Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fiksut ja älykkäät ihmiset, miten jaksatte yksinkertaisia ihmisiä?

Vierailija
05.12.2019 |

Itseäni aina ottaa päähän ihmisten yksinkertaisuus, erityisesti silloin kun se on jotenkin uhkaavaa, painostavaa tai vaikuttaa siihen, että jokin homma ei tapahdu. Miten jaksatte, kun ympäröivät ihmiset tuntuu tosi yksinkertaisilta?

Kommentit (179)

Vierailija
141/179 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta asti pyrkinyt sopeutumaan ja pidän enemmänkin onnenkantamoisena ja arvostan paljon sitten kun joskus tunnen saavani oikeasti saman aaltopituuden jonkun kanssa. Esikoulusta muistan jo että olisin tykännyt lähinnä piirtää ja minut ohjattiin sitten kyllä leikkimään muiden kanssa, annoin muiden sanella säännöt, otin oman roolini ja suoritin sen. Osasin myös lukea (vitsikirjaa) ja viihdyttää siten muita mutta kirja tultiin aikuisen toimesta ottamaan pois ja ohjattiin muihin leikkeihin :D

Vierailija
142/179 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkoa

Tähänkin on oikeasti ikävää kirjoittaa tätä viestiä, mutta minulla oli jo nuorena sellainen tunne etten kuulu tähän perheeseen ja vanhemmat eivät ymmärrä minua. Olin sellainen haaveileva sekä todella rauhallinen lapsi ja heidän mielestään jotenkin "vääränlainen", kun olisi pitänyt olla vilkas ja rohkea. Sen vuoksi yrittivät väärällä tavalla "tehdä" minusta sellaista ja sitten ärsyyntyivät kun en pystynyt olemaan sellainen. Jättivät aikoinaan myös ihan yksin asioiden kanssa ja kun miettii niin tavallaan minulle ei ole opetettu elämästä mitään eikä käsitelty tunteita tai muuta hyödyllistä. Olen tavallaan saanut itse oppia näitä juttuja enkä ole saanut opetusta niihin. Ainoastaan huonon esimerkin moneen asiaan. Se on ollut välillä aika pelottaa ja olen jäänyt yksin sekä kukaan ei ole kysynyt mitä minulle kuuluu.

Vanhemmat eivät myös itse tajua näitä juttuja yhtään ja esimerkiksi sitä, että esim huono itsetunto johtaa monesti siihen, että muut lapset huomaavat tämän ja saattaa joutua kiusatuksi. Tässä tapauksessa he ihmettelet mistä minulle nyt olisi huono itsetunto tullut eivätkä ymmärrä omaa vaikutustaan siihen ( haukkuivat sekä arvostelivat minua usein) sekä sitä että olen jo valmiiksi ollut aika ujo ihminen. Tällainen itsestäänselvyys sekä tilanne on minusta sellainen, että viisas tajuaa näitä juttuja. Tosin he eivät nyt ikinä myönnä virheitään muutenkaan. Välillä tämä kaikki on aika raskasta ja miellä ei ole oikein puhuttavaa tai yhteisiä juttuja ja itse olen surullinen, kun eivät tiedä minusta mitään ja ymmärrä minua muutenkaan ja itse yleensä kuuntelen heitä nini paljon, että en koe saavani mitään takaisin. Ihmettelen myös miksi olen tällainen näin erilainen ihminen heihin verrattuna.

Älykkyys ja lahjakkuus eivät takaa mitään menestystä elämässä, ei edes vaikka olisi ei-köyhään perheeseen syntynyt, tai vaikka perhe olisi raitis ja siellä ei kovin paljoa edes oltaisi väkivaltaisia.

Jos vanhemmat ovat tunnevammaisia ja välinpitämättömiä sekä kyvyttömiä välittämään lapsesta, niin lahjakaskaan lapsi ei välttämättä menesty, vaan voi päätyä mt-ongelmaiseksi.

Heikompilahjainen lapsi jolla on hyvät vanhemmat ja jonkun verran tuuria muissakin ihmissuhteissaan menestyy todennäköisemmin.

Heistä kasvaa sitten sellaisia joidenka mielestä jokainen on oman onnensa seppä ja "asenteesta se vaan on kiinni" ihmisiä, joilla ei ole harmainta hajuakaan omista privilegioistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/179 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkään ihmisen tunnistaa siitä, että arvostaa kaikkia ihmisiä ja ymmärtää erilaisuutta.

