Vainajan tuhkan sirottelu mereen, mitä tehdään uurnalle?
Hei, olisiko jollain tietoa tai kokemusta miten toimitaan kun vainajan tuhka sirotellaanko veteen, niin mitä sille uurnalle tehdään? Heitetään roskiin vai tuodaan kotiin kirjahyllyyn vai mitä?
Mun mies kuoli pari viikkoa sitten ja kysyin hautaustoimistossa asiaa, niin siellä oltiin vähän tiedottomia ja rouva sanoi, että "ei sillä uurnalla enää sitten mitään tee, että roskiin kai se laitetaan". Katsoin siinä sitten hintoja, niin 250-500€ purnukoita näytti olevan, että melko hinnakas ja tunteita sisältävä roska.
Kommentit (59)
Viskaa uurna sinne samoihin aaltoihin.
Mene laivan noutopöytään ja käy tankkaamassa uurna täyteen viiniä taikka olutta jos sitä on tarjolla.
Hommaa vesistöuurna, joka hajoaa veteen.
Tuntuu hullulta maksaa vesistöuurnasta 400€ kun se on kertakäyttöinen, eikä se jää koristeeksi. Arkku (1000€) palaa poroksi ja siihen vielä mereen upotettavaksi 400€ uurna. Hautakivestä tai muistomerkistä mielellään maksaa kun se jää talteen ja sitä pystyy ihastelemaan vuosikymmentenkin päästä.
Uurna pitää olla mukana kun vainaja viedään krematorioon. Uurnaan pitää olla kiinnitettynä vainajan nimilaatta. Näin ainakin meidän kaupungissa. ( työskentelen haitaustoimistossa) Voit haudata sen tyhjän uurnan vaikka kukkapenkkiin tai lähimetsään. Jos se on puuta, voit polttaa takassa tai mennä retkelle ja polttaa nuotiopaikalla.
Leski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko ne tuhkat, tuhkauksen jälkeen pakko pistää sinne purkkiin? Eikö se on niin että tuhkat tuodaan pussissa tms ja sen jälkeen vasta hautaustoimisto yms henkilö kaataa ne uurnaan? Jospa vaan kysyy että antaa pahvilaatikossa tuhkat.
Eli onko se uurna ihan vaan rahastusta? Sitäkö ei ole pakko olla? Mutta toisaalta samainen hautaustoimiston rouva sanoi, että krematorio tarvitsee tiedon mihin tuhka sijoitetaan, eli haudataan vai siroitellaanko. Koska "ne sulkee uurnan eri tavalla jos omaiset haluaa sen avata, ehkä...luulisin"
Tiedot tuhkan lopullisesta sijoituspaikasta kirjataan ainakin krematorion ja seurakunnan järjestelmään. Ja sen taas määrittää hautaustoimilaki. Ei uurnaa suljeta eri tavalla.
Laittaisin kesäisin jotain yrttiä kasvamaan siihen
Sain sekä äidin että isän tuhkat pahvilaatikossa, josta siroteltiin ja laatikko roskiin. Ihan turha mitään uurnaa ostaa, jos ei hautaa sitä.
Otan osaa miehesi poismenon johdosta.
Menetin oman mieheni kohta 2 vuotta sitten, hänet tuhkattiin ja sain semmoisen "pahviuurnan". Vessapaperirullan muotoinen ja n. 40cm korkea.
En ole viela keksinyt mihin haluan hänet sirotella, joten uurna on vieläkin kotona. Sitä tuhkaa on ihan helvatasti, varmaan melkein 2 kiloa... (Tämä tuli mulle yllätyksenä.)
Eikä ne multa kysyneet että mitä aion tehdä niillä tuhkilla.
Ehkä istutan pihalle jonkun puun ja laitan osan sinne juuriin....
Mulla on kanssa kaulakoru johon on laitettu hänen tuhkaansa, se kulkee aina mukana ja näin mieskin on aina mukana.
