TAMMITUHINAT aloittelee
Rohkenin nyt avata tänne puolelle virallisesti meidän tammisten 2007 pinon, kun tuo nimikin sai kannatusta. Ja ei kai sillä nimellä sitten loppujen lopuksi niin merkitystä ole. Monilla on varmaan jo kova hinku päästä vaihtamaan kuulumisia. Laitan tähän kurnaun tekemän yhteenvedon. Ja uudet tammikuiset tietysti rohkeasti vaan mukaan!
Moonchild: IVF, LA 3.1.07
vm.71: LA 12.1.07
kurnau: 1. IVF 1. PAS, LA 23.1.07
aksu123: LA 23.1.07
Ainukka: 3. IVF, LA 24.1.07
Gaia: IVF, LA 30.1.07
rantahiekka: IVF
Siili74: IVF
muksuja2: 2. IVF
AliinaK: välikierroksesta luomu
En osaa värejä laittaa, mutta jos kurnau tai joku muu osaa, niin olkaapi hyvä.
Kommentit (67)
[color=red]Moonchild[/color] [color=blue]IVF, LA 3.1.07
2[color=blue]rantahiekka[/color] [color=red]IVF. la 10.1.07
[color=red]Miiruskainen[/color] [color=blue]IVF. la 12.1.07
[color=blue]vm.71[/color] [color=red]IVF. LA 12.1.07 (2)
[color=red]Katariina77[/color] [color=blue]IVf. la 17.1.07
[color=blue]Minniska[/color] [color=red]la 17.01.07
[color=red]kurnau[/color] [color=blue]1.ivf 1.PAS. la 23.1.07
[color=blue]aksu123 [/color] [color=red]LA 23.1.07
[color=red]muksuja2 [/color] [color=blue]la 23.1.07 (2)
[color=blue]Ainukka [/color] [color=red]3. IVF, LA 24.1.07
[color=red]Gaia[/color] [color=blue]IVF, LA 30.1.07
[color=blue]Siili74[/color] [color=red]IVF. la?
[color=red]AliinaK[/color] [color=blue]luomu. la?
[color=blue]aurinko76[/color] [color=red]PAS. la 14.1.07
[color=red]angut[/color] [color=blue]3.ivf. la?
Minulla tänään jotakuinkin sama tilanne kuin aurinko76:lla, eli viimeinen Luge meni eilen illalla. Mulla oli hoitona kyllä IUI, mutta jokatapauksessa nyt pitää ilman lääkkeitä mennä eteenpäin. Toisaalta, mulla Luget määrättiin vasta n. rv 6 kun istukan vierestä löytyi hematooma. Eli en saanut Lugeja IUI:n jälkeisenä tukihoitona. Hieman epäselväksi jäi, oliko rv 6:lla gynen diagnosoima hematooma sittenkään sellainen, kun viikko sen jälkeen päivystyksen gyne tuomitsi sen ' kirkastumaksi' eli muuksi nesteonteloksi. Joka tapauksessa neste (oli sitten verta tai muuta nestettä) oli poistunut, kun viime viikon ultrassa katsottiin. Mä olen tähän mennessä ravannut ultrassa siis jo kolme kertaa...heh!
Onko teillä vatsa toiminut hyvin...? Mä nimittäin kärsin kovasta ummetuksesta ja vatsa on todella turvonnut, aivan kuin olisin väh. 6 kk raskaana. Käytänkin vaivaan laktuloosia ja ihmettelin kovasti, kun Odotus-puolla Tammenterhoissa jollekulle oli lääkäri kieltänyt käytön. Laktuloosin aiheuttama voimakas suolensisäinen ' möyrintä' voi kuulemma aiheuttaa km:n. Mun on vaikea uskoa tuota, mulla kovia kipuja aiheutti itseasiassa ummetuksen purkautuminen rajuna ripulina (tämän vuoksi jouduin päivystykseenkin).
Tänään mulla on eka neuvola! Kivaa! Pitää kysellä ' tädiltä' tuosta laktuloosista sekä puutarhatöistä. Kanniskelin nimittäin koko viikonlopun kiviä (kivipuutarharyhmää varten) ja mietin vaan, että mahtaako olla hyväksi. Mitään kipuja tai vuotoa ei ole. Itseasiassa olen huolissani siitä, että kohdun kasvukipuja ei ole tarpeeksi.....
Huoh! Huomenna alkaa jo rv 10. Luin muutamastakin lähteestä, että jostain syystä km:n riski on suurin viikolla 9.