Anna kun arvaan, niin sinä satut olemaan juuri tuollainen, joka "arvostaa ja ymmärtää erilaisuutta"?

Totta kai olet.

Minäpä kun väitän että et kuitenkaan arvosta esim. sadistisia psykopaatteja jotka saavat suurta nautintoa vaikkapa pikkuvauvan kidutus ra*skaamisesta.

Sinulle se erilaisuus kun todennäköisesti on käytännössä samanlaisuutta. Ehkä erilainen ihonväri tai erilainen uskonto on se mahtava erilaisuus jota sinä sieltä ylhäisyydestäsi käsin "ymmärrät", "arvostat" ja ihan suvaitset peräti.

Vierailija
144/179 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanku sä täältä löytäisit ketään pätevää vastaamaan tuohon...

Vierailija
145/179 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juon viinaa tyhmistääkseni itseäni. Näin siedän paremmin muitakin. Ja maailmaa yleensä.

Mulla ihan sama toimintamalli. 

Vierailija
146/179 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että ihminen on tyhmä, ei tarkoita, että hänellä olisi jokin muu hyvä ominaisuus kompensoimaan sitä. Tyhmä ei saata olla myöskään empaattinen, lämminsydäminen, palvelualtis, huumorintajuinen, lojaali tai edes hyvännäköinen.

Joistain ihmisistä on vaikea löytää hyvää millä perustella yhdesdäolo tai viihtyminen.

Kaikissa on vahvuuksia. Ei välttämättä juuri empatiaa tms mutta jotain hyviä ominaisuuksia on kaikissa. Se että oppii esim työyhteisössä hyödyntämään näitä vahvuuksia vaatiikin jo kohtuullisen älykkään ja tilannetajuisen esimiehen ja työkaverit.

Ei, kaikissa ei ole vahvuuksia. Ei universumi ole sillä lailla (tai millään lailla) oikeudenmukainen paikka, että ihmisten vahvuuksien summa olisi aina vakio. Se on vaan jotain mitä hoetaan ettei kellekään tulisi paha mieli. Joku voi olla kaunis, älykäs ja mukava, toinen vain ruma, tyhmä ja ilkeä, ilman mitään hyviä ominaisuuksia. Naiivia ja lapsellista uskoa jotain mitä esikoulun ope sanoi kun yritti lohduttaa sitä lasta joka ei osannut piirtää yhtä hyvin kuin kaveri.

Hei nörttipelle, kun ihmiset sanoo "kaikissa on vahvuuksia", niin sitä ei tarkoiteta kirjaimellisesti niin että se olisi joku luonnonlaki. Se ymmärretään keskimäärin varsin hyvin että mikään kosminen karma ei allokoi nallekarkkeja, reilusti tai muutenkaan.

Teillä on tämä lapsena tai teininä opittu kyky purkaa ajattelu alkeellisimmalle palikkatasolle, sinne ohjelmoinnin, ateismin ja propositiologiikan ihmemaailmaan. Siitä olette jostain syystä äärimmäisen ylpeitä. Loistatte kun olette kyenneet näyttämään miten ihmisten arkiymmärrys ja -kieli ovat "epäloogisia". Jostain syystä kukaan teistä ei huomaa sitä äärimmäisen ilmeistä seikkaa, että ihmisten arkiymmärrys ja -kieli operoivat huomattavasti korkeammalla logiikan tasolla kuin nämä teidän näpertelynne. Ja olette pitäneet omahyväisyydessänne palikka-ajattelustanne niin tiukasti kiinni, korkeampaa ajattelua pilkaten ja halveksuen, että teiltä on jäänyt täysin kehittymättä kaikki muut ajatuksen moodit. Se on aivan todella surullista.

Useimmat asiat mitä ihmiset sanovat tarkoittavat jotain täysin järjellistä, johdonmukaista, helposti tulkittavissa olevaa ja sisäisesti koherenttia, joka ei vielä monesti ole missään ristiriidassa tosiasioiden kanssa. Mutta te ette millään suostu tulkitsemaan puhetta niillä säännöillä, joilla se on sanottu. Ja käsittämättömästi pidätte itseänne tässä sinä älykkäästi toimivana ja oikeassa olevana osapuolena.

Miksi noin hyökkäävä ja negatiivinen asenne? Vie vähän huomiota ja energiaa itse asialta, jota pyrit selittämään.