Vierailija kirjoitti:
Sain sekä äidin että isän tuhkat pahvilaatikossa, josta siroteltiin ja laatikko roskiin. Ihan turha mitään uurnaa ostaa, jos ei hautaa sitä.
Ja mikä estää hautaaamasta siinä pahvilaatikossa?
toinen leski kirjoitti:
Menetin oman mieheni kohta 2 vuotta sitten, hänet tuhkattiin ja sain semmoisen "pahviuurnan". Vessapaperirullan muotoinen ja n. 40cm korkea.
En ole viela keksinyt mihin haluan hänet sirotella, joten uurna on vieläkin kotona. Sitä tuhkaa on ihan helvatasti, varmaan melkein 2 kiloa... (Tämä tuli mulle yllätyksenä.)
Mulla on kanssa kaulakoru johon on laitettu hänen tuhkaansa, se kulkee aina mukana ja näin mieskin on aina mukana.
Vainajan tuhka on vuoden kuluessa tuhkaamisesta haudattava tai muulla tavoin sijoitettava pysyvästi yhteen paikkaan.
Mielestäni typerä kysymys, luulisi aikuisen itse tietävän.
Kyllä saa tuhkan mereen sirotella. Ystäväni isän tuhkat siroteltiin mereen ruotsinlaivalta. Laiva pysähtyi hetkeksi tapahtuman ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
toinen leski kirjoitti:
Vainajan tuhka on vuoden kuluessa tuhkaamisesta haudattava tai muulla tavoin sijoitettava pysyvästi yhteen paikkaan.
Ei mulle kukaan kertonut.
Ompele pellavapussi ( voi niitä toki ostaakkin) ja laita tuhkat siihen. Ei vie liikaa säilytystilaa jälkeenpäin.
Uurnan voi myydä karvakäsipizzeriaan salaattikulhoksi.
Työväenopistojen kursseilla tehdään itse uurnia eli se voi olla millainen tahansa. Sitä ei ole pakko ostaa kallilla hinnalla hautaustoimistosta. Voit itse valita minkä tahansa laatikon, joka on sopivan kokoinen ja saa suljettua niin, ettei aukea kesken kuljetuksen.
Osanottoni sinulle ja voimia tulevaan. t. nuorileski
toinen leski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toinen leski kirjoitti:
Ei mulle kukaan kertonut.
Kiitos osanotosta.
Jänmä juttu jos ei kukaan kertonut. Mulle hautaustoimisto sanoi, ettei ruumista voi edes polttaa ennen kuin kerron sijoituspaikan. Itse luulin, että se pitää kertoa tuhkaa hakiessa.
Päädyin sellaiseen ratkaisuun, että ostin lasten valitseman uurnan. Se oli halvimmasta päästä, 165€. Tosi söpö, vaaleanpunainen jossa timanttikoristelu. Säästän sen muistona.
Joku ihmetteli, miksi ei aikuinen ihminen tiedä mitä uurnalle tehdään tai tarvitaanko sitä edes. Mä olen ollut yksissä hautajaisissa, jossa vainajan tuhka haudattiin hautausmaalle. Kaikki muut on laskettu hautaan arkussa. En ole aiemmin itse järjestänyt kenenkään hautausta tai nähnyt maastoon tai veteen kenenkään tuhkia siroteltavan. Eikä siis siksi ole tälläisiä asioita edes tarvinnut miettiä.
Todella ala-arvoisia kommentteja. Ei voi kun hävetä!!!
Viljasta:
"....olen nähnyt, täyttänyt jumalan silmän, satokauden viimeisenä päivänä..."
(minun silmäni; silmässäni on sirppi, joka niittää....)
Teksti on hieroglyfitekstistä. Hiukan mukailtu, mutta ajatus on näin. Teksti mainitsee nimeltä kuukauden ja sen viimeisen päivän. Sitten alkaa puinti.