Olipas ).(:sta juttua! Hyviä vointeja kaikille hellepäiviksi!
jorner 8+6
Tänään oli neuvola, ja iloinen yllätys koettiin kun saatiin syke kuulumaan doplerilla. Mulla rv9+2 menossa, joten en uskonut kuulevani vielä sitä pienen veturin puhinaa :)
Ulkomaanreissulta palattiin, ja toinen puskee päälle jo ylihuomenna, nyt pidemmäksi aikaa. Tullaan takaisin Suomeen vasta elokuun puolessa välissä, juuri sopivasti rakenneultraan.
Neuvolatäti sanoi, että maisemanvaihto on hyvää lääkettä pahoinvointiin, jostain syystä se vähentää etomista kun ei ole kotona pyörimässä. Huomasin etelänlomalla saman; ei ollut läheskään joka päivä etomista, nälkä pysyi kurissa ja vatsanipistelytkin vähenivät. Huolestuin jopa hieman, että nytkö jo ne oireet lakkasi ja pelko km:sta hiipi puseroon.
Nyt on taas oireet palanneet kotia tulon myötä, ja raskaus tuntuu hyvin todelliselta taas.
En ole uskaltanut vielä alkaa vauvakirjaa täyttämään. Tuli joskus pari vuotta sitten ostettua yksi hauska kirja, jonka väliin olen laittanut post-it lappusilla tietoja raskauden kulusta. Tekis jo niin mieli alkaa ajatella tätä vauvaa syntyväksi, mutta vielä järki hannaa vastaan. Inhottavaa, että menneisyyden tapahtumat näin estää nauttimasta raskaudesta!
Mulla siis on la 20.1 jos joku listaa päivittelee tässä.
Mukavaa odottelua jokaiselle!
t.Aliina
Ensimmäinen ultra on takana... Saatiin siirrettyä sitä vähän suunniteltua aikaisemmaksi. Tänään siis viikot 7+6 ja ultrasta löytyi yksi pikkuinen, 14 mm mittainen. Kaikki näytti tässä vaiheessa hyvältä ja sydän jumpsutti kovasti =).
Silti on kovin epäuskoinen olo. Enkä usko että tästä tunteesta ihan heti " eroon" pääseekään. Meidän lähtötilanne on niin poikkeuksellinen
ettei lääkärikään paljon toiveita alussa antanut. Päivä ja hetki kerrallaan tästä eteenpäin.
Helteistä keskiviikkoa kaikille!
@mour 7+6
sain viestin kirjotettua, mutta se lipsahtikin väärälle puolelle.Alotin uuden keskustelun, vaikka tarkotuksena oli vastata tänne TAMMITUHINOIHIN.. no ei siinä mitään. Eli meillä LA 30.1 ja viikot nyt 8+1!
Eka neuvola nyt sitten täälläkin takana, täti oli mukavanoloinen vanhempi rouvashenkilö. Kuultiin sydänäänetkin! Ihana tunne saada oma neuvolakortti.
Olen pitänyt r-päiväkirjaa muutaman viikon ajan, pidin jotain muistiinpanoja myös vuosi sitten tuulimunaraskauden ajalta. On ihan mukava lukea tuntemuksista ja muista jutuista sitten jälkikäteen, etenkin kun koko ajan tilanne muuttuu!
Joudun nettipimentoon viikoksi, joten toivottelen kaikille mukavaa juhannusta!
aurinko 10+2
2[color=blue]rantahiekka[/color] [color=red]IVF. la 10.1.07
[color=blue]aksu123 [/color] [color=red]LA 23.1.07
[color=red]Jorner [/color] [color=red]3. IUI, LA 25.1.07, TAYS
[color=blue]Gaia[/color] [color=blue]IVF, LA 30.1.07
[color=red]Siili74[/color] [color=red]IVF. la?
[color=blue]AliinaK[/color] [color=blue]luomu. la?
[color=red]aurinko76[/color] [color=red]PAS. la 14.1.07
[color=blue]angut[/color] [color=blue]3.ivf. la?
Heips,
Päivitin listaa omilla tiedoilla, mutta muiden päivitykset puuttuvat. Ja pahkeinen, tajusin että en edes rantsua älynyt poistaa :(. Lisäsin itselleni myös synnytyssairaalan.
