Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pöyristyin Hope-joululahjapuusta

Vierailija
04.12.2019 |

Mieheni kanssa on ollut tapana ostaa yksi Hope-puun joululahja joka vuosi ja näin meinasimme tehdä nytkin. Kunnes kävimme katsomassa tämän vuoden toiveita. Ensinnäkään, yhdessäkään, ei yhdessäkään lapussa ei ollut vain yhtä toivetta vaan kaksi, joissakin kolmekin. Ja ne toiveet, hyvänen aika! Toivottiin sekä merkkikaiuttimia että merkkihupparia. Tietokonetta ja lisäksi merkkihupparia. Paras oli kokonainen laskettelusetti ja sen lisäksi oli vielä toivottu samassa lapussa jotain muuta, en muista mitä koska tässä vaiheessa aloin jo epäillä koko hommaa vitsiksi. Siis, me ollaan keskiluokkainen perhe eikä ostella tällaisia lapsillemme joululahjaksi. Ei ole niin paljon rahaa, että perusjouluruokien ja - muistamisten lisäksi vielä laskettelusettikin menisi siinä sivussa. Jos se, että tällaisiin joululahjoihin ei ole varaa määrittelee perheen köyhäksi niin kyllä mekin ollaan köyhä perhe sitten. En silti kehtaisi noin arvokkaita tavaroita muilta pyydellä.

Kommentit (486)

Vierailija
301/486 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tietää. Olen pienituloinen eläkeläinen ja ajattelin mennä katsomaan sitä Hopen puuta. Kun nyt vielä tietäisi, missä se tässä kaupungissa edes on. Info on aina ollut aika huonoa. Mutta kun kerroitte, että toiveet ovat tuollaisia, ei minulla ole varaakaan tuollaisiin lahjoihin. Annan sen mitä pystyn paikallisen kissatalon kissanruokina kodittomille kisuille.

Vierailija
302/486 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viirailija kirjoitti:

Ongelma ei nyt ole niinkään niissä lapsissa, vaan Hope ry:ssä. Kyseisen firman toiminta pyörii paikallisten vapaaehtoisten voimin, mikä tarkoittaa sitä, että toiminta on juuri niin järkevää tai järjetöntä kuin ne vapaaehtoiset siellä, eikä mitään yhtenäisyyttä paikkakuntien välillä ole.

Missään ei esimerkiksi kerrota, milloin ja miten ja keneltä noita lahjatoiveita on kysytty. Onko kysytty nimenomaan lapsilta ja nuorilta ja erikseen juuri joululahjatoiveita, vai vanhemmilta, vai listattu vain perheen yleisiä tarpeita.

Oman paikallisen Hopemme toiminta on kouluttamattomien ja yksinkertaisten vapaaehtoisten hölmöyden vuoksi ainakin niin avutonta, että olen ajat sitten alkanut lahjoittaa muualle. Sääli, koska tarkoitus on kuitenkin hyvä.

Ainakin Helsingissä Hope ry ilmoittaa, että sos.toimi valitsee lahjan saajat ja toimittaa paketit perille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/486 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan aina joulun ehkä 10v takaa kun pikkusisarukset sai kunnan kautta näitä jouluapulahjoja. Meillä ei varsinaisesti koskaan ollu rahasta pulaa, eikä käsittääkseni vanhempani edes hakeneet avustusta, kai ne siellä katto et noilla on noin paljon lapsia, niitten täytyy olla köyhiä. Meillä oli jo omasta takaa kunnon lahjavuori siellä, ja sit siihen päälle ne avustuslahjat. Ajattelin vaan, et joku oikeesti köyhä perhe olis osannu olla niistä varmasti enemmän kiitollinen ku omat sisarukset.

Ne jotka kipeiten näitä apuja tarvis jää auttamatta avun ulkopuolelle kun vanhemmat ei sitä osaa/kiinnosta hakea.