Miksi ei? Ei sovitteleva asenne ja posin kautta meneminen ole mitään itsestäänselviä universaaleja itseisarvoja. Jollekin niillä saattaa olla pelkästään se välinearvo, että mahdollistavat rakentavan ajatustenvaihdon. Joku saattaa heuristisesti todeta, että tiettyjä asenteita ilmentävän ihmisen kanssa tai tietyssä asiayhteydessä kuten vauvapalstalla rakentavan ajatustenvaihdon yrittäminen on ajanhukkaa. Sellaisellekin arviolle löytyy perusteita, että tehokkain tapa koittaa herätellä älylliseen ylemmyydentuntoon jumittuneita palikka-aivoja on puhua heille heidän omaa koppavuuden ja ylenkatseellisuuden kieltään ja näyttää heille kuinka he epäonnistuvat omilla typerillä mittareillaan.

Kai se riippuu lukijasta miten reagoi. Ainakin itselleni kyseinen tyylilaji aiheuttaa vain negatiivisen tunneryöpyn, kun olen tottunut siihen, että asioista puhutaan asiallisesti asioina eikä solvata osallisia.

Siis jos jäi jotenkin epäselväksi, niin se negatiivinen affekti on ihan tarkoituksellinen vaikutus jonka kautta viestin tulikin välittyä.

Kutsut muita ihmisiä älyllisesti ylemmyydentuntoisiksi palikka-aivoiksi, mutta sanoessasi noin koet itse ylemmyydentunnetta. Miten varmistut, että olet oikeassa ja muiden yläpuolella älyllisesti?

Vierailija
147/179 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksen asettelun pitäisi olla "Miten siedät henkilöitä, jotka ovat erilaisia kuin sinä?"

Vierailija
148/179 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut on oksettavia, onneksi ei joudu tekemisiin töissä.

Vierailija
149/179 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juon viinaa tyhmistääkseni itseäni. Näin siedän paremmin muitakin. Ja maailmaa yleensä.

Tässä malliesimerkki ihan h*lvetin tyhmän kuuloisesta ihmisestä.

Vierailija
150/179 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luonteeltani hyvin kärsivällinen, siksi jaksan yksinkertaisia ihmisiä. Omissa oloissani voin sitten noitua heidät ihan rauhassa.

Vierailija
151/179 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksen asettelun pitäisi olla "Miten siedät henkilöitä, jotka ovat erilaisia kuin sinä?"

Ei pitäisi, koska sitten keskustelu karkaisi johonkin mihin sitä ei oltu tarkoitettu. Sivu toisensa jälkeen lässytettäisiin sitten siitä "erilaisuudesta" ja jokainen saisi päteä ja hehkuttaa kuinka mahtavia ovat suvaitsemaan sitä "erilaisuutta".

Jokaisella olisi esimerkki työpaikan, koulun, naapurin ja harrastusporukan kiinalaisesta, afrikkalaisesta ja lähi-itäläisestä hepusta/muikkelista joka oli aluksi vähän jännittävä mutta sitten sitä hienosti ja mahtavasti tultiinkin juttuun.

Ei aloittaja ole kiinnostunut tuollaisista lässytyksistä, vaan siitä miten säilyttää hermonsa ja malttinsa kun joutuu olemaan vähempiälyisen kanssa tekemisissä.

Sinä et usko siihen että ihmisten välillä on älykkyyseroja tai että kukaan on tyhmä.

Sinä voisit mennä vaikka johonkin toiseen ketjuun selittämään siitä.

Vierailija
152/179 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen luonteeltani hyvin kärsivällinen, siksi jaksan yksinkertaisia ihmisiä. Omissa oloissani voin sitten noitua heidät ihan rauhassa.

Sama täällä, kotona omissa oloissa tai puolisolle tulee usein sadateltua ihmisiä. Aina hän ei jaksa kuunnella ja sitten pitää manailla itsekseen.

Vierailija
153/179 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana minua ärsytti paljonkin yksinkertaiset ihmiset. Jossain vaiheessa tajusin tämän johtuvan vain huonosta itsetunnostani: kuinka tyhmä täytyy ihmisen olla, jollei hän tajua samaa kuin minä, Typerys. Kun ymmärsin tämän aloin olla paljon anteeksiantavaisempi itseäni ja muita kohtaan. Nykyään minua ärsyttävät vain sellaiset yksinkertaiset ihmiset, jotka luulevat itseään fiksuiksi. Tämäkin vain siksi, että he yleensä ylentävät itseään haukkumalla muita. (Esim. tunsin erään n. 28-vuotiaan typeryksen, joka piti itseään älykkäänä, koska on niin paljon fiksumpi kuin teinit - eikä kyllä oikeasti edes ollut.) 

