Optikkoliikkeiden perushintataso? Onko jokin selvästi kalliimpi tai halvempi? Entäs laatu? Instrumentarium, Nissen, Specsavers, Silmäasema, mitä niitä on?
Vaikuttaaahan se perushinta niihin alennettuihinkin hintoihin, esim. jos on -50% loppusummasta tms.
Kommentit (66)
Missäs liikeessä oli se työntekijöitä pisteyttävä (värikoodeilla?) pelle johtajana.
Vierailija kirjoitti:
Missäs liikeessä oli se työntekijöitä pisteyttävä (värikoodeilla?) pelle johtajana.
Vastaan itselleni, Instrumentarium ja koulutustilaisuus, jossa työntekijöitä arvioitiin jenkkityyliin.
Parhaat lasit ja palvelu on Silmäasemalla, huonoimmat Instrussa. Noin 20 v. kokemuksella sanoisin.
Yksityisistä optikoista ei kokemusta, mutta aion ehdottomasti hankkia seuraavat pokani yksityiseltä. Viimeksi hankin lasit Instrusta ja tulin huijatuksi. "Halvoista laseista" tuli yhtäkkiä useita satoja euroja, ja optikko antoi väärät lukemat silmille. Oli kuulemma oma vika, niin ei mennyt takuuseenkaan. Speciltä saa halpoja laseja, niiltä olin aiemmin hommannut, mutta lasien laatu oli pettymys. Siksi ei enää ketjuliikkeitä, kiitos.
Minusta on tullut Nissenin kanta-asiakas, siellä tuntuu parhaiten olevan hinta-laatu-suhde kohdallaan. Tämä siitä huolimatta että minulle ei käy mitkään vakiolinssit, vaan ohennuksia pitää olla mahdollisimman paljon. Toki niiden kaupan päälle tulevien ns. ilmaisten lasien kanssa täytyy sielläkin olla tarkkana, näillä voimakkuuksilla hinta todellakaan ei ole 0€ mutta sitä ne ei minulle ole missään.
Laatulaseja saa edellyttäen että optikot ymmärtävät niiden linssien ominaisuuksien päälle. Eli kannattaisi linssien valmistajan pitää optikoille koulutus niistä (Hoyan) linsseistä.
Nyt kun viimeksi ostin lasit, niin aivan pihalla oli henkilökunta siitä miten linsseissä ilmennyt ongelma korjataan.
Hienot ja kalliit linssit on ok, mutta ne eivät auta, jos ei osata tilata oikeanlaisia asiakkaalle.
Ja kyse ei ole pelkistä voimakkuuksista tai muista näöntarkastuksessa ilmenevistä seikoista.
Specs antaa kuvan alennuksista, oikeasti tulee aina ihan normaalihintaiseksi tai kalliimmaksi, ainakin tuntuu siltä. Ei kukaan pidä liian ohuita sankoja ettei hajoa, pitää etsiä joku "paksumpi" muovi tai metalli. Metalli voi allergisoida ja ihoon tulee haava. 12v säilyy asiakkaan kaikki tiedot, et saa pois.
Kalliita on Keops, Synsam ja yksityiset liikkeet. Silmäasema on kalliimpi kuin instru noista keskihintaisista, laatu aikalailla niissä samaa. Edullisemmista nissen ja specs taitaa olla melko samanhintaisia. Laatueroista en osaa sanoa, ei ole tullu niistä tilattua, kun löydän yleensä sen kivoimman kehyksen noista keskihintaisista. Kannattaa niissäkin odotella hyvää tarjousta. Kampanjat vaihtelee paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Instrussa. Siellä se on edelleen. Yrityksen hallitus totesi jupakan jälkeen, että luottamusta eo menetetty. Itse en siellä tuon liikennevalojohtajan takia käy ollenkaan. Asioin muualla.
Vierailija kirjoitti:
Specs antaa kuvan alennuksista, oikeasti tulee aina ihan normaalihintaiseksi tai kalliimmaksi, ainakin tuntuu siltä. Ei kukaan pidä liian ohuita sankoja ettei hajoa, pitää etsiä joku "paksumpi" muovi tai metalli. Metalli voi allergisoida ja ihoon tulee haava. 12v säilyy asiakkaan kaikki tiedot, et saa pois.
Specsin halpamaine on aivan höpöhöpöä. Pyysin sieltä tarjouksen, niin ei ollut paljon instrua halvempi, jos halusi hyvät näköalueet ja ohennetun linssin hyvillä pinnoilla. Lisäksi kehykset vaikutti siellä olevan huonompaa laatua.