Vierailija
304/486 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin pöyristyin. Oli niin surullista, että teinipoika toivoo lahjaksi sukkia. Siinä on selvästi lapsi, joka tuntee huonoa omaatuntoa, jos perheen vähiä varoja käytetään häneen. :(

Vierailija
305/486 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvä keskiluokka on kyllästynyt olemaan kaiken maksumiehenä. Kaikki jotka huutelevat täällä katkeruutta ja kateutta voisivat miettiä mistä se katkeruus johtuu. Ei ihmiset ole syntynyt katkerina ja itsekkäinä. Tämän päivän maailma on paljastanut kiittämättömän puolensa. Työssäkäyvä ihminen saa säästää ja sinnitellä, että saa laskut maksettua ja lapset kasvatettua. Tukiverkkoja ei ole. Yksin pitää pärjätä. Vastuu yritysten kilpailukyvystä on yksittäisen työntekijän harteilla ja velvollisuus on joustaa ja osallistua talkoisiin. Jos jotain luksusta hankit, säästät etukäteen ja tingit muusta. Ilta-alet ja face-kirppikset on arkipäivää. Syksyllä marjastetaan ja pullot palautetaan.

Katkeruus nousee siinä vaiheessa kun huomaat, että mitään tekemättömänä, huoltosuhteen rasittajana, pärjäisin tuilla ihan Ok ja minulla olisi oikeus vaatia samaa kuin työssäkäyvilläkin on. Keskiluokka pitää epäreiluna sitä, että työtätekemällä pärjää juuri ja juuri ja keskiluokan elintaso on se minimielintaso, johon kaikilla on oikeus, koska muuten kiusataan eikä yhteiskunta ole taannut ihmisoikeuksien mukaista elämää. Onhan se karua sanoa että köyhät kyykkyyn mutta ihan oikeasti kyrsii etten työtä tekemällä voi tarjota omille lapsilleni konsoleita, IPhoneja, huvipuistoreissuja tai lomamatkoja mutta köyhien pitäisi saada ”kunnon lahja kerran vuodessa”.

Jos on noin, et voi olla keskiluokkaa. Perheellänne on pienet tulot. Tuntemani keskiluokkaiset ja keskituloiset kustantavat kersoilleen kaiken tuon, jota sinä et.

Samaa mieltä. Kun tulot on nuin pienet niin kannattaa olla juuri sinne Hopeen yhteydessä niin ehkä sitä kautta teillekin löytyy vaikka liput HopLoppiin tms. Varmaan arvaat että lomamatkoja ja Iphoneja siellä ei jaeta.

Kiinnostaa myös mitä ihmettä "keskituloinen" tekee niille rahoilleen kun minä osa-aikaisena kaupan kassana olen ostanu lapselleni pelikonsolin joululahjaksi. Osan säästin muutamassa kuukaudessa ja loput nipistin lomarahoista. Ainakin kuvittelen että "keskituloinen" saa käteen kaikkinensa enemmän kuin minun 1600-1800 eur /kk. Lahjoitin myös Hopen kautta parin kympin lahjakortin joululahjaksi jollekin nuorelle. 

Keskituloinen on 3500€/kk ja verojen jälkeen n.2200€/kk.ja tuon saa kokopäivätyöstä. Lisäksi nyt on tullut kikyt ja julkisella puolella lomarahojen leikkaukset, monella alla lomautuksia ym. Tavalliseen elämään menee suurin osa, vakuutukset, päivähoito vie yllättävän paljon, asuminen tietyissä tapauksissa suuren osan, koska asumistukea ei saa. Joka kuukausi on hyvä säästää jonkin verran yllättäviin menoihin, niin pärjää yllättävien menojen tullessa ja esim. Lasten jatko-opintoihin ja ajokortteihin on rahat säästetty. Kovin erikoiseen ylimääräiseen ei ole varaa. Ja kuten itse kerroit, jostain pitää säästää ja nipistää, kun haluaa/pitää ostaa jotain ylimääräistä.

Vierailija
306/486 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan voitettu Eurojackpotista ihan järkyttävä summa rahaa. Ollaan oltu melko hissukseen voitosta ja vähän kerralla laitettu jotain uutta, mutta lähinnä sellaista mihin meillä olisi ollut aiemminkin varaa. Esim kun ostettiin uusi talo, niin ei mitään prameaa luksuskartanoa eliittialueelta vaan ihan tavalliselta alueelta ihan tavallinen talo jne. Ollaan lähimmäisiä autettu paljon, mutta sillain kohtuudella ettei kukaan ihmettele millä rahalla me nyt tällaisia. 