Eilen olin neuvolassa. Täti oli ihan ok, että enköhän tule hänen kanssaan toimeen. Vielä ei kuunneltu sydänääniä, tuskimpa olisivat vielä kuuluneetkaan. Ihmetyttämään jäi, miksei TAYSn klinikalla määritelty LA (23.1.07) kelvannut neuvolalle, vaan väkisin oli LA (25.1) määriteltävä viimeisten menkkojen mukaan. No, eipä noissa päivissä eroa juuri ole, mulle on ihan sama. Siltikin muistuu vaan mieleen joskus aiemmin palstalla lukemani, että neuvolassa ei hedelmöityshoidoista välttämättä oikein ymmärretä...
tänään oli käynti lääkärillä.( Nyt siis 12+0 )Ultrattiin ja voi mikä ihana köllöttelijä siellä olikaan! Kesti varmaan 15-20 min ennenkuin lääkäri sai jotenkuten mitattua niska poimun. Pikkuinen vain halusi nukkua vaikka lääkäri kuinka koetti herätellä. Hieman huiskautti vain kättään :) Aivan ihanaa, olisin voinut tuijotella tuntikausia.
Veriryhmänikin selvisi; A-, mikähän se mieheni mahtaa olla, toivottavasti negatiivinen hänkin...
Mutta hyvää tiistai-päivän jatkoa kaikille täältä seitsemännestä taivaasta!
Moonchild
epäoikeudenmukaista. Koettakaa jaksaa!
Meillä on myöskin eka neuvolakäynti ohitse. Täti oli oikein mukavan oloinen. Ultrattu ei tällä kerralla vaan vasta vkolla 12. Hoitojen puolesta käytiin ultrassa vkolla 7 ja siellä sydän sykki vimmatusti.
Listapäivittäjälle: la on 03.1.2007. Olo on oikeastaan lähes oireeton, jonkun verran etomista ja väsymystä.
Siili 8+2
Olen niin syvän pahoillani puolestanne. Aivan sydän melkein pysähtyi kun luin viestiäsi. Olemme piinailleet ihan hoitojen alusta asti yhdessä. Tuota pelkään koko ajan omalle kohdallenikin... En uskalla edes miettiä kuinka pahalta teistä tuntuu. Ilmeisesti siellä ei sitten ollut pienellä kaikki kohdallaan kun ei jatkanut elämää...
Teillähän jäi vielä pakkaseen alkioita. Nyt kun olet tullut raskaaksi, niin tiedät, että se on mahdollista vastakin.
Hurjasti voimia ja ymmärrystä teille!!!
Meillä oli eilen ensimmäinen neuvola. Aiemmin olimme käyneet jo hoitopaikassa ultrassa. Emme suoranaisesti kertoneet neuvolassa lapsen saaneen alkunsa hoidoilla. Tuli kysymys veriseulonnasta. Kuulin hoitavalta lääkäriltäni väestöliitossa, että veriseulonnassa saattaa tulla virheellinen tulos IVF:lle. Siksi emme lähde ehkä veriseulontaan ollenkaan. Mitä te muut olette asiasta miettineet? Meidän neuvolassa ei kai automaattisesti pääse niskapoimu-ultraan ellei veriseulassa löydy kohonnutta riskiä. Aprikoimme tosissamme...
Muuten vauvan sydän löi lujaa ja kuului selkeästi doplerilla. Syke vaihteli 140-180 välillä.
Itselläni on ollut kotalaisen hyvät olot. Todella väsyneenä olen hieman pahoinvoiva. Pari kertaa piti jo oksentaakin, mutta siitä se olo parani... Ensi viikolla menen verikokeisiin ja siihen mennessä pitää päättää se veriseula-juttu. Olisin pohdinnoistanne kiitollinen.
Aurinkoa ja lämpöä kaikille!
Miiruskainen rv 10 + 4
Heips!
Eilen siis neuvolassa. Täyteltiin papereita ja testailtiin...
Mun veri vaan 113!!!!
Ilmankos on huono olo ja väsyttää. Olen yrittänyt syödä terveellisesti, ei näköjään riitä.
Rautaa saa syödä vasta vk12.
Sydänääniä ei kuunneltu vielä.
Laskettuaika 25.1.07. Odottelen nyt kutsua np-ultraan, heinäkuun puolivälin paikkeilla kai sekin.
Oletteko te muut pitäneet saikkua yhtään? Minä en, mutta ajattelin lekurilta pyytää lomaa, väsy on aika kova. Enkä uskalla riskeerata mitään nyt, näiden hoitojen jälkeen.
Angut vk9
Hae vaan sairaslomaa reilusti mikäli koet vointisi väsyneeksi.