Neljäs viikko jo kun odotan lasejani. Instrussa oli asioitava kun työlasien sopimus oli sinne. Samalla ostin itse omat käyttölasini kun mainostivat kaksia laseja yhden hinnalla. Päädyin kaksiin samanlaisiin laseihin.
Laskelmassa yrittivät periä minulta 140 vakuutusta vaikka siitä ei aiemmin mitään mainittu, en suostunut turhaan vakuutukseen. Toiset, eli ilmaiset lasit kustansivat minulle 100 euron ns. minimimaksun ja lasikohtaisen 29 käsittelymaksun maksoin kummastakin itse kustantamastani laseista.
Näöntarkastusmaksu minulta perittiin myös ja se taatusti perittiin myös työnantajan kustantamista laseista. Tästä minulla ei tosin ole varmuutta kun niiden laskelmaa ei minulle esitetty.
Optikkokäynti oli niin hengästyttävä että piti oikein hetki miettiä mitä tapahtui. Pidin vielä hetkeä ennen liikkeeseen astumistani itseäni varakkaana ja fiksuna. Liikkeestä poistuessani en ollut enää varma kummastakaan.
Sähköpostiini on tullut muistutusviestejä palautteen antamisesta vaikka maksamiani 1100 euron laseja en ole saanut, työlaseista puhumattakaan. Palautteen varmasti aikanaan annan, tosin en usko sen johtavan mihinkään rakentavaan.
Tiesittekö, että Silmäasemalla joutuu maksamaan 30% lasien hinnasta, jos lasit eivät olekaan sopivat ja haluaisi purkaa kaupan !
Käykää hyvät ihmiset yksityisillä optikolla, heillä on intohimo tehdä asiat oikein sillä jos teet väärin niin ei tule asiakkaita.
Kannattaa lukea niitä arvosteluja joita näkee esim mapsin kautta tai muilta sivustoilta.
Kaikki kusettaa. Tullaustilastojen mukaan kaikki myyvät halpaa kamaa kymmenkertaisella hinnalla. Jo virusta saa puolta halvemmalla,
Kävin silmäasemalla, ja kehykset 99 € kaksitehot. Tulee maksamaan 748 € huh, mikä hinta!
Yllättäen ketjuihin kuulumattomat optikot voivat olla edullisimpia. Esimerkiksi Karhupuiston Optiikka Helsingissä myi moniteholasit edullisemmin kuin olisin saanut Instrusta. Palvelukin oli asiallista ja ystävällistä. Kannattaa siis ehdottomasti kysellä ja vertailla ennen kuin ostaa mitään.
Ne ketjuliikkeiden sisäänheittohinnat kuulostavat lupaavilta, mutta sielläkin hinta nousee, jos ei ihan peruslaseja ole hankkimassa. Itseäni niissä on harmittanut ihmispaljous. Kukaan ei ole ehtinyt palvelemaan. Olen tietysti voinut olla "väärään" aikaan liikkeellä.
Eikö noilla ketjuilla ole muuten osittain sama omistaja?
Vierailija kirjoitti:
Miten jostakin 5 euron akryylimuovin palasta raaka-aineen hintaan sitten saadaan 350 euron linssi?
Se linssihän pitää hioa, mikä on tosi tarkkaa hommaa. Ja nykyään muuten kaikki linssit lähetetään jonnekin Unkariin tai Thaimaahan hiottaviksi, kun se olisi täällä "lännessä" niin kallista.
Ulkomaiden nettikaupoista saa halvalla. Hintataso moniteholaseille esim. Misterspex reilu 200, Zenni Optical reilu 100.
Vierailija kirjoitti:
Kävin silmäasemalla, ja kehykset 99 € kaksitehot. Tulee maksamaan 748 € huh, mikä hinta!
Etkö saanut kuitenkin kahdet lasit tuohon hintaan? Siellähän on sellainen tarjous ollut jo jonkin aikaa. Ja bonus tuplana.
Näköaisti on tärkein aisti, jos ei ole joku muusikko. Miksi kukaan hönö haluaisi säästää pieniä summia sietämällä huonompaa näköä halpalinssien takia?
Tosin monet kuuntelee musiikkiakin nappikuulokkeilla ja puhelimella, että tiedostamisen kyky taitaapi olla matala muutenkin.