Hyväntekeväisyyteen ollaan laitettu todella paljon rahaa. Se kun on anonyymia niin on helppoa. Jouluisin tuntee todella tyydytystä kun nappasee Hopenkin puista ison kasan lappuja ja ostaa kaikista kalleinta ja hienointa mitä lapun toiveella voi. Eikä tunnu rahallisesti millekään jos ostaa 100-400e hintaisia, koska rahaa meillä on monta kymmentä miljoonaa. 

Siskoni kertoi vasta miten oli ottanut yhden Hope toiveen ja oli maksanut siitä 15 euroa. Kerroin minäkin osallistuneen ja ostaneeni jotain ympäripyöreästi.  

Huh, mikä kirjoitus :) Rahasta on hankala puhua lähipiirin kanssa, kun pitää salata.    

Ihanaa että jollain paikkakunnalla kaikki tarvitsevat ovat saaneet toivomansa pelikonsolit eikä kukaan ole joutunut pettymään, luulisi että esim. Helsingissä riittäisi miljonäärejä, jotka voisivat toteuttaa kaikki joukupuutoiveet! Nyt rikkaat puille!

Vierailija
307/486 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvä keskiluokka on kyllästynyt olemaan kaiken maksumiehenä. Kaikki jotka huutelevat täällä katkeruutta ja kateutta voisivat miettiä mistä se katkeruus johtuu. Ei ihmiset ole syntynyt katkerina ja itsekkäinä. Tämän päivän maailma on paljastanut kiittämättömän puolensa. Työssäkäyvä ihminen saa säästää ja sinnitellä, että saa laskut maksettua ja lapset kasvatettua. Tukiverkkoja ei ole. Yksin pitää pärjätä. Vastuu yritysten kilpailukyvystä on yksittäisen työntekijän harteilla ja velvollisuus on joustaa ja osallistua talkoisiin. Jos jotain luksusta hankit, säästät etukäteen ja tingit muusta. Ilta-alet ja face-kirppikset on arkipäivää. Syksyllä marjastetaan ja pullot palautetaan.

Katkeruus nousee siinä vaiheessa kun huomaat, että mitään tekemättömänä, huoltosuhteen rasittajana, pärjäisin tuilla ihan Ok ja minulla olisi oikeus vaatia samaa kuin työssäkäyvilläkin on. Keskiluokka pitää epäreiluna sitä, että työtätekemällä pärjää juuri ja juuri ja keskiluokan elintaso on se minimielintaso, johon kaikilla on oikeus, koska muuten kiusataan eikä yhteiskunta ole taannut ihmisoikeuksien mukaista elämää. Onhan se karua sanoa että köyhät kyykkyyn mutta ihan oikeasti kyrsii etten työtä tekemällä voi tarjota omille lapsilleni konsoleita, IPhoneja, huvipuistoreissuja tai lomamatkoja mutta köyhien pitäisi saada ”kunnon lahja kerran vuodessa”.

Jos on noin, et voi olla keskiluokkaa. Perheellänne on pienet tulot. Tuntemani keskiluokkaiset ja keskituloiset kustantavat kersoilleen kaiken tuon, jota sinä et.

Samaa mieltä. Kun tulot on nuin pienet niin kannattaa olla juuri sinne Hopeen yhteydessä niin ehkä sitä kautta teillekin löytyy vaikka liput HopLoppiin tms. Varmaan arvaat että lomamatkoja ja Iphoneja siellä ei jaeta.

Kiinnostaa myös mitä ihmettä "keskituloinen" tekee niille rahoilleen kun minä osa-aikaisena kaupan kassana olen ostanu lapselleni pelikonsolin joululahjaksi. Osan säästin muutamassa kuukaudessa ja loput nipistin lomarahoista. Ainakin kuvittelen että "keskituloinen" saa käteen kaikkinensa enemmän kuin minun 1600-1800 eur /kk. Lahjoitin myös Hopen kautta parin kympin lahjakortin joululahjaksi jollekin nuorelle. 

Tämä todistaa taas sen ikävän tosiasian, että työnteko ei Suomessa kannata. Osa-aikainen matalapalkkatyö kasvattaa tilipussia melkein saman verran kuin kokopäivätyö. Verotus ja asumistukien tasoittaa tilanteen.

Vierailija
308/486 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä minä ymmärrän, että se köyhän perheen teini, joka ei välttämättä saa juuri koskaan mitään toivoo sen merkkihupparin joululahjaksi. saa olla ainakin hetken samanlainen kuin muut ja kuulua joukkoon. 