Toinen tärkeä juttu on ollut tajuta, että fiksuillakin on rajoitteensa. Tunnen yhden, joka on huippu omalla laajaa osamista vaativalla alallaan, mutta kuvittelee tämän takia tietävänsä kaikesta kaiken muunkin (oppikirjaesimerkki Dunning-Krugerista).

Vierailija
154/179 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö, mitä eroa on fiksulla ja älykkäällä? 😑 Paitsi se, että älykäs on ihan vtun ärsyttävä sana. Joo ja en jaksakaan. Huomasin nopeasti uuden tuttavuuden olevan ihan hemmetin tyhmä (miksi vastiketta pitää maksaa, jos asuu taloyhtiössä, vaikka omistusasunto on jo kerran maksettu? 😲😲🤨🤨)

En vain jaksanut, ja oli muutenkin ihan liian erilainen tyyppi kuin minä joten ei siitä mitään tullut.

Vierailija
155/179 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus muutamia vuosia sitten kirjoitin erään ohjelapun ja silloinen miekkosystävä kysyi hämmentyneenä, että miten osaan kirjoittaa niin hyvin vaikka en ole käynyt kaiken maailman kouluja (en arvosta matalaa koulutusta enkä arvostanut silloinkaan, ja olin jo tuolloin opiskelija.)

Ihan kuin ihmisellä ei olisi mitään taitoja luonnostaan ja joka ikinen arkinen asia opitaan koulussa. Eikä käynyt kyllä mielessänikään, että sitä tekstiä joku hämmästelisi. Kai se sitten oli yliluonnollisen taidokas ohjeteksti.

Vierailija
156/179 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu ja älykäs ihminen ymmärtää ihmisten erilaisuutta, ja osaa asettua toisten ihmisten asemaan. Fiksu ja älykäs ihminen ei alenna muita, eikä korota itseään muiden yläpuolelle. Fiksu ja älykäs ihminen ei tuomitse muita, eikä pidä itseään täydellisenä. Fiksu ja älykäs ihminen elää omaa elämäänsä ja antaa muillekin saman vapauden.

Vierailija
157/179 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaat istuvat varjossa. En koskaan anna muiden ymmärtää, että olen älykkäämpi muita. Hölmönä on helppo olla.

Vierailija
158/179 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäydyn välillä itsekin heidän tasolleen ja nauran sisäänpäin räkäsesti. Yleensä puren vain hammasta ja koetan olla ystävällinen.

Vierailija
159/179 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi, koska sitten keskustelu karkaisi johonkin mihin sitä ei oltu tarkoitettu. Sivu toisensa jälkeen lässytettäisiin sitten siitä "erilaisuudesta" ja jokainen saisi päteä ja hehkuttaa kuinka mahtavia ovat suvaitsemaan sitä "erilaisuutta".

Jokaisella olisi esimerkki työpaikan, koulun, naapurin ja harrastusporukan kiinalaisesta, afrikkalaisesta ja lähi-itäläisestä hepusta/muikkelista joka oli aluksi vähän jännittävä mutta sitten sitä hienosti ja mahtavasti tultiinkin juttuun.

Ei aloittaja ole kiinnostunut tuollaisista lässytyksistä, vaan siitä miten säilyttää hermonsa ja malttinsa kun joutuu olemaan vähempiälyisen kanssa tekemisissä.

Sinä et usko siihen että ihmisten välillä on älykkyyseroja tai että kukaan on tyhmä.

On tutkittu juttu, että ihmiset pitävät kaltaisiaan älykkäämpinä ja itseään muita älykkäämpinä, vaikka todellisuudessa ovat hyvin tavallisia. Ihmiset pyörivät oman napansa ympärillä eikä sillä miten tyhmiksi ja rasittaviksi koet muut tee sinusta välttämättä älykästä. Et ymmärtänyt viestiä oikein ja teit omia tulkintojasi.

Vierailija
160/179 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat rasittavalta. Tottakai älykkyyksissä on eroja, mutta lopulta valtaosa ihmisistä on keskivertoälykkäitä ja hieman keskiverron molemmin puolin.

Sen sijaan moni pitää älykkyytenä sitä, että ollaan samaa mieltä, samankaltaisia jne. Ja toisaalta erilaisia mielipiteitä tyhminä.

(esimerkiksi minä pidän ps kannattajia tyhminä, vaikka tosiasiassa luultavasti heidän keskuudessaan on jokseenkin keskiverto älykkyysjakauma, tämä siis vain esimerkkinä)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän