikesta arkipäiväisestä ja harvan kanssa pääsee edes kunnolla väittelemään oman alan asioista.
Vierailija kirjoitti:
En lähde kutsumaan itseäni älykkääksi, vaikka ihan nopea olen asioita tajuamaan ja sinänsä pidän monipuolisesta pohdiskelusta. En hermostu itseäni "hölmömmistä" juurikaan. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, jos asia ei ole olennaista vaikkapa jonkun työtehtävän hoitamiseen. Jos taas pitää töitä tehdä yhdessä, keskitytään olennaiseen ja johdatan keskustelun siten, että työ saadaan tehtyä.
Paljon vaikeampaa on saada asiat tehtyä kovin moniulotteisen ihmisen kanssa, jolla on tarve märehtiä ja vatvoa kaikki mahdolliset skenaariot eikä päästä asiaan. Tämä on enemmän älykkäiden ihmisten ongelma kuin hölmöjen. Voidaan olla älykkäitä ja on kykyä hahmottaa hyvinkin laajasti, mutta sitten se itse toimintaan ja johtopäätöksiin pääsy onkin joillain ihan mahdotonta. Ei siis kaikilla, tämä on vain yksi älykkäiden ryhmä.
Saman ilmiön takia menestyneet yrittäjät ym. ovat usein keskivertoälykkäitä ja kaikkein huippuälykkäimmät aika taviksia. Älykkäät eivät uskalla ottaa riskejä, koska he osaavat ennustaa niitä.
Hmm. Jokainen on aina omasta mielestään fiksumpi kuin muut. Tekin, jotka täällä mielellänne kiillotatte omaa sädekehäänne olette todennäköisesti niiden tyhminä pitämienne mielestä tyhmiä 🤭
Muistakaa, että niillä "tyhmillä" on ihan samalla tavalla sisäinen maailmansa kuin teilläkin ja se ei välttämättä näy teille joka hetki. Tiedä mitä tärkeää ja mullistavaa he pohtivat kertomatta siitä teille mitään.
Ei juuri tarvitse tavata yksinkertaisia ihmisiä. Sen eteen sai tehdä paljon työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhkaava ja painostava yksinkertaisuus?
Kyllä! Voi olla vaikka tilanteita, joissa naapurissa asuu todella yksinkertainen, tyhmä ihminen, joka on samalla hyvin omanarvontuntoinen ja ilkeä, vaikkapa niin että soittaa musaa täysillä tai pitää muuta mökää 24/7. Tällaiselle kun selität, että se ei ole ok ja on tiettyjä sääntöjä, joiden mukaan yöllä pitää olla hiljaa että muut voivat nukkua tai päivälläkään ei ole ok soittaa musiikkia taukoamatta täysillä, vastuksena on agressiivinen "jos et kestä, muuta taloon tai osta korvakuulokkeet"!? Fiksu ihminen tajuaisi, että se joka kuuntelee musaa kovaa, kuuntelee itse niillä kuulokkeilla tai muuttaa itse sinne taloon missä voi olla äänekäs.
Tämä nyt vain esimerkki kuinka typeryys yhdistettynä rajattomaan omahyväisyyteen voi todellakin olla uhkaavaa, jopa vaarallista ympäristölle.
Siis sinun mielestäsi äänekäs musiikki on uhkaavaa, jopa vaarallista ympäristölle? Juu-uh. Älykkäältä vaikutat kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Pidän itseäni älykkäänä. Ainakin fiksuna. Olen menestynyt koulussa aina, yliopistossa minulla ei ole ollut vaikeuksia ymmärtää mitään. Tärkeimpänä pidän kuitenkin, että olen ollut aina hirveän kiinnostunut keräämään tietoa, opettelemaan parempaa argumentointia ja lukemaan itseäni fiksumpien mielipiteitä. Pahoittelen itsekehulta vaikuttavaa introspektiotani, mutta anonyymillä palstalla kehtaan tämän myöntää.
Henkilökohtaisesti minulla ei ole vaikeuksia jaksaa tai sietää tyhmiä ihmisiä. Suurin osa ihmisistä on ihan ystävällisiä ja kyllä minä itsekin nautin monista "tyhmistä" asioista. Vaikeinta on ehkä sietää sitä, että omanlaisiani ei ole kovin paljon, eli yksinäisyyttä. Yliopistokaveritkin tykkäävät lätistä enemmän kaikesta arkipäiväisestä ja harvan kanssa pääsee edes kunnolla väittelemään oman alan asioista.
Kuulostat mukavalta, olisipa kaltaisiasi enemmän.
Omahyväisyys on epämiellyttävä piirre, oli se sitten älykkäällä tai tyhmällä ihmisellä.
Maailmassa on monta itseäni tyhmempää ja monta itseäni älykkäämpää ihmistä. Koska tiedostan tämän, minulla ei ole tarvetta käyttää kanalassa kehitettyä nokkimisjärjestelmää määritelläkseni oman paikkaani pienissä ympyröissäni.