Minä ymmärrän myös täysin, jos teini toivoo Adidaksen pilliverkkareita tai merkkihupparia. On tuon ikäiselle todella tärkeää kuulua joukkoon. Mielelläni toteutan jonkin teinin toiveen. Sen sijaan en ymmärrä näitä pleikkari sun muita toiveita.

Vierailija
309/486 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi noihin ei tarvitse osallistua. Suomessa on niin hyvä sosiaaliturva, että jokaisella vanhemmalla on varaa ostaa lapselleen lahja. Joku laskettelusettikin todennäköisesti on vain vanhempien toive, jonka voi laittaa myyntiin joulun jälkeen.

HOPE-yhdistyksenä on äärimmäisen vastenmielinen, esimerkiksi reppukeräys, vain uudet käy. Justiinsa joo. Käytetytkin kun oikeasti voivat olla tosi siistissä kunnossa.

Meidän lapsille ei osteta joululahjaksi merkkihuppareita tmv. mitä tässä on lueteltu, ihan siksi, että hekin oppivat, ettei raha kasva puussa ja jos jotain haluaa, niin sen eteen tehdään töitä.

Kukaan ei tarvitse onnelliseen lapsuuteen merkkihupparia, eikä merkkihuppari tee kenestäkään onnellista.

Totta. Itse osallistun aina joulun lapsi keräykseen, ne lahjat kun menevät OIKEASTI köyhille lapsille Romaniaan. En osaa linkittää tähän videota mutta katoppa YouTube sta video haulla joulun lapsi keräys romania

Vierailija
310/486 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Hope ottaa vastaan käytettyjä kunhan ovat hyväkuntoisia ja ajanmukaisia. 

Vierailija
311/486 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ostaa tuntemattomille lahjoja? Sairasta!

Joo vaikutat kyllä erittäin sairaalta ja empatiasta et ole varmaan koskaan kuullutkaan

Vierailija
312/486 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olisi kaappi täynnä käyttämätöntä kosmetiikkaa, pyyhkeitä, yöpaitoja ja ties mitä vastaavaa mitä tulee sukulaisilta jne lahjaksi, joita en kuitenkaan itse tule käyttäneeksi. En vain ole löytänyt niitä toiveita puista, jotka ovat osuneet kohdalle. Mieluusti tyhjentäisin kaappeja. Ja lasten vaatteita olisi käytettyjä, hyväkuntoisia mutta myös ihan uusia hintalaput kiinni, nekin kun ovat jääneet käyttämättä ja pieneksi ennen aikojaan.

Voithan viedä ne hopen toimipisteeseen, lahjoituksia otetaan vastaan koko ajan. asiakkaita  varmasti riittää. Itse apua saaneena oli kivaa löytää hyllystä jotain uuttakin. ja kosmetiikkaa ei tuu ostettua niin jos joskus saa, tekee hyvän mielen.

Vierailija
313/486 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" juuri nämä ostelevat mitä kalleimpia merkkivaatteita lapsilleen. En voi millään ymmärtää!! Olen itse ihan hyvätuloinen ja lapseni vaatteet ovat lähes kaikki käytettyinä ostettuja."

Pihit hyvätuloiset ovat älyttömin ihmislaji mitä olla voi. Ja ehdottomasti ra-sit-ta-vin. Lempiaihe ; säästäminen ja pihistäminen. 

Säästetään ja säästetään ja säästetään kaikesta mistä voi vaikka varaa olisi.

Omat lapsetkin pakotetaan kulkemaan  kirppareista haalituista käytetyissä ja vanhanaikaissa rytkyissä ja samaan aikaan taivastellaan suureen ääneen niitä köyhiä jotka säästävät omista menoistaan että saavat lapselleen asiallisen talvitakin ja saappaat. Mitä tuhlausta ostaa uusi takki lapselleen ! 

Nämä pihit aikanaan suureksi hämmästyksekseen huomaavat ettei käärinliinoissa olekaan taskuja. 

Tuntemani vähävaraiset ostavat luottokorteilla merkkivaatteita ja muuta krääsää, ei järjen hiventä. Ja itse siis shoppailen varakkaamanpana second-handia :D ja ihmettelen maailman menoa!!

Olisin lahjoittanut ison kassillisen priimaa lastenvaatetta, haalareista ym. alkaen, köyhille mutta ei kelvannut: yksi taho ei ottanut vastaan käytettyä, toinen vaati niille kuljetusta suoraan heille. Kassin haki lopulta naapuritalosta oleva rouva, jonka tiedän keskituloiseksi. Kiitteli kovasti kun sai lapselleen kauniita vaatteita, ja ihan itse tosiaan haki sen jättikassin ilman vaatimusta tuoda minnekään. 

Toinen tapaus oli kun minulla oli kasa erittäin siistejä lastenlehtiä (näissä siis oli mukana julisteet ym. eikä niihin oltu piirrelty mitään tms.). Taas kyselin ottaisiko joku vastaan. Minua käskettiin heittämään ne lehtiroskikseen koska "mitä kukaan noin vanhoilla tekee" (kyseessä alle kouluikäisten lehdet, joten kohderyhmä ei edes osaa lukea vielä). No, kelpasivat sitten -taas kerran- työssäkäyvälle perheelle.

Jatkossa en edes tarjoa mitään kellekään, menkööt suoraan roskiin. 

Mutta kelpasivathan ne! Vai etkö halua lahjoittaa"työssäkäyvälle", kun siitä ei saa "hyväntekeväisyyspisteitä"? O.o

Vierailija
314/486 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät vissiin kuvittelevat että keskituloiset uivat rahassa (joo ei uida, meidänkin perheessä raha menee suoraan vuokraan, autoon ym.), ja että me ostamme lapsillemme vain uusia, parhaita lahjoja? Newsflash: emme todellakaan osta. Nykypäivän Suomessa keskituloisen tunnistaa siitä, että hän kierrättää lastensa vaatteet. Köyhä taas ostaa uutena. 

t. meidän lapset saavat tänä jouluna 6 vuotta vanhan pelikonsolin lahjaksi, ja se on nimenomaan toivelahja. Eivät edes kuvittele että meillä olisi varaa uusimpaan versioon.

Suurimmassa osassa perheitä on kuitenkin pelikonsoli.

En jaksa näitä teeskentelyä, että itselläkään ei ole varaa ostaa omille lapsille. Et ehkä osta pelikonsolia, mutta ostat ulkomaanmatkan. Jos on palkansaaja, on varaa valita.

Niin, kyllä olen PALKANSAAJA! Se tarkoittaa sitä, että kampaan aamulla tukkani ja raahaan ahterini sinne työpaikalle ja raadan töitä 37,5 tuntia viikossa. Kyllä, minä ostan OMILLA rahoillani OMILLE lapsilleni just sitä mitä haluan.

Ärsyttää niin h*lvetisti tämä, että nykymaailmassa kaikilla muka olisi aina sama oikeus kaikkeen. News flash, ei ole. Kun tämä maailma ei vaan pyöri niin. Me jotka teemme töitä ja ansaitsemme palkkamme, voimme ostaa mitä haluamme ja käyttää varamme sinne minne haluamme. Annamme köyhäinavustusta jo veroistamme melko kiitettävästi.

Kaiken maailman Hopet tekee hallaa yhteiskunnalle. Jos näille yhteiskunnan jämäpaloille vaan syydetään ilmaiseksi suksipaketteja ja pelikonsoleita, ei heillä ole edes kiinnostusta nousta yhteiskunnassa tälle veronmaksajapuolelle. Miksi pitäisi kun kaiken saa toivomallakin?

Älkää hyvät ihmiset siis lahjoittako ainakaan mitään uutta ja kallista näihin hyväntekeväisyysjärjestöjen keräyksiin!!!

Miksi et siis antaisi työpaikkaasi minulle.

Siksi, että olen ammatiltani hammaslääkäri jota varten tarvitaan pitkä koulutus. Olen siis opiskellut, lainani maksanut ja työuraani ahkerasti rakentanut. Siksi. Mutta anna sä sun sosiaalietuudet.

Huom! Olet saanut ilmaiseksi pitkän koulutuksen, jonka ansiosta tienaat hyvin.

Vierailija
315/486 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facebookin Apua vähävaraisille - ryhmässä joku pyysi lapselleen kypärämyssyä.

Jäin miettimään, että maksaako se niin paljon, ettei pysty itse ostamaan?

Mulla ei ole lapsia, mutta kuvittelisin, että se ei ole kovin kallis? Alle 10e?