Mielestäni tässä vaiheessa kannattaa turvata ennenkaikkea oma ja vauvan hyvinvointi. Itse olen ollut myös muutaman päivän sairaslomalla väsymyksen vuoksi ja varmasti teen niin jatkossakin mikäli aihetta ilmenee.
Tällä hetkellä huolenaiheenani on viimeöinen verenvuoto yhdynnän jälkeen. Kävimme päivystyksessä tarkistamassa tilanteen ja syke löytyi ja kaikki näyttäisi olevan OK. Toki huoli on valtava kun tässä vaiheessa tulee veristä vuotoa. Ilmeisesti kyse on kuitenkin " vain" normaalista raskauteen kuuluvasta limakalvo-ärsytyksestä.
@mour
[color=red]Ibiza79[/color] [color=blue]ICSI. la 17.1. TAYS
[color=blue]AliinaK[/color] [color=blue]luomu. la 20.1.
[color=blue]aksu123 [/color] [color=red]LA 24.1.07
[color=red]Jorner [/color] [color=red]3. IUI, LA 25.1.07, TAYS
[color=blue]Gaia[/color] [color=blue]IVF, LA 30.1.07
[color=blue]ihmeidenaika78[/color]la 30.1 [color=red]
[color=red]Siili74[/color]IVF. la 30.1.[color=red]
[color=blue]@mour[/color]2. ICSI. la 31.1 [color=red]
[color=red]aurinko76[/color] [color=red]PAS. la 14.1.07
[color=blue]angut[/color] [color=blue]3.ivf. la?
no johan tuli kirjavaa. teen tuon illemmalla uusiksi...
Neuvola kuulumisia maanantailta:
RR 128/90 (mulla norm. alapaine 80-90 välissä)
Hb 137
Ei siellä mitään ihmeellisempää tapahtunut. Mies oli mukana ja saatiin vihkosia mitkä kertoo kaksosten odotuksesta ym...
Kiitos Kurnau kun viitsit tehdä päivitystä!
Meidän tietoihin tulisi pieni muutos lasketunajan kohdalle eli se olisi 30.1.2007. Viimeöisen verenvuodon jälkeen olen kyllä entistäkin epäilevämpi mutta lääkärit ovat yrittäneet saada vakuuttuuneeksi että kaikki olisi tässä vaiheessa kuitenkin OK.
@mour
Täällä kai porukan " sairain tyyppi" nostaa päätään sängystä. Taitaa tämä kaksoisraskaus pahentaa tätä pahoinvointia ja väsymystä oikein kunnolla :-/.
angut: olen ollut sairaslomalla 1.6. lähtien. En kertakaikkiaan pääse sängystä ylös. Väsymys ja armoton huimaus pahanolon ja oksentelun lisäksi saa sen aikaiseksi. Onhan ollut aikaa katsella jalkapalloa... Tosin nukun kyllä vuorkaudesta n 18 tuntia. Päässä liikkuu kauhusenaarioita, että mitä jos tätä kestää koko raskauden, mutta toivotaan että ei.
Meillä täällä Sveitsissä ei ole äitiysneuvolasysteemiä, vaan aina mennään gynelle. Mulla np ultra ensi viikolla, juuri kun viikkoja tulee 10 täyteen. Toivotaan että gyne saa molemmat asukit mitattua. Taitaa tulla pitkät lääkärikäynnit kun on aina kaksi mitattavaa masussa ;-).
Mukavaa masunkasvattelua kaikille!
t. muksuja2 rv 9+1
Pahoittelut Rantahiekalle ja perheelle menetyksestä. Sitä on niin vaikea hyväksyä.. etenkin kun on jo näh-nyt sykkeen ja pikkuisen elämänalun.
Olimme mekin perjantaina ultrassa, kontrollin kontrollissa, kun on ollut vuotoa 6+ viikolla. Kovasti se ultraus aina jännittää, suorastaan meinaa pakahtua, ja silmät kiinni odottaa että lääkäri sanoo että kaikki ok. Meillä oli kaikki hyvin, ja näimme pienet liikkeet ja sormetkin.
Mulla on tänään ensimmäinen päivä ilman PAS lääkitystä, eli Zumenoneja ja Legeja. Onko muita, joilla lääkkeellinen PAS, ja samassa tilanteessa? Jännittää nyt sitten tämäkin, että lääkkeet jäävät pois..
Muuten kesäisissä tunnelmissa ja tänään ensimmäinen neuvola!
aurinko 10+1, la 14.1. (yritän päivittää sen tuonne listaan..)