Arvostan kyllä enemmän viisautta kuin älykkyyttä. Viisas ihminen tulee usein myös toisten ihmisten kanssa toimeen paremmin kuin älykäs tai tyhmä. Harva on niin tyhmä, ettei huomaa itseensä kohdistuvaa ylimielisyyttä, viisas ei anna sen vaikuttaa itseensä paremman itsetuntemuksensa takia. Viisas ei etsi syitä saadakseen halveksia ihmisiä tai pitääkseen näitä arvottomampina kuin itseään, koska hänellä ei ole tarvetta siihen.
En jaksakaan. Ihmiset noin ylipäätänsäkin vievät kaiken energiani. Tämä tietysti turhauttaa, mutta minun tuntuu olevan todella vaikeaa muuttaa suhtautumistani simppeleihimpiin ihmisiin. Ja näillä tarkoitan niitä ilkeitä yksinkertaisia. Jos joku on tyhmä, mutta mukava ja ns.nöyrä, ei ole mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa tyhmistä on onneksi sillä tavalla tyhmiä, etteivät aiheuta mitään hankaluuksia. Heistä vaan huomaa, että ovat vähän yksinkertaisia, jutut ovat vähän hönttejä, ulosanti on kehnoa - mutta ihminen itse on mukava ja huoleton tyyppi. Ja se on ihan ok!
Jos et tunne jotakin ihmistä läpikotaisin, eikä hölmöys ole silmin tai korvin havaittavissa, älä oleta mitään.
Älykäs ei myöskään kirjoittele täällä kuinka keharilla on keharin jutut.
Esim. pieruhuumori on luotaantyöntävää monen mielestä, mutta ei se ole merkki älyn vajeesta, vaikka joku niin saattaisi luulla sellaista jonkun tuntemattoman suusta kuullessaan...Täällä on tyhmää argumentointia ketju täynnä taas. Pari hyvää positiivisessa hengessä kirjoitettua kommenttia myös onneksi...
Itseasiassa siitäkin on tutkimus että pieruhuumorista pitää juuri vähempiälyiset.
Vierailija kirjoitti:
Ööö, mitä eroa on fiksulla ja älykkäällä? 😑 Paitsi se, että älykäs on ihan vtun ärsyttävä sana. Joo ja en jaksakaan. Huomasin nopeasti uuden tuttavuuden olevan ihan hemmetin tyhmä (miksi vastiketta pitää maksaa, jos asuu taloyhtiössä, vaikka omistusasunto on jo kerran maksettu? 😲😲🤨🤨)
En vain jaksanut, ja oli muutenkin ihan liian erilainen tyyppi kuin minä joten ei siitä mitään tullut.
Mitä eroa on fiksulla ja älykkäällä? Itse näen niin, että fiksuus liittyy käytökseen, eli osaatko käyttäytyä fiksusti, käyttäytyä tilanteen mukaan ja ottaa huomioon muutkin ihmiset. Fiksuus ei mielestäni varsinaisesti vaadi älykkyyttä. Älykäs sitten taas lahjakas ihminen, jolla on loistava oppimiskyky, hyvä muisti ja leikkaa nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksen asettelun pitäisi olla "Miten siedät henkilöitä, jotka ovat erilaisia kuin sinä?"
Ei pitäisi, koska sitten keskustelu karkaisi johonkin mihin sitä ei oltu tarkoitettu. Sivu toisensa jälkeen lässytettäisiin sitten siitä "erilaisuudesta" ja jokainen saisi päteä ja hehkuttaa kuinka mahtavia ovat suvaitsemaan sitä "erilaisuutta".
Jokaisella olisi esimerkki työpaikan, koulun, naapurin ja harrastusporukan kiinalaisesta, afrikkalaisesta ja lähi-itäläisestä hepusta/muikkelista joka oli aluksi vähän jännittävä mutta sitten sitä hienosti ja mahtavasti tultiinkin juttuun.
Ei aloittaja ole kiinnostunut tuollaisista lässytyksistä, vaan siitä miten säilyttää hermonsa ja malttinsa kun joutuu olemaan vähempiälyisen kanssa tekemisissä.
Sinä et usko siihen että ihmisten välillä on älykkyyseroja tai että kukaan on tyhmä.
Sinä voisit mennä vaikka johonkin toiseen ketjuun selittämään siitä.
Pidät selvästi itseäsi todella älykkäänä. Tekstisi perusteella et kuitenkaan halua aitoa keskustelua vaan hyökkäät omien totuuksiesi kanssa, jotka eivät perustu edellisten kirjoittajien teksteihin. Vaikutat ihmiseltä, jonka seurassa vaikenisin aika nopeasti, koska kokisin väittelyn kanssasi täysin hyödyttömänä ajanhukkana.
Jos et tunne jotakin ihmistä läpikotaisin, eikä hölmöys ole silmin tai korvin havaittavissa, älä oleta mitään.
Älykäs ei myöskään kirjoittele täällä kuinka keharilla on keharin jutut.
Esim. pieruhuumori on luotaantyöntävää monen mielestä, mutta ei se ole merkki älyn vajeesta, vaikka joku niin saattaisi luulla sellaista jonkun tuntemattoman suusta kuullessaan...
Täällä on tyhmää argumentointia ketju täynnä taas. Pari hyvää positiivisessa hengessä kirjoitettua kommenttia myös onneksi...