Aika heikosti on asiat kun tuollaistakin pitää pyytää vierailta.

Minusta taas tuo on sitä järkevää rahankäyttöä: Monella lojuu niitä käytettyjä kypärämyssyjä kotona, kun jäänyt pieneksi. Jos saa tuon kypärämyssyn ( Villainen, vuoritettu kypärämyssy maksaa vähintään 20€) käytettynä, säästyy rahaa  muuhun.

Lahjoittajalta ei ole suuri uhraus. Kirpparilla saisi siitä myssystä 1-2€. Ostajana vähävaraisella ei välttämättä ole aikaa kiertää kirpputoreja, jotta löytäisi oikean kokoisen myssyn.

Vierailija
316/486 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viirailija kirjoitti:

Ongelma ei nyt ole niinkään niissä lapsissa, vaan Hope ry:ssä. Kyseisen firman toiminta pyörii paikallisten vapaaehtoisten voimin, mikä tarkoittaa sitä, että toiminta on juuri niin järkevää tai järjetöntä kuin ne vapaaehtoiset siellä, eikä mitään yhtenäisyyttä paikkakuntien välillä ole.

Missään ei esimerkiksi kerrota, milloin ja miten ja keneltä noita lahjatoiveita on kysytty. Onko kysytty nimenomaan lapsilta ja nuorilta ja erikseen juuri joululahjatoiveita, vai vanhemmilta, vai listattu vain perheen yleisiä tarpeita.

Oman paikallisen Hopemme toiminta on kouluttamattomien ja yksinkertaisten vapaaehtoisten hölmöyden vuoksi ainakin niin avutonta, että olen ajat sitten alkanut lahjoittaa muualle. Sääli, koska tarkoitus on kuitenkin hyvä.

Ainakin Helsingissä Hope ry ilmoittaa, että sos.toimi valitsee lahjan saajat ja toimittaa paketit perille.

Korjaan itseäni kun kävin tsekkaamassa asian. Ei olekaan Hope ry tuo keräys joka on Forumissa. Se on kaupungin järkkäämä Joulupuu-keräys. Sori.

Vierailija
317/486 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole pyytänyt keräyksissä koskaan.

Mutta minusta se on turhaa valehtelua, että lahjoittajat sanovat, että heidän omatkaan lapsensa ei saa noin hienoja lahjoja, mitä puussa pyydetään.

Kuitenkin lähes kaikista normaalisti toimeentulwvista perheistä löytyy niitä tarvikkeita, mitä lapset pyytävät lahjapuussa lahjoittamaan. Siis vaikka lasketteluvarusteet tai pelikoneet ym ym.

Ehkei teillä anneta niitä jluluöahjoina, mutta joka tapauksessa teillä niitä ostetaan.

. Noilla köyhillä ei ole mahdollista kuitenkaan pyytää keräyksissä muuhun aikaan kuin jouluna.

Eli Eikö ole normaalia, että köyhä toivoo samaa, mitä kavereilla on.

Ei oo pakko ostaa mutta turhaa pöyristyä.

Minun teini-iästäni ei vielä pitkä aika ole, mutta ei meillä ollut mitään merkkihuppareita, -kaiuttimia, pelikoneita tai varaa lasketteluun, vaikka molemmat vanhemmat töissä kävivät, eikä mitenkään köyhyydessä eletty. Ei joululahjoiksi saatuna, mutta ei muutenkaan. Tämä on tavallista arkea.

Vierailija
318/486 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin pöyristyin. Oli niin surullista, että teinipoika toivoo lahjaksi sukkia. Siinä on selvästi lapsi, joka tuntee huonoa omaatuntoa, jos perheen vähiä varoja käytetään häneen. :(

Itseasiassa tuo voi olla teini-ikäiseltä jopa tarkoituksellinen pyyntö. Ehkäpä hänen vanhemmillaan voi olla sellainen tilanne ettei oikeasti ole rahaa. Ehkä vanhempia ei ole. Tai mitä tahansa.

Tuo pyyntö voi olla myös sanoma. Ehkäpä näpäytys niille jotka kauhistelevat joululahjatoiveita.

Vierailija
319/486 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät vissiin kuvittelevat että keskituloiset uivat rahassa (joo ei uida, meidänkin perheessä raha menee suoraan vuokraan, autoon ym.), ja että me ostamme lapsillemme vain uusia, parhaita lahjoja? Newsflash: emme todellakaan osta. Nykypäivän Suomessa keskituloisen tunnistaa siitä, että hän kierrättää lastensa vaatteet. Köyhä taas ostaa uutena. 

t. meidän lapset saavat tänä jouluna 6 vuotta vanhan pelikonsolin lahjaksi, ja se on nimenomaan toivelahja. Eivät edes kuvittele että meillä olisi varaa uusimpaan versioon.

Suurimmassa osassa perheitä on kuitenkin pelikonsoli.

En jaksa näitä teeskentelyä, että itselläkään ei ole varaa ostaa omille lapsille. Et ehkä osta pelikonsolia, mutta ostat ulkomaanmatkan. Jos on palkansaaja, on varaa valita.

Niin, kyllä olen PALKANSAAJA! Se tarkoittaa sitä, että kampaan aamulla tukkani ja raahaan ahterini sinne työpaikalle ja raadan töitä 37,5 tuntia viikossa. Kyllä, minä ostan OMILLA rahoillani OMILLE lapsilleni just sitä mitä haluan.

Ärsyttää niin h*lvetisti tämä, että nykymaailmassa kaikilla muka olisi aina sama oikeus kaikkeen. News flash, ei ole. Kun tämä maailma ei vaan pyöri niin. Me jotka teemme töitä ja ansaitsemme palkkamme, voimme ostaa mitä haluamme ja käyttää varamme sinne minne haluamme. Annamme köyhäinavustusta jo veroistamme melko kiitettävästi.

Kaiken maailman Hopet tekee hallaa yhteiskunnalle. Jos näille yhteiskunnan jämäpaloille vaan syydetään ilmaiseksi suksipaketteja ja pelikonsoleita, ei heillä ole edes kiinnostusta nousta yhteiskunnassa tälle veronmaksajapuolelle. Miksi pitäisi kun kaiken saa toivomallakin?

Älkää hyvät ihmiset siis lahjoittako ainakaan mitään uutta ja kallista näihin hyväntekeväisyysjärjestöjen keräyksiin!!!

Miksi et siis antaisi työpaikkaasi minulle.

Siksi, että olen ammatiltani hammaslääkäri jota varten tarvitaan pitkä koulutus. Olen siis opiskellut, lainani maksanut ja työuraani ahkerasti rakentanut. Siksi. Mutta anna sä sun sosiaalietuudet.

Huom! Olet saanut ilmaiseksi pitkän koulutuksen, jonka ansiosta tienaat hyvin.

Kulunut ja vääristelevä fraasi.

Se koulutus ei tipu syliin, vaan sen eteen on ollut pakko ensin kilpailla opiskelupaikoista, paikan ehkä saatuaan on täytynyt tehdä monesti vuosikausia kovaa työtä (opiskelua) ja olla pienellä opintotuella sillä aikaa kun kouluttamattomat ovat voineet olla ansiotyössä ja kerryttää eläkettäänkin.

Suomessa on avoin haku koulutukseen, joten siitä vain yrittämään. Vai eikö äly ja sitkeys riitäkään?

Vierailija
320/486 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan mukana tuossa Hope keräyksessä tänä vuonna, sillä meillä on ollut raskas vuosi kun asuntomme paloi ja koko elämä ja omaisuus pitää kerätä uudelleen.  Uusperheen suurperheenä vähän haastava tilanne kun menoja on sinne tänne ihan liikaa. 

Toiveita kun mietittiin lasten kanssa yhdessä niin osa oli niitä lasten ja nuorten tyypillisiä leluja ja elektroniikkaa mitä muillakin, Legoja, kuullokkeita yms. Mutta koska Hope oli ohjeistanut laittamaan useita toiveita niin laitettiin mukaan myös käytönnöllisiä kuten, alusvaatteita,  pyjamaa, sukkia, päivittäiskosmetiikkaa. 

Eli vaikka meilläkin teini toivoi sukkia, niin oli hänen listallaan myös kuullokkeet, pleikkaripeliä, tietyt kengät ja leffalippuja. Eli ei ainoastaan sukkia toivonut :) ja kyllä hänellä sukkiakin on, mutta jostain syystä teinipojan sukat kuluu älyttömän nopeasti puhki ja pitäisi olla koko ajan ostamassa uusia. Parsittukin on välillä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi